Panering af wienerschnitzler
Fra : Niels

Dato : 29-03-07 19:20

Jeg er vild med wienerschnitzler, men jeg kan ikke få paneringen
rigtig sprød (især ikke den del, der ligger mod tallerknen). Jeg
vender kalvekødet i et let pisket æg og vender igen i rasp tilsat salt
og peber. Steger i Kærgaarden 3-4-5 minutter på hver side ved middel
varme til paneringen er lysebrun.

Hvad gør jeg galt?

Niels

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 30-03-07 08:03

Kan det måske være for lav temperatur og/eller for lidt fedtstof?
Jeg plejer at vende i pisket æg, vende i (ukrydret) rasp, og stege i
kort tid ved forholdsvis høj varme, i rigeligt olivenolie tilsat en
stor klat smør. Og mine bliver altid meget sprøde, men nok også
nærmere mellembrune end lysebrune.
Men du har ret, wienerschnitzler med hele svineriet (= rigeligt med
peberrod, kapers og ansjoser), det er guf for kendere :)

Mvh
Lone

Fra : -V-

Dato : 30-03-07 09:53

On 29 Mar., 20:19, "Niels" <nbo...@gmail.com> wrote:
> [...]
> vender kalvekødet i et let pisket æg og vender igen i rasp tilsat salt
> og peber. Steger i Kærgaarden 3-4-5 minutter på hver side ved middel

Ahh, den er næsten for nem: Kærgården.

Den er skyld i at dine schnitzler ikke bliver sprøde, at pandaerne
ikke yngler, og at ozonlaget forsvinder.

Kærgården er skyld i det hele!!!

-V-

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-03-07 14:19

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse Ahh, den er næsten for
nem: Kærgården.

Den er skyld i at dine schnitzler ikke bliver sprøde, at pandaerne
ikke yngler, og at ozonlaget forsvinder.

Kærgården er skyld i det hele!!!

Det er nemlig rigtigt. Hvis man ikke bruger økoligsk smør fra Ølingegård
eller Thiese vil alting mislykkes og man får noget ganske uspiseligt mad. Og
hvis man så oven i købet drikker øl fra Carlsberg gruppen er man da helt ude
på overdrevet.

Steen.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-03-07 16:00

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg ville også fraråde stegning i Kærgården, og så skal de have høj
temperatur.

Det vil måske også hjælpe at vende kødet i mel først, dernæst i æg, og så i
rasp.

/P

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-04-07 10:59

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
>

> Jeg ville også fraråde stegning i Kærgården, og så skal de have høj
> temperatur.

Jeg erindrer en TV-udsendelse for år tilbage med kokken Claus Meyer, hvor
han til et spørgsmål
om Kærgården svarede: "Det er sikkert udmærket til at pudse sko i !".

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-04-07 11:01

Peter Westh wrote:
> Jeg ville også fraråde stegning i Kærgården, og så skal de have høj
> temperatur.

Kærgården er ganske fortrinligt at stege i.
Indholdet af rapsolie må også betyde, at det tåler højere varme uden
at branke.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Niels

Dato : 30-03-07 17:12

> Ahh, den er næsten for nem: Kærgården.
>
> Den er skyld i at dine schnitzler ikke bliver sprøde, at pandaerne
> ikke yngler, og at ozonlaget forsvinder.
>
> Kærgården er skyld i det hele!!!

Tak. Så behøver jeg ikke at læse aviser og se DR2 mere.
Dog er jeg nysgerrig efter at vide, hvorfor blandingsproduktet
Kærgården (smør og rapsolie) er katastrofalt ringere direkte fra
pakken til stegepanden end at køre smør og (raps)olie ud på samme
stegepande i to tempi....

