Harddisk til Ice Cube 3.5 FireWire400
Fra : kaddier

Dato : 07-05-07 09:14

Jeg har en "Ice Cube 3.5 FireWire400" hus og will gerne putte en ny og
större harddisk i den (til backup), men er ikke sikker på hvilken en jeg
skal vælge. Er der en her der har et forslag?
På forhånd tak!
Hilsen
Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-05-07 09:20

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> [...]
> större harddisk i den (til backup), men er ikke sikker på hvilken en jeg
> skal vælge. Er der en her der har et forslag?

seagate ...

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : kaddier

Dato : 07-05-07 09:35

Hej Thomas

> seagate ...

Hvorfor synes du at er bedre en andre?
Hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-07 12:43

Hej Per

kaddier wrote:

> Hvorfor synes du at er bedre en andre?

Stabilitet, støjsvage, lille varmeafgivelse, høj ydeevne, normalt lang
levetid...

Jeg har haft Seagate diske nu i snart 15 år, og indtil nu har jeg reelt
kun mistet halvanden disk, én helt død + en, der var fejlbehæftet fra
starten, så den blev ombyttet. Lige før jul købte jeg en ny 500gb
Barracuda 7200.11+/16mb cache til netop et eksternt kabinet. Når den er
tændt, er jeg nogle gange i tvivl, om den i det hele taget kører, - så
lydsvag er den.

Med stort set samme egenskaber som Seagate er der desuden også Maxtors
Series 11+ - (IKKE den nye Series 21) - og WesternDigitals Caviar Series
6. Disse to serier er næsten lige så gode som Seagate. Der har dog i den
senere tid været nogle stigende problemer med især Maxtors diske, men
efter sammenlægningen af Seagate og Maxtor er et igen ved at blive bedre
igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-05-07 23:53

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Per

> Stabilitet, støjsvage, lille varmeafgivelse, høj ydeevne, normalt lang
> levetid...

hverken mht støj eller varmeafgivelse passer det på segate generation
10.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-05-07 09:02

> hverken mht støj eller varmeafgivelse passer det på segate generation
> 10.

Det har jeg også hørt. Derfor valgte jeg en Hitachi T7K500 til min iMac
G5. Computerne.com har 320GB til 600kr incl. porto. Den ankommer i
morgen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-07 17:34

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det har jeg også hørt. Derfor valgte jeg en Hitachi T7K500 til min iMac
> G5. Computerne.com har 320GB til 600kr incl. porto. Den ankommer i
> morgen.

pt er Hitachi et glimrende kompomis mht desktopydelse, støj og varme
afgivelse. Falder ej heller igennem mht. serverydelse.

Segate vinder på parametren desktop ydelse men dumper fælt på de andre
punkter.

Nu afdøde maxors diske vinder på serverydelse, deres NCQ håndtering er
i særklasse. Desktop ydelsen er ikke noget at råbe hurra for.

WDC klare sig glimrende på alle punkter, især deres RE2 modeller er i
særklasse. Desværre kan de ikke lide SATA controleren i PM G5.

Fra : kaddier

Dato : 08-05-07 20:14

> [...]
>
> WDC klare sig glimrende på alle punkter, især deres RE2 modeller er i
> særklasse. Desværre kan de ikke lide SATA controleren i PM G5.

Tak for svarene. Desværre er jeg ikke helt med på alle fagudtryk, men
det lyder lidt som om at Hitachi Deskstar T7K500 kunne være et godt
valg.
Barracuda 7200.11 serien kan jeg ikke finde, kun 10´eren (som jeg vel
ikke skal købe, hvis jeg forstå det her ret) og 9´eren (som ingen har
skrevet om endnu)! Hvor for man den?

Hvad med Samsung Spinpoint T133 serien? Eller Western Digital Caviar SE
serien?
Hilsen Per

Fra : kaddier

Dato : 08-05-07 20:22

> [...]
> skrevet om endnu)! Hvor for man den?
>
> Hvad med Samsung Spinpoint T133 serien? Eller Western Digital Caviar SE

Jeg ser lige at det åbentbart skal være en "40-polig IDE" for at passe
til min "Ice Cube 3.5 FireWire400" hvilket jo så betyder, at "Hitachi
Deskstar T7K500" ikke passe. Eller er der noget her jeg ikke har
forstået!?
: - ) Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-07 21:38

Hej Per

Ja, du skal bruge alm. ATA-100 eller ATA-133 diske IKKE SATA.
mvh. Erik Richard

Fra : kaddier

Dato : 09-05-07 18:59

Tak til alle for meninger og forslag.
Efter at have læst det hele igennem nu, bestemmer mig nok for en
Barracuda 7200.10, selv om meningerne er lidt delte.
Hilsen Per

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-05-07 21:56

> [...]

