Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:
> Per Rønne wrote:
> > Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> >>De vidste jo alt om Jesus' baggrund og angivelige guddommelige ophav.
> >>Hvorfor skred de ikke ind, da man naglede gutten til korset?
> >
> > De hellige 'tre konger' er nu også apokryfe i deres natur. Du finder dem
> > da heller ikke omtalt i NTs kanoniske skrifter - de må betragtes som
> > senere tildigtninger, som så meget andet.
>
> Jeg har (stadig) ikke fået læst biblen, men ovenstående er nyt for
> mig... Jeg gik rundt og var overbevist om at de tre magi har optrådt i
> mindst et af de fire kanoniske evangelier.
SDE:
vismændene fra Østerland, de hellige tre konger, de mænd, der ifølge
Matth. 2,1-12 opsøgte den nyfødte Jesus for at tilbede ham og give ham
gaver. Det græske ord betyder 'magere', dvs. stjernetydere. At der
skulle være tre, fremgår ikke af teksten, men skyldes en slutning ud fra
antallet af gaver: guld, røgelse og myrra. Traditionen om, at de var
konger, stammer fra 200-t., antagelig inspireret af Sl.72,11.
Senere legendedannelse kender deres navne: Kasper, Melchior og Balthasar
og ved, at Balthasar skal have været sort. De vise mænds appel til den
digteriske fantasi fremgår ikke blot af Grundtvigs digt "Dejlig er den
Himmel blå" (1811), men også af en moderne roman som Michel Tourniers
Kasper, Melchior & Balthasar (1980, da. 1986), hvor der tilmed indføres
en fjerde figur.
Müll
=
I øvrigt skal man være meget varsom med at tillægge Jesu
barndomshistorie andet en en mytisk betydning. Selv dem der kendte Jesus
som voksen, som disciplen Johannes der ifølge Johannesevangeliet er
identisk med forfatteren af selvsamme evangelium, ser jo den korsfæstede
gennem en skægløs drengs øjne.
Jvf i øvrigt Leonardos berømte nadver-fresko, hvor nogle gerne vil
opfatte den skægløse Johannes som Maria Magdalene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk