Brugermappe på ekstern harddisk
Fra : John Tornhøj

Dato : 18-05-07 09:10

Hej

Jeg er ved at lave en HTPC baseret på en Macmini G4.

Jeg har en ekstern firewire harddisk og jeg vil gerne have mine
brugerfiler (musik, film, dokumenter og billeder) til at ligge på denne
harddisk istedet for den indbyggede.

Kan det lade sig gøre og hvordan?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-07 12:48

John Tornhøj <jpt@louisnielsen.dk> wrote:
> [...]

> Jeg har en ekstern firewire harddisk og jeg vil gerne have mine
> brugerfiler (musik, film, dokumenter og billeder) til at ligge på denne

Du kan flytte din home mappe på følgende måde:

1) Åben /Applications/Utilities/Netinfo\ Manager.app

2) Klik på hængelåsen og indtast et administrator brugernavn/password.

3) Marker /users/dit_shortname

4) Vælg property'en "home" og ændrer dennes value fra
"/Users/dit_shortname" til "/Volumes/sekundær_disk/dit_shortname"

5) marker et andet emne end /users/dit_shortname og du vil blive promptet
for om du ønsker at at gemme ændringerne (det går jeg ud fra at du vil)

6) logud/logind...

Alternativt kan du lave et symbolsk link fra de mapper i din
homemappe du vil flytter til mapper på din sekundære disk.

Sidst men ikke mindst er der den elegante metode: Monter din(e)
ekstern(e) disk(e) i din homemappe med en /etc/fstab fil.
(Husk i givet fald at bruge den monterede disks UUI frem DI for at
undgå ubehagelige overraskelser)

Fra : John Tornhøj

Dato : 18-05-07 20:42

On 2007-05-18 13:48:20 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> ekstern(e) disk(e) i din homemappe med en /etc/fstab fil.
> (Husk i givet fald at bruge den monterede disks UUI frem DI for at

Tak for hjælpen, det vil jeg prøve.

Det er rart med den hurtige hjælp man oplever i denne gruppe. Det gør
overgangen fra Windows til Mac meget nemmere.

mvh

John