TAG: Eterplader fra 1980, rengøring
Fra : Torben Brøndum

Dato : 14-05-07 09:26

Hej,

Vi har et hus med brune eternitplader fra 1980. Flere steder gror der mos og
måske alger.

Min nabo har gået på taget med kost op en spartel og rengjort hver plade for
sig. Til sidst har han vist nok sprøjtet noget algedræber på.

Hvad mener I om den "fremgangsmåde" - duer det? Er pladerne nu ridset så
ting bedre gror fast?

Bør taget ikke males for at få en glad overflade?

Var det ikke bedre at spule det som tagfirmaerne gør?

Vil gerne høre Jeres råd og kommentarer inden jeg afgør hvad jeg selv vil.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 10:05

Torben Brøndum <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev:
> [...]
>tagfirmaerne gør?
>
>Vil gerne høre Jeres råd og
>kommentarer inden jeg afgør hvad jeg selv vil.

Rent lovmæssigt gør du ikke nogetsomhelst selv...
Der er asbest i pladerne, og nu om dage er det jo blevet så
farligt at man skal være autoriseret for at pille ved det.
Meen hvis der er lidt mørkt hvor du bor kunne du jo overveje at
spule taget grundigt, og når det er gennemtørt kan du jo
passende give det noget maling som er beregnet til det.
Sjovt nok behøver du ikke at være autoriseret for at købe
malingen...

Ren

Fra : tp

Dato : 14-05-07 11:22

> [...]
> passende give det noget maling som er beregnet til det.
> Sjovt nok behøver du ikke at være autoriseret for at købe

ER du nu sikker på det? Er du aut er der 1000 krav du skal opfylde (sådan
ca), er du privat er det bare at gå igang. og vores genbrug kommer du bare
med pladerne uden at pakke den ind eller noget

Men når det så er sagt, så skal de ihvertilfælde ikke højtryksspules,. blød
kost og noget middel der tager det.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-05-07 14:44

Rene Hansen (slet HZKTH) wrote:

> Rent lovmæssigt gør du ikke nogetsomhelst selv...

Forkert. Det man ikke må, er at anvende redskaber, der kan frigøre
asbest-partikler, såsom højtryksspuler eller stålbørste. Man må godt spule
med en haveslange og bruge en blød børste/kost.

> [...]
> passende give det noget maling som er beregnet til det.
> Sjovt nok behøver du ikke at være autoriseret for at købe

Det kan såmænd sagtens foregå i dagslys. Der er intet i din beskrivelse, der
er ulovligt.

Ebbe

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 17:10

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> skrev:

> [...]
>asbest-partikler, såsom højtryksspuler
>eller stålbørste. Man må godt spule
>med en haveslange og bruge en blød børste/kost.

Nu skal jeg ikke være påståelig, men....

Jeg er ret overbevist om at det for nogle år siden blev sådan at
man ikke selv måtte vaske eller endsige nedtage asbestholdige
plader fordi der jo "er noget farligt indeni"
Men altså jeg er ikke helt skråsikker.
Den med at genbrugsstationen tager imod pladerne har jeg faktisk
talt med vores lokale genbrugspusher om, og ifølge ham er det
fordi man har indset at folk jo gør det alligevel, og så kan man
jo ligeså godt tage imod affaldet under ordnede forhold uden at
stille spørgsmål...

Hvis der er nogle som er meget klogere end jeg er, så trækker
jeg mig da tilbage i god ro og orden.
Det kunne endda blive til lidt bukken og skraben...
Men så skal man ikke som jeg, blot mene at det vistnok er
sådan...

Ren

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-05-07 09:12

Rene Hansen (slet V72OW) wrote:

> Nu skal jeg ikke være påståelig, men....
>
> Jeg er ret overbevist om at det for nogle år siden blev sådan at
> man ikke selv måtte vaske eller endsige nedtage asbestholdige
> plader fordi der jo "er noget farligt indeni"

Der er en meget stor forskel på "vaske" og "nedtage". Det sidste må man
absolut ikke gøre selv. Gør man det alligevel, kan man blive pålagt at få
oprenset den omliggende grund - for egen regning. Årsagen er at i
forbindelse med nedtagning kan pladerne gå i stykker og så slipper
asbest-fibrene ud i naturen.

> [...]
> fordi man har indset at folk jo gør det alligevel, og så kan man
> jo ligeså godt tage imod affaldet under ordnede forhold uden at

Hmm, den er vist ikke helt fin i kanten.

Her er et eksempel på en vejledning:

http://www.frederikssund.dk/content/dk/omrader/teknik_miljo/natur_og_miljo/rensning_af_asbesttage

Ebbe

Fra : Rene Hansen

Dato : 15-05-07 14:12

> [...]
>
>Her er et eksempel på en vejledning:
>
>http://www.frederikssund.dk/content/dk/omrader/t
>eknik_miljo/natur_og_miljo/rensning_af_asbesttag e

Hej Ebbe
Jeg bukker OG skraber..

Ren

Fra : tp

Dato : 15-05-07 17:00

> [...]
> oprenset den omliggende grund - for egen regning. Årsagen er at i
> forbindelse med nedtagning kan pladerne gå i stykker og så slipper

Du lyder meget overbevist vedr nedtagning, men er det blot en påstand eller
har du det i noget?

Faktum : Jeg ringede for et par år siden til kommune og lokal
genbrugsstation fordi vi har et asbesttag og fordi jeg synes
håndværkerpriser er latterlige, og derfor selv vil nedtage og skifte det.

Det var der ingen problemer i, så jeg regner da med at nedtage mit om et par
år....

Fra : tp

Dato : 15-05-07 17:06

> Du lyder meget overbevist vedr nedtagning, men er det blot en påstand
> eller har du det i noget?

og lidt mere til din "påstand"
//googlet : http://www.galten.dk/tekstversion/info.asp?infoId=1536067

SKÆRING AF ASBESTHOLDIGE TAGPLADER
Eternitplader må ikke skæres med vinkelsliber eller anden støvende
skæreværktøj.

NEDTAGNING AF HELE TAGPLADER
Du må gerne afmontere og nedtage hele eternit tagplader - uanset alderen på
tagpladerne - og uanset om pladerne indeholder asbest.

BORTSKAFFELSE AF ASBESTAFFALD
Private:
Hele tagplader kan uden beregning afleveres på genbrugspladsen.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-05-07 13:18

tp wrote:

> [...]
>

> BORTSKAFFELSE AF ASBESTAFFALD
> Private:
> Hele tagplader kan uden beregning afleveres på genbrugspladsen.

Sikkert - men hvis nogle af pladerne går i stykker i.f.m. nedtagningen har
du problemer.

Ebbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-05-07 10:41

Torben Brøndum wrote:

> Vil gerne høre Jeres råd og kommentarer inden jeg afgør hvad jeg selv
> vil.

Du kunne også vælge at kalde det "patina", og lade det være ;)

Jeg bor selv i et hus med lav rejsning og grå eternit fra starten af
60'erne.
For det første synes jeg ikke det gør noget at man kan se på huset at 'det
har stået ude længe'. Det kan man jo også se på facaden (gule mursten).

For det andet kunne jeg ikke drømme om at begynde at vade rundt på mit tag
af frygt for at knække pladerne. De bliver skøre med tiden, og egner sig
bestemt ikke til at vade rundt på. Mit tag er tæt, og så længe jeg holder
fødderne på jorden, er jeg sikker på at det kan ligge 20 år endnu :)

I mine øjne skæmmer det ikke et gammelt tag med en smule mos og
algebelægning. Det giver bare huset en smule sjæl :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info