romantisk middag
Fra : Kothoga

Dato : 04-07-01 21:17

hej Ng
Jeg søger efter en romantisk menu, så jeg kan overraske kæresten når hun på
fredag kommer sent fra arbejde...
Alle forslag modtages med kyshånd..... men helst ikke fisk...

Mvh

Kothoga

Fra : Kenneth Bon

Dato : 11-07-01 21:31

Hej!

Er I til græsk og hvidløg???? Hvis ikke, gider jeg ikke skrive en lang menu,
men svar tilbage så kan jeg helt sikkert strikke noget sammen... evt også
noget italiensk :))

Venlig hilsen
Line Nielsen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 12-07-01 00:16

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> wrote in message
> [...]
menu,
> men svar tilbage så kan jeg helt sikkert strikke noget sammen... evt også

Lad da høre.....

--
Niels

Fra : Kenneth Bon

Dato : 12-07-01 12:59

Ok altså her kommer så den græske menu:

Forret: Tzatziki
1 L yoghurt
1 1/2 agurk
salt 1/2 tsk olie
2 - fed hvidløg
noget godt brød

Hovedret: Et helt stykke kød i stegt i ovnen (fx lam, culotte eller
mørbrad -mange muligheder) med græske kartofler, tzatziki og stegte
grøntsager og hvidløg
1 stykke kød som steges efter anvisningen
1 1/2 kg bagekartofler
en rest tzatziki fra forretten
2 dl olie
godt 1 dl citronsaft
salt
oregano så der er noget på alle kartoflerne

2 hele hvidløg
champignon
squash
peber
forårsløgløg

eller

tomater
en skrællet agurk
feta
oliven
salatløg
oregano
olie

Dessert:
Is i nøddekurve med dadler eller anden frugt og kaffesauce
din ynglingsis (eller kærestens *S*)
2 nøddekurve (kan købes hos de fleste bagere der har andet end formbrød og
studenterbrød) er ret svære at lave selv
frugt
nescafe
kaffebønner
sukker
vand

Forret:
Yoghurten drypper af i et kaffefilter i ca 2 timer på køkkenbordet
agurkeren rives på det grove rivejern og alt saften presses ud heraf.
agurk og yoghurt blandes sammen og smages til med hvidløg og salt. en smule
olie kommes i til at gøre konsistensen lind.
Portionsanrettes med brød til.

Hovedretten:
Kødet steges i ovenen efter anvisningen. Er det lammekølle eller -ryg kan
det gnides ind i citronsaft og små stykker hvidløg lægges i lommer til at
give smag. gnides yderligere med salt.
Kartoflerne skrælles og skæres i både
olie og citronsaft hældes over sammen med godt med salt og oregano.
Sættes i en forvarmet ovn ved 200 grader eller som det passer med kødet i ca
en time
Toppen skæres af de 2 hele hvidløg. de sættes også i ovnen ved 200 grader i
en halv time (så er hvidløgene lige til at tage op af lommerne og det smager
himmelsk)

grøntsagerne rengøres og og skæres i 1 gange 1 cm og sauteres på panden.
Champignon skal først på og stege lidt før resten kommer på.

eller

tomater løg og agurk skæres i skiver og lægges i bunden af et fad. feta og
oliven kommes over sammen med oregano og olie

Dessert:
2 dl vand kommes i en gryde, koger op
80 g sukker og en spsk neskafe kommes i
jævnes med maizena (ikke for meget da det så bliver geleagtigt
1 tsk alm kaffebønner kommes i
køles af i køleskab
is lægges i nøddekurve og anrettes på tallerken
årstidens frugt lægges ude i kanten.
kaffesaucen hældes ud på resten af tallerkenen (brug en middagstallerken så
kurven og frugten ikke kommer til at stå oveni saucen)

Bon appetit

Line Nielsen

Fra : Søren Kongstad

Dato : 12-07-01 19:40

> [...]

> fredag kommer sent fra arbejde...
> Alle forslag modtages med kyshånd..... men helst ikke fisk...

Til romantiske middage passer salater ofte godt. De ligger ikke så tungt i
maven, så I har mere energi efter maden.

Hvis I kan lide krydret mad så er denne her himmelsk og smager meget
"autentisk".

Det ser måske skræmmende ud, men det er meget hurtigt at smække denne salat
sammen!
Hvis du vil have noget mere, så lav en dessert til. Ovenpå en så krydret ret
passer en chokoladedessert. Et lille stykke god chokoladekage/tærte, en
brownie el lign. Gerne serveret med friske bær.

Opskrift til 4:

600 gr roastbeef (eller en stor rød bøf)
1 spsk olie
2 1/2 dl vand
salt

Dressing:
1/2 bundt frisk koriander med rod (køb gerne i thai bikser, ellers en potte
fra et supermarked)

saft af 3 lime
35 gr rørsukker (eller brun farin)
4 fed hvidløg
3-4 lime blade eller skallen fra lime frugterne
4-5 kviste thaibasillikum kaldes også sød basilikum og har en ledt anis
agtig smag. Kan ikke undværes.

5 spsk fiskesauce
15-20 peberkorn
4-5 små røde chilli (eller efter smag)

Salat:
Romainesalat eller anden sprød salat
1 bundt forårsløg
1 agurk
2-3 gulerødder
grønne bønner eller sukkerærter.
rød eller gul peber

og hvad du nu ellers vil have i din salat (f.eks broccoli)

Hvis man laver salaten til 4 eller flere er det en god ide at bruge en
roast-beef, men til 2 er det nok overkill. Hvis du vil bruge Roastbeef
tilberedes den således:

Brun stegen i olien på alle sider
Drys med salt og hæld vand ved
tilsæt evt en chilli

lad simre i ca 25 min under låg, og lad stegen køle af i skyen (gerne i
køleskab - selv om det er en steg er den rullet sammen så der kan godt komme
lidt bakterier ved for langsom afkøling)

Hvis du køber en stor bør (200-300 gram) så steges den ved god varme efter
slagterens anbefalinger. Den skal være lyserød indvendigt.

Ingredienserne til dressingen blendes med en håndblender, eller en ragtig
blender. Smag til (dyp evt nogle grøntsager i dressingen og smag på dem)

Lav salaten.
agurken deles på langs og kerne fjernes, og den skæres ud i stave
forårsløg skæres i 2-3 cm bidder
gulerødder skæres i staves og blancheres (de skal stadig være sprøde - giver
god smag)
Hvis du bruger grønne bønner skæres de i mindre bidder (2-3 cm) og
blancheres - sukkerærter hældes hele i.
osv.

gør alt klart, og sæt det i køleskab. 10 minutter føre hun kommer hjem
hælder du dressingen over, og skær kødet i tynde skiver.

Anret salaten på tallerkener. Fordel kødet så det ligger oven på salaten og
server.
server evt noget godt brød til. Det kan også hjælpe hvis det bliver lidt
stærkt:)

Drik en meget kraftig rødvin til, eller hellere nogle gode øl.