> til min "Ice Cube 3.5 FireWire400" hvilket jo så betyder, at "Hitachi
> Deskstar T7K500" ikke passe. Eller er der noget her jeg ikke har

Jeg skulle bruge en SATA disk til min iMac G5. PATA versionen af
Hitachien koster stort set det samme.

<http://www.computerne.com/p/164717.htm>

Det ser dog ud til at de har sat prisen op siden jeg købte. Prøv at se
på edbpriser hvem som er billigst i denne uge.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-07 22:50

kaddier wrote:

> Tak for svarene. Desværre er jeg ikke helt med på alle fagudtryk, men
> det lyder lidt som om at Hitachi Deskstar T7K500 kunne være et godt
> valg.

Jeg turde ikke gøre det...

> Barracuda 7200.11 serien kan jeg ikke finde, kun 10´eren (som jeg vel
> ikke skal købe, hvis jeg forstå det her ret) og 9´eren (som ingen har
> skrevet om endnu)! Hvor for man den?

Hm, det kan jeg heller ikke. - gad vide, om den er så ny endnu, den ikke
er kommet til Danmark. - Jeg købte min i USA lige før jul....

Du kan finde Barracuda 9 her:
Barracuda 7200.9/16mb cache, 300gb til 647kr.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194928
Barracuda 7200.9/16mb cache, 400gb til 908kr.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=161826
Barracuda 7200.9/16mb cache, 500gb til 1069kr.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201987

Men med mine erfaringer kan du også roligt købe en Barracuda 10
Barracuda 7200.10/16mb cache, 320gb til 535kr.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202620
Barracuda 7200.10/16mb cache, 400gb til 803kr.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202651
Barracuda 7200.10/16mb cache, 500gb til 975kr.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202621

> Hvad med Samsung Spinpoint T133 serien? Eller Western Digital Caviar SE
> serien?

Hm, Samsungs diske er så nye endnu, at jeg ikke tør satse på dem til fx.
permanent lager eller backup. - Jeg ville lige give dem 1-2 år mere og
så se, hvordan de vil komme til at ligge....

Pt har jeg 2 stk. WD Caviar WD2000JB SE og 1 stk. WD1600BB SE. 200gb
diskene sidder internt, mens 160gb disken sidder i et eksternt FW
kabinet. Den både støjer og varmer klart mere end de 2 eksterne Seagate
diske. Men de er stabile, - det er der ingen diskussion om. - Såvidt jeg
kan se på edbpriser.dk, er den største til alm. ATA-133 en 320gb/8mb
cache til 534kr.. De satser helt klart på SATA nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-05-07 02:20

> [...]

> permanent lager eller backup. - Jeg ville lige give dem 1-2 år mere og
> så se, hvordan de vil komme til at ligge....

Til det formål duer segates almindelige diske heller ikke. Her bør man
anvende diske specificeret til nearline brug og sørge for ordenlig
køling. dvs Seagate NL, WDC RE1/2 eller Raptor, Maxtor maxline eller
Hitachi's tilsvarende diske specificeret til nearline brug (de sælges
såvidt jeg er orienteret kun til OEM og er dermed ikke umiddelbart
tilgængelige i retail)- Diske af den type er specificeret til at køre
i døgndrift år efter år.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-05-07 12:22

> Maxtor maxline

Tak for gennemgangen.

Det var godt at høre da jeg selv bruger Maxline.
Den disk bliver i øvrigt ligeså varm i min Icybox, (håndtjekket), som
min Maxtor Onetouch II.

Samsung understøtter i øvrigt ikke sleep-mode eller hvad det nu hedder.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 06:19

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tak for gennemgangen.

> Det var godt at høre da jeg selv bruger Maxline.
> Den disk bliver i øvrigt ligeså varm i min Icybox, (håndtjekket), som
> min Maxtor Onetouch II.

Mine 10'ere i min G5 bliver også meget varme, men G5'erens drivebay er
velkølet så det er ikke et problem. Desuden er de beregnet til at
kunne tåle mosten.

