Montering af skyggelister - smig eller ej?
Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 25-03-07 12:39

Davs

Jeg har længe udskudt opsætningen af nye skyggelister efter vi har
malet stort set alle vores rum. I min søgen efter en god pris på
skyggelister kom jeg forbi DR's gør-det-selv skole og der viser de, at
man ved montering af skyggelister IKKE skal skære dem i smig, men
derimod montere dem lige på (de skære dog en kant af den liste som
støder enden mod væggen for at fortsætte skyggen.). Grunden til ikke
at skære dem i smig er, at huset og listerne med tiden vil give sig og
derfor vil smiget ikke være pænt i længden. Kigger man på vores
bryggers, har de ret, da de er skåret i smig og gaber meget nu efter
en 15-20år.

Jeg havde som en selvfølge tænkt mig at skære dem i smig, da jeg synes
det er pænest, men efter at have set/læst ovenstående er jeg kommet i
tvivl.

Så er der nogle fagfolk til stede som kan oplyse mig, hvilken
fremgangsmåde som er den rigtige - smig eller lige på?

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-03-07 14:28

<hifiall@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-----

Tjahh... Skyggelister skærer jeg i smig. Men fodpaneler derimod bliver
skåret stumt sammen (lige på). Altså profilen bliver skåret ud i enden, og
stødt op til det andet. Dog ikke i udvendige hjørner.

- Martin

Fra : JJ

Dato : 25-03-07 18:10

<hifiall@gmail.com> wrote in message
[...]

mvh

Fagfolk skære dem i smig, det andet lyser langt væk af dårlig gør det selv
arbejde.

JJ

Fra : Per H

Dato : 25-03-07 18:58

On 25 Mar 2007 04:38:55 -0700, hifiall@gmail.com skrev:

> [...]

>derimod montere dem lige på (de skære dog en kant af den liste som
>støder enden mod væggen for at fortsætte skyggen.). Grunden til ikke

i mange typehuse er de ikke skåret i smig, da det er hurtigere at
skære et lille hak istedet.

Men det pæneste er nu hvis de er skåret i gering.

åbner de sig, kun du bruge en smule akryl fugemasse, men det er vist
ik noget du får brug for.

( husk nu at vende dem rigtigt)

Vh Per

Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 26-03-07 16:16

Tak for alle svarene!

Sagen ser ud til at være ret entydig. Gør-det-selv folk og proffer er
enige om, at de skal skæres i smig, så det bliver de så.

DR må så skamme over deres uvidenhed.

att Per: Jeg skal nok huske at vende dem rigtigt, så de kaster
skyggerne rigtigt. Dem jeg pillede ned var vanen tro vendt forkert.

Fra : Martin Bak

Dato : 26-03-07 21:05

> [...]

> Så er der nogle fagfolk til stede som kan oplyse mig, hvilken
> fremgangsmåde som er den rigtige - smig eller lige på?

Lige på er det "rigtige". Argumentet herfor kan være, at det jo netop ikke
er en indfatning, men en illusorisk fortsættelse af linier. Hvis du skærer i
smig vil hele listearrangentet få karakter af "ramme". Men hvis du synes det
er pænere i smig, så gør du bare det.

Martin

Fra : JJ

Dato : 26-03-07 21:43

> Lige på er det "rigtige". Argumentet herfor kan være, at det jo netop ikke
> er en indfatning, men en illusorisk fortsættelse af linier. Hvis du skærer
> i smig vil hele listearrangentet få karakter af "ramme".
Det er da noget, som amatør, der ikke kan finde ud af at lave smig, har
fundet på.

JJ

Fra : Martin Bak

Dato : 27-03-07 07:39

"JJ" <jj@get.kd> skrev i en meddelelse

> Det er da noget, som amatør, der ikke kan finde ud af at lave smig, har
> fundet på.

Nej, det er det man lærer som håndværker. Det jeg har lært ihvertfald. Men
af mirt svar kan du jo også læse, at man som amatør kan være ligeglad, og
gøre som man synes er pænest.

