STORT problem med PowerBook G4!
Fra : Dennis Højsholt

Dato : 04-07-01 16:00

Hej,

Min kammerat har en PowerBook G4 som ikke vil starte op!
Når den starter op stå der:

"Computeren frøs fast eller blev ikke lukket korrekt ned, sidst den blev
brugt. Startdisken kontrolleres af Diskførstehjælp, og eventulle problemer
rettes.
Hvis computeren ofte fryser fast, skal man se i mac-hjælp for at få
oplysninger om fejlmelding. Tryk på starttasten på tastaturet for at slukke
computeren.
FEJL: Diskførstehjælp fandt problemer på startdisken, som den ikke kan
reparere. Tag en sikkerhedskopi ad disken nu.

Når PB så er startet helt op, fryser den fast!
Jeg har prøvet at sætte Mac OS 9.1 CD'en i, og holde C nede, men det hjalp
ikke!
Har DU en løsning på problemet...?
På forhånd tak!!!

/Dennis

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 04-07-01 16:05

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> Når PB så er startet helt op, fryser den fast!
> Jeg har prøvet at sætte Mac OS 9.1 CD'en i, og holde C nede, men det hjalp
> [...]

Har i prøvet at slå udvidelser fra ved at holde shift nede under
opstarten?

--
Jonas [CPH, DK]
Erase 'harddrive' to reply

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 04-07-01 16:23

Hej Jonas,

Når jeg holder shift nede, fryser den stadig væk!
Andre gode forslag?

/Dennis

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 17:21

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> Hej Jonas,
>
> Når jeg holder shift nede, fryser den stadig væk!
> Andre gode forslag?
>
> /Dennis

Start med at fjerne det danske OS og installér et US.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 04-07-01 17:27

Hvordan slette man Mac OS 9.1 DK, når PowerBook'en den ikke vil starte op!?
Jeg har tænkt på at inst. Mac OS 9.1 IE. Men den går jo ikke, da den ikke
vil starte OP!

/Dennis

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 20:13

> [...]

> Jeg har tænkt på at inst. Mac OS 9.1 IE. Men den går jo ikke, da den ikke

Hvor i landet befinder den PowerBook sig ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : *nico*

Dato : 07-07-01 12:20

Hejsa.
Til en anden god gang, så husk at du altid kan starte op på den medfølgende
geninstaller software cdrom på en g4 powerbook.
Man kan ikke starte op på en "normal" 9.1 disk. jeg har prøvet på et par
stykker nu, men altid med samme resultat. jeg havde selv problemet da jeg
installerede osX på min 9.1 partition. Det var en udfordring. Men idag er
min ti pb glad som aldrig før *S*
held og lykke med den smukke skabning.

mvh
Nicolai !

Fra : N/A

Dato : 04-07-01 18:27

Fra : S.Peters

Dato : 04-07-01 18:27

En af mine kollegaer har haft samme problem med sin G3 powerbook, som du
beskriver med G4 ditto.
Problemet kan være opstået ved at maskinen er gået på vågeblus/sparestrøm og
ikke rigtigt kan komme ud af det igen.
Uden at jeg kan give dig en fornuftig grund til det, så lykkedes det at
starte maskinen op fra MacOS CD-en ved at holde den på højkant/siden. Så
kunne der laves backup af det vigtigste på maskinen.
Maskinen ville forsat ikke starte op når den stod, som den er beregnet til.
Men ved at resette maskinen ved nogle tastemanøver kom den til at virke
igen. Tastemanøvrene fik vi af en mac-ekspert, så måske kan firmaet maskinen
er købt hos hjælpe med det.

m.v.h
S.Peters

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-07-01 22:59

sp@dtpkursus.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>Men ved at resette maskinen ved nogle tastemanøver kom den til at virke
>igen. Tastemanøvrene fik vi af en mac-ekspert, så måske kan firmaet

Jeg har en Pismo G3. Da den var 1 md gammel ville den pludselig ikke
starte. Jeg blev ret så hed om ørene.
Eftter flere gange at have forsøgt, fik jeg den blændende idé at kigge i
manualen

Jeg læste at jeg skulle gøre følgende:
1. sætte størmforsyningen til og trykke resetknappen ind, der sidder bag
på min PowerBook(aner ikke hvor den sidder på en G4)
2. Vente et lille øjeblik og så prøve at tænde for den.
3. Hallo det virkede sgu!
4. Og jeg var lykkelig!!!.

Dette er senere sket en gang mere, men ved et tilfælde kom jeg til at
lirke ved batteriet, som sidder i siden og så blikkede det grønt og jeg
kunne starte

Håber det er det skal til ved G4.

venligste hilsener Hanne

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 04-07-01 23:13

Tak for alle svarende!
Det hele skal prøves i morgen.

/Dennis

On 04/07/01 23:59, in article
fc.0073fb6b034af3823b9aca00f76c9ead.34af44f@net.dialog.dk, "Hanne Hertzog"

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 10-07-01 17:41

Hej igen,

Jeg har stadig ikke fået min kammerats PowerBook G4 til at starte ordentligt
op!
Jeg har prøvet med system CD'en, det hjalp ikke! Jeg har prøvet reset
knappen bagpå, men det hjalp heller ikke!
Nu er jeg helt på bar bund, og håber en eller anden har en idé til, hvad der
kan gøres for at få den til at køre igen.

PowerBook'en starter fint op. Men når den når til skrivebordet, kan man lige
bevæge musen i et par sekunder, derefter fryser den fast!
What is the problem...?

På forhånd tak!

/Dennis

On 04/07/01 17:00, in article B768FC27.3CC1%dennis@hojsholt.dk, "Dennis

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-01 19:32

> [...]

> PowerBook'en starter fint op. Men når den når til skrivebordet, kan man lige
> bevæge musen i et par sekunder, derefter fryser den fast!

Når du prøver at starte fra CD'en, så sker det også? Er du sikker på, at
det er CD'en, den starter fra? (der kommer en anden baggrund). Hvis det
ikke sker, så prøv at holde Æble+Alt+Shift+Backspace nede istedet for
C-tasten.

Har du prøvet at zappe PRAM'en? Tænk maskinen og tryk straks
Æble+Alt+P+R nede indtil du har hørt startlyden mindst 4 gange. Prøv så
at lade den starte op.

Hvis ovenstående ikke virker, så prøv at zappe PRAM'en igen (4 lyde) og
smæk så den system CD, der fulgte med computeren, i drevet og prøv at
starte fra den. Det SKAL virke.

Virker det ikke, så _kan_ det måske være et hardwareproblem, evt.
RAM'en, men det ved vi for lidt til at kunne bedømme.

Du kan også prøve at koble PB'en sammen med en anden Mac med et
FireWire-kabel, tænde for PB'en og holde T nede. PB'en skulle så gerne
dukke op som en ekstern disk på den anden Mac. Jeg har ikke selv prøvet
det med FireWire, men med SCSI i sin tid fungerede det ganske glimrende.
Det kræver at den anden Mac har mindst FireWire v. 2.3.3 installeret.
Hvis dette virker, kan du evt. backe nogle filer op og prøve at slette
alt på disken og se, om det kan hjælpe på problemet med opstart fra
CD'en. Du kan også bare prøve at erstatte systemmappen med den fra den
anden Mac, men husk at kopiere PB'ens ROM-fil over i den nye
systemmappe.

--
René