> Samsung understøtter i øvrigt ikke sleep-mode eller hvad det nu hedder.

Det kan jeg næsten ikke forstille mig, er det basseret på din erfaring?
I givet fald, intert eller externt. Og sidst men ikke mindst er du
sikker på at der ikke er åbne filer på disken, i så fald kan OS'et jo
ikke lægge den i seng.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-05-07 13:24

> [...]
> kunne tåle mosten.

> Det kan jeg næsten ikke forstille mig, er det basseret på din erfaring?

Ja.

> I givet fald, intert eller externt.

Eksternt: En Samsung SP P120 250GB, ATA, 8MB, indbygget i IcyBox.

> Og sidst men ikke mindst er du
> sikker på at der ikke er åbne filer på disken, i så fald kan OS'et jo
> ikke lægge den i seng.

Producenten bekræftede at den ikke understøtter sleep, inden jeg
returnerede den. Disken skiller sig hermed ud fra mange andre.

<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420448>

Maxtor klarer at pausere selvom computeren er på vågeblus, dog ikke med
det samme. Jeg har en ikke underbygget fornemmelse af at min Maxline er
bedre på dette punkt. (Vender tilbage.)

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-05-07 13:55

> [...]

> Maxtor klarer at pausere selvom computeren er på vågeblus, dog ikke med
> det samme. Jeg har en ikke underbygget fornemmelse af at min Maxline er

RETTELSE!!!:

Jeg tjekkede lige min korrespondance for en sikkerheds skyld: og jeg må
desværre trække den påstand tilbage. Jeg har vist blandet to ting
sammen:

Det var min IcyBox der spændte ben for sleep, idet den ikke parkerer med
mindre den sidder på den primære eller sekundære IDE kanal, lød svaret..
Jeg kan ikke finde svaret fra Samsung.

Min erfaring med disken var dog, at den kørte uafbrudt uanset hvad jeg
gjorde. Den var en af to diske jeg startede fra. Og så brugte jeg den
blandt andet som iTunes disk. Mine Maxtor-diske parkerede villigt, også
i Icybox, hvilket Samsung aldrig gjorde. Da den desuden blev temmelig
varm, og ikke var så lydløs som jeg forventede ved skrivning/læsning, så
returnerede jeg den.

Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-05-07 14:45

> [...]

> Det var min IcyBox der spændte ben for sleep, idet den ikke parkerer med
> mindre den sidder på den primære eller sekundære IDE kanal, lød svaret..

Hvad står der om din IcyBox i systemprofil?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-05-07 15:08

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Hvad står der om din IcyBox i systemprofil?

:

Jeg har nanvgivet den ekterne box: Icybox
Under unit kan man se at den bruger firmware-version: 12804.

Producent:
Model: 0x1
GUID: 0xE000001C3
Maks. hastighed: Op til 400 MB/sek.
Forbindelseshastighed: Op til 400 MB/sek.
Underenheder:
Unit:
Software-version på enhed: 0x10483
Enheds-id: 0x609E
Firmware-version: 0x12804
Produktrevisionsniveau:
Underenheder:
SBP-LUN:
Kapacitet: 279.48 GB
Udskiftelige medier: Ja
BSD-navn: disk3
Drivere til OS9: Ja
S.M.A.R.T.-status: Ikke understøttet
Enheder:
Icybox:
Kapacitet: 279.35 GB
Tilgængelig: 35.36 GB
Ikke skrivebeskyttet: Ja
Arkivsystem: Journaled HFS+
BSD-navn: disk3s10
Aktiveringspunkt: /Volumes/Icybox

Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-05-07 17:28

> [...]

> GUID: 0xE000001C3
> Maks. hastighed: Op til 400 MB/sek.
> Forbindelseshastighed: Op til 400 MB/sek.

De lader til at have skjult hvilket chipset der bruges, men Firmware
versionen er identisk med den PL3507 baserede drevbox jeg har (fra
Zitech). Det kunne selvfølgelig være en tilfældighed.

Jeg har problemer med at den går i baglås når der skrives med maksimal
hastighed til den i længere tid. Det gør den uegnet til backup.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-05-07 17:33

> [...]

> Jeg har problemer med at den går i baglås når der skrives med maksimal
> hastighed til den i længere tid. Det gør den uegnet til backup.

