Korrekthed af fjernvarme- og el-måler
Fra : danish-analog

Dato : 18-04-07 17:45

Kære Gruppe,

er der nogen der ved om der er set eksempler på, at fjernvarme- og
el-forbrugsmålere som er installeret i alle huse kan måle forkert. Eller
måler de pr. definition altid korrekt.

Vi har fået nogle helt vilde fjernvarme og el-regninger i år, og selvom jeg
godt ved vores forbrug er i den øvre ende fordi vi er 4 i husstanden, så er
det stadig et helt ekseptionelt højt forbrug målerne angiver, og som vi nu
kommer til at betale.

Kan der være fejl ved målerne? Hvem kan man i givet fald få til at undersøge
det?

Mange hilsener

Ole Riis

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-07 19:21

> Kan der være fejl ved målerne? Hvem kan man i givet fald få til at
> undersøge det?

Du kan selv gøre lidt. Sluk alle grupper. Tænd en gruppe, hvor der hverken
er køleskab eller fryser. Tænd en pære på 60W og kontroller (min blinker, så
jeg tæller blink pr tidsenhed og omregner).

Du kan også låne en måler på biblioteket uden at det koster noget, men den
er mere til brugsgenstande.

I øvrigt burde I vide hvor strømmen forbruges. Check især pumper og andre
ting, der kører konstant. Der kan være mange penge sparet i et tænd/slukur
eller ved at overveje en anden løsning
(hvidevarer/vaskemaskine/tørretumbler/vandseng)

Mvh Maria

Fra : Gert

Dato : 19-04-07 21:21

"danish-analog" <ole_riis_dk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi nu kommer til at betale.
>
> Kan der være fejl ved målerne? Hvem kan man i givet fald få til at

en måler kan sagtens måle forkert, og du kan få dit elselskab til at opsætte
en test måler, finder de en misvisning betaler de regningen
finder de ingen betaler du regningen.

mit elforbrug er højt, meget højt ca 9500 kWt om året,
det mente jeg var for højt så jeg fik kontroleret min måler, der desvære
ikke viste fejl, mener det kostede omkring 500,-
men så ved jeg da at det er rent forbrug.

men efter som du skriver at det både er varme og el, så tvivler jeg på at de
finder nogen fejl på målerne.

en god ide er selv at søge efter strøm og varme "tyve" før du tilkalder
selskabet.
et godt sted at starte er ved fjernvarme anlæget, hvor gammelt er det, og er
der stillet på noget?
har du kombi vandvarmer med elpatron, tjek om der er tændt for el delen og
evnt skruet op for termostaten
en anden strøm og varme "tyv" er teenage piger = lange bade, musik anlæg,
computere,tv, lys på værelser mm.(den er svær at få ram på, kæmper selv en
brav kamp for at få dem til at skære ned )

men ellers den typiske, el vandvarmere, hvidevarer, pumper i varmesystem (er
der cirkulation på dit varme vand)

mvh
Gert