|
| ZzzZZ Fra : H |
Dato : 26-04-07 06:48 |
|
Syv nye posts i dk.fritid.rollespil i 2007, hvoraf en er spam og en er off
topic *gab*....!!! Er vi rollespillere virkelig så kedelige? Eller er vi
blot en uddøende race?
Just wondering !?!
| |
Torben Ægidius Mogen~ (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~ |
Dato : 26-04-07 09:09 |
|
"H" <no@way.com> writes:
> Syv nye posts i dk.fritid.rollespil i 2007, hvoraf en er spam og en er off
> topic *gab*....!!! Er vi rollespillere virkelig så kedelige? Eller er vi
> blot en uddøende race?
Det kan også være, at vi har travlt med andre ting (f.eks. at spille).
Jeg får også en del af mit diskussionsbehov dækket af internationale
fora, som f.eks. [ http://www.rpg.net] eller
[ http://games.groups.yahoo.com/group/rpg-create].
Men hvis du gerne vil have lidt mere trafik, så prøv selv at starte en
seriøs diskussion.
Torben
| |
Lars Wagner Hansen (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 26-04-07 16:53 |
|
"Torben "Ægidius" Mogensen" <torbenm@app-6.diku.dk> skrev i en meddelelse
news:7zhcr3d0az.fsf@app-6.diku.dk...
> "H" <no@way.com> writes:
>
>> Syv nye posts i dk.fritid.rollespil i 2007, hvoraf en er spam og en er
>> off
>> topic *gab*....!!! Er vi rollespillere virkelig så kedelige? Eller er vi
>> blot en uddøende race?
>
> Det kan også være, at vi har travlt med andre ting (f.eks. at spille).
>
> Jeg får også en del af mit diskussionsbehov dækket af internationale
> fora, som f.eks. [ http://www.rpg.net] eller
> [ http://games.groups.yahoo.com/group/rpg-create].
Og hvis man vil diskutere på dansk er der jo http://www.rpgforum.dk, selvom
der har tendens til at gå lidt for meget Fastaval i den.
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 12:36 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> Og hvis man vil diskutere på dansk er der jo http://www.rpgforum.dk, selvom
> der har tendens til at gå lidt for meget Fastaval i den.
Har de NNTP?
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 29-04-07 13:14 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:4634832d$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> Og hvis man vil diskutere på dansk er der jo http://www.rpgforum.dk,
>> selvom der har tendens til at gå lidt for meget Fastaval i den.
>
> Har de NNTP?
Nej , men det har de to fora som Torben nævnte jo heller ikke, så hvis
kriteriet er danske diskussioner, så er rpgforum vel et oplagt alternativ.
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 13:58 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>Lars Wagner Hansen wrote:
>>>Og hvis man vil diskutere på dansk er der jo http://www.rpgforum.dk,
>>>selvom der har tendens til at gå lidt for meget Fastaval i den.
>>
>>Har de NNTP?
>
> Nej , men det har de to fora som Torben nævnte jo heller ikke, så hvis
> kriteriet er danske diskussioner, så er rpgforum vel et oplagt alternativ.
Nu var det Torben der nævnte dem, og ikke mig.
Desuden kan man tilgå RPG-Create-mailinglisten via email, hvilket gør at
tingene foregår i et tempo så den er til at holde ud af bruge.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 29-04-07 15:24 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:46349664$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>>Lars Wagner Hansen wrote:
>>>>Og hvis man vil diskutere på dansk er der jo http://www.rpgforum.dk,
>>>>selvom der har tendens til at gå lidt for meget Fastaval i den.
>>>
>>>Har de NNTP?
>>
>> Nej , men det har de to fora som Torben nævnte jo heller ikke, så hvis
>> kriteriet er danske diskussioner, så er rpgforum vel et oplagt
>> alternativ.
>
> Nu var det Torben der nævnte dem, og ikke mig.
OK, men jeg fornemmede at du dissede rpgforum for ikke at være news...
> Desuden kan man tilgå RPG-Create-mailinglisten via email, hvilket gør at
> tingene foregår i et tempo så den er til at holde ud af bruge.
Hvilket også er en af de ting der irritere mig ved rpgforum, der er
(umiddelbart) ingen mulighed for at få indlæg leveret til ens e-mail
program, ikke engang oplysninger om at der er nye indlæg.
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 15:35 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>Nu var det Torben der nævnte dem, og ikke mig.
>
> OK, men jeg fornemmede at du dissede rpgforum for ikke at være news...
Det gør jeg skam også. WWW-baseret kommunikation går alt for latterligt
langsomt til at det er til at holde ud.
>>Desuden kan man tilgå RPG-Create-mailinglisten via email, hvilket gør at
>>tingene foregår i et tempo så den er til at holde ud af bruge.
>
> Hvilket også er en af de ting der irritere mig ved rpgforum, der er
> (umiddelbart) ingen mulighed for at få indlæg leveret til ens e-mail
> program, ikke engang oplysninger om at der er nye indlæg.
En ting der irriterede mig, men som de forhåbentlig er gået væk fra, er
at ens konto bliver "slukket" hvis man ikke har brugt den i et år, og så
skal man sende dem en email og bede om at blive gen-aktiveret.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 29-04-07 21:16 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:4634ad2e$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>>Nu var det Torben der nævnte dem, og ikke mig.
>>
>> OK, men jeg fornemmede at du dissede rpgforum for ikke at være news...
>
> Det gør jeg skam også. WWW-baseret kommunikation går alt for latterligt
> langsomt til at det er til at holde ud.
Men så er det jo netop ikke rpgforum du disser specifikt, men alle
www-basereder forums du disser, og det forstår jeg langt bedre.
>>>Desuden kan man tilgå RPG-Create-mailinglisten via email, hvilket gør at
>>>tingene foregår i et tempo så den er til at holde ud af bruge.
>>
>> Hvilket også er en af de ting der irritere mig ved rpgforum, der er
>> (umiddelbart) ingen mulighed for at få indlæg leveret til ens e-mail
>> program, ikke engang oplysninger om at der er nye indlæg.
>
> En ting der irriterede mig, men som de forhåbentlig er gået væk fra, er at
> ens konto bliver "slukket" hvis man ikke har brugt den i et år, og så skal
> man sende dem en email og bede om at blive gen-aktiveret.
Men den bliver i det mindste ikke slettet som jeg har oplevet på andre fora.
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 23:41 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>Lars Wagner Hansen wrote:
>>>OK, men jeg fornemmede at du dissede rpgforum for ikke at være news...
>>
>>Det gør jeg skam også. WWW-baseret kommunikation går alt for latterligt
>>langsomt til at det er til at holde ud.
>
> Men så er det jo netop ikke rpgforum du disser specifikt, men alle
> www-basereder forums du disser, og det forstår jeg langt bedre.
Okay.
>>>Hvilket også er en af de ting der irritere mig ved rpgforum, der er
>>>(umiddelbart) ingen mulighed for at få indlæg leveret til ens e-mail
>>>program, ikke engang oplysninger om at der er nye indlæg.
>>
>>En ting der irriterede mig, men som de forhåbentlig er gået væk fra, er at
>>ens konto bliver "slukket" hvis man ikke har brugt den i et år, og så skal
>>man sende dem en email og bede om at blive gen-aktiveret.
>
> Men den bliver i det mindste ikke slettet som jeg har oplevet på andre fora.
Det undrede mig en del, engang, at de ikke bare slettede gamle profiler,
men så regnede jeg årsagen ud: Det er for at undgå at folk opretter
profiler i tidligere brugeres navn, for at bringe dem i miskredit.
Forestil dig f.eks. at du holdt op med at bruge din RPG-Forum profil, og
jeg så ventede indtil den var slettet. Så kunne jeg gå ind og oprette en
ny profil i dit navn, og skrive mange rosende indlæg om AD&D, så folk
ville få et indtryk af at du var sådan én.
Eller hvis jeg var lidt snedig, så kunne jeg oprette en profil med et
navn der lignede dit ekstremt meget, men med lige tilpas stor forskel
til at det ville være svært (eller umuligt) at komme efter mig juridisk.
F.eks. Lars Wagner-Hansen, altså med bindestreg.
Rollespilsmiljøet taget i betragtning (og nok det danske i lidt højere
grad end det internationale), så synes jeg det er en rigtig god politik
RPG-Forum har.
PS: I øvrig vil jeg rose Peter Brodersen for glimrende citatteknik. Det
er sjældent man ser det nu om stunder, og jeg håber at nyamkomne vil
forsøge at leve op til den høje standard som Brodersen og (i lidt mindre
omfang) vi andre erfarne skribenter forsøger at sætte.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Niels L. Ellegaard (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Niels L. Ellegaard |
Dato : 26-04-07 18:42 |
|
"H" <no@way.com> writes:
> Syv nye posts i dk.fritid.rollespil i 2007, hvoraf en er spam og en
> er off topic *gab*....!!! Er vi rollespillere virkelig så kedelige?
> Eller er vi blot en uddøende race?
>
> Just wondering !?!
I mangel på bedre kunne vi jo lave en thread hvor vi fortæller hvor
mange vi er og hvilke spil vi spiller.
Personligt spiller jeg D&D 3.5ed omtrendt 5 gange om året. Vi er ved
at blive gamle, så en stor del af tiden går med at sidde og
genfortælle gamle vittigheder. Men det er jo også hyggeligt. Vi kan
nogen ret gode vittigheder.
Jeg er også begyndt at spille Warhammer Fantasy Roleplay, men der er
en chance for at kampagnen går i sig selv igen. Det er lidt ærgerligt
for jeg har aldrig spillet Warhammer Fantasy Roleplay før og det ser
skægt ud.
Hvad spiller I?
Niels
| |
Lars Wagner Hansen (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 26-04-07 19:51 |
|
"Niels L. Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87r6q72ftz.fsf@gmail.com...
>
> Hvad spiller I?
Jeg har netop afslutte en sæson som rollespilslærer på den lokale
ungdomsskole, og har derfor spillet (GM'et) mere end normalt.
