Tjekkisk mad
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-05-07 15:25

Jeg får snarligt besøg af nogle tjekkiske venner. Det er deres første besøg
i Danmark, så selvfølgelig skal vi have noget dansk mad. Men en af vennerne
er temmelig kræsen og afvisende overfor fremmed mad og taler ikke om andet
end hvad hun dog skal spise mens hun er her

Derfor ville jeg gerne overraske hende og servere tjekkisk mad ind imellem
eller sammen med det danske.

Jeg kender godt det tjekkiske køkken fra egne besøg i Tjekkiet og formår
sagtens at google efter opskrifter men: Det skulle gerne være den ægte
vare.

Hvis der kræves særlige tjekkiske ingredienser, kan jeg i begrænset omfang
skaffe dem så det skal ikke være hindringen.

Men altså originale opskrifter på tjekkiske retter efterlyses!

Kirsebærkage, knödel, sardinpostej, tjekkiske pandekager, osv.

På forhånd tak

--
Kent

Fra : MLN

Dato : 11-05-07 16:18

Da jeg var dernede synes jeg de solgte gullash alle steder, var der en idé
??

MVH
Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-05-07 19:38

"MLN" <martinFJERNES@mln.dk> wrote in

> Da jeg var dernede synes jeg de solgte gullash alle steder, var der en
> idé ??

Gulas. En tjekkisk variant af den ungarske gullash. Retterne kender jeg som
sagt godt, men det er autentiske opskrifter jeg efterlyser.

Fra : Ralph

Dato : 11-05-07 17:32

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> er temmelig kræsen og afvisende overfor fremmed mad og taler ikke om andet
> end hvad hun dog skal spise mens hun er her

Lyder lidt som min salig svigermor, når de - i min kones barndom - var på
ferie sydpå, så var bilen PAKKET med forloren skildpadde, tarteletfyld,
dansk bøf på dåse, glaskartofler, rødkål, rugbrød, makrel i tomat,
dåseleverpostej............

Hun troede til det sidste at hun ikke kunne lide parmesan-ost (som hun
kendte det var det fra Miracoli-pakken), Men hun kunne MEGET godt lide min
mad MED parmesan.

--
Ralph

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-05-07 19:46

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> [...]
> tarteletfyld, dansk bøf på dåse, glaskartofler, rødkål, rugbrød,
> makrel i tomat, dåseleverpostej............

Min veninde er helt sikkert MEGET kræsen og et udpræget vanedyr. Det kan
man have mange holdninger til (og det er vi bestemt mange der har!), men
det ændrer ikke på at hun har svært ved fremmed mad, og at jeg godt vil
gøre det hensyn at få hende til at føle sig lidt hjemme.

> Hun troede til det sidste at hun ikke kunne lide parmesan-ost (som hun
> kendte det var det fra Miracoli-pakken), Men hun kunne MEGET godt lide
> min mad MED parmesan.

Når jeg ser noget af det *lort* hun kan spise (f.eks. de ledeste tjekkiske
lavpris pølser), så må jeg også ryste på hovedet. Men det handler nok mest
om at være tryg ved det man kender.

Nå, jeg må vel bide i det sure æble og gå den trange vej fra andre
tjekkiske venners opskrifter (på tjekkisk), få dem oversat til engelsk og
så håbe at der kommer noget brugbart ud i den anden ende

Fra : Lars Holst

Dato : 11-05-07 19:48

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> said in

> [...]
>
> Men altså originale opskrifter på tjekkiske retter efterlyses!
>
> Kirsebærkage, knödel, sardinpostej, tjekkiske pandekager, osv.

Det der kendetegner det Tjekkiske køkken er billige råvarer, kål og
svinekød, eddike, kommen og stort set ingen mælkesovser.

Til gengæld kan jeg glæde dig med retter som med sikkerhed vil ramme alle
Tjekkers hjerter og som alligevel er danske.

En gang danske grilpølser fordi de er vilde med pølser og alle Tjekker
synes at de danske er bedre end deres egne pølser................serveret
med varm kartoffelsalat fordi en af hovedingredienserne i varm
kartoffelsalat er eddike.

Alle de Tjekker jeg har serveret det for......................og det er
mange...............elsker det. Stooooort hit.

Danske frikadeller er noget Tjekker vil dø for.
Serveret med f.eks. stuvet hvidkål er det en total succes fordi kål er
meget udbredt dernede................noget
hjemmevant.............stuvningen behøver ikke at være særlig mælket.

Skal det være ægte tjekkisk så prøv med en stegt and som serveres med
Andens egen afsmeltede fedt som dyppelse og som tilbehør skal der så være
dumplings (kogt hvid dej) og hårdt stegte løg.

Pannerede Schnitzler med en kold ærte/kartoffelsalat er julemad dernede
ved siden af deres elendige mudrede og forurenede flod karper med samme
kartoffelsalat som til schnitzlerne.

mange retter serveres med agurke-tomatsalat i vand/eddikesaft med peber
i. Når salaten er spist drikker de fleste eddike/vand saften. Bare lige
for at understrege hvor glade de er for den sure smag.

Dessert kan være frugt dumplings. Det er hvid dej kogt/dampet. Inden i
dejen er frugter eller frugtkompot. De serveres varme med smeltet smør.

Aftensnack kan være beercheese. Gamle osterester blandet med øl og
serveret på brød og med en Staropramen eller anden tjekkisk øl på siden.

Glem ikke at server Becherovka ofte, før, imellem og efter måltiderne og
til aftenhyggen og eftermiddagskedsomheden.
Becherovka er Tjekkiets brændevin. Smager lidt af kølervædske men når du
har fået en 8-9 stykker er du såmænd ligeglad med smagen.

Der er tusindvis af muligheder hvis det skal være tjekkisk mad men
chancen for at du rammer den kræsnes bedstemors måde at tilberede det på
er minimal.

Derfor foreslår jeg dig at lave noget dansk mad som tilnærmer sig de
tjekkiske spisevaner i stedet.

--
Lars Holst

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-05-07 22:36

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote in

> Der er tusindvis af muligheder hvis det skal være tjekkisk mad men
> chancen for at du rammer den kræsnes bedstemors måde at tilberede det
> på er minimal.

Nu kender jeg både hendes mor og bedstemor, og såmænd også deres kogekunst.
Mit problem er mit manglende kendskab til tjekkisk og deres manglende
kendskab til engelsk/tysk, så jeg kunne få opskrifterne uden deres
datter/barnebarns viden.

Men der er åbenbart kun en vej til tjekkiske opskrifter

Fra : Ralph

Dato : 12-05-07 09:40

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Serveret med f.eks. stuvet hvidkål er det en total succes fordi kål er
> meget udbredt dernede................noget
> hjemmevant.............stuvningen behøver ikke at være særlig mælket.

Mælket? Der skal da ikke mælk OVERHOVEDET i stuvet hvidkål - man (jeg)
bruger da kogevandet.

> [...]
> Becherovka er Tjekkiets brændevin. Smager lidt af kølervædske men når du
> har fået en 8-9 stykker er du såmænd ligeglad med smagen.

Jeg undrer mig over hvordan du ved hvordan kølervæske smager

--
Ralph

Fra : Hauge

Dato : 12-05-07 10:01

Ralph wrote:
> Mælket? Der skal da ikke mælk OVERHOVEDET i stuvet hvidkål - man (jeg)
> bruger da kogevandet.

Det skal der da, man koger hvidkålen i lidt vand, og bruger den slat vand
sammen med mælk til at lave sovsen. Jeg synes selv at uden-mælk er utroligt
kedeligt.

/Hauge

Fra : Lars Holst

Dato : 12-05-07 10:59

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> said in news:46458117$0$197
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Mælket? Der skal da ikke mælk OVERHOVEDET i stuvet hvidkål - man (jeg)
> bruger da kogevandet.

Jo da.
Har du aldrig hørt om mælkestuvning?
Hvordan laver du stuvede ærter og gulerødder?
Det er muligt man _kan_ lave det på kogevandet men øhh......det lyder ikke
særlig stimulerende.
Kogevandet bruger jeg som supplement til en mælkebaserete stuvning.

> Jeg undrer mig over hvordan du ved hvordan kølervæske smager

For mange år siden var der en Østrigsk vin som ved en fejl indeholdt
kølervædske.
Filk døde vist nok af at drikke den.
Jeg drak ikke af den men hvis kølervædske smager som det lugter så er det
tæt på Becherovka.

--
Lars Holst

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-07 22:25

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der kræves særlige tjekkiske ingredienser, kan jeg i begrænset
> omfang skaffe dem så det skal ikke være hindringen.

Særlige, tjekkiske ingredienser? Hvad er det? Det tjekkiske køkken er en
kombination af det værste fra det tyske og det værste fra det østrigske
køkken. Velbekomme.

> Men altså originale opskrifter på tjekkiske retter efterlyses!

Bare servér godt med billigt svinekød, kål og den slags. Så skal dine
tjekkiske venner nok blive glade.

Og så forstår jeg simpelthen ikke, du hopper med på dén vogn. Hvis dine
venner har så svært ved at undvære tjekkisk "mad", burde de blive hjemme. Du
bør i hvert fald ikke ligge under for deres krav om kun at ville spise
tjekkisk mad, når de er på besøg i Danmark.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HA Aalborg

Dato : 12-05-07 17:25

Jens Bruun skrev:
> [...]
> bør i hvert fald ikke ligge under for deres krav om kun at ville spise
> tjekkisk mad, når de er på besøg i Danmark.

Nej det vil jeg også sige, for de lavede sikkert ikke Dansk mad til Kent
da han var dernede... Men det er sikkert en kæreste der skal
impornoeres

Aalborg