kylling på øldåse??
Fra : Pia Petersen

Dato : 08-06-07 05:56

Hejsa

Nu har vi fået købt en Weber, og har jo i årevis hørt om kylling grillet på
en øldåse ... men afgiver dåsen ikke nogle usunde ting, eller ??

Er der nogen holdninger til den side af sagen ? Og så ellers nogle gode
idiotsikrede opskrifter til en Weber-nybegynder ?

Mvh Pia

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-06-07 06:12

On Fri, 8 Jun 2007 06:55:46 +0200
"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen holdninger til den side af sagen ? Og så ellers nogle
> gode idiotsikrede opskrifter til en Weber-nybegynder ?

ikke noget i forhold til hvad du ellers indtager af skidt i din
dagligdag. Hvis du er hysterisk, så kan du altid købe sådan en holder
til kyllingen - Weber laver nogen, men der findes også billigere
kopier.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 07:21

> [...]
>dagligdag. Hvis du er hysterisk, så kan du altid købe sådan en holder
>til kyllingen - Weber laver nogen, men der findes også billigere

A hva? Hvilket grundlag har du for at sige den IKKE afgiver noget i forhold
til hvad hun ellers indtager af skidt?
Jeg er med på at aluminium kan diskuteres. Det har vi før gjort. Men fakta
er at der er meget andet end alu i sådan en dåse. Der er plastic-coating på
indersiden i nogen tilfælde og der er helt sikkert maling på ydersiden, som
jeg på det bestemteste vil fraråde at indtage dampe og/eller malingrester
der sidder i/på kyllingen.
Køb en kyllingeholder i stedet, den behøver ikke koste ret meget. Webers er
rengøringsvenlig, men der findes mange andre (billigere) varianter derude.
Personligt bryder jeg mig ikke om kylling der har fået for meget damp. Men
det er jo en smagssag. Hellere tilsætte lidt øl, som er kogt lidt ind først
(eller vin), så der ikke er så meget damp.

Og ja, det bliver en mere lækker kylling, hvis den står op - så er den sprød
hele vejen rundt.

Mvh Tommy

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-06-07 07:51

On Fri, 8 Jun 2007 07:12:29 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
>dagligdag. Hvis du er hysterisk, så kan du altid købe sådan en holder
>til kyllingen - Weber laver nogen, men der findes også billigere

Jeg syntes i øvrigt også resultatet bliver en del bedre med den
rigtige holder, der er beregnet til at blive placeret direkte over
kullene. Det kan man selvsagt ikke gøre med kyllingen på øldåsen!

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-06-07 07:59

On 8 Jun., 06:55, "Pia Petersen" <lihme**FJER...@tdcadsl.dk> wrote:
> Hejsa
>
> Nu har vi fået købt en Weber, og har jo i årevis hørt om kylling grillet på
> en øldåse ... men afgiver dåsen ikke nogle usunde ting, eller ??

Sikkert, men det er også farligt at leve....man dør af det.
Kylling på dåse skal prøves.

> Er der nogen holdninger til den side af sagen ? Og så ellers nogle gode
> idiotsikrede opskrifter til en Weber-nybegynder ?

http://www.bruglaaget.dk

Og deres bøger.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 08:10

> [...]
> en øldåse ... men afgiver dåsen ikke nogle usunde ting, eller ??

Sikkert, men det er også farligt at leve....man dør af det.
__________________

Min OE vil ikke lave > (selvom der ER sat flueben i at den skal gøre det

Nå, men der er da virkelig ingen grund til at udsætte sig for maling mv fra
dåserne, når der findes et hav af billige løsninger, som gør nøjagtigt det
samme... imo.
Tommy

Fra : Max

Dato : 08-06-07 08:30

Hej

> Nå, men der er da virkelig ingen grund til at udsætte sig for maling
> mv fra dåserne, når der findes et hav af billige løsninger, som gør

Jeg mener faktisk at have set øl lavet specielt til opgaven,
hvor husker jeg bare ikke.

--
Mvh Max

Fra : Maria de Francis

Dato : 08-06-07 09:18

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
: Hejsa
:
[...]

Hvis du nu ikke vil ofre en holder til kyllingen, så kan det være du skulle
pakke øldåsen ind i staniol, inden du udsætter kyllingen for evt forurening
fra maling ect.
Det kan måske løse problemet.

Mvh Maria, der selv har investeret i holder og er godt tilfreds med den.

--
In the end it's all good
If it's not good...It's not the end

Fra : Thomas

Dato : 08-06-07 09:30

> [...]
>
> Er der nogen holdninger til den side af sagen ? Og så ellers nogle gode
> idiotsikrede opskrifter til en Weber-nybegynder ?

http://www.weberguru.dk/forum/index.php

VH

Thomas

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-06-07 10:01

Pia Petersen skrev i 4668e15a$0$48628$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
dette:
> Hejsa
>
> Nu har vi fået købt en Weber, og har jo i årevis hørt om kylling
> grillet på en øldåse ... men afgiver dåsen ikke nogle usunde ting,
> eller ??

Næppe noget, der er alvorligere end den samling interessante stoffer, der
dannes ved grillning.

> Er der nogen holdninger til den side af sagen ? Og så ellers nogle
> gode idiotsikrede opskrifter til en Weber-nybegynder ?

Brug låget!

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-06-07 20:01

On Thu, 07 Jun 2007 23:58:44 -0700
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

> http://www.bruglaaget.dk

Så hellere weberguru.dk eller webernation.com som begge har væsentligt
mere information og ikke er en omgang salgsgas som den Fam. Glæsel
forsøger at trutte vores øre fulde af.

> Og deres bøger.

bog nr 1... måske! resten er noget kommercielt lort man intet får ud af
som ikke kan hentes gratis på nettet.

Fra : Pia Petersen

Dato : 09-06-07 07:42

Tak for alle jeres svar -- jeg har besluttet mig for at trodse alle farer og
prøve dåsen trods alt ... "alle" har åbenbart smagt det, så det er nok ikke
livsfarligt ...

Næste problem : Hvor skal kræet placeres i grillen ?? Det er indirekte varme
har jeg forstået, altså med kullene ude i siden - men kødet? Skal der lægges
grillrist som fugl (og flæskesteg - vi skal da prøve det hele !) skal ligge
på - eller skal det hele ned i niveau som kullene ???

Jeg fandt dette billede (nederst!) -- skal det helt derned ???

http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?p=6101

Mvh Pia

NB - kan man komme persille i kyllingen, som gammeldaws grydestegt - eller
vil det ikke passe til ??

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 07:59

> Tak for alle jeres svar -- jeg har besluttet mig for at trodse alle farer
> og prøve dåsen trods alt ... "alle" har åbenbart smagt det, så det er nok
> ikke livsfarligt ...

Altså sårn lidt som heroin... der er mange der har prøvet det, men man dør
ikke nødvendigvis af det..Jeg forstår ikke at du ikke vil ofre de 50 kr på
en holder... der skal alligevel en eller anden form for holder til (som på
billedet), men det må du selvom..
Jeg ville ikke spise den, hvis jeg var gæst hos dig...

> [...]
> !) skal ligge på - eller skal det hele ned i niveau som kullene ???
>
> Jeg fandt dette billede (nederst!) -- skal det helt derned ???

Normalt placerer man kød etc. på grillristen, altså et niveau over kullene.
Men det kan da sagtens være det også fungerer mellem kullene. Jeg vil nok
være bekymret for om den blev branket af at komme så tæt på briketterne.

> NB - kan man komme persille i kyllingen, som gammeldaws grydestegt - eller
> vil det ikke passe til ??

Din Webergrill fungerer som en varmluftsovn og du kan tilberede maden på
samme måde som hvis det var en sådan.
Mvh Tommy

Fra : Kent

Dato : 09-06-07 11:16

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet), men det må du selvom..
> Jeg ville ikke spise den, hvis jeg var gæst hos dig...

<klip>

Jeg ville også takke nej - uanset hvor upopulær jeg så blev
af den grund .

Især malingen på dåsen kan ikke undgå at overføre skadelige/usunde
stoffer til kødet. Ikke om jeg ville røre det!

Kent.

Fra : Gamle

Dato : 09-06-07 19:57

Pia Petersen wrote:
> [...]
> kødet? Skal der lægges grillrist som fugl (og flæskesteg - vi skal da
> prøve det hele !) skal ligge på - eller skal det hele ned i niveau

Hej Pia.

Kig lige i dk.binaer hvor jeg har lagt et billede af en 1300 g fersk
kylling. Færdig efter en time. Stående oppe på risten. Altså kyllingen
Den var fremragende. Saftig og mør.

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-07 13:23

> Er der nogen holdninger til den side af sagen ?

Sikkert. Der er alle de hysteriske, der vil fortælle dig om mulige giftige
dampe og hvad-ved-jeg. Vi andre bruger rask væk øldåser til formålet. Husk,
du skal efterlade mindst halvdelen af øllen i dåsen og ellers proppe den med
krydderurter, hvidløg og den slags.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 15:54

> [...]
> Husk, du skal efterlade mindst halvdelen af øllen i dåsen og ellers proppe
> den med krydderurter, hvidløg og den slags.

Det du mener er naturligvis: "vi andre tumper bruger rask væk øldåser..."
Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-07 18:15

> Det du mener er naturligvis: "vi andre tumper bruger rask væk
> øldåser..."

Whatever. Hvis det får dig til at sove bedre...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 21:47

> Whatever. Hvis det får dig til at sove bedre...

Næh, men jeg tænkte at det måske kunne få dig til at forstå at jeg ikke brød
mig om at blive kaldt hysterisk...
(" alle de hysteriske...").
Jeg har intet problem med at du spiser maling og sjove kemiske forbindelser,
ej heller at du senere vil belaste vores sundhedsvæsen på grund heraf, så
syntes jeg det er urimeligt at du kalder mig hysterisk.
Tommy

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-07 16:14

On Sat, 9 Jun 2007 16:54:07 +0200
"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:

> Det du mener er naturligvis: "vi andre tumper bruger rask væk
> øldåser..." Tommy

har du bevis for at der skulle være noget farligt ved det? Jeg ved at
der tidligere er lavet undersøgelser der viser det modsatte nemlig, men
jeg kan selvfølgelig ikke lige findet linket.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 21:52

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
On Sat, 9 Jun 2007 16:54:07 +0200
har du bevis for at der skulle være noget farligt ved det? Jeg ved at
der tidligere er lavet undersøgelser der viser det modsatte nemlig, men
jeg kan selvfølgelig ikke lige findet linket.
---------------------

Næh, det har jeg ikke, jeg har ikke ledt efter det. Og fordi du finder et
website der siger at det ikke er farligt, så er det jo heller ikke sikkert
det er rigtigt. Det kan jo i teorien være lavet af hvemsomhelst.
Det er dog fakta at aluminium og syre er en rigtig dårlig kombination, når
vi taler om fødevarer. Derfor er der også en tynd plastikcoating i dåser. At
maling ikke er egenet til indtagelse kan vi vel ikke blive uenige om?

Jeg syntes diskusionen er fjollet, man skal jo alligevel bruge en eller
anden form for holder til den kylling. Hvorfor så ikek bruge en som man er
sikker på ikek skader?
Men altså; i må gerne spise pip på dåse, det har jeg ikke et problem med. Ku
i så ikke lade være med at have et problem med at jeg ikke vil udsættes for
det?
Tommy

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-07 01:07

On Sat, 9 Jun 2007 22:52:21 +0200
> [...]

> Men altså; i må gerne spise pip på dåse, det har jeg ikke et problem
> med. Ku i så ikke lade være med at have et problem med at jeg ikke

hvorfor skulle man dog bruge en holder. her står den altid bare direkte
på dåsen. intet problem i det med mindre man er motorikspasser.

Fra : @

Dato : 10-06-07 15:16

On Sun, 10 Jun 2007 02:07:15 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>hvorfor skulle man dog bruge en holder. her står den altid bare direkte
>på dåsen. intet problem i det med mindre man er motorikspasser.

jeg er helst fri for maling syre+metal-forbindelser og andre uting i
min mad så næste project bliver at få en af de sorte(smedene) på
jobbet til at fremstille en "øldåse" i rustfrit stål

at få lavet sådan en tingest vil højest koste en håndfuld (dåse)øl

--
Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-07 19:58

On Mon, 11 Jun 2007 16:20:05 +0200
"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote:
[snip]
> Hvad er meningen med at komme med sådan et fuldstændigt
> ubrugeligt indlæg? Du har ovenfor demonstreret, at du udemærket
> er klar over, at TBJ's forbehold for øldåser (og mit!) skyldes
> frygten for kemikalier fra dåsen til kyllingen - og ikke andet.
> Dit indlæg må jo så være et direkte angreb på manden, og
> hvorfor ikke gå efter bolden istedet?

nej jeg påtaler blot det tåbelige argument der bruges: "at man alligevel
skal bruge en holder da dåsen ikke kan holde den selv". Det er en
direkte løgn og noget decideret vrøvl.

> For mig er det fuldstændigt uforståeligt, at man ikke ofrer
> pengene på en holder - men istedet risikerer at overføre
> kemikalier fra dåsen til kyllingen. Hvorfor dælen løbe den
> risiko? En holder koster ikke ret meget, og ret beset kunne
> det let tænkes, man i forvejen har en beholder i huset, der
> kunne bruges. Hvad med et kaffekrus istedet? Slå ørerne af
> den, så har den ca. samme rumfang som en øldåse - og
> den kan tåle varmen uden at frigive stoffer.

Lad mig se hvordan jeg kan klare det. Et godt gammelt spejder råd er at
man altid kan koge en kop te hvis man har et stykke papir, et bål og
noget vand. Hvorfor? fordi beholderen man laver af papiret aldrig vil
nå at blive ret meget over 100C varm og altid vil blive lettere vædet af
vandet. Polymer materialer starter med at smelte ved 110C for de
blødeste og du skal op på over 220C for at det plast materiale (mener
det kaldes PET) der er på en dåse begynder at smelte.
En lille sidebemærkning er at overfladetryk og plast er stadig helt
indtakt hvis man stiller en halv dåse med vand direkte inde ved
briketterne i grille (jeg efterprøvede dette igen her til aften). En
let overtørring af overfladen og den så næsten normal ud (lidt gylden
men ellers normal.
Jeg ser det personligt som mere sandsynligt at jeg får de omtalte
giftstoffer ved brug af plast grydeskeer og pallette eller ved
hård opvarming af en teflon panden.

> Når alternativerne til en øldåse er så lige for og enkle, hvorfor
> fanden så tage risikoen? Hvis nu det er det eneste, der skiller
> dig og din famile fra at få kræft om fx. 20 år. Det ved man
> jo ikke noget om. Det BEHØVER jo ikke ske - li'som der
> ikke BEHØVER ske noget ved at løbe over motorvejen......
> Vi skal ikke være hysteriske...., men når alternativerne
> ligger lige for, hvorfor så ikke være på den sikre side.........???

tager du også altid cyklen i stedet for bilen - løsningen ligger jo
lige for og sparer os for meget gift i hverdagen ? hvad med smøgerne?
alkoholen? bruger rigtige vokslys frem for de billige giftige
parafin-mix lys? dropper du deodoranten? shampooen osv osv osv.
vi omgiver os konstant med giftige ting og en kylling på dåse er en
bagatel sammenlignet med disse faktorer.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-07 19:59

On Mon, 11 Jun 2007 16:49:06 +0200
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Det er måske direkte sundt?