Jeg har siden september været GM i Call of Cthulhu, Viking, Shadowrun (4th
edition) samt en del one-shot scenarier. Det har været ganske hyggeligt, men
eleverne har ikke levet helt op til mine forventningen, hverken hvad angår
fremmøde eller involvering, og jeg har derfor valgt ikke at fortsætte som
rollespilslærer.
Men ellers spiller jeg mest brætspil.
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 12:42 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> Jeg har netop afslutte en sæson som rollespilslærer på den lokale
> ungdomsskole, og har derfor spillet (GM'et) mere end normalt.
>
> Jeg har siden september været GM i Call of Cthulhu, Viking, Shadowrun (4th
Det danske "Viking" eller det nyere svenske system af samme navn?
Hvis det er det danske "Viking", så vil jeg *meget* gerne høre om dine
erfaringer med rullemekanismen, idet jeg bruger en lettere modificeret
version af den i mit Modern Action RPG.
> edition) samt en del one-shot scenarier. Det har været ganske hyggeligt, men
> eleverne har ikke levet helt op til mine forventningen, hverken hvad angår
> fremmøde eller involvering, og jeg har derfor valgt ikke at fortsætte som
> rollespilslærer.
[...]
Det kan jeg godt forstå. Det må være irriterende når spillerne ikke er
motiverede, men det er jo teenagere, der dels kan have en masse andre
ting på programmet (piger, f.eks.), og som desuden kan være ankommet med
nogle forventninger og behov som du (A) ikke har kunnet levere, (B) ikke
har villet levere, eller (C) ikke har været opmærksom på.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 29-04-07 15:51 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:46348497$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> Jeg har netop afslutte en sæson som rollespilslærer på den lokale
>> ungdomsskole, og har derfor spillet (GM'et) mere end normalt.
>>
>> Jeg har siden september været GM i Call of Cthulhu, Viking, Shadowrun
>> (4th
>
> Det danske "Viking" eller det nyere svenske system af samme navn?
Det danske Viking.
> Hvis det er det danske "Viking", så vil jeg *meget* gerne høre om dine
> erfaringer med rullemekanismen, idet jeg bruger en lettere modificeret
> version af den i mit Modern Action RPG.
Jeg synes at de fungere fint. Ikke de mest elegante regler, men nemmer nok
til at det ikke tager mere end 5 minutter at forklare regleren (for det
grundlæggende).
Jeg synes dog at sandsynligheden for om noget lykkedes eller ej, er lidt for
spredt. Selv med 10 terninger (det teoretiske maksimum for en nylavet
viking) oplever jeg lidt for tit at der ikke kommer nogle 6'ere.
På den anden side sker det også tit at en person med 5 i en færdighed får 3+
6'ere.
Jeg er mere glad for Shadowrun 4th edition, hvor både 5 og 6 er successer.
Det giver væsentlig flere successer, men også en mere jævn fordeling. Man
kan altså være mere sikker på at man rent faktisk kan klare sig fornuftigt
med 6 terninger.
>> edition) samt en del one-shot scenarier. Det har været ganske hyggeligt,
>> men eleverne har ikke levet helt op til mine forventningen, hverken hvad
>> angår fremmøde eller involvering, og jeg har derfor valgt ikke at
>> fortsætte som rollespilslærer.
> [...]
>
> Det kan jeg godt forstå. Det må være irriterende når spillerne ikke er
> motiverede, men det er jo teenagere, der dels kan have en masse andre ting
> på programmet (piger, f.eks.)
Nah... det var mere lektier de brugte som undskyldning, og så lige den med
at de havde stuearrest, eller glemte det...
> og som desuden kan være ankommet med nogle forventninger og behov som du
> (A) ikke har kunnet levere, (B) ikke har villet levere, eller (C) ikke har
> været opmærksom på.
Det er der ingen tvivl om, men mest af alt forventede de at jeg altid skulle
være GM, og at de stort set bare skulle dukke op og blive underholdt. Det
var jo dem der "gik til" rollespil. Personligt har jeg svært ved at fatte at
man kan "gå til" rollespil, man spiller rollespil.
Vi havde flere evalueringer i løbet af sæsonen om hvordan timerne forløb,
hvad der skulle laves om, hvad der kunne være bedre etc. Men langt de flest
af mine spillere ønskede ikke at lave noget om, de var meget tilfredse med
status quo.
Selv de få der synes at man selv skulle yde noget, accepterede at der var
andre der kun kom hver anden gang, eller at nogle spillere ikke gad at lave
baggrund til deres rollepersoner.
Men måske der det bare mig der er blevet for gammel og sær
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 16:05 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>Hvis det er det danske "Viking", så vil jeg *meget* gerne høre om dine
>>erfaringer med rullemekanismen, idet jeg bruger en lettere modificeret
>>version af den i mit Modern Action RPG.
>
> Jeg synes at de fungere fint. Ikke de mest elegante regler, men nemmer nok
> til at det ikke tager mere end 5 minutter at forklare regleren (for det
> grundlæggende).
>
> Jeg synes dog at sandsynligheden for om noget lykkedes eller ej, er lidt for
> spredt. Selv med 10 terninger (det teoretiske maksimum for en nylavet
> viking) oplever jeg lidt for tit at der ikke kommer nogle 6'ere.
Jeg har undersøgt sandsynlighederne, med et gammelt QBASIC-program (for
et par år siden, idet jeg dengang tænkte på at bruge rullemekanismen i
en helt anden sammenhæng) og selv om de er lidt barske, så er de som det
skal være.
Jeg har dog skrevet højt og tydeligt, i Modern Action RPG-regelbogen, at
hvis man ikke får nogen 6'ere, men til gengæld får en eller flere 5'ere,
så tæller rullet som en "partial success".
Er det ikke også i praksis sådan i Viking? Det synes jeg at jeg kan
huske, altså at man i de fleste tilfælde slipper nogenlunde godt fra
hvad-det-nu-er-man-prøver hvis bare man kan slå en 5'er...
> På den anden side sker det også tit at en person med 5 i en færdighed får 3+
> 6'ere.
Vel ikke urimeligt tit?
> Jeg er mere glad for Shadowrun 4th edition, hvor både 5 og 6 er successer.
> Det giver væsentlig flere successer, men også en mere jævn fordeling. Man
> kan altså være mere sikker på at man rent faktisk kan klare sig fornuftigt
> med 6 terninger.
OK. jeg kan bare godt lide ideen om at man delvist kan redde sin røv
hvis man kan fremvise mindst en 5'er.
>>>edition) samt en del one-shot scenarier. Det har været ganske hyggeligt,
>>>men eleverne har ikke levet helt op til mine forventningen, hverken hvad
>>>angår fremmøde eller involvering, og jeg har derfor valgt ikke at
>>>fortsætte som rollespilslærer.
>>
>>[...]
>>
>>Det kan jeg godt forstå. Det må være irriterende når spillerne ikke er
>>motiverede, men det er jo teenagere, der dels kan have en masse andre ting
>>på programmet (piger, f.eks.)
>
> Nah... det var mere lektier de brugte som undskyldning, og så lige den med
> at de havde stuearrest, eller glemte det...
Okay. Min erfaring med teenagere er også at de har svært ved at forstå
at rollespil ikke er noget man bare spiller én gang (dvs. når man har
lyst, eller hvis man lige en dag går rundt og keder sig), men at det er
en noget man forpligter sig til at deltage fast i over en række måneder,
forstået på den måde at man møder op hver uge, én gang om ugen,
medmindre der er et alvorligt problem.
>>og som desuden kan være ankommet med nogle forventninger og behov som du
>>(A) ikke har kunnet levere, (B) ikke har villet levere, eller (C) ikke har
>>været opmærksom på.
>
> Det er der ingen tvivl om, men mest af alt forventede de at jeg altid skulle
> være GM, og at de stort set bare skulle dukke op og blive underholdt. Det
Det er vel også fair nok, at de som kunder møder op og forventer at du
påtager dig arbejdet som GM..
Fik du i øvrigt løn for det? Eller var det bare for sjov?
> var jo dem der "gik til" rollespil. Personligt har jeg svært ved at fatte at
> man kan "gå til" rollespil, man spiller rollespil.
Sådan hedder det vel, når det er i ungdomsskole-regi...
> Vi havde flere evalueringer i løbet af sæsonen om hvordan timerne forløb,
> hvad der skulle laves om, hvad der kunne være bedre etc. Men langt de flest
> af mine spillere ønskede ikke at lave noget om, de var meget tilfredse med
> status quo.
Man kan godt som rollespiller være frustreret over den måde tingene
foregår på, endda meget frustreret, men alligevel ikke være i stand til
at formulere en kritik (og her ser vi bort fra den ligeledes nærliggende
situation at en spiller udmærket godt ved hvad han er utilfreds med, men
ikke tør sige det højt)
Især hvis man er ny i hobbyen, fordi man så ikke ved hvad der er
variable, dvs. ting man rent faktisk *kan* ændre på, og hvad der skal
være konstant, dvs. ting som det fysisk er umulig at ændre på, enten
fordi rollespillet så slet ikke kan skride fremad eller fordi det så
bliver så anderledes at det ikke længere er fornuftigt at betegne det
som værende rollespil.
> Selv de få der synes at man selv skulle yde noget, accepterede at der var
> andre der kun kom hver anden gang, eller at nogle spillere ikke gad at lave
> baggrund til deres rollepersoner.
Det kan have været at de der ikke gad lave baggrund var uerfarne. Eller
at de var nogle dippier. Dem finder man desværre mange steder.
> Men måske der det bare mig der er blevet for gammel og sær
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 29-04-07 19:28 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:4634b437$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>>Hvis det er det danske "Viking", så vil jeg *meget* gerne høre om dine
>>>erfaringer med rullemekanismen, idet jeg bruger en lettere modificeret
>>>version af den i mit Modern Action RPG.
>>
>> Jeg synes at de fungere fint. Ikke de mest elegante regler, men nemmer
>> nok til at det ikke tager mere end 5 minutter at forklare regleren (for
>> det grundlæggende).
>>
>> Jeg synes dog at sandsynligheden for om noget lykkedes eller ej, er lidt
>> for spredt. Selv med 10 terninger (det teoretiske maksimum for en nylavet
>> viking) oplever jeg lidt for tit at der ikke kommer nogle 6'ere.
