Tørbeton VS alm beton??
Fra : jack

Dato : 21-03-07 09:12

Hej gruppe!

jeg skal i den kommende weekend producerer 26 meter plankeværk og skal
derfor have gravet 14 pæle i jorden, planen var i første omgang at blande
beton på gammeldags maner, men nu har jeg fået øjnene op for tørbeton, nu er
spørgsmålet så bare "hvad er bedst", planen er at smide pælene i jorden
fredag, og forhåbentlig skulle jeg gerne igang med at smide nogle brædder på
lørdag, på betingelse af at pælene står fast, hvilket jo ikke skulle være
totalt umuligt med alm beton, og da jeg ikke har brugt tørbeton før så
kender jeg ikke til tørretiden, så måske der var en der havde nogle
erfaringer at dele med os andre???

hvor stort pælebor skal bruges pælene er 100*100 og kommer ca 70-80 cm i
jorden??

MVH
JV

Fra : J. E.

Dato : 22-03-07 00:18

"jack" <jackvolder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en der havde nogle erfaringer at dele med os andre???

Tørbetonen afbinder meget langsommere, da den tørre ved hjælp af den fugt
der gradvis bliver tilført den, men det givet til gengæld den bedste fastholdelse
hvis det får tid og ro til at afbinde.
Hvis du stamper godt og giver det en lille sjat væske dagen før vil jeg mene
det er stabilt nok til du med lidt forsigtighed monterer dine brædder. Det har
jeg i hvet fald selv gjort for flere år siden med succes.

> hvor stort pælebor skal bruges pælene er 100*100 og kommer ca 70-80 cm i jorden??

Nok ikke større end højst nødvendigt, men dog så du kan stampe din tørbeton
hele vejen uden om stolpen. 100 x 100 giver ca. 14 cm. diagonalt så jeg vil
tro en ø20 - 22 cm. vil være passende.

Fra : Hans Knudsen

Dato : 22-03-07 06:07

> [...]

> erfaringer at dele med os andre???
>
> hvor stort pælebor skal bruges pælene er 100*100 og kommer ca 70-80 cm i

Jeg har sat adskellige hegn med pæle i jorden.
Det er ikke nødvendigt at bruge beton til pæle, som sættes 70 - 80 cm.
i jorden. Når hegnet er sat på pælene, så støtter også dette pælene.
Bor hullet med pælebordet. Sæt pælen i vade med 1 støttebræt til
den forgående satte pæl og en til siden. Smid nogle sten ned ved siden
af pælen, så den ikke rokker og så jorden ned igen og tryk med foden.
Det er alt rigeligt. Når hegnet er sat, så tjek at det er i watter og ret
det
evt. op med et par bradder i et par dage indtil det har regnet, så jorden
har sat sig. Evt. giv selv vand i de fyldte huller.
Når man en dag skal fjerne pælene, så er det et næsten umuligt arbejde
såfremt disse er støbt i jorden. Beton er en helt unødvendig forurening.

--
Hilsen Hans