Niels

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-07 18:17

In news:1175271145.444585.233330@o5g2000hsb.googlegroups.com,
Niels <nboegh@gmail.com> typed:

> [...]
> Kærgården (smør og rapsolie) er katastrofalt ringere direkte fra
> pakken til stegepanden end at køre smør og (raps)olie ud på samme

Jeg steger aldrig i smør men flydende Becel, og jeg kan love at mine
schnitzler bliver sprøde og lækre hver gang, men selvfølgelig skal man
så også have den fornødne varme under panden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-03-07 20:33

> [...]

Kærgården (smør og rapsolie) er katastrofalt ringere direkte fra
pakken til stegepanden end at køre smør og (raps)olie ud på samme

Det er fordi det er Arla der laver kærgården og Arla skal man hade hvis man
har de rette meninger.

Steen.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-03-07 21:44

> [...]
>Kærgården (smør og rapsolie) er katastrofalt ringere direkte fra
>pakken til stegepanden end at køre smør og (raps)olie ud på samme

Jeg ved det ikke, men erfaringsmæssigt synes jeg ikke Kærgården egner sig
specielt godt til stegning. Det kunne i teorien skyldes, at der jo må være
tilsat noget vand til Kærgården - hvis det bare bestof af smør og rapsolie
ville det jo have et lavere vædskeindhold end smør. Men du har ret, det
burde i teorien ikke gøre den store forskel.

En anden ting er, at når du steger i en blanding af olie og smør bruger du
gerne mere olie end de 10-20 % (?) der er i Kærgården.

Det afgørende er nu nok stegetemperaturen - skru op for blusset, så kan du
sikkert få en sprød schnitzel uanset om du steger i olie, smør, margarine,
svinefedt eller en blanding.

/P

Fra : Linde

Dato : 31-03-07 05:14

> [...]
> rapsolie ville det jo have et lavere vædskeindhold end smør. Men du har
> ret, det burde i teorien ikke gøre den store forskel.

Kærgården er ikke tilsat vand. Det er alene smør og rapsolie, og det har
ikke bemærkelsesværdigt højere vandindhold end smør...blot mere fedt med
lavt smeltepunkt. I teorien vil det smelte hurtigere på panden, og have
stegeegenskaber en smule mere lig olie end hvis det var rent smør.

> En anden ting er, at når du steger i en blanding af olie og smør bruger du
> gerne mere olie end de 10-20 % (?) der er i Kærgården.

25% rapsolie i Kærgården.

> Det afgørende er nu nok stegetemperaturen - skru op for blusset, så kan du
> sikkert få en sprød schnitzel uanset om du steger i olie, smør, margarine,
> svinefedt eller en blanding.

Enig her...godt med krudt under, skulle hjælpe på sprødheden. Evt. en hurtig
stegning på begge sider først, og så en ekstra vending i rasp...giver ekstra
sprødhed, men også mere fedt i paneringen.

Mvh
Linde

Fra : Peter Westh

Dato : 31-03-07 06:36

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> Kærgården er ikke tilsat vand. Det er alene smør og rapsolie, og det har
> ikke bemærkelsesværdigt højere vandindhold end smør...blot mere fedt med
> lavt smeltepunkt.

Enig, det jeg mener er: Smør indeholder normalt ca 80% fedt. Hvis du nu
tilsætter 20% rapsolie til smørret, så får du en blanding med et fedtindhold
på 83,3 %. Kærgården har kun et fedtindhold på 80%, præcis ligesom smør. Det
må betyde, at det indeholder 3,3% af noget, der hverken er smør eller
rapsolie - sandsynligvis vand (eller måske rettere kærnemælk).
På den måde er Kærgården ikke fuldstændig identisk med en tilsvarende
hjemmeblanding af smør og olie.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-07 08:58

Peter Westh skrev:

> [Kærgården] indeholder 3,3% af noget, der hverken er smør eller
> rapsolie - sandsynligvis vand (eller måske rettere kærnemælk).