>
> Jeg har undersøgt sandsynlighederne, med et gammelt QBASIC-program (for et
> par år siden, idet jeg dengang tænkte på at bruge rullemekanismen i en
> helt anden sammenhæng) og selv om de er lidt barske, så er de som det skal
> være.
Tja måske, men ud fra et spilsynspunkt, synes jeg nogle gange at det virker
for skævt. Har dog ikke regnet sandsynligheder ud for det siden 1990 da
spillet udkom, og jeg kan ikke huske dem længere.
> Jeg har dog skrevet højt og tydeligt, i Modern Action RPG-regelbogen, at
> hvis man ikke får nogen 6'ere, men til gengæld får en eller flere 5'ere,
> så tæller rullet som en "partial success".
>
> Er det ikke også i praksis sådan i Viking? Det synes jeg at jeg kan huske,
> altså at man i de fleste tilfælde slipper nogenlunde godt fra
> hvad-det-nu-er-man-prøver hvis bare man kan slå en 5'er...
Checker lige reglerne (bogen lå lige ved siden af computeren...)
Jo næsten:
Let: Mindst en 5'er eller 6'er.
Almindeligt svært: Mindst en 6'er.
Meget svært: mindst to 6'ere.
Spillederen bestemmer sværhedsgrad.
I kamp er reglerne dog mere firkantede, og generelt er det kun 6'er der
tæller i kamp.
>> På den anden side sker det også tit at en person med 5 i en færdighed får
>> 3+ 6'ere.
>
> Vel ikke urimeligt tit?
Nej ikke urimeligt tit, men tit nok til at det ofte bliver bemærket af nye
spillere. Specielt når den nye smedelærling (Smed 4) kan klare ting som
byens gamle garvede smed (Smed 10) ikke kan finde ud af. Illusionen holder
ikke efter det sker for tredie gang i løbet af det samme scenarie.
>> Jeg er mere glad for Shadowrun 4th edition, hvor både 5 og 6 er
>> successer. Det giver væsentlig flere successer, men også en mere jævn
>> fordeling. Man kan altså være mere sikker på at man rent faktisk kan
>> klare sig fornuftigt med 6 terninger.
>
> OK. jeg kan bare godt lide ideen om at man delvist kan redde sin røv hvis
> man kan fremvise mindst en 5'er.
I Fusion (Viking reglerne opdateret) bliver det faktisk dårligere efter min
mening.
Ved nemme opgaver får man 6'ere foræret medens man ved svære opgaver mister
6'ere. Igen er det spillederen der suverænt bestemmer om, og hvor meget, en
opgave er svær eller let.
Til gengæld fungere Fusions regler for fiasko rent faktisk. Flere 1'ere end
din egenskab eller færdighed (man ruller totalen af de to), betyder at du
får en fiasko. Man kan godt få fiasko samtidig med en success.
I Shadowrun 4th edition skal halvdelen eller mere end det totale antal
terningen være 1'ere, hvilket er lidt vattet i mine øjne.
>>>>edition) samt en del one-shot scenarier. Det har været ganske hyggeligt,
>>>>men eleverne har ikke levet helt op til mine forventningen, hverken hvad
>>>>angår fremmøde eller involvering, og jeg har derfor valgt ikke at
>>>>fortsætte som rollespilslærer.
>>>
>>>[...]
>>>
>>>Det kan jeg godt forstå. Det må være irriterende når spillerne ikke er
>>>motiverede, men det er jo teenagere, der dels kan have en masse andre
>>>ting på programmet (piger, f.eks.)
>>
>> Nah... det var mere lektier de brugte som undskyldning, og så lige den
>> med at de havde stuearrest, eller glemte det...
>
> Okay. Min erfaring med teenagere er også at de har svært ved at forstå at
> rollespil ikke er noget man bare spiller én gang (dvs. når man har lyst,
> eller hvis man lige en dag går rundt og keder sig), men at det er en noget
> man forpligter sig til at deltage fast i over en række måneder, forstået
> på den måde at man møder op hver uge, én gang om ugen, medmindre der er et
> alvorligt problem.
Nøjagtig. Jeg tror ikke jeg har spillet et scanerie over to aftner, uden at
der var udskiftninger i spillerne, og det holder ikke helt når soldaten
pludselig bliver syg, eller magikeren bliver nødt til at besøge hans moster
i en fjerntliggende by. Undskyldningerne for at en spilperson ikke er med i
denne del af scenariet, var mindst lige så dårlige som spillerenes
undskyldninger for ikke at komme.
>>>og som desuden kan være ankommet med nogle forventninger og behov som du
>>>(A) ikke har kunnet levere, (B) ikke har villet levere, eller (C) ikke
>>>har været opmærksom på.
>>
>> Det er der ingen tvivl om, men mest af alt forventede de at jeg altid
>> skulle være GM, og at de stort set bare skulle dukke op og blive
>> underholdt. Det
>
> Det er vel også fair nok, at de som kunder møder op og forventer at du
> påtager dig arbejdet som GM..
Nej ikke når formålet, som de slev har været med til at skrive, siger at de
skal lære forskellige regler, scenarietyper, prøve at være GM, lære at
skrive scenarier osv. Det var rent faktisk meningen at jeg skulle optræde
som vejleder, mere end som GM, med det fungerede slet ikke. De elever der
lovede at forberede noget, selv noget som jeg havde klart på forhånd eller
evt. et kongress scenarie, glemte det hver gang, eller dukkede ikke op.
> Fik du i øvrigt løn for det? Eller var det bare for sjov?
Jeg fik skam løn, og det klare jeg ikke over. Men var det pengene værd? Tja,
jeg fik da spillet mere end jeg plejer på et år, men det var slet ikke så
sjovt som det bør være, og da jeg heller ikke følte at der var nogle af
spillerne der udviklede sig, følte jeg mest af alt at det var spild af tid.
Efter sommerferie starter jeg i stede for en lille lokal brætspils loge,
hvor formålet er at få gennemspillet min samling af brætspil. Jeg har pt. ca
250 brætspil, og af dem er der ca. 70 som jeg aldrig har spillet. Målet er
at få spillet alle spil mindst 2 gange, ligegyldigt hvor dårlige de ser ud
til at være.
>> var jo dem der "gik til" rollespil. Personligt har jeg svært ved at fatte
>> at man kan "gå til" rollespil, man spiller rollespil.
>
> Sådan hedder det vel, når det er i ungdomsskole-regi...
Ja det gør det vel, men derfor har jeg sadig svært ved at forstå det.
>> Vi havde flere evalueringer i løbet af sæsonen om hvordan timerne forløb,
>> hvad der skulle laves om, hvad der kunne være bedre etc. Men langt de
>> flest af mine spillere ønskede ikke at lave noget om, de var meget
>> tilfredse med status quo.
>
> Man kan godt som rollespiller være frustreret over den måde tingene
> foregår på, endda meget frustreret, men alligevel ikke være i stand til at
> formulere en kritik (og her ser vi bort fra den ligeledes nærliggende
> situation at en spiller udmærket godt ved hvad han er utilfreds med, men
> ikke tør sige det højt)
Ja på den måde er det vel ikke så anderledes end i så mange andre
sammenhæng. Men en af mine spillere var med i elevrådet, og der var han mere
end aktiv, både på det positive område (arrangerede fester og ture), og det
negative område (klagede over manglende rengøring). Han var også en habil
rollespiller, men kun som spiller.
> Især hvis man er ny i hobbyen, fordi man så ikke ved hvad der er
> variable, dvs. ting man rent faktisk *kan* ændre på, og hvad der skal være
> konstant, dvs. ting som det fysisk er umulig at ændre på, enten fordi
> rollespillet så slet ikke kan skride fremad eller fordi det så bliver så
> anderledes at det ikke længere er fornuftigt at betegne det som værende
> rollespil.
Men det var jo også noget af det vi snakkede om, netop at der kan være
forskellige former for rollespil, og at de hver i sær har en ramme at
udspille sig inden for. Jeg brugte eksempler som bi-personsrollespil (... og
3 fod beton), regelløst humor (Paladins Lampe), indie (Roach, hvor man
spiller mod hinanden, og der rent faktisk er en vinder), one-shot kongres
scenarier, kampagner, forskellige genre, forskellige regler osv. Et par
stykker af dem forstod det, og brugte det, men nogen af dem fattede ikke en
meter og spurgte nærmest bare hvornår de skulle rulle deres D20.
> Det kan have været at de der ikke gad lave baggrund var uerfarne.
Ikke nødvendigvis. Hvis jeg skal vurdere dem groft, vil jeg sige at af de 3
mest engagerede spillere, var der 1 nybegynder og 2 erfarne, og af de 3
mindst engagered spiller var det ligeså (2 erfarne og 1 nybegynder).
> Eller at
> de var nogle dippier. Dem finder man desværre mange steder.
Dipper = Mif'er?
Lars
| |
Peter Brodersen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Brodersen |
Dato : 29-04-07 21:17 |
|
On Sun, 29 Apr 2007 20:27:42 +0200, "Lars Wagner Hansen"
<l-hansen@post4.tele.dk> wrote:
>>> Jeg synes dog at sandsynligheden for om noget lykkedes eller ej, er lidt
>>> for spredt. Selv med 10 terninger (det teoretiske maksimum for en nylavet
>>> viking) oplever jeg lidt for tit at der ikke kommer nogle 6'ere.
Yep. Selv med 10 terninger er der 16 % sandsynlighed for ikke at slå
én eneste sekser.
En stuntmand nævnte, at alle kan lave ét stunt, men en god stuntmand
kan lave det samme stunt 25 gange i træk. Jeg ser lidt det samme med
professioner. Måske er problemet (i mine øjne), at man kommer til at
rulle for ofte, når der er tale om handlinger, som burde være
bagateller for eksperter.
Her synes jeg ikke, det holder, hvis en top-ekspert måtte fumle hver
7. gang, han prøver at udføre noget basalt, som kun kræver én succes.
Og endda kun ca. 50 % sandsynlighed for at gennemføre noget, som
kræver to succeser. "Uha, det her er mere førsteårskurset. Det er nok
fifty-fifty om jeg som ekspert kan finde ud af det.."
>Nej ikke urimeligt tit, men tit nok til at det ofte bliver bemærket af nye
>spillere. Specielt når den nye smedelærling (Smed 4) kan klare ting som
>byens gamle garvede smed (Smed 10) ikke kan finde ud af. Illusionen holder
>ikke efter det sker for tredie gang i løbet af det samme scenarie.
Jeg kunne godt være interesseret i et system, hvor ens færdighed ikke
blot var en potentiale for antal successer, men også den generelle
kvalitet.
Der er ting, folk ikke kan, uanset hvor gode, deres basisfærdigheder
er. Normalt repræsenteres de ved at man skal have mange succeser for
at kunne noget vildt, men selv en træt, ukoncentreret programmør med
tømmermænd kan banke et program sammen, en normal dør op, hvorimod en
almindelig person, der blot har brugt computere i 30 år på sit
revisor-arbejde og er "god til regneark" ikke har nogen chance for et
brugbart resultat, uanset hvor lang tid, han bare sidder og prøver at
få det til at virke.
Det simple succes-system kan rigtigt nok belønne folk, som er gode,
ved at give dem flere potentielle succeser (en Smed 4 kan ikke få fem
succeser), men selv i det tilfælde vil en Smed 10 tabe til en Smed 4
ca. hver 8. gang. Med uafgjorte i mente er det endda endnu oftere, at
en Smed 10 ikke decideret vinder over en Smed 4.
Så kunne jeg være mere fristet til at differenciere resultaterne (så
én succes for Smed 10 er mere værdifuld end én succes for Smed 4). Jeg
ved ikke om man også skulle rulle et meget forskelligt antal
terninger, men til en start kunne færdighed over en vis distance
bruges som tie-breaker. Alternativt at tilføje automatiske succeser ud
fra færdighed eller difference i færdigheder, hvis der er tale om en
test op imod hinandens færdigheder.
>Til gengæld fungere Fusions regler for fiasko rent faktisk. Flere 1'ere end
>din egenskab eller færdighed (man ruller totalen af de to), betyder at du
>får en fiasko. Man kan godt få fiasko samtidig med en success.
Hm, jeg mener, at folk flere gange har regnet på, at der kan være
større sandsynlighed for en fiasko, hvis man blot er én tak bedre til
en færdighed eller egenskab, eller hvis færdighed eller egenskab er
ret skæv i forhold til hinanden.
--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet
| |
Lars Wagner Hansen (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 30-04-07 09:39 |
|
"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> skrev i en meddelelse
news:f12ugn$onq$1@news.klen.dk...
> On Sun, 29 Apr 2007 20:27:42 +0200, "Lars Wagner Hansen"
> <l-hansen@post4.tele.dk> wrote:
>
> Yep. Selv med 10 terninger er der 16 % sandsynlighed for ikke at slå
> én eneste sekser.
Har du en tabel over sandsynligheder, eller skal jeg selv til at grave min
gamle statistiklærdom frem?
> En stuntmand nævnte, at alle kan lave ét stunt, men en god stuntmand
> kan lave det samme stunt 25 gange i træk. Jeg ser lidt det samme med
> professioner. Måske er problemet (i mine øjne), at man kommer til at
> rulle for ofte, når der er tale om handlinger, som burde være
> bagateller for eksperter.
Netop, I følge Shadowrun (hvor man ruller attribute + skill, gennemsnits
attribute er 3, og man skal slå 5 eller 6 for at få et hit), er man
professionel hvis man har en skill på 3.
Man har så 91.22% chance for at det lykkedes, med det betyder jo også at ca.
hver 11. gang mislykkedes det. Det er sørme surt at være professional
stuntmand
Men måske lægger vi lidt for meget i resultatet. Måske betyder ingen
hist/successer blot at det lykkedes på en ikke fantastisk måde. Alstå
stuntmanden stadig lykkedes, men at det ikke ser særligt elegant ud. Enten
bliver det en b-film, eller de tager scenen om.
Det er måsk først hvis han fumbler at det går galt?
I Shadowrun er der 3 forskellige måder man kan fejle på:
Ingen hits (5'ere eller 6'ere): Det lykkedes ikke, men du kan prøve igen
uden problemer (for det meste).
Glitch (halvdelen eller flere af dine terningen slår 1, men du får samtidig
en eller flere hits): Noget uventer galt sker. F.eks. får du lirket låsen
op, men din dirk knækker og sidder fast i låsen.
Critical glitch (halvdelen eller flere af din terninger slår 1, og du får
ingen hist): Det går helt galt. F.eks. sidder du fast i den
ventilationskanal som du var ved at krybe igennem, og du kan hverken komme
frem eller tilbage.
Der er så heldigvis også flere niveauer af success:
Critical success: 4 eller flere hits (5 eller 6 på din terning).
Almindelig success: 1 eller flere hits (5 eller 6 på din terning).
Samt muligheden for at købe successer (4 terninger giver 1 hit), dog kun
hvis man ikke er i en presset situation, og har et stort antal terninger til
rådighed. Personligt mener jeg at man bør sætte grænsen ved 6+ terninger,
hvilket betyder at stuntmanden automatisk kan købe sig til 1 hit, og være
sikker på at klare sit job. Man kan ikke rulle de tiloversblevne terninger,
så hvis stuntmanden skal bruge 2+ hits, er han nødt til at tage chancen og
rulle alle 6 terninger.
I Shadowrun er der dog også mange muligheder for at få ekstra terninger.
F.eks. kan stuntmanden forberede sit stunt med wiretræk, faldseler,
papkasser osv, hvilket sikkert kunne give op til +4 terninger hvis han ved
havd han gør.
> Jeg kunne godt være interesseret i et system, hvor ens færdighed ikke
> blot var en potentiale for antal successer, men også den generelle
> kvalitet.
Sådan så beskrivelsen af et færdighedsniveau, rent faktisk også hang sammen
med det pågældende.
I Fusion ser beskrivelsen således ud:
1-2: Rimelig
3-4: Velfunderet
5-6: Fuldt udlært - ekspert.
Hertil komme naturligvis ens egenskab:
1: Dårlig
2-4: Normal
5-6: Bemærkelsværdig
Men som du selv skriver længere oppe, så er der slev med 10 terninger stor
chance for ikek at klare et slag.
> Der er ting, folk ikke kan, uanset hvor gode, deres basisfærdigheder
> er. Normalt repræsenteres de ved at man skal have mange succeser for
> at kunne noget vildt, men selv en træt, ukoncentreret programmør med
> tømmermænd kan banke et program sammen, en normal dør op, hvorimod en
> almindelig person, der blot har brugt computere i 30 år på sit
> revisor-arbejde og er "god til regneark" ikke har nogen chance for et
> brugbart resultat, uanset hvor lang tid, han bare sidder og prøver at
> få det til at virke.
Måske noget med at man får sin basic lagt oven i antallet af successer? På
den måde vil en Smed 10 starte med 10 successer, medens Smed 4 starter på et
væsentlig laver niveau. Dette er naturligvis langt fra aftestet, og det vil
jo ikke fungere i alle systemer.
> Det simple succes-system kan rigtigt nok belønne folk, som er gode,
> ved at give dem flere potentielle succeser (en Smed 4 kan ikke få fem
> succeser), men selv i det tilfælde vil en Smed 10 tabe til en Smed 4
> ca. hver 8. gang. Med uafgjorte i mente er det endda endnu oftere, at
> en Smed 10 ikke decideret vinder over en Smed 4.
Er det kune hver 8. gang? Det virker som tiere, ellers er det måske blot
fordi det er så bemærkselsesværdig at man lægger meget mærke til når det
sker.
> Så kunne jeg være mere fristet til at differenciere resultaterne (så
> én succes for Smed 10 er mere værdifuld end én succes for Smed 4). Jeg
> ved ikke om man også skulle rulle et meget forskelligt antal
> terninger, men til en start kunne færdighed over en vis distance
> bruges som tie-breaker. Alternativt at tilføje automatiske succeser ud
> fra færdighed eller difference i færdigheder, hvis der er tale om en
> test op imod hinandens færdigheder.
I tidligere udgaver af Shadowrun, var der opposed slag, hvor man slog sine
egen færdighed, og skulle rulle terninger som gave over modstanderens
færdighed, modtsanderen skulle så gøre det samme.
To rappere der skal battle mod hinanden ville derfor forgå på følgende måde:
Battlerap 3 mod Battlerap 6: Battlerap 3 ruller 3 terninger og skal slå 6.
Battlerap 6 ruller 6 terninger og skal slå 3. Flest successer vinder. Det
fungerede heller ikke godt.
>>Til gengæld fungere Fusions regler for fiasko rent faktisk. Flere 1'ere
>>end
>>din egenskab eller færdighed (man ruller totalen af de to), betyder at du
>>får en fiasko. Man kan godt få fiasko samtidig med en success.
>
> Hm, jeg mener, at folk flere gange har regnet på, at der kan være
> større sandsynlighed for en fiasko, hvis man blot er én tak bedre til
> en færdighed eller egenskab, eller hvis færdighed eller egenskab er
> ret skæv i forhold til hinanden.
Det har du ret i. Det kan faktisk ikke betale sig at være for god, hvis ikke
man både har evnerne og færdighederne.
Men hvordan skal man forhindre folk i blot at forbedre deres egenskaber frem
for deres færdigheder? L5R ser du til at have en fornuftig løsning på dette.
Uden færdigheder kan du jo ikke beholder nogen af dine terninger, og så
hjælper høje egenskaber ikke ret meget.
Lars
| |
Torben Ægidius Mogen~ (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~ |
Dato : 30-04-07 14:29 |
|
"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> writes:
> "Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> skrev i en meddelelse
> news:f12ugn$onq$1@news.klen.dk...
>> On Sun, 29 Apr 2007 20:27:42 +0200, "Lars Wagner Hansen"
>> <l-hansen@post4.tele.dk> wrote:
>>
>> Yep. Selv med 10 terninger er der 16 % sandsynlighed for ikke at slå
>> én eneste sekser.
>
> Har du en tabel over sandsynligheder, eller skal jeg selv til at grave min
> gamle statistiklærdom frem?
