"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> writes:
> God ide, godt system, velskrevet.
Mange tak.
> Hvis der er en ting jeg synes der mangler, så er det initiativ /
> fart. Altså at det at være hurtig betyder noget i kamp, så man kan
> have stærke krigere og hurtige krigere.
Jeg ville ikke gøre systemet for kompliceret, derfor ikke noget
initiativ/fart.
> Det kunne ordnes ved at højden på terningeslag betød noget
> alligevel, nemlig hvem der kom først, hvor bredden (altså antallet
> af ens terninger) afgjorde hvor godt det gik. Så kunne man have en
> "Hurtig" evne: Hvis du har slår terninger, tæller de som en højere
> end de rent faktisk er.
"Godlike" rollespillet har et system, der ligner det, du foreslår.
Men terningslagene i Asgård er allerede ved at nå smertegrænsen for
kompleksitet (for et begyndersystem), så jeg vil ikke gøre dem endnu
mere komplicerede. Det er mere sandsynligt, at jeg på et tidspunkt
erstatter systemet med noget enklere.
> Ellers synes jeg også at et figur ark er vigtigt (figurarket er
> ethvert rollespils sjæl!) og et indeks og / eller en
> indholdsfortegnelse.
Indholdsfortegnelse kan jeg nemt lave. Stikordsregister tager lidt
længere, og det samme gælder figurark. Men det skal nok komme.
> Og regler for drukning/kvælning/røgforgiftning.
At lave specifikke regler for alle situationer er håbløst, så det her
vil jeg nok lade være op til spillelederen at finde ud af. Men jeg
kan skrive nogle flere generelle retningslinier til spillelederen.
> Priser på plove m.m. kunne måske så henvises til et senere
> supplement kaldet: "Men har du RÅD til en korkprop?"
Jeg fandt på nettet en liste over autentiske middelalderpriser
(
http://www.fordham.edu/halsall/source/medievalprices.html). Mange af
priserne i Asgård er hentet derfra (men justeret lidt imod nordisk
kultur og tidlig middelalder), så det giver lidt overvægt af daglidags
ting og værktøj over "adventuring gear".
Torben