/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Sprøjte mod ukrudt på skråning med nyplant~
Fra : Mureren


Dato : 09-04-07 16:38

Ja, som subject siger så har jeg ca. 200 kvm. skråning, hvor der blev fræset
og plantet efeu i november.

Sådan lidt sol, varme og nu lidt regn får jo ukrudtet til at myldre op, mens
efeu'en er liidt langsommere

Findes der et middel jeg kan bruge på skråningerne, som ikke slå efeu'en
ihjel, men gør kål på ukrudtet?
(eller bare det meste af det!)

Mvh.
Mureren
(der ikke finder 200 kvm. ukrudt på en skråning særligt ryg- eller
knæ-venligt



 
 
F. Hansen (09-04-2007)
Kommentar
Fra : F. Hansen


Dato : 09-04-07 16:53


"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:461a5db1$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja, som subject siger så har jeg ca. 200 kvm. skråning, hvor der blev
> fræset og plantet efeu i november.
>
> Sådan lidt sol, varme og nu lidt regn får jo ukrudtet til at myldre op,
> mens efeu'en er liidt langsommere
>
> Findes der et middel jeg kan bruge på skråningerne, som ikke slå efeu'en
> ihjel, men gør kål på ukrudtet?
> (eller bare det meste af det!)
>
Knofedt og masser af det.

Finn



Mureren (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 09-04-07 19:23

> Knofedt og masser af det.
>
> Finn

Jeg bruger mit knofedt andre steder til daglig.

Mvh.
Mureren



Matthias H Matthiess~ (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 09-04-07 19:06


"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:461a5db1$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja, som subject siger så har jeg ca. 200 kvm. skråning, hvor der blev
> fræset og plantet efeu i november.
>
> Sådan lidt sol, varme og nu lidt regn får jo ukrudtet til at myldre op,
> mens efeu'en er liidt langsommere
>
> Findes der et middel jeg kan bruge på skråningerne, som ikke slå efeu'en
> ihjel, men gør kål på ukrudtet?
> (eller bare det meste af det!)
>
> Mvh.
> Mureren
> (der ikke finder 200 kvm. ukrudt på en skråning særligt ryg- eller
> knæ-venligt
>
Kunne en gasbrænder evt. bruges?
Jeg tvivler stærkt på du kan finde noget kemi der kan bruges.
Hilsen Matthias



Mureren (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 09-04-07 19:23

> Kunne en gasbrænder evt. bruges?
> Jeg tvivler stærkt på du kan finde noget kemi der kan bruges.
> Hilsen Matthias

Det var da et bud, selvom jeg stadig lever i håbet om lidt kemi

Mvh.
Mureren



Mads Lie Jensen (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 09-04-07 20:49

On Mon, 9 Apr 2007 20:23:19 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>> Kunne en gasbrænder evt. bruges?
>> Jeg tvivler stærkt på du kan finde noget kemi der kan bruges.
>> Hilsen Matthias
>
>Det var da et bud, selvom jeg stadig lever i håbet om lidt kemi

Det må nok blive ved håbet..... jeg kender ikke nogle sprøjtemidler som
kan bruges selektivt i haveplanter.

Havde du nu sået hvede eller byg, så fandtes der helt sikkert midler som
kunne ordne sagen.

Jeg tror heller ikke meget på gasbrænderen. Efeu'erne vil tage skade
hvis de varmes op, ligesom ukrudtet vil.

Kan du sige noget om hvilken slags ukrudt der kommer? Der er stor
forskel på om det er nye spirer af etårigt ukrudt, eller rødder fra
f.eks senegræs som skyder frem.

Der findes et haveredskab som kaldes en pendulhakke. Det er en form for
krydsning mellem et hakkejern og skuffejern. Man trækker det gennem
jorden. Hvis det er små nye spirer af etårigt ukrudt du har, så kan den
måske bruges. Det virker bedst på en dag med masser af sol, som udtørre
ukrudtet så snart man har skåret roden over.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Mureren (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 09-04-07 21:10

> Kan du sige noget om hvilken slags ukrudt der kommer? Der er stor
> forskel på om det er nye spirer af etårigt ukrudt, eller rødder fra
> f.eks senegræs som skyder frem.

Det er vist fortrinsvist et-årigt ukrudt.
(ny byggegrund der blev bebygget sidste år)

> Der findes et haveredskab som kaldes en pendulhakke. Det er en form for
> krydsning mellem et hakkejern og skuffejern. Man trækker det gennem
> jorden. Hvis det er små nye spirer af etårigt ukrudt du har, så kan den
> måske bruges. Det virker bedst på en dag med masser af sol, som udtørre
> ukrudtet så snart man har skåret roden over.

Det ku' være jeg skulle investere i sådan et sæt her:
http://www.greentools.dk/product.asp?product=56

Det med riven virker måske lige så godt?
Hvis ja, så er den jo lidt bredere og dermed når jeg hurtigere over de 200
kvm.!

Hvordan fungerer det udtørring?
Er det meningen at ukrudtets rod skal op til overfladen når det er
hakket/luget over, og så tørrer roden ud mens den ligger i solen, eller er
det nok at roden er hakket over i jorden og så tørrer solen resten af
planten ud? (dør roden virkeligt af det?)

Mvh.
Mureren



Mads Lie Jensen (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 10-04-07 21:14

On Mon, 9 Apr 2007 22:09:48 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Det er vist fortrinsvist et-årigt ukrudt.
>(ny byggegrund der blev bebygget sidste år)
>
>> Der findes et haveredskab som kaldes en pendulhakke. Det er en form for
>> krydsning mellem et hakkejern og skuffejern. Man trækker det gennem
>> jorden. Hvis det er små nye spirer af etårigt ukrudt du har, så kan den
>> måske bruges. Det virker bedst på en dag med masser af sol, som udtørre
>> ukrudtet så snart man har skåret roden over.
>
>Det ku' være jeg skulle investere i sådan et sæt her:
>http://www.greentools.dk/product.asp?product=56

Det var præcis sådan et sæt jeg tænkte på - kunne bare kun huske navnet
på pendulhakken.

>Det med riven virker måske lige så godt?
>Hvis ja, så er den jo lidt bredere og dermed når jeg hurtigere over de 200
>kvm.!
>
>Hvordan fungerer det udtørring?
>Er det meningen at ukrudtets rod skal op til overfladen når det er
>hakket/luget over, og så tørrer roden ud mens den ligger i solen, eller er
>det nok at roden er hakket over i jorden og så tørrer solen resten af
>planten ud? (dør roden virkeligt af det?)

Ukrudtet skal "skæres over" lige under jordoverfladen. Roden vil så ikke
skyde igen (kun på ganske få af planterne i hvert fald). Toppen kan få
lov at ligge i solen og dø tørkedøden. Det sker hurtigt i 20 graders
varme. Fordelen er at man så ikke behøver rive ukrudtet sammen.

Men det kræver at man får det gjort mens ukrudtet er ret småt. Er det
stort, er der større risiko for at roden vil kunne skyde ny top.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Mureren (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 09-04-07 21:12

Iøvrigt, jeg havde faktisk seriøst overvejet at lav nogle plasticpotter
tætte, stille dem over de 10-15 nærmeste efeu, og så sprøjte med glyphosat
rundt omkring.

Er det helt hen i hegnet?

Mvh.
Mureren



Preben Riis Sørensen (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 09-04-07 21:36


"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:461a9e01$0$13974$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Iøvrigt, jeg havde faktisk seriøst overvejet at lav nogle plasticpotter
> tætte, stille dem over de 10-15 nærmeste efeu, og så sprøjte med glyphosat
> rundt omkring.
>
> Er det helt hen i hegnet?

Ja, det er farvel Efeu. Hvis du kan udholde synet, vil det sandsynligvis
allerede næste år være Efeuen der bestemmer over ukrudtet, og den vil under
alle omstændigheder ikke blive kvalt i år, da Efeu trives i temmelig megen
skygge. Selv ville jeg gå en ugentlig tur med hakkejernet eller et
skuffejern. Begge virker ikke i fugtige forhold, men fint i sol og tør jord,
da ophakkede gevækster derved visner hurtigt, og man kan allerede en time
efter en hurtig overfladisk behandling, gå stykket efter og nappe det der
endnu ser friskt ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mureren (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 10-04-07 10:44

>> Iøvrigt, jeg havde faktisk seriøst overvejet at lav nogle plasticpotter
>> tætte, stille dem over de 10-15 nærmeste efeu, og så sprøjte med
>> glyphosat
>> rundt omkring.
>>
>> Er det helt hen i hegnet?
>
> Ja, det er farvel Efeu. Hvis du kan udholde synet, vil det sandsynligvis
> allerede næste år være Efeuen der bestemmer over ukrudtet, og den vil
> under
> alle omstændigheder ikke blive kvalt i år, da Efeu trives i temmelig megen
> skygge. Selv ville jeg gå en ugentlig tur med hakkejernet eller et
> skuffejern. Begge virker ikke i fugtige forhold, men fint i sol og tør
> jord,
> da ophakkede gevækster derved visner hurtigt, og man kan allerede en time
> efter en hurtig overfladisk behandling, gå stykket efter og nappe det der
> endnu ser friskt ud.

Okay. Men hvorfor dør efeu'en?
Hvis glyphosat'en ikke rammer de grønne dele af planten virker det jo ikke?

Mvh.
Mureren



Preben Riis Sørensen (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 10-04-07 19:05


"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev
> Okay. Men hvorfor dør efeu'en?
> Hvis glyphosat'en ikke rammer de grønne dele af planten virker det jo
ikke?

Jeg penslede mælkebøtter på bladene (k u n bladene) i græsplænen. De døde
da også efter nogen tid, men senere visnede græsset rundt om dem, så jeg
havde pletter resten af sommeren.

Nu er græsser særligt sarte - det er jo det Roundup er beregnet til at
bekæmpe - derfor skal jeg da ikke med bestemthed kunne sige at Efeuen dør,
men det ved du først når det er for sent, det kan let tage en måned eller
mere, inden virkningen viser sig. Selv ville jeg ikke vove det. Så slemt er
det da heller ikke at gå en tur med hakken.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads Lie Jensen (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 10-04-07 21:17

On Mon, 9 Apr 2007 22:12:13 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Iøvrigt, jeg havde faktisk seriøst overvejet at lav nogle plasticpotter
>tætte, stille dem over de 10-15 nærmeste efeu, og så sprøjte med glyphosat
>rundt omkring.
>
>Er det helt hen i hegnet?

For mig lyder det som et mere træls arbejde end at luge en smule.
Jeg tror at trådhakken vil være det bedste i dit tilfælde - forudsat at
det altså er etårigt ukrudt. Eller frø af flerårigt ukrudt som spirer,
altså ikke rødder af flerårigt ukrudt som gror videre.

Preben anbefaler hakkejernet - det ville jeg normalt også selv
foretrække, men på en skråning kan det have sine problemer at bruge
fornuftigt.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Mureren (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 10-04-07 22:01

Jeg takker for de mange god råd, og investerer i et af førnævnte
redskabs-sæt.

Mvh.
Mureren
(med knuste drømme om kemi'ens formåen



Maria Frederiksen (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 09-04-07 20:53


> Findes der et middel jeg kan bruge på skråningerne, som ikke slå efeu'en
> ihjel, men gør kål på ukrudtet?
> (eller bare det meste af det!)

En rive. Du skal bare hver mandag aften lige rende stykket over med en let
rive. Det tager langt det meste, og resten kan man så hygge sig med omkring
sankt hans og en gang mere til august. Næste år kan du nøjes med hver anden
mandag

Mvh Maria



Morten (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 08-05-07 18:08


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:461a9a09$0$48627$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Findes der et middel jeg kan bruge på skråningerne, som ikke slå efeu'en
>> ihjel, men gør kål på ukrudtet?
>> (eller bare det meste af det!)
>
>Nu skriver du ikke hvilken slags ukrudt der er imellem dine efeu.
Hvis det er græsukrudt kan du godt bekæmpe det kemisk, hvorimod du nok er
nødsaget til at fatte hakken hvis det er 2-kimbladet ukrudt.
Imod græsukrudt kan du bruge "Fusilade", men det er vist nok ret dyrt i
indkøb.
Mvh Morten.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste