Defekt vandmåler - hjælp!
Fra : Jan

Dato : 27-05-07 19:32

Jeg bor til leje i en ældre etageejendom. Ved sidste varmemåler-aflæsning
konstaterede man desværre at begge varm-vandsmålere (af mærket 'domqua') i
badeværelset var defekte. Hvorlænge, vides ikke, men de har ihvertfald ikke
"talt" et årsforbrug korrekt.

Min udlejer er ikke særlig tilfreds med mig - og påstår at det skyldes fugt
og kondens i badeværelset (en gammel uisoleret "tilbygning"), fordi jeg
generelt ikke har varmet badeværelset nok op. Udlejeren har ret i at jeg
ikke varmer mit badeværelse op. Det har jeg bevidst ikke gjort, da det er
som at "fyre for gråspurvene" (gammelt badeværelse med uisolerede vægge).

Jeg selv er af den overbevisning, at de defekte målere skyldes "kalk-sten"
(kalkaflejringer) som har løsnet sig i de gamle vandrør - og dermed har sat
sig fast i den dims som roterer rundt inde i måleren.

Udlejeren påstår at jeg er den eneste i ejendommen som har dette problem.

Er der en "fagmand" tilstede, som kan bekræfte/afkræfte ovenstående
påstande.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-07 20:30

Jan wrote:

> Min udlejer er ikke særlig tilfreds med mig - og påstår at det
> skyldes fugt og kondens i badeværelset

Den er god. Der er godt nok en del mere vand inde i vandmåleren end i luften
udenfor den. Så mon ikke måleren skulle kunne tåle lidt kondensdannelse?

> Udlejeren påstår at jeg er den eneste i ejendommen som har dette
> problem.

Nok muligt, men at din vandmåler er den eneste i ejendommen, der er gået i
stykker, er ikke det samme som at det er din skyld. Hans bevisførelse holder
ikke en meter i byretten.

I mine ører lyder det langt mere sandsynligt, at enten kalk eller noget møg
(rust fra rørene?) har sat sig i klemme inde i mekanismen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-05-07 08:02

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> I mine ører lyder det langt mere sandsynligt, at enten kalk eller noget
> møg (rust fra rørene?) har sat sig i klemme inde i mekanismen.

Spørgsmålet er bare om der ikke sidder en rist der fanger
den slags? Der sidder en rist i min vandmåler, men
det er også en "stor" model til et hus. Er der ikke mulighed
for at afmontere og tjekke ?

Fra : Max

Dato : 28-05-07 08:20

Hej Andersen

> det er også en "stor" model til et hus. Er der ikke mulighed
> for at afmontere og tjekke ?

Vandmålere plejer at være plomberede.

--
Mvh Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-05-07 08:58

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Andersen

> Vandmålere plejer at være plomberede.

Da vi fik monteret tilsvarende målere i en etageejendom jeg boede i satte
VVS'erne et filter foran hver af dem, netop for at stoppe kalk og rust. Og
jeg skal hilse og sige at der satte sig rigtig meget der, så det var en god
ide.

Og så et lidt offtopic rense-trick. Det var modellen "balofix-med-filter"
som når den er i lukket position kan tømmes uden at skille hele
installationen ad. En nem måde at rense dem på er at blæse ind i hullet med
et knæksugerør

Keller

Fra : Optimus Prime

Dato : 29-05-07 08:09

Erik Ginnerskov skrev:
> Den er god. Der er godt nok en del mere vand inde i vandmåleren end i luften
> udenfor den. Så mon ikke måleren skulle kunne tåle lidt kondensdannelse?

Ja desuden er alle de vandmålere, som jeg har set, mekaniske målere -
det vil sige en "dims" der drejer rundt når vandet strømmer igennem og
derved kan måle vandmængden... og der er altså ingen elektronik, som
typisk er det der ikke kan tåle kondens...

Målerne skal desuden kunne måle det kolde vand - typisk noget der kunne
få kondensen til at drive ned af måleren uanset om der er varme på i
rummet eller ej...

Kort sagt vil jeg mene udlejeren er fuld af l*rt (det er udtalt af
ikke-fagmand; men baseret på simpel logik)

Fra : Tau

Dato : 30-05-07 06:12

"Jan" <jan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Udlejeren påstår at jeg er den eneste i ejendommen som har dette problem.
>
> Er der en "fagmand" tilstede, som kan bekræfte/afkræfte ovenstående

Jeg forstår ikke problemet. Hvis du bor i en etageejendom betaler du efter
forbruget hverken mere eller mindre. Kører måler for hurtig bliver du
straffet og kører den for langsom bliver værket straffet.
Nogle steder kan der være en hovedmåler, som registrerer det fulde forbrug
for alle lejer på en gang og derefter bliver det så udregnet efter
lejlighedsstørrelser kvmr og forbrug i den enkelte lejlighed. (varme)
Der bliver også lagt nogle parameter ind, om hvorvidt du bor i toppen eller
inde midt i boligblokken.
Det vil sige at selv om du slukker for alt varmen, vil du stadig komme til
at betale for den varme som evt siver ind i lejligheder fra de andre lejer.

vh
Poul