"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
news:45ec4bc0$0$910$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad mener i om den psykologiske terapiform der kaldes kognitiv terapi?
> Fungerer den sammen med kristendommen eller modarbejder de hinanden? Er
> kognitiv terapi en farbar vej åndeligt set, for en kristen der ønsker at
> leve efter bibelen?
Den kognitive terapi handler helt grundlæggende set om at tanker, følelser,
adfærd og kropslige fornemmelser udgør et indbyrdes dynamisk kuntinuum.
Ændrer man en af komponenterne i det kognitve kontinuum ændrer man således
også på de andre. Sagt på Dansk: Ændrer man bevidst hvordan man tænker om en
sag/ting, ændrer ens følelser og adfærd sig i forhold til denne sag/ting sig
også. Ændres følelserne om et en ting/et forhold sig, ændrer den måde man
tænker og opfører sig i forhold til det på ...Osv.
Den kognitive terapi (der har sine rødder i adfærdterapien) handler oftest
om at hjælpe folk til at ændre deres destruktive/negative tanker (eller evt
deres adfærd), f.eks de automatiske negative tanker der opstår i forbindelse
med en depression som gør at den depressive fastholdes i sin negative måde
at føle og opleve tingene på.
En dygtig terapeut, med en "dygtig klient" leder optimalt den klient der
opsøger kongnitiv terapi til *selv* at finde alternative og mere
konstruktive måder at tanke/handle på, ved at udforske hvilke alternativer
patienten selv kan tænke på og få øje på som alternativer i forhold til det
etablerede destruktive tanke-/følelses-/adfærds- mønster er der plager
klienten. Og som sådan kan kognitiv terapi være ganske effektivt, hvis
klienten altså lægger sin del af indsatsen i det, og så at sige bevidst øver
sig på de mere konstruktive alternativer der åbenbarer sig i løbet af
terapien.
Omvendt er det også åbenlyst at den kognitive terapi åbner op for et stort
potentiale for manipulation fra terapeutens side, særligt hvis klienten er
meget naiv og autoritetstro, og terapeuten misbruger sin position og "leder"
eller "manipulerer" patienten frem til særlige slutninger. ....Så på
spørgsmålet om hvorvidt kognitiv terapi "Fungerer den sammen med
kristendommen", må svaret være at det kommer helt og aldeles an på
terapueten, (og for de sags skyld klienten selv). Det er klart at hvis
terapueten personligt har en indædt anti-kristen agenda vil dette være end
udfordring, men det har i sig selv intet at gøre med den kognitive terapis
principper, men udelukkende med den individuelle terapeuts negative
indstilling.
Principielt er der altså intet i vejen med kognitiv terapi fra en kristen
synsvinkel hvis du spørger mig. Betragter man f.eks. 2 Peter 3:1 og
kristendommen i det hele taget kan man endog påstå at sand kristendom i sig
selv er en slags kognitiv terapi, der hvis det sande kriste budskab (ikke
det misbrugte) når ens sind og hjerte, også positivt ændrer den måde man
både tænker, føler og handler på i forhold til tingene og medmennesket.
Det der evt. kan være grund til at være opmærksom på for en kristen i
forhold til den individuelle terapeut, hvis man ikke gider/ønsker den
udfordring og en forplumrende og mindre effektiv terapi er det Peter
fortsætter med at gøre opmærksom på et vers længere fremme (2 Peter 3:3-4).
Men finder man en helt igennem proffesionel, respektfuld, accepterende og
neutral terapeut kan kognitiv terapi være et udmærket redskab der kan hjælpe
en kristen uden at denne 'udfordres' eller 'manipuleres' mere end denne
måtte have lyst til at skulle forholde sig til i terapiforløbet. Omvendt kan
man dog også påstå at en 'udfordring' kunne være sundt for ens tro, og kan
prøve dens ægthed og sandhed, da selv den mest "farvede" og "manipulerende"
terapeut jo ikke kan tvinge en person med tilstrækkelig styrke og
integritet, samt en fornuftig og afbalanceret tro, til at tro eller tænke
noget bestemt som er fremmed for den der ikke så nemt lader sig manupulere.
Både Peter, Paulus og Jesus m.fl. opfordrer til at man bruger sin forstand,
prøver sin tro og at man inddrager både hjerte og sind for at opbygge en tro
der behager Gud (Mat. 22:37).
Det hører dog med at sige at kongitiv terapi er mest effektiv når de
alternative tanker eller adfærd man finder frem til i terapien er noget
klienten accepterer som værende rigtigt og sandt for denne, og ikke når det
er et "alternativ" som terapeuten har fremmanipuleret og som således er mere
fremmed for klienten. Det forhold er faktisk et af principperne ved en god
og effektiv kognitiv terapi. Så en terapeut med en stærk anti-kristen
indstilling vil faktisk være mindre effektiv og god i forhold til en kristen
klient.
Personligt finder jeg dog dynamisk orienteret terapi langt mere interesant,
facinerende og givende, men det "kræver" ofte endnu mere af klienten end den
mere simple kognitive terapi, som ofte mere effektivt kan hjælpe selv de
knap så skape knive i skuffen, der ikke har det største mål af,- og evne til
selvindsigt og det at være introspektiv.
TBC