Gift
Fra : Johansen

Dato : 13-04-07 11:54

Sidste år åd bladlusene mit flotte kirsebærtræ og ødelagde bladene på mine
Japanske kirsebærtræer
De fik hjælp af Myrerne, som i tusindtal kravlede op for at malke
bladlusene.

I år vil jeg gerne opleve træerne med blade, blomster og frugt!

Hvilken slags gift anvendes bedst og på hvilket tidspunkt?
Sidste år vandede jeg noget *Malathion ned, men det var først da lus+myrer
havde ødelagt 90% af træernes skud/blade og min tålmodighed var sluppet op.
Myrerne døde og jeg formoder bladlusene fungerede dårligere uden Myrerne.

Hvad foreslår I / hvad bruger I - og på hvilket tidspunkt skal det anvendes,
så jeg kommer i gang på det rigtige tidspunkt.

Jeg hører også gerne om ufarlige ting der virker, da jeg har meget respekt
for giftstoffer/naturen

*Malathion har den meget trælse bivirkning, at den er MEGET giftig for bier,
hvilket er noget skidt.
Så jeg hører gerne om andre erfaringer.
--
Vh. Jens

Fra : Menabra

Dato : 13-04-07 12:10

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:461f6138$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> for giftstoffer/naturen
>

> *Malathion har den meget trælse bivirkning, at den er MEGET giftig for
Du kunne jo prøve det her :
http://plante-doktor.dk/insektsaebe.htm

Fra : Johansen

Dato : 13-04-07 13:00

>Hej
> Du kunne jo prøve det her :
> http://plante-doktor.dk/insektsaebe.htm
> mvh

Tak for linket, det ser spændende ud!
men er det effektivt?

Jeg har tidligere sprøjtet roser med brun sæbe uden jeg synes det har virket
Vh. Jens

Fra : Menabra

Dato : 13-04-07 15:01

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:461f708f$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Tak for linket, det ser spændende ud!
> men er det effektivt?
>
> Jeg har tidligere sprøjtet roser med brun sæbe uden jeg synes det har
> [...]
Brun sæbe er ikke insektsæbe.
Ja det virker aldeles glimrende.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-07 16:06

On Fri, 13 Apr 2007 13:59:47 +0200, "Johansen"
<Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> wrote:

>Tak for linket, det ser spændende ud!
>men er det effektivt?

Ikke så effektivt som malathion, men til gengæld mere "fredeligt".

Det hjælper ikke det helt store at fjerne myrerne - lusene vil stadig
trives. Myrerne holder dog ofte lusenes fjender væk, så myrerne selv får
fornøjelsen af lusene.

Der findes nogle midler med udtræk af pyrethrum-planter (tror jeg de
kaldes), som er vældig giftigt for lus, men relativt fredeligt for
andre. Og som hurtigt nedbrydes når der er blevet brugt. Kan ikke pt.
huske navnet på midlet eller producenten.

Men både dette middel og malathion skla ramme lusene for at være rigtig
effektivt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johansen

Dato : 13-04-07 18:51

- tak for svarene

Jeg prøver at sprøjte med insektsæbe, så må vi se om det er effektivt nok

--
Vh. Jens