dimension på træ til træterrasse
Fra : acm

Dato : 07-06-07 20:46

Hej Gruppe!

Skal til at lave en træterrasse, og har derfor et spørgsmål vedr.
opbygningen.

Terrassen har målene 5,5*7,2 m.

Hvilken dimension på træet ville i benytte til remmen?
Hvor langt skal der være mellem de stolper der graves ned, og som remmen
skal hvile på?
Skal strøerne hvile på remmen, eller skal de skrues fast ved hjælp af fx
bjælkesko på remmen?

Håber det er nok til at svare på spørgsmålet, ellers kommer jeg gerne med
flere oplysninger.

På forhånd tak

Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-07 22:51

> [...]
>
> Hvilken dimension på træet ville i benytte til remmen?
> Håber det er nok til at svare på spørgsmålet, ellers kommer jeg gerne med

Jeg kan fortælle hvad vi gør.

Øverst 32x120 tryk -der gerne skulle være 28mm høvlen (Trælast har nu for 3,
gang leveret noget andet end aftalt ""¤%"!%!"¤%&!"¤&%)

Derunder et lag 50x100 høvlet (var billigere end rå) med cc på 60cm

De hviler på 50x150 høvlet for hver 1,4 - 1,5 meter (Der er et træ i
terrassen så de er trukket lidt). De er ca 6,5meter lange og er undersøttet
med 4 støbte punktfundamenter. Den inderste kunne nemt erstattes af en
bjælkesko på huset - hvis ikke det lige var fordi vores sokkel er støbt med
marksten så det var nemmere at støbe det sidste fundament også. Samlet
bliver terrassen 9,60x6,5meter

Vi har de 2 bjælkelag på plads og det virker solidt nok - nu skal vi så bare
have tømmerhandlen til at levere det aftalte ...

Der plejer ikke at være problemer, men det er måske det der sker ved at gå
med i en stor kæde som XL byg

/A