Airport Extreme fejl og sikkerhed
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-05-07 13:58

Jeg har en Airport Extreme, som melder følgende fejl:

Double NAT
This base station has a private IP address on its Ethernet WAN port.
You should probably switch your base station to be in bridge mode.

Hvad mon det betyder - og hvordan løser jeg problemet?

Min Airport er koblet på et lokalt net, hvor en switch fordeler en
internetforbindelse til en andelsforening. Her i huset er der så trådløse og
kabelforbundne Mac og Windåser samt printer.
Jeg har valgt "Share a public IP address" i Airport Utility. Er det korrekt?

Er der nogen default indstillinger, som bør ændres for at opnå maksimal
sikkerhed? Jeg har valgt WPA og closed network.

mvh. Mikael Kern

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-05-07 14:09

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen default indstillinger, som bør ændres for at opnå maksimal
> sikkerhed? Jeg har valgt WPA og closed network.

Dit "lokale" netværk benytter sikkert private IP adresse, men da du jo
nok gerne vil afskærme dit eget netværk, og nok kun har fået tildelt én
IP adresse så er din opsætning nok helt ok.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-07 15:28

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> This base station has a private IP address on its Ethernet WAN port.
> You should probably switch your base station to be in bridge mode.
>
> Hvad mon det betyder - og hvordan løser jeg problemet?

Det betyder at der allerede ER en NAT-router mellem dig og
internettet, og at Apple derfor anbefaler at du slår NAT-routeren i
basestationen fra.

Det er ikke nødvendigt.

> Jeg har valgt "Share a public IP address" i Airport Utility. Er det korrekt?

Det mener jeg er NAT-routeren.

> Er der nogen default indstillinger, som bør ændres for at opnå maksimal
> sikkerhed? Jeg har valgt WPA og closed network.

WPA er ganske fint, men brug en lang nøgle. Closed network er svjh at
SSID ikke sendes ud - det betyder at andre ikke kan se dig og tage
hensynt il dig (som jeg har forstået det), hvorfor at det ikke
nødvendigvis giver dig nogen fordel.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-05-07 15:41

> [...]

> Min Airport er koblet på et lokalt net, hvor en switch fordeler en
> internetforbindelse til en andelsforening.

Du skal se, det er nok en router der fordeler internetforbindelsen til
de øvrige i andelsforeningen. Så får du den private ip-adresse fra
andelsforeningens router.

Det er bare en oplysning.

> Her i huset er der så trådløse og kabelforbundne Mac og Windåser samt
> printer.
> Jeg har valgt "Share a public IP address" i Airport Utility. Er det korrekt?

Ja, du deler så den "private" ip-adresse du får fra andelsforeningens
router som om det var en "public" ip-adresse. Den eneste forskel er, at
en "private" ip-adresse ikke routes. Og det er jo lige meget når både
din andelsforening router og din Airport router pakkerne.

> Er der nogen default indstillinger, som bør ændres for at opnå maksimal
> sikkerhed? Jeg har valgt WPA og closed network.

Jeg tror det er lige meget om det er Open eller Closed med WPA. Men WEP
bør man vælge Open. Closed med WEP er endnu mere usikkert.

Men vælge en lang tilfældig krypteringsnøgle, 63 Hex tal.

Du kan hente en hos Steve Gibson, her

https://www.grc.com/passwords.htm

Lav nogle stykker og gem dem på en USB flash disk. Brug klippe-klistre.
Så kan du fordele dem på dine computere og din Airport ved at
klippe-klistre nøglen ind.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-05-07 15:52

> Du skal se, det er nok en router der fordeler internetforbindelsen til
> de øvrige i andelsforeningen. Så får du den private ip-adresse fra
> andelsforeningens router.
>
> Det er bare en oplysning.

Men træls hvis den gør at airporten står og blinker gul ?

> [...]
>
> Lav nogle stykker og gem dem på en USB flash disk. Brug klippe-klistre.
> Så kan du fordele dem på dine computere og din Airport ved at

Der er nok en der hører "Security Now" ? ;)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-05-07 16:25

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Der er nok en der hører "Security Now" ? ;)

Nej, fortæl fortæl. Jeg hører aldrig radio.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-05-07 17:55

> <snip>

> Nej, fortæl fortæl. Jeg hører aldrig radio.

PodCast:

http://www.twit.tv/SN

Det er nemlig med selvsamme Steve Gibson + Leo Laporte. Og hvis man kan
se bort fra sidstnvntes ego og først nævntes ramblings så kommer der da
guldkorn tit og ofte.

/thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 07-05-07 17:10

> [...]

> kabelforbundne Mac og Windåser samt printer.
> Jeg har valgt "Share a public IP address" i Airport Utility. Er det korrekt?

Som jeg ser det deler den router som Airporten er sat op imod IP
adresser ud samtidig med at din Airport prøver noget og det giver lidt
rod :)

Så sæt den på Bride mode, så sender den blot

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk