Drikkelse: pH > 7
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 16:15

Hej gruppe.

Jeg ville godt høre om der findes nogle drikkevarer som er baser (udover
mælk).

Jeg lider en del af halsbrænd og dette kunne jeg godt tænke mig at gøre
noget ved. Ved godt der findes alminox osv. der kan afhjælpe problemet,
men det kunne jo være rart hvis man kunne finde noget at drikke (som man
kunne lide) og som samtidig kunne holde lidt styr på syren i maven.

Jeg synes ikke jeg drikker for meget kaffe og sodavand (kaffen er meget
vekslene men ikke over 3 kopper om dagen) Sodavand er ikke over 0,5 l om
dagen.

Jeg lever forholdvis sundt uden fed mad osv. og spiser meget frugt og
grønt, så jeg kan ikke lige gennemskue hvad det er der kan give mig for
meget syre i maven.

Udover at kaffe og sodavand selvfølgelig ikke er det bedste, har bare
svært ved at tro at det kan være det, når det ikke er i større mængder.

Men fyr løs med bud på hvad i mener der ville være godt at drikke og som
har en pH der er større end 7 :D

Saltvand har nok ingen interesse...

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-04-07 16:47

On Wed, 11 Apr 2007 17:14:47 +0200
Mathias Mejborn <mathiasSNABELmejborn.dk> wrote:

> [...]
> mængder.
>
> Men fyr løs med bud på hvad i mener der ville være godt at drikke og

Hold lidt igen med frugten. De indeholde næsten alle meget syre (især
citrus frugter), så dette påvirker mavesyren lige så meget som cola og
lignende.
Desuden kan det være psykiske påvirkninger som f.eks. stress der kan
være årsagen til dette.

Gamle husråd siger desuden:

Spis langsomt og tyg maden længe (mundens spyt gøre maden mere basisk).
spis flere, mindre måltider
spis maden når den hverken er for varm eller for kold.
Spis mindre "stegt" mad.
Spis fuldkornsprodukter
Spis fed fisk
Spis A-vitamin (regenererer slimhinde i mavesæk)
Spis B-vitamin hvis du tager syreneutraliserende medicin
Drik Kamille the eller ingefær the

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-04-07 16:58

Mathias Mejborn skrev:

> Jeg ville godt høre om der findes nogle drikkevarer som er baser
> (udover mælk).

Hvorfor udelade fast føde, hvis noget kan hjælpe?

> [...] det kunne jo være rart hvis man kunne finde noget at drikke
> (som man kunne lide) og som samtidig kunne holde lidt styr på
> syren i maven.

Jeg har god erfaring med at spise mandler som jeg tygger grundigt, men
jeg ved osse at ikke alle har brug for det råd.

> Jeg synes ikke jeg drikker for meget kaffe og sodavand [...]

Det er slet ikke sikkert at det er dit næringsindtag der er skyld i
generne, måske har du bare en infektion med Helicobacter pylori.

Se evt.:

· http://www.helico.com/
· http://en.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Linde

Dato : 11-04-07 17:29

"Mathias Mejborn" <mathiasSNABELmejborn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg ville godt høre om der findes nogle drikkevarer som er baser (udover
> mælk).

Bare for en god ordens skyld, så er mælk ikke basisk, men en anelse på den
sure side. Set i forhold til vand kun en smule, men set i forhold til f.eks.
de halvtåbelige teorier bag "syre/base" kostråd en del mere sure end det
anbefales.

Mvh
Linde

Fra : Q

Dato : 14-04-07 17:54

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]
f.eks.
> de halvtåbelige teorier bag "syre/base" kostråd en del mere sure end det

Nu jeg er i gang med at jagte dig

Mælk har faktisk en vis buffer-virkning, men er som du siger meget svagt
syrligt..

/peter

Fra : Peter Westh

Dato : 11-04-07 17:25

> [...]
> Jeg lever forholdvis sundt uden fed mad osv. og spiser meget frugt og
> grønt, så jeg kan ikke lige gennemskue hvad det er der kan give mig for

Stress? Eller større mængder sur frugt?

Der er vist ikke mange egentligt basiske drikkevarer, at dømme efter
http://www.cfsan.fda.gov/~comm/lacf-phs.html. Mælk er faktisk heller ikke
basisk, blot neutralt.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 18:41

Peter Westh wrote:
> [...]
>
> Stress? Eller større mængder sur frugt?
>
> Der er vist ikke mange egentligt basiske drikkevarer, at dømme efter

Jamen jeg vil da holde lidt igen med frugten så. Grunden til at jeg ikke
snakkede om fast føde var fordi at jeg ville høre om drikkelse kunne
rette lidt op på det alene.

Men udfra hvad i skriver så er det nok mere stress der er oversagen end
"forkert" mad og drikkelse.
Med hensyn til mælk så havde jeg helt glemt at det faktisk var neutralt.
Men det var også mere ment som et af de gamle husråd, ligesom hvidt brød
(til at suge syren med) også skulle hjælp.

