Købes: USB kort til PowerPro Center med OS~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-04-07 09:37

Jeg skal have min OS 9 maskine op at køre med mit Logitech USB keyboard
og mus.

Findes der et USB kort som duer 100% gnidningsfrit med OS 9.2.2 ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-07 17:58

> Jeg skal have min OS 9 maskine op at køre med mit Logitech USB keyboard
> og mus.
>
> Findes der et USB kort som duer 100% gnidningsfrit med OS 9.2.2 ?

Der findes et kort som /muligvis/ fungerer på din Mac. Navnet starter
med B, og jeg købte det i Humac. Det virkede ikke på min G4/867
{maskinen kunne ikke længere gå i dvale}, men sidder så i stedet i dag
på en Win-maskine.

Sonnet siger dog at denne skulle fungere:

<http://www.sonnettech.com/product/allegro_usb2.html#compatibility>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-07 19:22

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Jeg skal have min OS 9 maskine op at køre med mit Logitech USB keyboard
> og mus.

PowerCenter Pro skal have et USB kort med OHCE ver. mindre end 1.6,
ellers vil det ikke kunne bruges.

Du skal blot være opmærksom på, at med et PCI kort + USB tastatur -
uanset mærke - vil du ikke være istand til at boote uden udvidelser med
SHIFT holdt nede, heller ikke boote en CD med 'C' tasten holdt nede. PCI
kort loades sidst i kæden.

> Findes der et USB kort som duer 100% gnidningsfrit med OS 9.2.2 ?

Det eneste kort, jeg med garanti véd, vil virke er et Keyspan USB
1.0/1.1 kort. OHCE på dette kort er 1.5. - Jeg har solgt sådan et kort
til en PCP for nogle år siden, og jeg har da ikke hørt, at det ikke
virker. Kortet kræver driver, som medfølger, men med 9.2.x
registreres det i systemet og kører driverløs.

mvh. Erik Richrd

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-04-07 13:48

> [...]
> virker. Kortet kræver driver, som medfølger, men med 9.2.x
> registreres det i systemet og kører driverløs.

Nu har jeg fået købt et kort. Dejligt.

Imidlertid har jeg nu opdateret at jeg slet ikke har 9.2.2 - jeg har kun
9.1

Jeg har downloadet 9.2.1 og 9.2.2 fra Apples site, så nu må vi se om jeg
kan bruge dem.

Desværre har jeg lånt mine system 9 CD'ere ud i sin tid og jeg husker
ikke hvem der lånte dem.

Nogen der kan hjælpe mig, hvis jeg ikke kan få det til at virke ?

Jeg har 9.1 US

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-07 16:27

> [...]
> 9.1
>
> Jeg har downloadet 9.2.1 og 9.2.2 fra Apples site, så nu må vi se om jeg

For at installere 9.2.x på en PCP, skal du bruge programmet 'OS 9 Helper
1.0.1'. Den understøtter dansk installerscript til alm. PCI Pow4erPC
maskiner. Du kan hente den her -
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/16906

- Sagt i al beskendenhed, - så er det på min foranledning, at der er
kommet de skandinaviske scripts i den. Åbn OS9 Helper, vælg sprog og
derefter først Os 9.2.1 - derefter 9.2.2. Du skal vælge .img filen uden
atden er mounted.

> Desværre har jeg lånt mine system 9 CD'ere ud i sin tid og jeg husker
> ikke hvem der lånte dem.
>
> Nogen der kan hjælpe mig, hvis jeg ikke kan få det til at virke ?
>
> Jeg har 9.1 US

Skulle det blive aktuel, så kontakt mig. Jeg har samtlige systemer både
DK og IE til OS 9.x, men desværre ikke US. Men det skulle ikke blive et
problem ved brug af OS9 Helper...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-04-07 21:52

> [...]
>
> Skulle det blive aktuel, så kontakt mig. Jeg har samtlige systemer både
> DK og IE til OS 9.x, men desværre ikke US. Men det skulle ikke blive et

Perfekt tak Erik.

Prøver lige i morgen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-04-07 19:34

dk.marked.privat.edb.mac snippet.

<snip>

<snip>

> [...]

> kan bruge dem.
>
> Desværre har jeg lånt mine system 9 CD'ere ud i sin tid og jeg husker

Det var ikke mig!

Men er der overhovedet nogen grund til at lægge 9.2, 9.2.1 eller 9.2.2
på en OS 9 maskine? Er opgraderingerne ikke kun nødvendige hvis man
bruger Classic under OS X?

> Nogen der kan hjælpe mig, hvis jeg ikke kan få det til at virke ?
>
> Jeg har 9.1 US

Det har jeg osse - på en Beige G3, som kører OS 9 uden problemer, dog
uden USB kort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-07 21:50

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det var ikke mig!

Nåh.? - Og det er du helt sikker på.?

> Men er der overhovedet nogen grund til at lægge 9.2, 9.2.1 eller 9.2.2
> på en OS 9 maskine? Er opgraderingerne ikke kun nødvendige hvis man
> bruger Classic under OS X?

Hvis man bruger OS 9.x som 'Classic' eller 'Classic Mode', så er mindst
9.1 et 'must' på OS X 10.2.x og 9.2.x på OS X 10.3.x og 10.4.x

Men en PowerMac PCI eller de tilsvqarende Apple kloner fra fx.
PowerCenter vil med garanti blive ca. 30-35% hurtigere, hvis man
installerer 9.2.1/9.2.2. Opstartstiden med 9.2.x på de maskiner, vil
blive en smule langsommere, men til gengæld kommer der immervæk fut på,
når den er klar til brug.

Jeg kan give et par eksempler....
- Åbning af Microsoft Word 2001 - 9.1: 8 sek. - 9.2.x: 5 sek.
- Åbning af Mozilla 1.2.1 - 9.1: 12 sek. - 9.2.x: 7 sek.
- Softwindows 98 5.09 - 9.1: 40 sek. - 9.2.x: 15 sek.*)
- Appleworks 6.0.4 - 9.1: 11 sek. - 9.2.x: 7 sek.
- Filemaker Pro 5.5 - 9.1: 6 sek. - 9.2.x: 3 sek.
- Photoshop 5.5 - 9.1: 11 sek. - 9.2.z: 9 sek.

*) CPU hastigheden for den emulerede Pentium bliver også ændret. På 9.1
emuleres en P2/166MMX, mens den er målt til en P2/211mhzMMX på 9.2.2.

Åbning af eksisterende dokumenter
- 9,7mb Word fil med masser af grafik - 9.1: 20 sek. - 9.2.x: 16 sek.
- 36gb Filemaker 5 database - 9.1: 20 sek. - 9.2.x: 18 sek.
- Ca. 6gb Photoshop 5 fil - 9.1: 19 sek. - 9.2.x: 15 sek.

Alt sammen målt på en PowerMac 9600/350mhz med hver sit system på 2
forskellige men identiske Barracuda 7200rpm SCSI diske. - Den er nu
endnu hurtigere både i start og procesbehandling, da jeg har skiftet til
UltraSCSI med 2x identiske 10.000rpm Atlas diske. Til visse ting er den
hurtigere end min Beige G3/300mhzAV, før jeg opgraderede den til en 1100mhz.

Så jo, det kan sagtens betale sig at køre 9.2 selv på en gl.
PowerMac/PowerCenter PCI maskine. - Og hvis man vil køre dem i netværk
med nyere maskiner med OS X, så er 9.2.x en hel klar forbedring, - især
hvis man smider et 100mbits netkort i...

> Det har jeg osse - på en Beige G3, som kører OS 9 uden problemer, dog
> uden USB kort.

Kører du ikke 9.2.x på den? - Det skulle du gøre, - du får en endnu mere
stabil maskine end med 9.1. - Min Beige G3 har ikke haft et uprovokeret
nedbrud eller frysning i godt 5 år med 9.2.2 og den orig. 300mhz
processor, og nu har den kørt et år med en 1100mhz - også uden nedbrud
eller frysning...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 03:06

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Men en PowerMac PCI eller de tilsvqarende Apple kloner fra fx.
> PowerCenter vil med garanti blive ca. 30-35% hurtigere, hvis man
> installerer 9.2.1/9.2.2.

mener du at alle tråde vil afvikles 30/35% hurtigere? eller blot
at den typsik vil boote hurtigere?

førstnævnte syns' jeg lyder lige lovligt optimistisk: at apple skulle
kunne have optimeret koden så den eksekveres 30% hurtigere.