/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Låne/leje af 9mm våddragt?
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 02-08-07 04:36

Skal 14 dage til Grønland fra 1. september og filme en ekspedition og
får måske mulighed for at komme i vandet uden flasker. De fortæller
mig at vandet er omtrent -3 C deroppe, så jeg overvejer
våddragtsløsning (en halv time ad gangen og liggende i overfladen).

Jeg synes ikke der er økonomi til at købe den sjældne 9mm dragt,
f.eks. Picasso's Commercial til omkring 3500,-,
http://www.picassoamerica.com/catalog/product_info.php?cPath=2_24&products_id=56
også fordi det her nok kun bliver nødvendigt den ene gang i mit liv.
Så er der evt. nogen derude der ligger inde med en sådan, som kan
undvære den for en passende leje i 14 dage? Jeg er 176 cm høj, Picasso-
størrelsen er omtrent 56.


 
 
Henning (02-08-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-08-07 17:59

On Wed, 01 Aug 2007 20:36:22 -0700, "C. H. Engelbrecht"
<c.h.engelbrecht@gmail.com> wrote:

>Skal 14 dage til Grønland fra 1. september og filme en ekspedition og
>får måske mulighed for at komme i vandet uden flasker. De fortæller
>mig at vandet er omtrent -3 C deroppe, så jeg overvejer
>våddragtsløsning (en halv time ad gangen og liggende i overfladen).

9mm våddragt? Hvorfor ikke tørdragt?

nringgaard@hotmail.c~ (03-08-2007)
Kommentar
Fra : nringgaard@hotmail.c~


Dato : 03-08-07 08:34

....eller hvorfor ikke tage det mere åbentlyse og almindelige valg 7 mm
longjohn + 7 mm shorty?

Torsoen vil i så fald været beskyttet af 14 mm neopren, og det er vel
det vigtigste i så koldt vand. Uanset om du går efter 9 mm eller 7 mm
tvivler jeg på at en dykkertid på 30 minutter er realistisk. Men nogle
er s'føli mere viking end andre.

7 + 7 mm er vel den mest almindelige våddragt herhjemme og burde kunne
lejes i de fleste dykkercentre.


C. H. Engelbrecht (03-08-2007)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 03-08-07 08:44

On 2 Aug., 18:58, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> On Wed, 01 Aug 2007 20:36:22 -0700, "C. H. Engelbrecht"
>
> <c.h.engelbre...@gmail.com> wrote:
> >Skal 14 dage til Grønland fra 1. september og filme en ekspedition og
> >får måske mulighed for at komme i vandet uden flasker. De fortæller
> >mig at vandet er omtrent -3 C deroppe, så jeg overvejer
> >våddragtsløsning (en halv time ad gangen og liggende i overfladen).
>
> 9mm våddragt? Hvorfor ikke tørdragt?

Hvis jeg endelig kommer i vandet, bliver det med snorkel og max ti
meters dybde, og der er det noget nemmere at afbalancere en våddragt
(= et blybælte) så man kan koncentrere sig om hvert fridyk og samtidig
operere et videokamera. Jeg har endnu aldrig prøvet at dykke i
tørdragt, og jeg kender også alle de små varmetricks udi våddragt
forfra og bagfra. Der er meget mere at koncentrere sig om på turen end
det ene eller to dyk der er planlagt, så jeg ønsker simpelthen at
spare i logistikken idet jeg kender våddragt ud og ind, og ikke ved en
daddel om tørdragt på forhånd.
Pt. tror jeg 7mm lige nøjagtigt kan gøre det, så det er det jeg har
planlagt hidtil. 9mm, så ville jeg få længere tid i vandet, derfor
spørger jeg. Jeg har ikke brug for mere end måske 30-45 min. i vandet,
og der har jeg tidligere klaret en halv time i 0 grader i Danmark i
7mm.

Christian E.


C. H. Engelbrecht (03-08-2007)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 03-08-07 08:49

On 3 Aug., 09:33, nringga...@hotmail.com wrote:
> ...eller hvorfor ikke tage det mere åbentlyse og almindelige valg 7 mm
> longjohn + 7 mm shorty?
>
> Torsoen vil i så fald været beskyttet af 14 mm neopren, og det er vel
> det vigtigste i så koldt vand. Uanset om du går efter 9 mm eller 7 mm
> tvivler jeg på at en dykkertid på 30 minutter er realistisk. Men nogle
> er s'føli mere viking end andre.
>
> 7 + 7 mm er vel den mest almindelige våddragt herhjemme og burde kunne
> lejes i de fleste dykkercentre.

Hmm... Det bliver i givet fald med svinefedt i fjæset og indenfor
sokkerne, og kakao i gummibåden.


C. H. Engelbrecht (03-08-2007)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 03-08-07 20:47

On 3 Aug., 17:47, "Claus Grell Hansen" <cl...@nospam.dk> wrote:
> Det kunne jo være at Hr. Engelbrecht havde tænkt sig scuba,
> men bare ikke gad at høre "det må du ikke, det er erhvervsdykning"...

Nej, pt. er jeg så dum at jeg rent faktisk ønsker at hoppe i en
våddragt og filme det bedste jeg har lært. Også for at kunne sige at
jeg har fridykket i Grønland. Men jeg tror samtidig også at
dykkerlederen vil sige stop allerede inden mit første spørgsmål er
fuldført.

I skal have foreløbig have tak for alle rådene. Jeg er ikke døv og
blind.


Kenneth Villadsen (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Kenneth Villadsen


Dato : 12-08-07 19:40

Er det saltindholdet der gør at vandet kan blive -3 grader?

/kenneth

C. H. Engelbrecht skrev:
> Skal 14 dage til Grønland fra 1. september og filme en ekspedition og
> får måske mulighed for at komme i vandet uden flasker. De fortæller
> mig at vandet er omtrent -3 C deroppe, så jeg overvejer
> våddragtsløsning (en halv time ad gangen og liggende i overfladen).
>
> Jeg synes ikke der er økonomi til at købe den sjældne 9mm dragt,
> f.eks. Picasso's Commercial til omkring 3500,-,
> http://www.picassoamerica.com/catalog/product_info.php?cPath=2_24&products_id=56
> også fordi det her nok kun bliver nødvendigt den ene gang i mit liv.
> Så er der evt. nogen derude der ligger inde med en sådan, som kan
> undvære den for en passende leje i 14 dage? Jeg er 176 cm høj, Picasso-
> størrelsen er omtrent 56.
>
>

C. H. Engelbrecht (16-08-2007)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 16-08-07 18:15

On 12 Aug., 20:40, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:
> Er det saltindholdet der gør at vandet kan blive -3 grader?
>
> /kenneth
>
> C. H. Engelbrecht skrev:

Ja, 3% saltvand fryser først ved minus 21 grader (tror jeg det er).
Det er derfor man salter vejene om vinteren.


Kent Friis (16-08-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-08-07 19:04

Den Thu, 16 Aug 2007 17:15:06 -0000 skrev C. H. Engelbrecht:
> On 12 Aug., 20:40, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:
>> Er det saltindholdet der gør at vandet kan blive -3 grader?
>>
>> /kenneth
>>
>> C. H. Engelbrecht skrev:
>
> Ja, 3% saltvand fryser først ved minus 21 grader (tror jeg det er).
> Det er derfor man salter vejene om vinteren.

Nej, det er bare den officielle undskyldning. Bare spørg svenskerne,
sand og grus virker meget bedre og er mere miljøvenligt. Derudover
får saltet vejene til at se ud som tør asfalt uden risiko er for at
det er glat, og folk fortsætter med at køre som en brækket arm - i
modsætning til en snedækket vej hvor de godt kan se at de bliver
nødt til at køre efter forholdene. Sand og grus smelter ikke sneen,
så folk kan godt se at der ikke er tale om tør asfalt.

Man salter vejene for at få bilerne til at ruste op, så folk bliver nødt
til at skifte dem ud oftere, så man kan få flere afgifter i statskassen.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Henrik Manley (16-08-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 16-08-07 22:41

>Ja, 3% saltvand fryser først ved minus 21 grader (tror jeg det er).

omkring minus 2-3 grader så fryser det hvis det blæser meget kan vandet
bliver underafkølet og noget koldere og fryser så når der bliver ro på.

>Det er derfor man salter vejene om vinteren.

Nej ikke helt rigtigt, når man kommer salt på sne bliver salten koldere ca.
minus 20 koldere end det var. Så bliver der noget energi tilovers og det
smelter isen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk


Claus Grell Hansen (17-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Grell Hansen


Dato : 17-08-07 05:58

Så hvis jeg -3 grader koldt salt på sne sker der ikke noget? - Den holder
vist ikke helt Mr. Manley...

> Nej ikke helt rigtigt, når man kommer salt på sne bliver salten koldere
> ca. minus 20 koldere end det var. Så bliver der noget energi tilovers og
> det smelter isen.



Claus Grell Hansen (17-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Grell Hansen


Dato : 17-08-07 06:06

Følgende er klippet fra et børneprogram:

Når man putter salt på sneen, så smelter iskrystallerne, og det kræver
varmeenergi at smelte sneen. Den varmeenergi kommer fra sneen selv, og
derfor falder temperaturen indtil det nye frysepunkt er nået. I vores forsøg
var det for eksempel minus 14 grader...

Temperaturen falder, fordi saltvand har et lavere frysepunkt, jo mere salt
der er i vandet jo koldere skal det være før det fryser til is. Saltvandet
ude i havet fryser til is ved ca -3 grader. Men hvis man putter rigtigt
meget salt i vandet, kan frysepunktet sænkes helt ned til - 21 grader.

I naturen kan man om vinteren opleve, at det regner med underafkølet vand.
Dvs. regndråber, der er under 0 grader. Det kalder man for isslag, og det er
rigtigt farligt, for så fryser vandråberne til is med et slag, når de rammer
jorden, og så bliver der is glat over alt...









"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:jWYxT4E4HHA.2444@gud.bends.dk...
> >Ja, 3% saltvand fryser først ved minus 21 grader (tror jeg det er).
>
> omkring minus 2-3 grader så fryser det hvis det blæser meget kan vandet
> bliver underafkølet og noget koldere og fryser så når der bliver ro på.
>
>>Det er derfor man salter vejene om vinteren.
>
> Nej ikke helt rigtigt, når man kommer salt på sne bliver salten koldere
> ca. minus 20 koldere end det var. Så bliver der noget energi tilovers og
> det smelter isen.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk



Claus Grell Hansen (17-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Grell Hansen


Dato : 17-08-07 06:08

Og forresten... Hvor bliver den hvide farve af når isen smelter?


"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:jWYxT4E4HHA.2444@gud.bends.dk...
> >Ja, 3% saltvand fryser først ved minus 21 grader (tror jeg det er).
>
> omkring minus 2-3 grader så fryser det hvis det blæser meget kan vandet
> bliver underafkølet og noget koldere og fryser så når der bliver ro på.
>
>>Det er derfor man salter vejene om vinteren.
>
> Nej ikke helt rigtigt, når man kommer salt på sne bliver salten koldere
> ca. minus 20 koldere end det var. Så bliver der noget energi tilovers og
> det smelter isen.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste