Hjælp: Koi Karper ligger på siden
Fra : Ukendt

Dato : 07-05-07 18:15

Har endelig fået min dam på ca. 3x3x1,5 m op at køre. Har indkøbt
pumpe/filter og lidt planter samt 14 dage senere nogle koi.
Ærgerlig var jeg, da jeg tilså dem dagen efter: der lå 3 af dem påbunden og
var døde - troede jeg! Da jeg tog nettet for at fiske dem op, var de bestemt
ikke døde, mn svømmede hastigt væk. De så nu ellers døde ud, liggende på
siden på bunden af bassinnet. Dette gentager sig stort set hver dag, hvor én
eller flere af mine koi ligger på siden og ser endog meget døde ud -
uden at være det.
Det er vel ikke normal adfærd for en koi? Er de mon syge, og i så fald, hvad
kan de fejle? Er jo ikke lige sådan at tage sådan en fyr med til dylægen,
men vier mig ved at indkøbe flere fisk, som var planen, hvis noget er galt.

Hjælp ønskes.

Michael, Fyn

Fra : Jørgen

Dato : 07-05-07 20:57

"Michael, Fyn" <skotteSNABELAmail.dk> wrote:

> [...]
> hvad kan de fejle? Er jo ikke lige sådan at tage sådan en fyr med til
> dylægen, men vier mig ved at indkøbe flere fisk, som var planen, hvis

De klogeste ord om koihold jeg har hørt var: "Det gælder ikke om at holde
koier, men om at holde vand".
Jeg kan sikkert ikke hjælpe dig med diagnosen, men har du målt temperaturen
på vandet?
Da din dam er helt ny, og pumpen og filter har kørt i 14 dage uden fisk, så
burde vandkvaliteten i øvrigt være i orden.
Du kunne eventuelt melde dig ind i www.koidanmark.dk hvor der er en
masse "lidelsesfæller" udi koifeberen, som helt sikkert sidder klar til at
hjælpe dig. Medlemskab af koidanmark er gratis.