Software til redigering af video.
Fra : Peter

Dato : 19-03-07 23:41

Kan nogen hjælpe med et par hints til redigering af video på en 1,83 mhz
ibook, 512 mb ram (Den første version)?

Jeg er klar over at det ikke er den voldsomste maskine på markedet.
Men det må da kunne lade sig gøre, når man tænker på at TV2 (så vidt jeg er
informeret), udstyrede deres nyhedsjournalister med bærbare mac'er til
redigering i marken allerede i 1989.

Anyway: Jeg har brugt en dags tid på at teste iMovie. Og resultatet; En 40
sekunder lang video kørte desværre ikke helt smertefrit: En del hakken ­
især i overgangen til udvalgte klip og lyden forvrængede meget. Prøvede at
gemme en 5 mb Quicktime version af filmen, hvilket kørte helt smertefrit.
Rå-klippene fylder typisk 40-120 mb pr. stk. og hele projektet fylder ca. 1
GB. Der er god plads på harddisken. Det blev dog lidt bedre efter genstart
af computeren.

Er det simpelthen for tungt til iMovie? Eller er det den bærbare der er for
lille? Hvordan vil i anbefale, jeg løser problemet, hvis jeg vil lave simpel
video-redigering?

Mere ram? Større computer? Brug af andet software ­ f.eks. Final Cut Express
el. Pro?

Med den lille computer in mente, ville det da give mening at købe en ældre
version af Final Cut pro? Hvis ja, hvilken kunne da anbefales? Pro 3? 3,5?
De kan jo findes til gode priser på ebay.com.

Hvis nogen har et gode tips eller links til videoredigering for newbies, er
de også meget velkomne.

På forhånd tak.

Peter

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-07 23:55

Peter skrev:
> Kan nogen hjælpe med et par hints til redigering af video på en 1,83 mhz
> ibook, 512 mb ram (Den første version)?

Den første iBook var WC-brædtet (aka dametasken). Den kunne muligvis
godt være lidt sløv til iMovie. En Pismo havde dog ikke problemer med
det. Den CPU du nævner sad dog ikke i den første iBook (går ud fra at
det er 1,83GHz du mener).

> [...]
> GB. Der er god plads på harddisken. Det blev dog lidt bedre efter genstart

Der må være noget galt et sted hvis du ikke kan redigere video på din ibook.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-03-07 09:13

Dit problem er nok at disken er for langsom.
Til DV eller DVCAM film skal du have min. 7200 RPM diske.

Hvis filmene ligger på en ekstern FireWire disk som kører 7200 er der ingen
problemer.

Det er altid bedst, at video ligger på en anden disk end startdisken.

Men da dine filer er så små, er der muligvis osse noget galt med
konverteringen.

Hvilken type er originalerne?

mvh. Mikael Kern

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-07 13:19

Den 19.03.2007 kl. 23:40 skrev Peter <peterl@post11.tele.dk>:

> [...]
> sekunder lang video kørte desværre ikke helt smertefrit: En del hakken ­
> især i overgangen til udvalgte klip og lyden forvrængede meget.
+++++++
Orv! En hel dag!!?))
Nå spøg til side. Du skriver ikke hvilke råfiler du prøver at redigere i,
så derfor må jeg prøve at gætte:
"Du har brugt mpg2 filer som dit TV-kort har genereret(vurderet ud fra
filstørrelser samt dine resultater) og nu vil du klippe nogle reklamer
ud!?"

konklusion: Du skal bruge avi-filer som råmateriale. Mpeg2 duer ikke!
Prøv at konverter mpeg2 filerne til avi ved hjælp af programmer som
VisualHub eller FFMPEG. Inden du redigerer dem i IMovie.

Drop tanker om mere avancerede programmer, de bruger langt flere
systemressourcer. Der kan godt være små bugs i IMovie. Det må du lære at
leve med.
Hvis jeg foreksempel har et råklip på 12 minutters video, så forvrænges
lyden. Hvis jeg klipper stykket midt over så rettes lyden i de to
klip.-Tjaa.. sådan er det med programmer.

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.