Sund og fedtfattig pizza ...
Fra : Jan

Dato : 02-04-07 19:42

'Sund' og 'fedtfattig' er ikke umiddelbart 2 ord man forbinder med pizza,
tværtimod. Men ... man må da kunne "skrue" på nogle af ingredienserne, så
pizzaen blir en kende mere "sund" end sædvanlig?

Har du nogle hints og god råd?

F.s.v.a. fyld, så er sådan noget som skinke, vel ikke så tosset?
Kan man ikke lave dejen "grov"?

mvh Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-04-07 20:02

On Mon, 2 Apr 2007 20:42:12 +0200
"Jan" <jan@spamnopes.dk> wrote:

> [...]
>
> Har du nogle hints og god råd?
>
> F.s.v.a. fyld, så er sådan noget som skinke, vel ikke så tosset?

Nu er pizza faktisk ikke det fedeste af mad man kan spise - hvis altså
man ser bort fra dem du får på et typisk pizzaria.
Smid 1/3 rugmel i dejen, så er den gjort grov.
find en lidt magere ost at bruge og brug mindre af den.
Brug flere grønsager og samt mindre fede kødtyper.
så er der jo praktisk talt ikke fedt i pizzaen mere.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 02-04-07 20:55

"Jan" <jan@spamnopes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du nogle hints og god råd?
>
> F.s.v.a. fyld, så er sådan noget som skinke, vel ikke så tosset?

Jeg synes ikke grovmel fungerer så godt i pizzadej, men det er nok en
smagssag. Den store fedtsynder i pizza er osten - spar lidt på den og brug
frisk mozarella, den er langt mere mager end mere faste skæreoste (ikke
procentvis, men den indeholder mere vand).

Ting som bacon og pepperoni er jo også temmelig fede, så brug noget andet -
eksempelvis skinke.

Jeg synes de bedste pizzaer er de helt enkle - tomat, frisk basilikum og
ost; tomat, sorte oliven, sardelfileter og ost; svampe sauteret i lidt
olivenolie med hvidløg og persille etc.

/P

Fra : Jan

Dato : 02-04-07 21:43

"Peter Westh" skrev:
> Jeg synes de bedste pizzaer er de helt enkle - tomat, frisk basilikum og
> ost; tomat, sorte oliven, sardelfileter og ost; svampe sauteret i lidt
> olivenolie med hvidløg og persille etc.

Hej, tak for respons. Hvad bruger du som "tomatsovs". Er det bare tomater i
skiver, eller bruger du hakkede tomater på dåse, eller ...?

Fra : Peter Westh

Dato : 02-04-07 22:19

"Jan" <jan@spamnope.dk> skrev i en meddelelse

> Hej, tak for respons. Hvad bruger du som "tomatsovs". Er det bare tomater
> i skiver, eller bruger du hakkede tomater på dåse, eller ...?

Jeg laver normalt en hurtig sovs sådan her: Varmer et par spsk olivenolie i
en gryde, steger 2-3 fed hakket hvidløg i olien i et halv minut uden at det
branker, hælder en dåse tomater på og lader det koge uden låg 10-15 min.
Hvis jeg har en timiankvist og et laurbærblad koger det med. Såp smager jeg
til med salt og peber og køler sovsen lidt af før jeg kommer den på pizzaen.

Om sommeren laver jeg nogen gange sovsen af friske flåede tomater, men det
kræver at de er meget modne, og de skal koge længere tid for at fordampe
noget væde. Et drys sukker og en sjat hvidvin (syre) gør ofte underværker
med danske tomater.

Rå tomater bliver for våde, og smager af for lidt, synes jeg.

Prøv i øvrigt også kartoffelpizza, som hverken indeholder tomat eller ost.
Skær nye kartofler i papirtynde skiver, tør dem godt i et rent viskestykke,
og vend dem i en skål med salt, peber, hvidløg, rosmarin (eller salvie eller
timian) og en sjat olivenolie. Fordel dem taglagt på dejen, og bag pizzaen
ved høj varme til kartoflerne er møre. Det smager super. Man kan godt drysse
ost på, men så skal det være parmesan eller endnu bedre, pecorino.
..
/P

Fra : Sybil

Dato : 03-04-07 20:57

"Jan" <jan@spamnopes.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Har du nogle hints og god råd?
>
> F.s.v.a. fyld, så er sådan noget som skinke, vel ikke så tosset?

Hej Jan
De havde det i Go'morgen DK for noget tid siden.
Her er den opskrift de brugte til bunden:
http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=6198261

Majken