Kærnemælk vil give for kort holdbarhed, så jeg gætter på vand.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-03-07 09:00

> På den måde er Kærgården ikke fuldstændig identisk med en tilsvarende
> hjemmeblanding af smør og olie.

Og vel i øvrigt også en langt dyrere blanding end hvis man selv klatter
smør/olie sammen. Smagen er også langtfra den samme.

og nej... jeg har intet imod Kærgården. Men jeg steger ikke i det, medmindre
der ikke er andre muligheder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-07 10:05

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Og vel i øvrigt også en langt dyrere blanding end hvis man selv
> klatter smør/olie sammen.

Det er ikke helt enkelt at få en homogen masse ud af en blanding af
smør og olie. I hvert fald er det blevet meget grynet de gange jeg
har prøvet. Jeg har smeltet smørret blidt, tilsat olie og rørt rundt,
og så afkølet blandingen.

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-03-07 10:07

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke helt enkelt at få en homogen masse ud af en blanding af
> smør og olie.

Sikkert ikke... men jeg blander kun med henblik på at stege i det. Det er
vist ikke det, du taler om?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-07 10:50

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Sikkert ikke... men jeg blander kun med henblik på at stege i det.
> Det er vist ikke det, du taler om?

Nej, det har du ret i. Jeg forsøgte en gang at lave min egen udgave
af kærgården til at smøre på brød, men det var som nævnt en betinget
success.

(Nu bruger jeg kokosolie, men det er en ganske anden historie.)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Thormod Johansen

Dato : 01-04-07 00:32

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> success.
>
> (Nu bruger jeg kokosolie, men det er en ganske anden historie.)

Smører du palmin på brødet?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-07 06:16

Thormod Johansen skrev:

> Smører du palmin på brødet?

Nej, jeg bruger uraffineret, koldtpresset kokosolie, som har en mild
duft og smag af kokos. Palmin fremstilles af raffineret kokosolie,
og er smagsneutral.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Peter Westh

Dato : 01-04-07 13:04

> Nej, jeg bruger uraffineret, koldtpresset kokosolie, som har en mild
> duft og smag af kokos.

Det smager fint, synes jeg, men hvad er den ernæringsmæssige fordel?
Kokosolie indeholder da endnu mere mættet fedt end smør, gør det ikke?

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-07 13:47

Peter Westh skrev:

> Det smager fint, synes jeg, men hvad er den ernæringsmæssige
> fordel? Kokosolie indeholder da endnu mere mættet fedt end
> smør, gør det ikke?

Jo, kokosolie indeholder over 85% mættet fedt, men af en anden slags
end smør - fortrinsvis laurat (ca. 45%) og myristat (ca. 16%), som
begge er mellemlange fedtsyrer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Lisbeth

Dato : 01-04-07 11:36

On 1 Apr., 12:00, "Per H. Nielsen" <p...@dkscan.dkx> wrote:

> Indholdet af rapsolie må også betyde, at det tåler højere varme uden
> at branke.

Rapsolien har et højt rygepunkt og kan således tøle høj temperatur.
(225 grader)
Smør har et lavt rygepunkt (125 grader)

Det ændrer næppe på smørrets rygepunkt, at der er rapsolie på panden -
smørret har stadig ikke godt af at komme over 125 grader. Og en af
årsagerne til, at man til tider anbefaler at putte en klat smør i
olien, når man steger, er da netop også, at man dermed særdeles
tydeligt kan se, hvornår temperaturen er ved at være for høj (når
smørret bliver brunt og ryger!).

Vil man stege ved lav temperatur kan man derfor med fordel bruge bruge
smør.
Vil man stege ved høj temperatur undlader man smør og bruger et dertil
egnet fedtstof

Kærgården/smør er absolut ikke velegnet, når der skal steges ved HØJ
temperatur. Når fedtstof opvarmes til en temperatur OVER dets
rygepunkt, ødelægges dets gode egenskaber og der dannes farlige
stoffer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-04-07 12:33

Lisbeth wrote:
> Kærgården/smør er absolut ikke velegnet, når der skal steges ved HØJ
> temperatur.

Vi er helt enige om, at stegning ved meget høj temperatur er det
ikke velegnet til ligesom alm. smør ikke er det.
I de kogebøger mv. jeg har frekventeret har det alle dage været nævnt,
at stegning i en blanding af smør og olie er velegnet, hvis
man ønsker at anvende en højere temperatur. Det kræver nok mere olie
end der er i Kærgården.

Jeg reagerer primært mod den nærmest religiøse holdning til, at
Kærgården er uegnet til at stege i. Når en blanding af smør og olie alle
dage har været god tone i forbindelse med stegning, så har jeg svært
ved at se, hvad der skulle gøre Kærgården så uegnet. Mange års praksis
her i huset viser da også, at man steger fint i Kærgården.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Max

Dato : 01-04-07 15:56

Hej Per

> Jeg reagerer primært mod den nærmest religiøse holdning til, at
> Kærgården er uegnet til at stege i. Når en blanding af smør og olie

Jeg gidre ikke engang diskutionen omkring smør kontra Kærgården,
så jeg steger det hele i margarine.

--
Mvh Max

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-04-07 16:38

> Jeg gidre ikke engang diskutionen omkring smør kontra Kærgården,
> så jeg steger det hele i margarine.

OK, - fair nok....
-men øhh - hvad pudser du så sko i ?

Fra : Max

Dato : 01-04-07 17:18

Hej Poul

> -men øhh - hvad pudser du så sko i ?

Hvis du ikke ved det, så findes der noget der
hedder skosværte, det er faktisk helt Ok til
opgaven :)

--
Mvh Max

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-04-07 18:25

> Hej Poul

> Hvis du ikke ved det, så findes der noget der
> hedder skosværte, det er faktisk helt Ok til
> opgaven :)

Ok,- troede du havde læst hele tråden..........

Fra : Max

Dato : 01-04-07 19:42

Hej Poul

> Ok,- troede du havde læst hele tråden..........

Måske havde jeg også det :)

--
Mvh Max

Fra : Lisbeth

Dato : 01-04-07 13:16

On 1 Apr., 13:33, "Per H. Nielsen" <p...@dkscan.dkx> wrote:

> I de kogebøger mv. jeg har frekventeret har det alle dage været nævnt,
> at stegning i en blanding af smør og olie er velegnet, hvis
> man ønsker at anvende en højere temperatur.

Men det er ikke desto mindre noget farligt sludder, for det er bedst
at undvære smørret, hvis temperaturen skal være høj - til gengæld er
det en rigtig god idé at tilsætte en god klat smør, hvis man sil sikre
sig, at temperaturen IKKE bliver høj. Når smørret er lysebrunt er
temperaturen ca 125 grader! Bliver temperaturen høj, bliver smørret
branket og SÅ smager det ikke mere godt.

Det er endog så såre nemt at efterprøve, at enhver kan gøre det i sit
eget køkken.

> [...]
> dage har været god tone i forbindelse med stegning, så har jeg svært
> ved at se, hvad der skulle gøre Kærgården så uegnet.

Kærgården er bestemt ikke uegnet. Men det er dælme et dyrt valg! En
sjat rapsolie og en smørklat er billigere end at købe Kærgården til at
stege i.

> Mange års praksis her i huset viser da også, at man steger fint i Kærgården.

Helt sikkert... hvis man holder stegetemperaturen på max. 125 grader.

Vil man have temperaturen høj (eksempelvis for at stege noget sprødt)
er det bedre at bruge flydende margarine. Eller dybstege i olie.
Frikadeller bliver eksempelvis mange gange bedre, hvis de
frituresteges.

Og wienerschnitzler ville jeg afgjort stege i noget, der kan klare
højere temperatur end Kærgården og olie/smør.

Mvh. Lisbeth