Tvivler.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-07 21:03

On Mon, 11 Jun 2007 21:48:34 +0200
> [...]

> er en direkte løgn og noget decideret vrøvl.
> ____
>
> Kim Schulz, du skulle have en røvfuld og lægges i seng. Du skal da
> ikke beskylde mig for direkte at lyve, klaphat.
> Det kan meget vel være at det faktisk kan lade sig gøre at sætte
> kyllingen kun på dåsen, men jeg har lidt svært vde at se det for mig.
> Med mindre man køber en af de lange ½ l dåser, hvordan når den så ned
> på risten? For fulglen skal da stå op, hvis man vil have sprød skind
> hele vejen rundt. Undlad venligst i fremtiden at beskylde mig for at

Jeg ved ikke hvad det er hvis det ikke er en "sandhed med
modifikationer" når du siger:
"Jeg syntes diskusionen er fjollet, man skal jo alligevel bruge en
eller anden form for holder til den kylling. Hvorfor så ikek bruge en
som man er sikker på ikek skader?"

bemærk "...man _SKAL_ jo alligevel...".
For mig er betyder det "der er ingen anden udvej end at bruge en ekstra
holder" og det er ikke sandt.
En af de måske mest kendte bøger om at lave kylling på dåse er Steven
Raichlens bog Beer-Can Chicken.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0761120165
I denne over 330 sider lange bog bliver der ikke et eneste sted henvist
til at man skal bruge en holder ud over dåsen - han laver det faktisk
på mange forskellige øldåser, ja endda et 32ounce Fosters beer "anker".

EOD

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-07 06:32

On Tue, 12 Jun 2007 07:26:31 +0200
"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:

> Kim, det handler om at du ikke skal kalde mig en løgner!
> At lyve er at sige noget usandt med overlæg. Det er meget muligt jeg
> har taget fejl, det kan du så gøre opmærksom på. Men du kan gøre det
> på en ordentlig måde!

Beklager ordvalget som du valgte at lægge langt mere i end hvad var
tiltænkt.

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-07 06:37

On Tue, 12 Jun 2007 06:57:35 +0200
"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> *LOL* Tror du selv på, at der er en virksomhed, der har investeret i
> et forskningsprojekt der videnskabligt har skullet belyse hvilke
> stoffer der afgives, når en kylling grilles over en øldåse på en
> webergrill? Jeg tror du kommer til at lede længe efter det link
> *lol*

Nej men vi har f.eks. ting som forbrugerrådet og lignende sørger for at
den slags bliver undersøgt.

> I øvrigt forstår jeg slet ikke hvorfor hverken dåse eller holder er
> nødvendig. Her i huset lægger vi bare kyllingen på risten. Den bliver
> fint sprød alle vegne alligevel og vil man gerne have damp kan man jo
> bare sætte en lille skål med vand eller slå lidt øl på kullene.

Det skulle give ekstra saftighed ved at vanddampen kommer inde fra.
Vanddamp i selve grillkuplen giver i bedste fald laver temp. og i
værste fald en ikke-sprød kylling.

Fra : Padre

Dato : 12-06-07 08:57

On 12 Jun., 06:57, "Gainsbourg" <isl41...@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
> sprød alle vegne alligevel og vil man gerne have damp kan man jo bare sætte
> en lille skål med vand eller slå lidt øl på kullene.

Fidusen er at man stiller kyllingen lodret, og stikker dåsen ind i
kyllingen samtidig med at man lukker halsåbningen. På den måde bliver
kyllingen dampet indvendigt, samtidig med at kyllingesaften blandes i
dåsen med den vin (eller hvad det nu er) man har brugt. På den måde
kan man lave grillet kylling med sovs til. Den effekt opnår man ikke
ved at stille en skål vand ved siden af kyllingen.

--
padre