Fra : Peter Westh

Dato : 11-04-07 19:29

> [...]
> snakkede om fast føde var fordi at jeg ville høre om drikkelse kunne rette

Nu er frugt jo et vigtigt og fremragende fødemiddel - den er proppet med
vitaminer, og det er betydeligt vanskeligere at få sine "6 om dagen" uden
frugt. Jeg ved det ikke, men måske kunne det være en idé at gå efter frugter
med relativt lidt syre, såsom melon, papaya, mango og figner.

MVH

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 20:30

Peter Westh wrote:
> [...]
> frugt. Jeg ved det ikke, men måske kunne det være en idé at gå efter frugter
> med relativt lidt syre, såsom melon, papaya, mango og figner.

Ja tror også jeg skal til at spise lidt andet. Har primært spist æbler
(og det er nok en af de værste) pærer samt kiwi. Figner er ikke lige
mig, men de andre er lækre frugter.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-04-07 00:16

Mathias Mejborn wrote:
> Peter Westh wrote:
[...]
> Ja tror også jeg skal til at spise lidt andet. Har primært spist æbler
> (og det er nok en af de værste) pærer samt kiwi. Figner er ikke lige
> mig, men de andre er lækre frugter.

Bananer er vel heller ikke specielt sure?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-07 09:35

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> Bananer er vel heller ikke specielt sure?

Bananer er faktisk særligt gode til at fjerne den brændende fornemmelse i
maven. Hvad det lige er i bananen der gør det, ved jeg ikke, men jeg ved at
det hjælper. Jeg har selv haft meget store problemer med for meget mavesyre,
og ved, af egen erfaring, at det at spise en banan føles, (undskyld mine
associationer) tror jeg, som når brandmændende spreder skum over ild og
gløder.
En banan lindrer på et øjeblik, og er en banan ikke nok, så skal banan
numemr to nok fjerne det.

Fra : Henrik

Dato : 11-04-07 22:14

Forstår ikke det her.
Der er ikke een, som anfægter, den daglige 0,5 L sodavand.
Behold frugten, drik mindre kaffe og mere vand.
Så drop lige den sodavand.

Henrik

Fra : Peter Westh

Dato : 12-04-07 06:54

"Henrik" <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Forstår ikke det her.
> Der er ikke een, som anfægter, den daglige 0,5 L sodavand.

Du har ret - jeg læste det nu sådan, at Mathias ikke normalt drikker en så
meget sodavand, men hvis han gør, så klart.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 07:12

Jeg drikker ikke normalt så meget, men maks så meget. Der kan næsten
ikke skæres mere ned på kaffen uden at den forsvinder, men hvis det er
det der skal til så må"jeg jo hellere forsøge mig med det.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-04-07 07:36

Mathias Mejborn skrev:
> [...]
> men det kunne jo være rart hvis man kunne finde noget at drikke (som man
> kunne lide) og som samtidig kunne holde lidt styr på syren i maven.

Kunne være at der står noget her:

http://search.netdoktor.com/dk/results.html?col=dkpuball&pw=510&la=da&nh=10&query=&qt=halsbrand&base=nd&x=0&y=0

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 10:44

Mathias Mejborn wrote:
> [...]
> mængder.
> Men fyr løs med bud på hvad i mener der ville være godt at drikke og

Noger der kan hjælpe på halsbrand og for meget mavesyre er grøn the.
JEg har selv lidet meget af for meget mavesyre, og for et år siden holdt jeg
så op med at drikke kaffe, og begyndte at drikke grøn the. Pludsleig
forsvandt mine gener næsten helt..
Idag kan jeg godt drikke kaffe, drikekr det bare i mindr emængder end
tidligere.

Mht den grønne the er det bedst at drikke den til måltidet. Men at drikke
den mellem måltiderne skader bestemt ikke.
Om det er ren grøn the, eller grøn the med frugt etc, er underordnet. Grøn
tha kan købes stort set alle steder, hvor der forhandles the.

Af frugt er bananer rigtig gode mod for meget mavesyre. Har jeg dage med
gener, pga forkert mad etc, så er det skønt med en banan, den tager lige
det værste..

Louise

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-04-07 15:52

On Thu, 12 Apr 2007 11:43:48 +0200
"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

> [...]
>
> Af frugt er bananer rigtig gode mod for meget mavesyre. Har jeg dage
> med gener, pga forkert mad etc, så er det skønt med en banan, den

Mit gæt er at det ikke er den grønne te som er godt, men det at du har
skåret net på kaffen som er årsagen.

Fra : Knagsted

Dato : 14-04-07 10:43

> [...]
> svært ved at tro at det kan være det, når det ikke er i større mængder.
>
> Men fyr løs med bud på hvad i mener der ville være godt at drikke og som

Hva' hindrer dig i at spørge din læge? Med mindre du er gruppe-2 medlem af
sygesikringen, betaler du ham allerede fro den slags, gennem skatten.
*S*