| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kan kobber pludselig blive dårligt? Fra : Ulrik Brinck | 
  Dato :  14-07-07 23:12 |  
  |   
            Hej,
 Jeg har, nu hos Tele2, en gammel Tiscali-ADSL (faktisk helt tilbage fra 
 World Onlines tid) med Cisco 677 router. Inde i routeren kan man aflæse 
 liniens "Line capacity", altså et udtryk for, hvor høj hastighed linien kan 
 bære. Jeg bor cirka 1 km fra centralen, og kapaciteten har i alle årene 
 ligget på den gode side af 8000/800, aflæst i routeren.
 
 Men i løbet af de sidste 2-3 måneder er kapaciteten faldet drastisk. Jeg 
 opdagede det, da linien i nogle dage performede meget dårligt, og det f.eks. 
 var næsten umuligt at se videoer på YouTube. Der var massive pakketab på 
 linien, og et kig i routeren afslørede, at kapaciteten var faldet til 
 768/192 (hvilket er under min hastighed, 1024/512). Inden jeg ringede til 
 Tele2-supporten ville jeg lige undersøge, om det var routeren, der var noget 
 galt med. Der gik lige et par dage, før jeg fik jeg lejlighed til at prøve 
 med en anden Cisco 677 fra en linie magen til, og i mellemtiden steg 
 kapaciteten til i omegnen af 4000/600. Lånerouteren viste i øvrigt de samme 
 dårlige resultater, så det er altså ikke min router, det er galt med (og ej 
 heller kablet mellem router og vægstik, for det har jeg også haft 
 udskiftet).
 
 Min henvendelse til supporten gik overrumplende dårligt :/ - for at gøre en 
 lang historie kort, så var jeg - desværre - klogere på emnet end supporteren 
 var (nej, min switch på LAN-siden kan IKKE være skyld i dårlig performance 
 på WAN-siden, aflæst i routeren). Det gik så dårligt, at jeg ikke har fået 
 gjort mere ved sagen i nu halvanden måned, andet end at holde øje med 
 udviklingen. I hele den periode har kapaciteten ligget stabilt omkring de 
 4000/600 - altså nok til at 1024/512 kører godt igen (næsten - der er stadig 
 en del fejlpakker ("uncorrected superframes"), som ikke har været der før), 
 men stadig kun det halve af, hvad kapaciteten plejer at være.
 
 Min umiddelbare teori, da jeg opdagede problemet, var at noget måske var 
 blevet utæt et sted mellem centralen og mig, og der så var trængt vand ind, 
 men i mellemtiden har vi haft både en periode med tørt og meget varmt vejr 
 (i starten af juni) og derefter en periode med rigtig meget regn, og det har 
 hverken gjort fra eller til på liniekapaciteten - den har stabiliseret sig 
 på det nævnte "halve" niveau.
 
 Mit spørgsmål er nu: Hvad kan der egentlig være sket? Kobber bliver vel ikke 
 pludselig dårligt - eller gør det? Eller kan TDC finde på af egen drift at 
 ændre linieføringen på en eksisterende linie? Og er det i praksis 
 overhovedet realistisk at få det ordnet, eller kan jeg lige så godt spare 
 mig ulejligheden?
 
 Jeg er godt klar over, at så længe kapaciteten holder sig på sit nuværende 
 niveau, så kan man diskutere, om der er et problem eller ej, da linien jo 
 fungerer - men på den anden side kan den vel når som helst finde på at dykke 
 til 768/192 igen, og derudover plejer kapaciteten jo at være over 8000/800 
 og med tæt på nul fejlpakker, og så skulle man jo tro, at det kunne blive 
 sådan igen?
 
 Mvh. Ulrik. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (15-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  15-07-07 00:54 |  
  |  
 
            "Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> wrote in
 news:gTbmi.64$Mt4.52@news.get2net.dk: 
 > Mit spørgsmål er nu: Hvad kan der egentlig være sket? Kobber bliver
 > vel ikke pludselig dårligt - eller gør det? Eller kan TDC finde på af
 > egen drift at ændre linieføringen på en eksisterende linie? Og er det
 > i praksis overhovedet realistisk at få det ordnet, eller kan jeg lige
 > så godt spare mig ulejligheden?
 Der kan ske masser af ting på linien der kan gøre den dårlig. Der kan være 
 støjkilder - som ikke nødvendigvis er der hele tiden - og mange andre ting. 
 Det har regnet og tordnet en del, det giver masser af liniefejl.
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N (15-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : N | 
  Dato :  15-07-07 01:21 |  
  |   
            > Mit spørgsmål er nu: Hvad kan der egentlig være sket? Kobber bliver vel 
 > ikke pludselig dårligt - eller gør det? Eller kan TDC finde på af egen 
 > drift at ændre linieføringen på en eksisterende linie? Og er det i praksis 
 > overhovedet realistisk at få det ordnet, eller kan jeg lige så godt spare 
 > mig ulejligheden?
 
 Kobberlinier kan nemt være ramt af fejl bl.a. pga den megen vand der er 
 kommet fra oven.
 Og så hjælper det ikke altid at der er en periode med varmt og tørt vejr.
 
 En anden mulighed er at der er gået fugt et-eller-andet-sted undervejs fra 
 central til kunde, så der er opstået ir.
 Ir er en af de hyppigste årsager til dårlige linier.
 
 En anden mulighed er at en anden kunde i nær-området har fået DSL. Det kan 
 indvirke på din linie.
 
 Men kort fortalt, så kan man ikke alene på baggrund af det du fortæller, 
 afgøre hvad der er galt.
 Der skal måles på din linie med speciale måleinstrumenter for at afgøre helt 
 præcis hvad der er galt.
 
 Du bliver nød til at fejlmelde din linie. Og nu er det så at jeg er ked af 
 på dine vegne at du er hos tele2.
 Det er fedt at være hos tele2 når alt virker, men når der opstår problemer 
 er det noget skidt.
 Men på den anden side, et eller andet sted skal der jo spares, når man vil 
 sælge til den pris.
 Og hos dem er det åbenbart på uddannelse af personale at der er sparet.
 De forstår meget sjældent en hujende fis i deres kundeservice (læs: dårlig 
 info for medarbejdere/mangel på samme).
 
 Held og lykke til. Du skal ihvertfald holde på dit. Ellers bliver du spist 
 af med en historie fra de varme lande.
 
 Desværre har jeg en sand selvoplevet oplevelse inde på livet med 
 tele2/tiscali.
 
 En kunde melder fejl på sin linie efter tilslutning til dsl hos tele2. TDC 
 konstatere at det er igennem tele2's udstyr at fejlen er.
 TDC foranlediger at linien kobles uden om tele2's udstyr for på den måde at 
 få telefon til at virke.
 Herefter går der 3/4 år før det lykkes at få overbevist tele2 om at fejlen 
 er hos tele2.
 Imellem tiden har kunden modtaget ikke mindre en 3 router/modems, men intet 
 hjælper jo, da fejlen er på centralen.
 Kun fordi en TDC teknikker til sidst i arrigskab taler hårdt til en 
 kundemedarbejder fra tele2 lykkes det at få dem til at fatte at fejlen er 
 hos dem selv.
 Sørgeligt.
 
 Så held med det.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Plesner Jaco~ (15-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Plesner Jaco~ | 
  Dato :  15-07-07 11:42 |  
  |   
            On 2007-07-15, N <nuller@goj.net> wrote:
 
 > En kunde melder fejl på sin linie efter tilslutning til dsl hos tele2. TDC 
 > konstatere at det er igennem tele2's udstyr at fejlen er.
 > TDC foranlediger at linien kobles uden om tele2's udstyr for på den måde at 
 > få telefon til at virke.
 > Herefter går der 3/4 år før det lykkes at få overbevist tele2 om at fejlen 
 > er hos tele2.
 > Imellem tiden har kunden modtaget ikke mindre en 3 router/modems, men intet 
 > hjælper jo, da fejlen er på centralen.
 
 Jeg kan godt lide at du benytter ordet "jo" i ovenstående.
 Jeg har flere gange (ikke hos Tele2, men hos en anden operatør) hørt
 historier om hvordan TDC "glemmer" at informere andre operatører om en
 forbikobling af defekt udstyr.
 Og så er det lige pludselig ikke ret "jo" længere.
 
 -- 
 Andreas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           per christensen (19-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : per christensen | 
  Dato :  19-07-07 22:02 |  
  |   
            
 > Kobberlinier kan nemt være ramt af fejl bl.a. pga den megen vand der er
 > kommet fra oven.
 > Og så hjælper det ikke altid at der er en periode med varmt og tørt vejr.
 >
 > En anden mulighed er at der er gået fugt et-eller-andet-sted undervejs fra 
 > central til kunde, så der er opstået ir.
 > Ir er en af de hyppigste årsager til dårlige linier.
 >
 > En anden mulighed er at en anden kunde i nær-området har fået DSL. Det kan 
 > indvirke på din linie.
 >
 > Men kort fortalt, så kan man ikke alene på baggrund af det du fortæller, 
 > afgøre hvad der er galt.
 > Der skal måles på din linie med speciale måleinstrumenter for at afgøre 
 > helt præcis hvad der er galt.
 
 En hel anden mulighed er at TDC har flyttet kunden over på et andet trådpar.
 Sker tit at TDC flytter kunder rundt.
 
 > Desværre har jeg en sand selvoplevet oplevelse inde på livet med 
 > tele2/tiscali.
 >
 > En kunde melder fejl på sin linie efter tilslutning til dsl hos tele2. TDC 
 > konstatere at det er igennem tele2's udstyr at fejlen er.
 > TDC foranlediger at linien kobles uden om tele2's udstyr for på den måde 
 > at få telefon til at virke.
 > Herefter går der 3/4 år før det lykkes at få overbevist tele2 om at fejlen 
 > er hos tele2.
 > Imellem tiden har kunden modtaget ikke mindre en 3 router/modems, men 
 > intet hjælper jo, da fejlen er på centralen.
 > Kun fordi en TDC teknikker til sidst i arrigskab taler hårdt til en 
 > kundemedarbejder fra tele2 lykkes det at få dem til at fatte at fejlen er 
 > hos dem selv.
 > Sørgeligt.
 
 TDC laver tit en forbikobling fordi de hører støj på på en forbindelse når 
 de opretter den da kunden har sat sit udstyr til.
 Det sker også at TDC få en fejlmelding på at der er støj på EN ud af flere 
 telefoner, TDC løser problemet ved at forbikoble på centralen, dette er 
 løser jo ikke problemet men laver et nyt.
 
 TDC og en teknikker fra en given udbyder tager ud på en central for at 
 fejlsøge, TDC kan ikke finde nogen fejl så teknikkeren bliver nød til at 
 fortælle hvor fejlen er, TDC siger at det ikke er hans område ( kablet 
 mellem X-feltet og udbyder ) dette ender med at der gå 1½ måned med 4 kunder 
 der ikke virker fordi der er en teknikker der ikke gider lave noget, det 
 ender med at udbyderens teknikker ringer til TDC og få fat i en 
 afdelingsleder som så tager sig af problemet og få sendt en anden teknikker 
 ud på centralen, som først heller ikke vil løse problemet men efter en 
 opringning fra udbyders teknikker til afdelingslederen i TDC bliver 
 problemet løst.
 Alt i alt har udbyderen brugt over 18 teknikker timer på 4 kunder på en fejl 
 som TDC havde lavet.
 
 TDC har det med at glemme at trække den x-tråd som det kræver at få en kunde 
 til at virke.
 
 Jeg har selv set en del af disse fejl og snakket med teknikkere fra andre 
 udbydere når jeg møder dem på centralerne, og TDC har mange fejl som de ikke 
 selv finder.
 
 MVH
 Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim S (15-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim S | 
  Dato :  15-07-07 22:20 |  
  |  
 
            "Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> skrev i meddelelsen 
 news:gTbmi.64$Mt4.52@news.get2net.dk...
 >
 > Men i løbet af de sidste 2-3 måneder er kapaciteten faldet drastisk.
 Den er vel slidt   
Mvh, Kim 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Steffan (16-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steffan | 
  Dato :  16-07-07 00:21 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |