Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optage i Raw
Fra : Jesper

Dato : 20-05-07 18:05

Hej alle.

Et lille spørgsmål fra mig, som gerne vil fotografere mere end jeg gør med
mit Nikon D70. Jeg føler blot, at jeg bremser mig selv i at tage mange
billeder, fordi der er så mange indstillinger at tage stilling til - omvendt
så er det jo også spændende...

Når jeg optager i Raw "behøver" jeg så bruge meget tid på at overveje
lukkehastigheden, idet jeg jo i PS kan ændre eksponeringen?

Som jeg ser det, så "bør" jeg koncentrere mig om blænden (og sikkert også
mange andre ting...smil).

Jeg er dog med på, at lukkehastighed og blænde hænger meget sammen.....

glæder mig til at høre jeres kommentarer.

Mvh

Jesper.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-05-07 18:31

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Når jeg optager i Raw "behøver" jeg så bruge meget tid på at overveje
> lukkehastigheden, idet jeg jo i PS kan ændre eksponeringen?

Ja.
Lukketiden har indflydelse på om du f.eks. ryster billedet, får bevægelses
uskarphed eller "fryser" motiver.
Det ændrer Raw ikke på.

Raw giver dig lidt mere spillerum, så man kan redde lidt fejleksponering
eller kompensere for motiver med høj kontrast.
Det bedste resultat fåes (naturligvis) når man eksponerer korrekt.
Raw gør det også nemmere at justere hvidbalancen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-05-07 19:09

Jesper skrev i 46507fb7$0$13964$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:
> [...]
> lukkehastigheden, idet jeg jo i PS kan ændre eksponeringen?
>
> Som jeg ser det, så "bør" jeg koncentrere mig om blænden (og sikkert

Du bør som minimum have styr på sammenhængen mellem blænde og tid, hvis du
bare vil en lille smule. Alt andet er som at ville køre bil uden at ville
lære at skifte gear. Det kan man selvfølgeligt godt, men man indskrænker sig
til at vælge biler med automatgear.

Men brug et par timer - så er du godt hjulpet. Stil kameraet på A eller S -
evt. M - og kig på histogrammet. Slå op i manualen for at se, hvad et
histogram er, hvis ikke du er kalr over det. Og gak så lystigt ud og knips
løs - og tjek histogrammet hver eneste gang, du har taget et billede.
Som udgangspunkt gælder det om at kurven ikke rører ved endepunkterne - i
hvert fald ikke den til højre.
Alle indstillinger ud over blænde og tid er sekundære, så koncentrer dig om
dem.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Pedersen

Dato : 20-05-07 19:45

> Når jeg optager i Raw "behøver" jeg så bruge meget tid på at overveje
> lukkehastigheden, idet jeg jo i PS kan ændre eksponeringen?

Der er intet magisk ved RAW formatet, og der er intet magisk ved "RAW
konverteringen". Det er blot et bedre og mere fleksibelt format end JPG.

Derfor skal du være lige opmærksom på alle kameraets "hardware"
indstillinger både når du bruger RAW og når du bruger JPG. Der er ikke noget
du kan "slippe for" bare fordi du bruger RAW (med undtagelse af "software"
indstillinger såsom kontrast, brightness, sharpness, white balance, "picture
style" og andre "software" indstillinger som dit kamera måtte have).

Det gode ved RAW er dog at du har "større spillerum" til at ændre på
billedet efter det er blevet taget, og i visse tilfælde kan et dårligt
billede reddes i RAW format, og ville ikke have være til at redde i JPG.

> Som jeg ser det, så "bør" jeg koncentrere mig om blænden (og sikkert også
> mange andre ting...smil).
>
> Jeg er dog med på, at lukkehastighed og blænde hænger meget sammen.....

Det vigtigste du skal koncentrere dig om, efter min mening, er:

1. Anvend altid RAW formatet til alle billeder i alle situationer. Køb evt
flere/større hukommelseskort/harddiske. Du kan altid konvertere et stort
antal RAW billeder til JPG med "5 klik med musen", men den omvendte proces
er ikke mulig.

2. Komponer billedet således at motivet fylder hele senosren/søgeren. Hvis
du har et zoom objektiv, så brug objektivets zoom som meget som muligt.
"Digital beskæring" eller "digital zoom" eller "crop" reducerer
billedekvaliteten. Også når det gøres på din computer.

3. Forstå hvordan lysmåleren virker, med særlig vægt på hvordan lysmålingen
afhænger af det/de valgte fokuspunkter, og af de forskellige indstillinger
du kan vælge fx. "avarage", "spot", "partial" osv.

4. Forstå hvordan du kan tage billeder med så lille ISO som muligt.

5. Forstå betydningen af høj og lav blænde værdi

6. Forstå betydningen af høj og lav lukketid.

Dette er mine gode råd til prioriteringen af hvad du skal tænke på. Som du
kan se, mener jeg at du skal lægge vægt på andre ting end valg af blænde og
lukketid i starten. Brug kameraets automatiske program i vid udstrækning i
starten.

Mvh.
Pedersen

Fra : Jesper

Dato : 26-05-07 12:47

"Pedersen" <xylo2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan se, mener jeg at du skal lægge vægt på andre ting end valg af blænde
> og lukketid i starten. Brug kameraets automatiske program i vid

Jeg takker jer alle for jeres inputs.

Mvh

Jesper