Indisk opskrift på kylling i karry?
Fra : JHR

Dato : 22-05-07 17:03

Hejsa,
Nogen der ligger inde med en god opskrift på ovenstående?
Og ja jeg ved godt man kan søge på google, men det jeg søger, er en afprøvet
og elsket opskrift

Mvh
Jeppe.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-05-07 17:46

"JHR" <j_haveFJERNDETTE@post3.tele.dk> wrote in

> Nogen der ligger inde med en god opskrift på ovenstående?
> Og ja jeg ved godt man kan søge på google, men det jeg søger, er en
> afprøvet og elsket opskrift

Jeg lærte engang følgende af en gammel indisk dame:

Steg 4-6 hakkede tomater, 1 stort løg, 4-5 fed hvidløg, 2 cm frisk ingefær
og din foretrukne karry i rigeligt smør (gee) ved fuld varme under
omrøring. Der skal virkelig være knald på. Det må gerne være lige ved at
branke. Steg i 10-15 min og dæmp så varmen og lad det simre til det er
blevet en ensartet masse, ca 1/2 time.

Nu har du basis for en god indisk curryret.

Spæd med grøntsager og kød efter lyst og behov, og dæk det hele med en
passende bouillon, kog mørt. Smag til. Færdig.

Det afgørende er hvilken karry du benytter. Find en god pasta hos din
lokale karrypusher.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-07 20:31

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Det afgørende er hvilken karry du benytter. Find en god pasta hos din
> lokale karrypusher.

Ikke for at fluekn*ppe, men indisk karry er vel altid i tørret pulverform og
ikke i våd pastaform, der typisk forbindes med thai-karry?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : The MIp

Dato : 23-05-07 08:26

> [...]
>
> Ikke for at fluekn*ppe, men indisk karry er vel altid i tørret pulverform
> og ikke i våd pastaform, der typisk forbindes med thai-karry?

Karry er et blandingskryderi - med hovedbetanddele: gurkemeje (den gule
del), spidskommen, korianderfrø, cayennepeber, bukkehornsfrø og derudover -
næsten hvad som helst andet :)

Derfor sælges karry i uendelig mange varianter.

Jeg snakkede for en del år siden med en indisk pige om karry, hun begyndte
at beskrive en - selvfølgelig stærk krydret - grønsagsret.

Så at indisk karry i højere grad skulle være tør pulver end våd pasta tror
jeg er forkert.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-07 09:52

"The MIp" <mip@nospam.nowhere.edu> skrev i en meddelelse

> Karry er et blandingskryderi - med hovedbetanddele: gurkemeje (den
> gule del), spidskommen, korianderfrø, cayennepeber, bukkehornsfrø og
> derudover - næsten hvad som helst andet :)

Ja, det er jeg klar over. Sjovt nok så jeg en krydderurt i Føtex forleden,
der angiveligt var en "karry". Jeg duftede til den, og der var en anelse
(indisk) karry-duft over den.

I den thailandske variant benyttes typisk olie, frisk chili, frisk hvidløg,
frisk galanga, frisk koriander (og nogle gange korianderfrø) og frisk
citrongræs som hovedbestanddele. Smagt godt til med fiskesovs og MNG
forstås. Jeg har ikke oplevet, at man benytter gurkemeje og spidskommen i
thailandsk karry-blanding, som jo ellers er meget essentielle i den indiske
variant.

> Jeg snakkede for en del år siden med en indisk pige om karry, hun
> begyndte at beskrive en - selvfølgelig stærk krydret - grønsagsret.

Ja. Når man omtaler en indisk "curry" er det ikke krydderiblandingen som
sådan, man omtaler. Omtaler man en thailandsk ret, er referencen til "karry"
i rettens betegnelse derimod en direkte reference til den konkrete
krydderiblanding. Som oftest skelnes mellem de tre hovedvarianter af
thailandsk karry: Rød, gul og grøn. Andre varianter findes selvfølgelig
også. Eksempel: And i rød karry.

> Så at indisk karry i højere grad skulle være tør pulver end våd pasta
> tror jeg er forkert.

Jeg har altid fået at vide, at den indiske variant af
karry-blandingskrydderiet er baseret på tørrede krydderiet. Den thailandske,
som jeg forøvrigt ofte selv laver, er derimod baseret på friske og dermed
"våde" råvarer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-05-07 14:46

"The MIp" <mip@nospam.nowhere.edu> wrote in

> Så at indisk karry i højere grad skulle være tør pulver end våd pasta
> tror jeg er forkert.

Det har du fuldstændig ret i.

http://www.indianfoodsco.com/Submit/CurryPasteCurrySauces.htm

Fra : Lars Holst

Dato : 26-05-07 10:49

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> said in

> [...]
> passende bouillon, kog mørt. Smag til. Færdig.
>
> Det afgørende er hvilken karry du benytter. Find en god pasta hos din

Jeg takker for opskriften som jeg, i lettere varieret udførsel, havde stor
succes med igår.

--
Lars Holst

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-05-07 12:04

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote in

> Jeg takker for opskriften som jeg, i lettere varieret udførsel, havde
> stor succes med igår.

Jeg er altid interesseret i variationer over et tema. Det er tit her man
finder spændende ting, så lad høre hvad du ændrede på

Fra : Lars Holst

Dato : 27-05-07 17:00

> Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote in

> Jeg er altid interesseret i variationer over et tema. Det er tit her man
> finder spændende ting, så lad høre hvad du ændrede på

Jeg hakkede tomater, hvidløg, løg og frisk ingefær.
Blandede det op med rød karry pasta og gul thailands karry pulver.
Jeg stegte det længe i smør og puttede skært skank i så det kunne stege med
lidt inden jeg spædede det op med hjemmelavet grøntsagsfond og svinefond.

Jeg jævnede en smule med arrowroot.

Herefter hældte jeg en dåse fuldfed kokosmælk i, 2 hakkede peberfrugter,
palmemarv og ananas i skiver. Palmemarven til allersidst.

Det blev serveret med klistrede ris kogt med stdt. koriander og lidt cider
eddike og sukker.

På bordet stod frisk koriander til at plukke.

Som tilbehør dybstegte vi noget hjemmelavet dej................lidt en
mellemting mellem popodums og nan brød. De var sødt asiatisk krydrede,
sprøde på ydersiden og lidt bløde i midten.

--
Lars Holst