For 10 terninger er det
Value % = % >=
0 : 16.150558289 100.0
1 : 32.301116578 83.849441711
2 : 29.0710049202 51.548325133
3 : 15.5045359574 22.4773202129
4 : 5.4265875851 6.97278425545
5 : 1.30238102042 1.54619667035
6 : 0.217063503404 0.243815649926
7 : 0.0248072575319 0.0267521465224
8 : 0.00186054431489 0.0019448889905
9 : 8.26908584396E~5 8.43446756084E~5
10 : 1.65381716879E~6 1.65381716879E~6
Average = 1.66666666667 Spread = 1.17851130198 Mean deviation = 0.969033497339
Du kan generere for andre antal terninger med Troll
( www.diku.dk/~torbenm/Troll). Ovenstående er genereret ud fra
beskrivelsen "count 6= 10d6".
Torben
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 23:18 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>Lars Wagner Hansen wrote:
>>>"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>>>Hvis det er det danske "Viking", så vil jeg *meget* gerne høre om dine
>>>>erfaringer med rullemekanismen, idet jeg bruger en lettere modificeret
>>>>version af den i mit Modern Action RPG.
>>>
>>>Jeg synes at de fungere fint. Ikke de mest elegante regler, men nemmer
>>>nok til at det ikke tager mere end 5 minutter at forklare regleren (for
>>>det grundlæggende).
>>>
>>>Jeg synes dog at sandsynligheden for om noget lykkedes eller ej, er lidt
>>>for spredt. Selv med 10 terninger (det teoretiske maksimum for en nylavet
>>>viking) oplever jeg lidt for tit at der ikke kommer nogle 6'ere.
>>
>>Jeg har undersøgt sandsynlighederne, med et gammelt QBASIC-program (for et
>>par år siden, idet jeg dengang tænkte på at bruge rullemekanismen i en
>>helt anden sammenhæng) og selv om de er lidt barske, så er de som det skal
>>være.
>
> Tja måske, men ud fra et spilsynspunkt, synes jeg nogle gange at det virker
> for skævt. Har dog ikke regnet sandsynligheder ud for det siden 1990 da
> spillet udkom, og jeg kan ikke huske dem længere.
Tak for oplysningen. Det er noget jeg vil være opmærksom på, når det en
gang bliver tid til at teste MA RPG.
>>Jeg har dog skrevet højt og tydeligt, i Modern Action RPG-regelbogen, at
>>hvis man ikke får nogen 6'ere, men til gengæld får en eller flere 5'ere,
>>så tæller rullet som en "partial success".
>>
>>Er det ikke også i praksis sådan i Viking? Det synes jeg at jeg kan huske,
>>altså at man i de fleste tilfælde slipper nogenlunde godt fra
>>hvad-det-nu-er-man-prøver hvis bare man kan slå en 5'er...
>
> Checker lige reglerne (bogen lå lige ved siden af computeren...)
>
> Jo næsten:
>
> Let: Mindst en 5'er eller 6'er.
> Almindeligt svært: Mindst en 6'er.
> Meget svært: mindst to 6'ere.
>
> Spillederen bestemmer sværhedsgrad.
Okay, jeg har så valgt en anden rute i MA RPG (dels fordi jeg ikke har
kunnet huske detaljerne i Viking, og dels fordi jeg måske bare har lidt
instinkt), nemlig at sværhedsgraden modificerer antallet af rullede
terninger, dvs. hvis noget er svært så får man -2 terninger, og hvis
noget er let så får man +2 terninger.
> I kamp er reglerne dog mere firkantede, og generelt er det kun 6'er der
> tæller i kamp.
Den oplysning er meget værd for mig. Jeg kunne selvfølgelig bare
bestille "Viking" fra biblioteket, og så genlæse kampreglerne, men det
har du nu sparet mig for.
>>>På den anden side sker det også tit at en person med 5 i en færdighed får
>>>3+ 6'ere.
>>
>>Vel ikke urimeligt tit?
>
> Nej ikke urimeligt tit, men tit nok til at det ofte bliver bemærket af nye
> spillere. Specielt når den nye smedelærling (Smed 4) kan klare ting som
> byens gamle garvede smed (Smed 10) ikke kan finde ud af. Illusionen holder
> ikke efter det sker for tredie gang i løbet af det samme scenarie.
Ifølge en tabel jeg har, så vil en skill 4, med MA RPGs system, give en
Fumble eller failure i lidt under 20% af tilfældene (langt de fleste af
disse vil være failures og ikke Fumbles), mens en skill 10 vil give en
failure i 1,74% af tilfældene, og i praksis aldrig vil Fumble (ingen
forekomster ud af 10k computergenererede slag).
Skill 4 har 11,5% chance for at få præcis 2 Successer, mens skill 10 har
29,1% chance for præcis 2S, og derudover har skill 10 gode chancer for
at få mere end 2S, mens skill 4 kun har meget ringe sandsynlighed for at
få noget bedre end 2S.
Jeg mangler en analyse af "opposed rolls", og jeg har været afskåret fra
at bruge MS QBASIC i omkring halvandet år, så jeg bliver nok nødt til at
sætte mig ind i Torbens rulleprogram.
>>>Jeg er mere glad for Shadowrun 4th edition, hvor både 5 og 6 er
>>>successer. Det giver væsentlig flere successer, men også en mere jævn
>>>fordeling. Man kan altså være mere sikker på at man rent faktisk kan
>>>klare sig fornuftigt med 6 terninger.
>>
>>OK. jeg kan bare godt lide ideen om at man delvist kan redde sin røv hvis
>>man kan fremvise mindst en 5'er.
>
> I Fusion (Viking reglerne opdateret) bliver det faktisk dårligere efter min
> mening.
Fusion har jeg aldrig læst. Ved du om det er i det danske bibliotekssytem?
> Ved nemme opgaver får man 6'ere foræret medens man ved svære opgaver mister
> 6'ere. Igen er det spillederen der suverænt bestemmer om, og hvor meget, en
> opgave er svær eller let.
Det forstår jeg ikke. Kan du give et kort eksempel, på hvordan det helt
præcist fungerer, at man får en 6'er foræret, eller at man mister en
6'er, på grund af sværhedsgraden?
> Til gengæld fungere Fusions regler for fiasko rent faktisk. Flere 1'ere end
> din egenskab eller færdighed (man ruller totalen af de to), betyder at du
> får en fiasko. Man kan godt få fiasko samtidig med en success.
>
> I Shadowrun 4th edition skal halvdelen eller mere end det totale antal
> terningen være 1'ere, hvilket er lidt vattet i mine øjne.
I MA RPG fumler man kun hvis alle terningerne viser 1. Det betyder
naturligvis at fumleslag er meget sjældne for dygtige figurer, men det
har jeg det helt fint med.
>>>>>edition) samt en del one-shot scenarier. Det har været ganske hyggeligt,
>>>>>men eleverne har ikke levet helt op til mine forventningen, hverken hvad
>>>>>angår fremmøde eller involvering, og jeg har derfor valgt ikke at
>>>>>fortsætte som rollespilslærer.
>>>>
>>>>[...]
>>>>
>>>>Det kan jeg godt forstå. Det må være irriterende når spillerne ikke er
>>>>motiverede, men det er jo teenagere, der dels kan have en masse andre
>>>>ting på programmet (piger, f.eks.)
>>>
>>>Nah... det var mere lektier de brugte som undskyldning, og så lige den
>>>med at de havde stuearrest, eller glemte det...
>>
>>Okay. Min erfaring med teenagere er også at de har svært ved at forstå at
>>rollespil ikke er noget man bare spiller én gang (dvs. når man har lyst,
>>eller hvis man lige en dag går rundt og keder sig), men at det er en noget
>>man forpligter sig til at deltage fast i over en række måneder, forstået
>>på den måde at man møder op hver uge, én gang om ugen, medmindre der er et
>>alvorligt problem.
>
> Nøjagtig. Jeg tror ikke jeg har spillet et scanerie over to aftner, uden at
> der var udskiftninger i spillerne, og det holder ikke helt når soldaten
> pludselig bliver syg, eller magikeren bliver nødt til at besøge hans moster
> i en fjerntliggende by. Undskyldningerne for at en spilperson ikke er med i
> denne del af scenariet, var mindst lige så dårlige som spillerenes
> undskyldninger for ikke at komme.
Det må have været frustrerende.
>>>>og som desuden kan være ankommet med nogle forventninger og behov som du
>>>>(A) ikke har kunnet levere, (B) ikke har villet levere, eller (C) ikke
>>>>har været opmærksom på.
>>>
>>>Det er der ingen tvivl om, men mest af alt forventede de at jeg altid
>>>skulle være GM, og at de stort set bare skulle dukke op og blive
>>>underholdt. Det
>>
>>Det er vel også fair nok, at de som kunder møder op og forventer at du
>>påtager dig arbejdet som GM..
>
> Nej ikke når formålet, som de slev har været med til at skrive, siger at de
> skal lære forskellige regler, scenarietyper, prøve at være GM, lære at
Okay, så der var altså et reelt og meget seriøst undervisningsformål med
det hele? Det var jeg ikke klar over.
> skrive scenarier osv. Det var rent faktisk meningen at jeg skulle optræde
> som vejleder, mere end som GM, med det fungerede slet ikke. De elever der
> lovede at forberede noget, selv noget som jeg havde klart på forhånd eller
> evt. et kongress scenarie, glemte det hver gang, eller dukkede ikke op.
Strengt taget hører lektier vel heller ikke til i ungdomsskoleregi.
>>Fik du i øvrigt løn for det? Eller var det bare for sjov?
>
> Jeg fik skam løn, og det klare jeg ikke over. Men var det pengene værd? Tja,
> jeg fik da spillet mere end jeg plejer på et år, men det var slet ikke så
> sjovt som det bør være, og da jeg heller ikke følte at der var nogle af
> spillerne der udviklede sig, følte jeg mest af alt at det var spild af tid.
Det kan jeg godt forstå.
> Efter sommerferie starter jeg i stede for en lille lokal brætspils loge,
> hvor formålet er at få gennemspillet min samling af brætspil. Jeg har pt. ca
> 250 brætspil, og af dem er der ca. 70 som jeg aldrig har spillet. Målet er
> at få spillet alle spil mindst 2 gange, ligegyldigt hvor dårlige de ser ud
> til at være.
Det er sikker fint nok, hvis man er til brætspil.
>>>var jo dem der "gik til" rollespil. Personligt har jeg svært ved at fatte
>>>at man kan "gå til" rollespil, man spiller rollespil.
>>
>>Sådan hedder det vel, når det er i ungdomsskole-regi...
>
> Ja det gør det vel, men derfor har jeg sadig svært ved at forstå det.
Jeg skal i øvrigt lige tilføje, i forhold til hvad jeg skrev før, at
alle teenagere ikke er dårlige rollespillere. Jeg havde en 17-årig med i
min Ärth-kampagne i 2000, der hed Nils Moria (det sagde han... Jeg ved
ikke om det er han rigtig efternavn, men der går jo folk rundt med
Kløvedal eller Anduin som rigtige efternavne, så det er muligt!), og jeg
har intet at klage over hvad angår ham.
Måske afhænger det meget af rekruttering? Rollespil i ungdomsskoleregi
kan godt, gætter jeg på, være præget af at der er en gruppe drenge
(eller piger, eller blandet køn) som hænger ud sammen, og så har nogle
af dem lyst til at spille rollespil, og så ser de at der står noget om
rollespil i ungdomsskolekataloget, og så hiver de de andre i gruppen
med, selvom disse ikke tænder så voldsomt på ideen.
Men... Sådan er det sikkert også tit i rollespils i almindeligt regi,
altså at udgangspunktet ikke er rollespillet, men snarere det at man er
en gruppe venner, der har kendt hinanden længe, og som hænger ud sammen,
og nåja så kunne man jo spille lidt rollespil, selv om hverken
ambitionsniveau eller kompabitilitet er noget at råbe hurra for.
>>>Vi havde flere evalueringer i løbet af sæsonen om hvordan timerne forløb,
>>>hvad der skulle laves om, hvad der kunne være bedre etc. Men langt de
>>>flest af mine spillere ønskede ikke at lave noget om, de var meget
>>>tilfredse med status quo.
>>
>>Man kan godt som rollespiller være frustreret over den måde tingene
>>foregår på, endda meget frustreret, men alligevel ikke være i stand til at
>>formulere en kritik (og her ser vi bort fra den ligeledes nærliggende
>>situation at en spiller udmærket godt ved hvad han er utilfreds med, men
>>ikke tør sige det højt)
>
> Ja på den måde er det vel ikke så anderledes end i så mange andre
> sammenhæng. Men en af mine spillere var med i elevrådet, og der var han mere
> end aktiv, både på det positive område (arrangerede fester og ture), og det
> negative område (klagede over manglende rengøring). Han var også en habil
> rollespiller, men kun som spiller.
Det er der altså heller ikke noget galt i. Jeg ser faktisk gerne, at
personer som ikke er sikre på opgaven og på egne evner, de undlader at
sætte sig bag GM-skærmen.
>> Især hvis man er ny i hobbyen, fordi man så ikke ved hvad der er
>>variable, dvs. ting man rent faktisk *kan* ændre på, og hvad der skal være
>>konstant, dvs. ting som det fysisk er umulig at ændre på, enten fordi
>>rollespillet så slet ikke kan skride fremad eller fordi det så bliver så
>>anderledes at det ikke længere er fornuftigt at betegne det som værende
>>rollespil.
>
> Men det var jo også noget af det vi snakkede om, netop at der kan være
> forskellige former for rollespil, og at de hver i sær har en ramme at
> udspille sig inden for. Jeg brugte eksempler som bi-personsrollespil (... og
> 3 fod beton), regelløst humor (Paladins Lampe), indie (Roach, hvor man
> spiller mod hinanden, og der rent faktisk er en vinder), one-shot kongres
> scenarier, kampagner, forskellige genre, forskellige regler osv. Et par
> stykker af dem forstod det, og brugte det, men nogen af dem fattede ikke en
> meter og spurgte nærmest bare hvornår de skulle rulle deres D20.
Den type kender jeg godt.
Omvendt kan nogle reagerer sådan fordi de simpelthen ikke kan se hvilke
muligheder de har. En af de ting jeg lærte, i min Ärth-kampagne fra
2000, er at det kan være en god idé med et "combat grid", altså et
hexkort over slagmarken, sådan at spillerne har noget de kan forholde
sig til, ene og alene for at øge gradel af deltagelse, især hvad angår
laveste fællesnævner, altså den eller de spillere som ellers ville være
tilbøjelige til at være ekstremt passive.
>>Det kan have været at de der ikke gad lave baggrund var uerfarne.
>
> Ikke nødvendigvis. Hvis jeg skal vurdere dem groft, vil jeg sige at af de 3
> mest engagerede spillere, var der 1 nybegynder og 2 erfarne, og af de 3
> mindst engagered spiller var det ligeså (2 erfarne og 1 nybegynder).
Okay.
En anden mulig forklaring på den manglende baggrund kan være at de ikke
har haft nok viden om spilverdenen. Det oplever jeg somme tider selv som
spiller, at der simpelthen ikke eksiterer tilstrækkelig information om
spilverdenen til at det kan lade sig gøre at lave en ordentlig baggrund,
fordi GM ikke har gjort sit arbejde ordentligt: Enten har han ikke rent
faktisk skabt en verden som spillet kan foregå i, eller også har han
lavet verdenen, men mangler bare lysten eller evnen til at formidle den
til spillerne før kampagnen starter.
>>Eller at
>>de var nogle dippier. Dem finder man desværre mange steder.
>
> Dipper = Mif'er?
Jeg ved ikke hvad en Mif er for noget, men en dippie er en som ikke vil
acceptere at kampagnen først går i gang når spillerne er færdige med at
skabe deres rollepersoner.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 30-04-07 10:09 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:46351981$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>>
>> Checker lige reglerne (bogen lå lige ved siden af computeren...)
>>
>> Jo næsten:
>>
>> Let: Mindst en 5'er eller 6'er.
>> Almindeligt svært: Mindst en 6'er.
>> Meget svært: mindst to 6'ere.
>>
>> Spillederen bestemmer sværhedsgrad.
>
> Okay, jeg har så valgt en anden rute i MA RPG (dels fordi jeg ikke har
> kunnet huske detaljerne i Viking, og dels fordi jeg måske bare har lidt
> instinkt), nemlig at sværhedsgraden modificerer antallet af rullede
> terninger, dvs. hvis noget er svært så får man -2 terninger, og hvis noget
> er let så får man +2 terninger.
Det er kun et sted i det oprindelige Viking hvor man mister terninger,
nemlig ved afstandsvåben, hvor man mister 1-3 terninger på længere afstande,
og selv de regler foreslog forfatterne ændringer til i SAGA.
>> I kamp er reglerne dog mere firkantede, og generelt er det kun 6'er der
>> tæller i kamp.
>
> Den oplysning er meget værd for mig. Jeg kunne selvfølgelig bare bestille
> "Viking" fra biblioteket, og så genlæse kampreglerne, men det har du nu
> sparet mig for.
Velbekommen.
> Jeg mangler en analyse af "opposed rolls", og jeg har været afskåret fra
> at bruge MS QBASIC i omkring halvandet år, så jeg bliver nok nødt til at
> sætte mig ind i Torbens rulleprogram.
Hvor ligger det?
Jeg har fundet to sider som jeg bruger til at teste sandsynligheder og
simulered terningslag:
http://www.pvv.ntnu.no/~bcd/SR/dicerollcalc.html
http://www.irony.com/shadowroll.html
De er begge til de gamle udgaver af SR, men kan måske bruges til noget idet
man jo bare kan sætte targetnumber til 6 fast.
> Fusion har jeg aldrig læst. Ved du om det er i det danske bibliotekssytem?
Det har de:
http://shor.ter.dk/792852533
>> Ved nemme opgaver får man 6'ere foræret medens man ved svære opgaver
>> mister
>> 6'ere. Igen er det spillederen der suverænt bestemmer om, og hvor meget,
>> en
>> opgave er svær eller let.
>
> Det forstår jeg ikke. Kan du give et kort eksempel, på hvordan det helt
> præcist fungerer, at man får en 6'er foræret, eller at man mister en 6'er,
> på grund af sværhedsgraden?
Citat Fusion side 43:
"Sværhedsgrad
Det er normal nok at slå én 6'er for at få succes. I særlige tilfælde er det
dog lettere eller sværere. Det er suverænt op til spillederens vurdering.
Ved lette slag får man lagt 6'ere til de terninger, man har slået, efter at
slaget er udført. Ved svære slag bliver der fjernet 6'ere efter slaget.
Løber man tør for 6'ere, bliver der lagt 1'ere til i stedet.
Der kan godt være faktorer, der både gør slaget lettere og sværere på én
gang. Så lægger man bare de forskellige modifikationer sammen."
Herfetr følger en tabel med modifikationer fra
Ekstremet let: +3 6'ere
til
Burde være umuligt: -4 6'ere
> I MA RPG fumler man kun hvis alle terningerne viser 1. Det betyder
> naturligvis at fumleslag er meget sjældne for dygtige figurer, men det har
> jeg det helt fint med.
Sådan var det også i tidligere udgaver af SR, men jeg har kun set
rollepersoner med skill 1 eller 2 fumble. Allerede ved skill 3 var det
yderst sjældent, og i praksis har jeg aldrig set det ske.
<Snip>
> Det må have været frustrerende.
Hvorfor jeg også har valg fra. Dvs. at der er en ledig stillig som
rollespilslærer ved Sorø Centralungdomsskole, hvis nogen skulle være
interesserede.
> Okay, så der var altså et reelt og meget seriøst undervisningsformål med
> det hele? Det var jeg ikke klar over.
Ja på papiret, men i praksis var der ikke.
> Strengt taget hører lektier vel heller ikke til i ungdomsskoleregi.
Nej måske ikke, men her snakker vi om noget som man lover sine kammerater,
og så glemmer man det
>> Efter sommerferie starter jeg i stede for en lille lokal brætspils loge,
>> hvor formålet er at få gennemspillet min samling af brætspil. Jeg har pt.
>> ca 250 brætspil, og af dem er der ca. 70 som jeg aldrig har spillet.
>> Målet er at få spillet alle spil mindst 2 gange, ligegyldigt hvor dårlige
>> de ser ud til at være.
>
> Det er sikker fint nok, hvis man er til brætspil.
Det er jeg også, selvom det jeg er to forskellige sider af hver sin sag.
> Jeg skal i øvrigt lige tilføje, i forhold til hvad jeg skrev før, at alle
> teenagere ikke er dårlige rollespillere.
det ved jeg skam godt, jeg spiller selv ca. 2 gange om året med en flok
17-20 årige, og vi startede da den yngste var 12 år. Heldigvis har de
udviklet sig, men de har nu alle været OK fra starten af.
>> Dipper = Mif'er?
>
> Jeg ved ikke hvad en Mif er for noget, men en dippie er en som ikke vil
> acceptere at kampagnen først går i gang når spillerne er færdige med at
> skabe deres rollepersoner.
Mif=Mig Ikke Forstå, altså en der ikke fatter hvad det hele i bund og grund
drejer sig om. Det kan være en der ikke fatter at der er forskel på D&D og
CoC, eller spiller alle sine figurer som actionhelte, selv i det ellers
psykologiske drama.
Jeg havde en spiller som ikke fattede et vink med en vognstang. Han trode
konsekvent at hvis bare han blev ved længe nok, ville "monstret" dø lige før
han gjorde.
Han var altid den første til at dø, og løb aldrig vær fra en modstander.
Ikke engeng da han mødte et 4 meter langt insekt, med kæmpe klør. To salver
fra hang LMG prellede af på insektet uden så meget som at ridse monstret, og
alligevel forsøgte han igen og igen.
Sådan nogen findes alle steder.
Lars
| |
Torben Ægidius Mogen~ (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~ |
Dato : 30-04-07 14:33 |
|
"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> writes:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> news:46351981$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg mangler en analyse af "opposed rolls", og jeg har været afskåret fra
>> at bruge MS QBASIC i omkring halvandet år, så jeg bliver nok nødt til at
>> sætte mig ind i Torbens rulleprogram.
>
> Hvor ligger det?
www.diku.dk/~torbenm/Troll/ . På grund af DIKUs restriktive politik
om web-scripts, kan du ikke køre programmet online, så du skal
downloaded og installere det på din egen computer. Det virker både
under Linux og Windows (eller hvadsomhelst, der kan køre MosML).
Torben
| |
Torben Ægidius Mogen~ (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~ |
Dato : 30-04-07 14:06 |
|
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> På den anden side sker det også tit at en person med 5 i en
>> færdighed får 3+ 6'ere.
>
> Vel ikke urimeligt tit?
Hvis man ruller 5d6, så er chancen for at få 3 eller flere seksere
ca. 3.5%, eller ca. en gang ud af 28.
Torben
| |
Peter Brodersen (27-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Brodersen |
Dato : 27-04-07 00:11 |
|
On Thu, 26 Apr 2007 19:41:44 +0200, niels.ellegaard@gmail.com (Niels
L. Ellegaard) wrote:
>I mangel på bedre kunne vi jo lave en thread hvor vi fortæller hvor
>mange vi er og hvilke spil vi spiller.
Jeg får mest spillet kongres-one-shot-scenarier, men prøver da
stadigvæk at være lidt aktiv i min gamle rollespilsklub i en kampagne
eller to.
En tidligere Savage Worlds-kampagne (Necessary Evil) er sat lidt på
hold til fordel for en Savage Worlds/Deadlands-kampagne, som vi skal
til at spille i et par måneder. Det bliver godt.
--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet
| |
Torben Ægidius Mogen~ (27-04-2007)
| Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~ |
Dato : 27-04-07 09:06 |
|
niels.ellegaard@gmail.com (Niels L. Ellegaard) writes:
> I mangel på bedre kunne vi jo lave en thread hvor vi fortæller hvor
> mange vi er og hvilke spil vi spiller.
Lige for tiden spiller jeg Blue Rose, men den gruppe, som jeg spiller
i, skifter mellem mange forskellige spilsystemer.
Torben
| |
Jesper Clemmensen (27-04-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Clemmensen |
Dato : 27-04-07 23:53 |
|
Personligt spiller jeg "GURPS 4th edition" med mine venner. En spændende
kampagne som foregår i England i år 1138. Spillerne er en blandet
landhandel af munke fra det lokale katolske kloster og andre lokale
folk, som f.eks mølleren, dog som spiller.
Arbejdsmæssigt spiller jeg, som GM, "Fifth Cycle" (et gammelt Fantasy
rollespil) i den ungdomsklub hvor jeg arbejder, en aften om ugen.
Normalt spillede jeg faktisk 4 dage om ugen (3 om dagen, 1 om aftenen) i
samme klub, men pga af uddannelse, så er jeg midlertidigt ikke i
fritidsklubben om dagen. Det var 4 forskellige kampagner, som alle
foregik på samme tidspunkt og hvor de forskellige gruppers handlinger
påvirkede de andre.
Mit nyeste projekt er at skulle prøve at spille rollespil med
sindslidende personer (skizofrene og asberger'e, hvis det siger noget) i
forbindelse med min praktik. Det bliver ret spændende at afprøve.
Mvh Jesper
Niels L. Ellegaard skrev:
> "H" <no@way.com> writes:
>
>> Syv nye posts i dk.fritid.rollespil i 2007, hvoraf en er spam og en
>> er off topic *gab*....!!! Er vi rollespillere virkelig så kedelige?
>> Eller er vi blot en uddøende race?
>>
>> Just wondering !?!
>
> I mangel på bedre kunne vi jo lave en thread hvor vi fortæller hvor
> mange vi er og hvilke spil vi spiller.
>
> Personligt spiller jeg D&D 3.5ed omtrendt 5 gange om året. Vi er ved
> at blive gamle, så en stor del af tiden går med at sidde og
> genfortælle gamle vittigheder. Men det er jo også hyggeligt. Vi kan
> nogen ret gode vittigheder.
>
> Jeg er også begyndt at spille Warhammer Fantasy Roleplay, men der er
> en chance for at kampagnen går i sig selv igen. Det er lidt ærgerligt
> for jeg har aldrig spillet Warhammer Fantasy Roleplay før og det ser
> skægt ud.
>
> Hvad spiller I?
>
> Niels
| |
"Klaus Æ. Mogensen" (28-04-2007)
| Kommentar Fra : "Klaus Æ. Mogensen" |
Dato : 28-04-07 09:42 |
|
Jeg kører p.t. en Blue Rose-kampagne og spiller med i en anden med samme
system. Jeg skal til at begynde i en anden kampagne baseret på The
Riddle of Steel, dog henlagt til det gamle Rom (i en let alternativ
udgave) isf. standard-verdenen. Den kampagne afløser en science
fiction-kampagne kørt i en ret modificeret udgave af Hero System. Jeg
har også for nylig spillet med i et Legend of the Five Rings-spil (3rd
edition, som er ret god).
De kampagner, jeg spiller i, varer sjældent særligt længe (måske 5-20
spilgange), og vi kan godt lide at afprøve nye systemer.
- Klaus
| |
Lars Wagner Hansen (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 28-04-07 15:36 |
|
""Klaus Æ. Mogensen"" <klaudius@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1NDYh.15$Mh3.8@news.get2net.dk...
> Jeg kører p.t. en Blue Rose-kampagne og spiller med i en anden med samme
> system. Jeg skal til at begynde i en anden kampagne baseret på The Riddle
> of Steel, dog henlagt til det gamle Rom (i en let alternativ udgave) isf.
> standard-verdenen. Den kampagne afløser en science fiction-kampagne kørt i
> en ret modificeret udgave af Hero System. Jeg har også for nylig spillet
> med i et Legend of the Five Rings-spil (3rd edition, som er ret god).
Kan du give en kort beskrivelse af L5R systemet?
Jeg har prøvet 1st edition som jeg fandt helt fantastisk, læst noget af D20
udgave (2nd edition?) som jeg ikke umiddelbart brød mig om, men jeg aner
intet om 3rd edition.
Jeg går ud fra at verdenen er den samme (og det er jo det vigtigste), men
hvad med reglerne?
Lars
| |
"Klaus Æ. Mogensen" (29-04-2007)
| Kommentar Fra : "Klaus Æ. Mogensen" |
Dato : 29-04-07 12:44 |
|
Lars Wagner Hansen skrev:
>
> Kan du give en kort beskrivelse af L5R systemet?
>
> Jeg går ud fra at verdenen er den samme (og det er jo det vigtigste),
> men hvad med reglerne?
Verdenen er den samme, men er rykket lidt frem i tid. Det kan man dog
nemt lave om på, hvis man hellere vil spille i 'fortiden'.
Reglerne er en opdatering af førsteudgavens roll-and-keep system. Man
ruller et antal d10 lig med skill + trait og beholder lige så mange som
trait. Disse terninger lægges sammen for at få resultatet. For hver
10'er må man rulle en ekstra terning og lægge til.
Som basis skal man rulle 15 for at lykkes. Man tage en eller flere
raises, der øger resultatets effekt (fx giver mere skade). Hver raise
øger sværheden med 5, men hvis man ikke når dette højere tal, så
mislykkes forsøget helt. Det er altså lidt af et gamble at tage mange
raises.
Som noget nyt kan man nu tage en emphasis (specialitet) i en skill, og
så må man lægge sin skill til resultatet. Så hvis man har 6k3 (roll 6,
keep 3) i Kenjitsu og har specialitet i katana, og så ruller
3-7-4-9-2-5, beholder man 7, 9 og 5 og lægger 3 til for et resultat på 24.
Skadesystemet er hit points (dog ikke eskalerende, medmindre man køber
de relaterede traits op), hvor man får minusser i kamp i forhold til
hvor meget skade man tager. Lidt primitivt system (næsten lige så
primitivt som D&D), men det virker ok i praksis.
- Klaus
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 12:45 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> ""Klaus Æ. Mogensen"" <klaudius@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]
>>en ret modificeret udgave af Hero System. Jeg har også for nylig spillet
>>med i et Legend of the Five Rings-spil (3rd edition, som er ret god).
>
> Kan du give en kort beskrivelse af L5R systemet?
[...]
Det kan han sikkert godt. Jeg synes nemlig jeg svagt kan huske at Klaus
havde en anmeldelse af noget L5R i et nummer af "Himmelskibet",
sandsynligvis nummer 9 fra 2005, som havde rollespils-tema (Klaus havde
såvidt jeg husker to anmeldelser i alt, og jeg havde en lang artikel om
Ärth - og mere rollespilsmateriale havde redaktøren så desværre ikke
modtaget).
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Lars Wagner Hansen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 29-04-07 15:51 |
|
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:46348547$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Lars Wagner Hansen wrote:
>> ""Klaus Æ. Mogensen"" <klaudius@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>>en ret modificeret udgave af Hero System. Jeg har også for nylig spillet
>>>med i et Legend of the Five Rings-spil (3rd edition, som er ret god).
>>
>> Kan du give en kort beskrivelse af L5R systemet?
> [...]
>
> Det kan han sikkert godt. Jeg synes nemlig jeg svagt kan huske at Klaus
> havde en anmeldelse af noget L5R i et nummer af "Himmelskibet",
> sandsynligvis nummer 9 fra 2005, som havde rollespils-tema (Klaus havde
> såvidt jeg husker to anmeldelser i alt, og jeg havde en lang artikel om
> Ärth - og mere rollespilsmateriale havde redaktøren så desværre ikke
> modtaget).
Hvad er Himmelskibet?
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 15:56 |
|
Lars Wagner Hansen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
>>Det kan han sikkert godt. Jeg synes nemlig jeg svagt kan huske at Klaus
>>havde en anmeldelse af noget L5R i et nummer af "Himmelskibet",
>>sandsynligvis nummer 9 fra 2005, som havde rollespils-tema (Klaus havde
>>såvidt jeg husker to anmeldelser i alt, og jeg havde en lang artikel om
>>Ärth - og mere rollespilsmateriale havde redaktøren så desværre ikke
>>modtaget).
>
> Hvad er Himmelskibet?
Det er medlemsbladet for foreningen Fantastik.
Man kan få nye numre ved at blive medlem af Fantastik, eller man kan
købe numrene enkeltvis (også gamle numre) ved at kontakte foreningen,
eller man kan læse anmeldelsene fra gamle numre online (andre typer
artikler vil ikke blive lagt online, i hvert fald ikke foreløbig), eller
man kan forsøge at skaffe gamle numre via bibliotekssystemet - såvidt
jeg ved er der nogle få danske biblioteker der abbonerer på vores blad
via vores institutionsordning.
Jeg er ikke sikker på om arbejdet med at lægge alle anmeldelserne er
færdigt endnu, men Klaus anmeldelse af L5R 3E er i hvert fald online:
< http://www.fantastik.dk/anmeldelse_LegendoftheFiveRings-RPG.shtml >
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Torben Ægidius Mogen~ (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~ |
Dato : 30-04-07 13:54 |
|
Jesper Clemmensen <clemmensen@webspeed.dk> writes:
> Mit nyeste projekt er at skulle prøve at spille rollespil med
> sindslidende personer (skizofrene og asberger'e, hvis det siger noget)
> i forbindelse med min praktik. Det bliver ret spændende at afprøve.
Hedder det ikke "Asperger's"? Jo, det lyder ret spændende. Jeg ved
dog ikke lige, om rollespil er en god ide for skizofrene, men jeg er
ikke psykiater, så hvis de mener det, er det vel i orden.
For Asperger's syndrom tror jeg det er en god ide, da det måske kan
indlære nogen sociale færdigheder. Men igen er jeg ikke ekspert.
Torben
| |
Jesper Clemmensen (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Clemmensen |
Dato : 30-04-07 21:18 |
|
Hej.
Jo, en lille skrivefejl i farten.. :0)
Jeg har spillet med en dreng som er "asperger" og det gik godt. Han
lærte faktisk noget om sociale færdigheder. Jeg valgte at give ham
rollen som gruppens talsmand (han var adelig) og det gik godt. Så med
børn er mine erfaringer gode, men om det også gælder voksne, bliver
spændende at se..
Indtil videre har psykologen på min praktikplads givet "grønt lys" til
at spille med nogle skizofrene og beboerne synes at rollespil lyder
rigtig spændende.. :0)
I forbindelse med snakken ovenfor:
Jeg har også undervist i rollespil i ungdomsskolen og min erfaring er,
at ungerne kun ville være spillere. Grunden var at de synes at jeg
(læreren) var bedre til at være GM end dem selv. Selv om det jo er en
stor ros, så betød det også noget i forhold til deres læringsproces, for
de erfaringer de fik ved at spille med mig som GM, tog de med hjem og
afprøvede med deres venner. Jeg introducerede mine spillere til
forskellige genrer, systemer og måder at spille rollespil på, men var
altid GM. Jeg ved at mine spillere sammen med deres venner begyndte at
bruge musik i deres rollespil, at de blev opmærksomme på stemningen i
rummet de spillede i og selv prøvede både sci-fi og fantasy; alt sammen
ting jeg introducerede for dem.
Min indgangsvinkel er at læreren skal være et forbillede, som ungerne
kan bruge til at udvikle deres egen interesser og metoder. Jeg er ikke
verdens bedste GM, men nogle ting kan jeg da, og det forventer man vel
også, når man er underviser. Men teenagers motivationsniveau er
svingende som vinden blæser, så en af udfordringerne er jo netop at
fastholde dem.. :0)
En anden ting: Hvad er "Modern Action RPG"?
- Jesper
Torben Ægidius Mogensen skrev:
> Jesper Clemmensen <clemmensen@webspeed.dk> writes:
>
>
>> Mit nyeste projekt er at skulle prøve at spille rollespil med
>> sindslidende personer (skizofrene og asberger'e, hvis det siger noget)
>> i forbindelse med min praktik. Det bliver ret spændende at afprøve.
>
> Hedder det ikke "Asperger's"? Jo, det lyder ret spændende. Jeg ved
> dog ikke lige, om rollespil er en god ide for skizofrene, men jeg er
> ikke psykiater, så hvis de mener det, er det vel i orden.
>
> For Asperger's syndrom tror jeg det er en god ide, da det måske kan
> indlære nogen sociale færdigheder. Men igen er jeg ikke ekspert.
>
> Torben
>
| |
Lars Wagner Hansen (01-05-2007)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 01-05-07 07:42 |
|
"Jesper Clemmensen" <clemmensen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:46364f23$0$8212$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har også undervist i rollespil i ungdomsskolen og min erfaring er, at
> ungerne kun ville være spillere. Grunden var at de synes at jeg (læreren)
> var bedre til at være GM end dem selv. Selv om det jo er en stor ros, så
> betød det også noget i forhold til deres læringsproces, for de erfaringer
> de fik ved at spille med mig som GM, tog de med hjem og afprøvede med
> deres venner. Jeg introducerede mine spillere til forskellige genrer,
> systemer og måder at spille rollespil på, men var altid GM. Jeg ved at
> mine spillere sammen med deres venner begyndte at bruge musik i deres
> rollespil, at de blev opmærksomme på stemningen i rummet de spillede i og
> selv prøvede både sci-fi og fantasy; alt sammen ting jeg introducerede for
> dem.
Det lyder altså som standarden for ungdomsskoleundervisning.
Men hvad gør man så når man har et hold på 12 elever?
Personligt hader jeg at spille med mere end 4-5 spillere, men 6 kan være OK.
Mere end 6 og der bliver alt for meget snak i krogene.
I begyndelsen af min sæson var der en ældre elev, som rent teknisk var for
gammel til at gå på holdet, som køret noget D&D, men lidt før jul fik han
arbejde på en tank, og kunne derfor ikke komme om aftenen. Her stod jeg så
med flere spillere end godt var? Eleverne lovede at være GM, men som skrevet
ovenfor så holdt de ikke hvad de lovede.
> Min indgangsvinkel er at læreren skal være et forbillede, som ungerne kan
> bruge til at udvikle deres egen interesser og metoder. Jeg er ikke verdens
> bedste GM, men nogle ting kan jeg da, og det forventer man vel også, når
> man er underviser. Men teenagers motivationsniveau er svingende som vinden
> blæser, så en af udfordringerne er jo netop at fastholde dem.. :0)
Jeg holdt så heldigvis flere fast en den forrige lærer gjorde, men jeg synes
personligt stadig at det er for dårligt med et fremmøde på ca. 66%.
Lars
| |
Peter Knutsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 29-04-07 12:40 |
|
Niels L. Ellegaard wrote:
> I mangel på bedre kunne vi jo lave en thread hvor vi fortæller hvor
> mange vi er og hvilke spil vi spiller.
>
> Personligt spiller jeg D&D 3.5ed omtrendt 5 gange om året. Vi er ved
> at blive gamle, så en stor del af tiden går med at sidde og
> genfortælle gamle vittigheder. Men det er jo også hyggeligt. Vi kan
> nogen ret gode vittigheder.
>
> Jeg er også begyndt at spille Warhammer Fantasy Roleplay, men der er
> en chance for at kampagnen går i sig selv igen. Det er lidt ærgerligt
> for jeg har aldrig spillet Warhammer Fantasy Roleplay før og det ser
> skægt ud.
>
> Hvad spiller I?
Ikke noget p.t. Jeg arbejder stadig på det regelsæt som jeg fortalte
kort om sidste år, selv om det har skiftet navn fra Action Movie RPG til
Modern Action RPG.
Designarbejdet har ligget stille længe, af forskellige grunde, men her
de seneste dage har jeg givet den en ordentlig skalle, og puttet en
masse totalt fede "crunchy bits" ind, og endda tilføjet en ny character
subtype (og slettet en anden, en som jeg ikke rigtig syntes bidrog med
ret meget).
Sagatafl, som jeg begyndte på i 2001 og formelt besluttede at tage en
pause fra sidste år (for at fokusere på det lettere og mindre ambitiøse
Action Movie RPG), har selvfølgelig ligget helt stille, bortset fra at
jeg en gang imellem kigger lidt på systemet for skabelse af magiske
genstande, idet jeg regner med at have en ny version af det dokument
klar om en måned eller to.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
|
|