Denne Icybox bruger formentlig 1394a.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-05-07 15:11

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Hvad står der om din IcyBox i systemprofil?

det er i øvrigt denne Icybox:

<http://www.raidsonic.de/en/pages/products/external_cases.php?we_objectI
D=2544>
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 17:44

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Producenten bekræftede at den ikke understøtter sleep, inden jeg
> returnerede den. Disken skiller sig hermed ud fra mange andre.

Jeg er ret sikker på at den sagtens kan falde i søvn hvis du
monterede den på din onboard PATA eller SATA controler.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-07 22:30

> [...]
> skrevet om endnu)! Hvor for man den?

> Hvad med Samsung Spinpoint T133 serien? Eller Western Digital Caviar SE

samsung er ubetinget den køligste eog mindst varmende disk på
markedet. WDC er heller ikke slemme mht varme, men i en iMac vil jeg
anbefale samsung eller hitachi.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-07 21:09

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Det har jeg også hørt.

Tja, min 400gb og en enkelt 120gb er begge 7200.10, og jeg kan garantere
for, at de er fuldt ud lige så støjsvage som en 7200.9+. Hvad angår
varmeafgivelse, så bliver de ikke mere end omk. 40 grader,, når de
varmer mest under spidsbelastning. De ligger fuldt på linie med vel nok
den absolut bedste disk, Seagate nogensinde har lavet - Barracuda IV. -
Jeg har faktisk også et par stykker af dem endnu...

Læg lige mærke til, at jeg snakker om alm. ATA diske - især, når det er
til eksterne kabinetter. Alm. ATA er jo stadig det mest almindelige i
eksterne kabinetter. - Hvad angår deres SATA modeller, har jeg INTET
kendskab til dem - endnu...

> Derfor valgte jeg en Hitachi T7K500 til min iMac G5. Computerne.com
> har 320GB til 600kr incl. porto. Den ankommer i morgen.

Jeg kan garantere for, at jeg ikke nogensinde mere vil have en Hitachi
disk inden for dørene! - Jeg har haft 7 stk. i alt - både 6K og 7K - fra
40-120gb, - _SAMTLIGE_ er gået ned enten inden for garanti eller lige
efter udløb. - Jeg har haft lidt snak med Ryan fra OWC omkring det
problem, og han vedgår gerne, at Hitachi har en langt højere fejlprocent
end selv de værste serier, som hidtil har været Maxtors Diamondmax 740.
Han fremhævede dog også, at ville man have en Hitachi, skal man gå efter
at købe en disk, der er produceret i enten USA eller Thailand og for
himlens skyld undgå alt, hvad der står 'made in EU' på! - 'Made in EU'
dækker over diske produceret i Ungarn, Tjekkiet, Ukraine, Østrig, Irland
og Portugal. Problemet er, at man ikke på forhånd véd, hvorfra disken
kommer, når man køber en Hitachi disk i Danmark. - Derimod er
Hitachis Travelstar sammen med WD Scorpio stadig blandt de bedste!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-05-07 23:53

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> seagate ...

hvis ikke boxen er kølet er det et minre godt valg, segate generation
10 bliver meget varme.

Fra : kaddier

Dato : 08-05-07 20:14

> hvis ikke boxen er kølet er det et minre godt valg, segate generation
> 10 bliver meget varme.

Boxen er ikke kølet, så det skulle gerne være en disk med svag varme
udvikling.
mvh. Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-07 21:23

Hej Per

kaddier wrote:

> Boxen er ikke kølet, så det skulle gerne være en disk med svag varme
> udvikling.

Du kan roligt købe en Seagate. De afgiver væsentlig mindre varme end
andre. Den eneste, der kommer ned i nærheden er den nye WesternDigital
Caviar SE. - Jeg kan endnu ikke sige, hvor holdbare de er. - Jeg har kun
en enkelt af dem af de i alt 16 ATA diske, jeg kører med. 10 af dem er
Seagate, 4 WesternDigital og de to sidste er Maxtor.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-07 22:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Per

> Du kan roligt købe en Seagate. De afgiver væsentlig mindre varme end
> andre.

æhm, ikke rigtigt. nuværende seagate generation 9 og 10 bliver varmere end
såvel WDC, Maxtor og Hitachi og ikke mindst samsung. (og meget varmere end
seagate generation 7 og 8)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-07 22:25

> Boxen er ikke kølet, så det skulle gerne være en disk med svag varme
> udvikling.

samsung, længere er den ikke.