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-03-07 08:23

> Nej, det er det man lærer som håndværker.

Det skulle ikke undre! Hvad er der blevet af faglig stolthed og et
ordentligt arbejde? Du har måske set skyggelister uden smig
i huse, der er bare 20 år gamle?
Skal det gøres korrekt, skal det være med smig. Det andet er hurtigt sjask,
som ingen gider se på.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 27-03-07 15:50

> [...]
> i huse, der er bare 20 år gamle?
> Skal det gøres korrekt, skal det være med smig. Det andet er hurtigt

Det er rent vrøvl. Det er faktisk hurtigere, at skære listerne i smig, end
at lave den fine samling hvor profilen tilpasses så man kan bevare de
langsgående linier. Og ja, skyggelister opsat af professionelle har jeg
aldrig set lavet i smig. Det er et amatør-mantra, at alle hjørnesamlinger
skal laves i smig. Det skal det i nogle tilfælde og i andre ikke.

Martin

Fra : JJ

Dato : 27-03-07 11:34

"> Nej, det er det man lærer som håndværker. Det jeg har lært ihvertfald. >
Martin

Er tømmer uddanelsen virkelig blevet så ringe, at det hele kun handler om,
at lave det hurtigs mulig, også er det lige meget hvordan det ser ud.

JJ

Fra : Martin Bak

Dato : 27-03-07 15:51

> [...]
>>

> Er tømmer uddanelsen virkelig blevet så ringe, at det hele kun handler om,
> at lave det hurtigs mulig, også er det lige meget hvordan det ser ud.

Det ville være hurtiger at lave hjørnesamlingerne i smig. Det er netop på
grund af udseenet at man ikke gør det.

Martin

Fra : CC

Dato : 26-03-07 21:57

Købe en listesaks og klip dem i smig.

Llistesaks kan købes for rimlige pengen i div. byggervaremarked etc.

Fra : Per H

Dato : 28-03-07 21:15

On Mon, 26 Mar 2007 22:56:44 +0200, "CC" <cc@mail.dk> skrev:

>Købe en listesaks og klip dem i smig.
>
>Llistesaks kan købes for rimlige pengen i div. byggervaremarked etc.

har du prøvet, for jeg kan ikke klippe dem pænt nok. med saksen.

Vh Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-07 10:08

On 27 Mar., 09:22, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> i huse, der er bare 20 år gamle?
> Skal det gøres korrekt, skal det være med smig. Det andet er hurtigt sjask,

Og hvis skyggelisten skal samles på midten af en langsgående liste
hvis rummet er for langt skal de også samles i smig efter min mening.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 27-03-07 15:52

> Og hvis skyggelisten skal samles på midten af en langsgående liste
> hvis rummet er for langt skal de også samles i smig efter min mening.

Det er jeg så enig med dig i.

Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-07 10:09

On 26 Mar., 22:56, "CC" <c...@mail.dk> wrote:
> Købe en listesaks og klip dem i smig.
>
> Llistesaks kan købes for rimlige pengen i div. byggervaremarked etc.

Man kan da ikke klippe en skyggeliste over med en saks. Der skal da
bruges en listesav, skærekasse eller geringssav.

Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 28-03-07 19:12

Wow, der er godt nok sket lidt i tråden de sidste 24 timer. Velkommen
til Martin, jeg kan læse at du står lidt alene med udsagnet om at
netop skyggelister skal samles lige på. Jeg bliver blot mere forvirret
idet at du også er faglært. Der er altså delte meninger om det her
fagfolk imellem. Så mit spørgsmål har altså ikke været helt tåbeligt.
Det gør det ikke bedre, at det faktisk tager længere tid at samle dem
lige på (hvor man viderefører skyggevirkningen) end at skære dem i
smig. Så det kan næppe være dovenskab, der er begrundelsen for at
samle dem lige på.

Dog er der enighed om at de skal skæres i smig, hvis rummet er for
langt og der skal laves en samling. Det virker også som det eneste
rigtige idet samlingen skjules bedre.

Hvis der er andre der vil byde ind så værsgo'.