lås OS9 ... multiple users eller ..?
Fra : thomas t

Dato : 05-04-07 12:30

Hvordan er det nu i OS9 -- når jeg vil have at den spørger om adgangskode
ved hver opstart (så kun jeg kan få adgang til maskinen)

er det "control panels/multiple users" eller noget med "key chain" eller...

Kan nogen huske, hvordan man gør?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-07 12:48

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
> ved hver opstart (så kun jeg kan få adgang til maskinen)
>
> er det "control panels/multiple users" eller noget med "key chain" eller...

Kontrolpanel>brugerkreds

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-07 15:12

Hej Thomas

thomas t wrote:
> Hvordan er det nu i OS9 -- når jeg vil have at den spørger om adgangskode
> ved hver opstart (så kun jeg kan få adgang til maskinen)
>
> er det "control panels/multiple users" eller noget med "key chain" eller...

Ja, 'MultipleUsers' - på dansk OS 9.x 'Brugerkreds'. - Husk også, at den
tilhørende udvidelse skal være installeret i mappen
'Udvidelser'/'extensions'.

Du skal blot være opmærksom på, at 'Brugerkreds' er noget af en prøvelse
med en rimelig stor tendens til at gøre systemet ustabilt. -
Kontrolpanelet/CDEV'en har simpelthen alt, alt for lidt RAM til at
håndtere en brugerkreds.

Svjh. kan du ved at markere den og lave en 'vis info' - COM+I - -ndre i
RAM tildeling ved at vælge Memory/Hukommelse i popup menuen øverst i
infovinduet.

Giv den 12mb i minimal str./min.size, og 24mb i ønsket str./prefered size.

Egentlig bør der også ændres noget på selve udvidelsen, men det kræver
brug af ResEdit, men jeg vil stærkt fraråde dig at give dig i kast med
det, hvis du ikke er _100%_ fortrolig med brugen af RE, og hvad du gør.

MEN - er du fortrolig med ResEdit, skal du åbne udvidelsen med RE, finde
resourcefilen 'size', åbn med dobbeltklik, scroll ned til bunden, hvor
der er 2 felter til tildeling af RAM mængden til udvidelsens håndtering
sammen med kontrolpanelet. - Men arbejd altid på en kopi af
udvidelsen!!! Marker den og brug COM+D, så får du en identisk fil med
endelsen '- kopi'. træk denne ud på skrivebordet og slet '- kopi'.

Sæt flg. tal ind i øverste felt: 2049152 og i nderste felt: 4098204, så
har du tildelt hhv. 2mb og 4mb til udvidelsen...

Træk så originalen ud af mappen Udvidelser. Luk mappen Udvidelser, luk
systemmappe/System Folder og træk den ændrede udvidelse over på den
lukkede systemmappe og klik OK. Genstart computeren, - og du er nu klar
til at oprette en bruger i MultipleUsers med adgangskode...

> Kan nogen huske, hvordan man gør?

så forkalkede er vi da heller ikke... - endnu.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : thomas t

Dato : 07-04-07 09:31

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk ha scritto:

> Ja, 'MultipleUsers' [...]
> Giv den 12mb i minimal str./min.size, og 24mb i ønsket str./prefered size.

Der er kun min Identity, og der kommer ikke til at blive lavet andre.
Det er kun fordi, jeg ønsker at maskinen spørger om password.
Den står i en periode i et rum, hvor andre kan komme ind...

Har aktiveret Multiple Users: både suggested, preferred og minimum står til
1318 kb.

Når det kun er mig selv, der bruger maskinen, er der vel ingen grund til at
ændre på noget?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-04-07 21:35

Hej Thomas

thomas t wrote:

> Der er kun min Identity, og der kommer ikke til at blive lavet andre.
> Det er kun fordi, jeg ønsker at maskinen spørger om password.
> Den står i en periode i et rum, hvor andre kan komme ind...

OK. Du kan også sætte den til automatisk at 'logge ud' efter et givet
interval, hvor den
har stået 'idle' eller ved at bruge en screensaver, hvor der så
automatisk kræves
adgangskode, når der er nogen, der aktiverer skærmen igen...

> [...]
> 1318 kb.
>
> Når det kun er mig selv, der bruger maskinen, er der vel ingen grund til at

Jo, de 1318kb RAM er for lidt. Det kan medføre, at den fryser, hvis den
fx. har stået i en
længere periode - ca. 1/2 time. du bør min. give den det dobbelte, men
helst mere.

mvh. Erik rRchard

Fra : thomas t

Dato : 07-04-07 22:34

> [...]

> fx. har stået i en
> længere periode - ca. 1/2 time. du bør min. give den det dobbelte, men

okay nå.

Men lige nu fik jeg besøg ved 18-tiden, og derfor har den stået uden at
blive rørt i ca 5 timer ... og der er ingen probs med at skrive dette indlæg
og poste det.

.... jeg giver den gerne lidt mere ram, det kommer vel ikke dårligt tilbage..

Og tak for dine råd.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-07 01:34

thomas t wrote:

> [...]
> blive rørt i ca 5 timer ... og der er ingen probs med at skrive dette indlæg

På OS 9.x har det mere at gøre med, hvor meget systemet er udvidet, end
hvor mange brugere, der er tilkoblet en given maskine.

Hvis du fx. kører MSOffice 2001 med Excel, ODBC og OLE udvidelserne,
trækker det fx. rimeligt hårdt på den mængde RAM, som 'Finder' og
'System' arkiverne har fået tildelt fra Apple. ODBC og OLE udvidelserne
loades _altid_ ved start - modsat en del af Apples egne udvidelser, der
først loades, når det er nødvendigt. - Det samme gør Microsofts Altivex
og andre IT plugins også, så hvis du har en MSIE åben og bliver nødt til
at aktivere adgangskoden, kan de alene være nok til, at maskinen fx.
fryser, hvis 'MultipleUsers' ikke har RAM nok...

Alle OS 9.x's netværktøjer loades ligeledes ved start, og trækker endnu
større veksler på Finder og Systems ret lille RAM tildeling.

> ... jeg giver den gerne lidt mere ram, det kommer vel ikke dårligt tilbage..

Tværtimod... OS 9.x vil gerne have endnu mere RAM end OS X. - Og så bør
du undgå at bruge VirtualMemory under OS 9.x.

Det absolut bedste ville være, hvis du er fortrolig med brugen af
ResEdit og med den tildele ekstra RAM til de store systemarkiver -
Mac OS ROM (512278 / 1024576)
System (2049152 / 4099304)
Classic Support (512278 / 1024576)
Panels/Vinduer (512278 / 1024576)
Finder (2049152 / 4099304)
Log in (2049152 / 4099304)
Classic (512278 / 1024576)

Alle tal er i bytes

Find resourcefilen 'size', scroll ned til bunden. Her er der to felter
til tildeling af system-RAM. Sæt RAM tildelingen op med det tal, der
står i parantes - 'Minimum size' og 'Prefered size'. Læg tallene fra
resourcefilerne sammen med tallene i parantesen. HUSK - lav en kopi af
filerne og arbejd på dem.

Når du så har ændret RAM tildelingen på kopierne, trækker du de
originale filer ud i en mappe og komprimerer den med fx. DropStuff og
lægger de ændrede filer i systemmappen istedet for. Den ukomprimerede
mappe med de originale filer, smider du blot i Trash. Genstart, og du
vil mærke en forøget hastighed og ikke mindst en bedre ydelse i mange
processer.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas t

Dato : 08-04-07 15:18

> OS 9.x vil gerne have endnu mere RAM end OS X. - Og så bør
> du undgå at bruge VirtualMemory under OS 9.x.

Okay. I forvejen bruger jeg aldrig VirtualMemory, da det influerer uheldigt
med flere af mine plug-ins til musik (VST-instrumenter kørt under Logic,
typisk).

> Det absolut bedste ville være, hvis du er fortrolig med brugen af
> ResEdit

... Det er jeg desværre ikke. Så jeg vil holde snitterne fra det. Indtil jeg
kan få hjælp fra min kammerat, ihvertfald: han er en hård hund til 9.2.2, så
han kan helt sikkert hjælpe mig med ResEdit.

Nu har jeg smækket et nul efter tallene i suggested og preferred size i
Multiple Users. Så de er blevet ti gange større. SÅ må jeg se, om det
spiller uden problemer.

Ellers tak for din udredning. Jeg vil gemme den, til hvis jeg en dag giver
mig i kast med ResEdit sammen med kammeraten.