Hvor højt er et æbletræ ved indkøb m.m.
Fra : René Hansen

Dato : 10-03-07 17:33

Hej
Min familie og jeg vil gerne have et eller flere frugt træer i haven. Jeg
har set lidt på sorter og fundet frem til flere forskellige men hvor store
eller rettere høje er de når man handler disse

Jeg har kun set priser på 200 - 300 kr på nettet

Faktisk ville jeg gerne betale mere såfremt man kunne få træer der var
højere/længere fremme hvis det er muligt.

jeg håber på lidt gode råd og gerne brugbare links

god weekend

René Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-07 21:56

On Sat, 10 Mar 2007 17:32:50 +0100, "René Hansen" <bif@tele2adsl.dk>
wrote:

>Min familie og jeg vil gerne have et eller flere frugt træer i haven. Jeg
>har set lidt på sorter og fundet frem til flere forskellige men hvor store
>eller rettere høje er de når man handler disse

Et normalt frugttræ er 2 år, og æbletræer er typisk mellem 1,80 og 3
meter høje, incl. potten de står i. Det kommer meget an på hvilken sort
det er, en Discovery er ikke nær så stor som f.eks. en Elstar.

>Jeg har kun set priser på 200 - 300 kr på nettet

Det skal nok passe, for et to års træ.

>Faktisk ville jeg gerne betale mere såfremt man kunne få træer der var
>højere/længere fremme hvis det er muligt.

Jeg har set at nogle er begyndt at lave 3-års træer. Udvalger er stadig
ikke stort, det var først sidste år jeg så dem. Du skal nok regne med at
prisen så er 500+ kroner. Træet vil være lidt højere, men især vil
kronen være mere forgrenet og du skal selvfølgelig vente et år mindre på
den store æblehøst.

Både 2 år 3-års træer er som standard beskåret så de kun har en 80-100
cm høj stamme, inden kronen forgrener sig. Men nogle planteskoler, især
dem som laver store træer, har frugttræer som ikke er beskåret i toppen.
De har en højere gennemgående stamme.

>jeg håber på lidt gode råd og gerne brugbare links

Hvad er du præcist ude efter? Et frugttræ som er stort nu, eller et
frugttræ som bliver større end normalt?
Skal det være et som bliver ekstra stort, så få det podet på vildstamme.
Frugttræer nu om stunder er podet på svagere voksende grundstammer, så
de bedre passer ind i en moderne dansk villahave.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : René Hansen

Dato : 11-03-07 22:45

Tak for alle Jeres svar

Jeg tror mit første forsøg skal være en discovery da det lyder som en god
sort der smager godt.

Træet skal stå på et mindre område så jeg har egentlig ikke behov for et
kæmpe træ.

Jeg ville gerne betale lidt mere for at få frugt hurtigere det har ikke så
meget med størrelsen at gøre.

Mvh René

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-07 07:16

On Sun, 11 Mar 2007 22:45:23 +0100, "René Hansen" <bif@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>sort der smager godt.
>
>Træet skal stå på et mindre område så jeg har egentlig ikke behov for et

Så vil discovery være god - det er et mindre træ med en dejlig smag, og
det modner sidst på sommeren hvor man stadig går rundt ude i haven. Et
spise et nyplukket æble på en aftentur i haven er altså dejligt.

>Jeg ville gerne betale lidt mere for at få frugt hurtigere det har ikke så
>meget med størrelsen at gøre.

Et to-års træ har ofte båret frugt allerede det andet år. Men et tre-års
træ vil selvfølgelig give noget mere. Spørg i den nærmetste planteskole
om de kan skaffe sådan et til dig.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 10-03-07 23:39

"René Hansen" <bif@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Faktisk ville jeg gerne betale mere såfremt man kunne få træer der var
> højere/længere fremme hvis det er muligt.

Nu siger du jo ikke hvor du bor, men her er et godt link for køb af
æbletræer:
http://www.naturehills.com/new/product/fruittrees_products.aspx?catname=Apple+Trees

/Ths.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-07 12:20

On Sat, 10 Mar 2007 23:38:42 +0100, "Thomas" <ths@invalid.dd> wrote:

>Nu siger du jo ikke hvor du bor, men her er et godt link for køb af
>æbletræer:
>http://www.naturehills.com/new/product/fruittrees_products.aspx?catname=Apple+Trees

Har du selv købt derfra?

Jeg er ikke sikker på det er en hel let sag at få indført frugttræer fra
USA, men det kan nemt være noget jeg bilder mig ind.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-03-07 12:42

"René Hansen" <bif@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højere/længere fremme hvis det er muligt.
>
> jeg håber på lidt gode råd og gerne brugbare links

Det gode råd er at udvise blot en anelse tålmodighed. Mange gange har du
frugt at smage allerede første år. Og det tager mange år at få sig et stort
æbletræ. Det du vil opnå er næppe til salg, men du må da få mit 5 meter høje
Belle de Boscop for 2000 kr. hvis du selv graver det op.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-07 17:44

René Hansen wrote:
> [...]
> hvor store eller rettere høje er de når man handler disse
>
> Jeg har kun set priser på 200 - 300 kr på nettet

Jeg har flere gange - med tilfredshed - handlet hos http://lundhede.com

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk