Gøding til "nye" planter
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-03-07 22:41

Vi fået lavet helt ny have i uge 33 sidste år, vi har plantet

Liguster Hæk
Frugt buske
Efeu
Græs ( dog ikke plantet, men sået
Rhodoendron

Skal de have gødning nu, og hvilken bør de forskellig typer have

Mvh Jesper

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-07 22:57

On Sat, 10 Mar 2007 22:41:18 +0100, "Jesper Pedersen"
<duval@fjerntele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>Græs ( dog ikke plantet, men sået
>Rhodoendron
>
>Skal de have gødning nu, og hvilken bør de forskellig typer have

Jeg ville gøde i starten af april, en god allround-gødning til det hele.
Rhododendron'en vil dog have godt af lidt Svovlsur ammoniak også.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mureren

Dato : 10-03-07 23:12

> [...]
> Græs ( dog ikke plantet, men sået
> Rhodoendron
>
> Skal de have gødning nu, og hvilken bør de forskellig typer have

Jeg står i næsten samme situation, dog bøgehæk og frugttræer istedet

Hvor køber man billig gødning (i eller i nærheden af Silkeborg)?

Jeg har cirka 150 m2 med efeu, 750 m2 græs (golf-sorten fra Hunsballe hvis
det betyder noget), 65 m2
rhododendron-bed med cirka 12 planter (der er lidt mørkt lige nu og til
slut 9 frugttræer.
Hvor meget anslår i jeg skal bruge?

Og noget helt andet...mit græs blev sået i september, og siden den dag det
blev sået har det regnet konstant
Den udførende fik det aldrig tromlet, det agter han at gøre i år når det er
blevet mere tørt, for som det er nu laver man 10 cm dybe huller hvis man
træder ud på plænen.
Har i nogle gode tips til den udførende (som jeg ikke ville bruge igen!) og
mig angående græsset?

Mvh.
Mureren

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-03-07 16:44

"Jesper Pedersen" <duval@fjerntele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Vi fået lavet helt ny have i uge 33 sidste år, vi har plantet

> [...]

Frugtbuske: NPK gødning med kobber (=klorfri)
Efeu. Ingenting
Græs: NPK eller ren N-gødning.
Rhododendron: Svovlsur ammoniak.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-07 17:51

On Sun, 11 Mar 2007 16:43:44 +0100, "Per A. Hansen"
<xper.hansen@get2net.dk> wrote:

>Efeu. Ingenting

Den vil jeg godt modsætte mig - måske.
Hvis det er efeu brugt til bunddække, vil det være en rigtig god ide med
gødning, indtil de får dækket jorden.
Efeu har en træls tendens med at gå i stå i væksten, og være svære at få
i gang igen, hvis man glemmer gødningen de første år.

Men en efeu som først har fat og dækker tæt, det være sig henad jorden
eller op ad et hegn, har ikke behov for gødning.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/