Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
macro filter
Fra : Pia

Dato : 03-07-01 09:13

Jeg kan ikke til min Minolta 700si få hverken omvende eller mellemringe og
har ikke råd til at købe ordentligt macroudstyr - jeg er da heller ikke
sikker på jeg ikke helt bytter udstyr om få år.

Jeg ville derfor prøve at købe forstørrelsesfiltre til lidt macro for sjov.
Men så bliver jeg lige i tvivl, hvor vil jeg få den bedste effekt, altså
komme tættest på?
Jeg har kun et par skaldede zoom linser, så jeg er klar over begrænsningen
når det gælder lukkertid.

Jeg har:

Minolta 24-85 mm / 3.5-4.5
Sigma 75-300 / 4-5.6

De har forskellig diameter og jeg gider ikke købe til begge.

:Pia

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 03-07-01 18:20

Hej Pia

On Tue, 3 Jul 2001 10:12:41 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

>Jeg kan ikke til min Minolta 700si få hverken omvende eller mellemringe og
>har ikke råd til at købe ordentligt macroudstyr - jeg er da heller ikke
>sikker på jeg ikke helt bytter udstyr om få år.

Först skal vi nok slå fast at du kan få mellemringe til din Minolta
700si. Bll.a. Kenko har mellemringe til AF kameraer.

Jag ved ikke vem som representerer Kenko i Danmark, men her i Sverige
kan du köbe dem hos Photax i Nybro, han sälger også på export så om du
ikke hitter nogen på din side af sundet har han URL www.photax.se

> [...]
>komme tættest på?
>Jeg har kun et par skaldede zoom linser, så jeg er klar over begrænsningen

Det enkleste er at du köber en opsätning närlinser, det er nok det du
mener med förstörrelses filtre, de sälges både enkeltvis og i sät med
3 stykker. Bl.a Hansa har dem i sät.

Köber du i störrelse efter den störste filterdiameter du har,
formodenlig den du har på din Sigma tele, kan du samtidig köbe en s.k.
"stepping ring", det er en ring med gevind i begge änder, den ene ende
passer til objektivet og den anden til filtret/närlinsen.

Du köber altså en sådan ring som passer til det objektiv med den
mindste diameter og i den anden ände passer til filtrene.

Så har du löst dine problem for en billig penge, jeg använder selv det
system når det gälder forsatslinser.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Flemming Qvist

Dato : 03-07-01 23:37

Prøv med et digitalkamera, mange af dem er fænomonale til macrooptagelse.
Eksempelvis Kodak 215 som fås på tilbud til 1.999 kr laver rigtig gode
macrooptagelser. Til macrooptagelser har digitalkameraet en række oplagte
fordele som overgår et spejlrefleks.
1) God søger. 2) Mulighed for at tage uskarpe optagelser om.

mvh Flemming

Pia <cantering@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hruku$gd9$1@news.inet.tele.dk...

Fra : MICHAEL VOSS

Dato : 04-07-01 00:04

"Flemming Qvist" <f_qvist@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordele som overgår et spejlrefleks.
> 1) God søger. 2) Mulighed for at tage uskarpe optagelser om.

Ja man behøver ikke engang lære at fotografere,
man kan bare tage 200 billeder og håbe et af dem er godt.
Fedt nok!! (eller hvad?)

mvh. Michael

Fra : Fototal.dk

Dato : 04-07-01 04:16

> Til macrooptagelser har digitalkameraet en række oplagte
> fordele som overgår et spejlrefleks.
> 1) God søger.

Med et SLR og manuel focus har du meget mere styr på hvor focus ligger i dit
macro-billede. Så mht. søgeren overgår de digitale absolut ikke et SLR.

Et digitalt er godt og nemt til macro, men med et SLR har du stadig meget
bedre kontrol over både focus og dybdeskarphed.
(Jeg bruger både digital og analog).

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Se vinderbillederne fra vores konkurrence "Forår i Danmark".

Fra : Pia

Dato : 04-07-01 06:29

Jeg kan ikke se Flemming Quists svar til mig, kun 2 andre svar på det.

Jeg ved godt, hvad man kan med et digital kamera. I den prisklasse som
nærlinser koster, ved jeg også godt, hvad jeg ikke kan. Dybdeskarphed, store
print, direkte søger, KONTROL.

Jeg ville blot vide, om min tele ville komme tættere på med nærlinserne end
min bedre korte zoom, eller om det var ligemeget. At nærlinserne så ikke er
optimal makro, er jeg også klar over, men jeg er desværre ikke millionær.

:Pia