det ideelle hus?
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-07 16:42

Hvis man vil ofre ca 150 kvadratmeter på et hus, hvordan vil I så fordele de
kvadratmetre, for at få det optimale hus.

Jeg er selvfølgelig udmærket klar over, at der er forskel på, om man har 1
eller 4 børn. Småbørn eller teenagere. Om man er single eller par,
bedsteforældre eller på vej til at få børn.

Men når man nu skal bygge et hus, som også skal kunne sælges igen - hvad
skal man så satse på, for at lave et hus, der ikke er alt for vildt i
forhold til "normen". Om der da er en sådan????

Jeg overvejer eksempelvis at droppe bryggers - ud fra den tankegang, at et
bryggers især er beregnet til vaskemaskine og tørretumbler. Som lige så godt
kan stå i badeværelset, der til gengæld forsyens med en dør til det fri, så
man kan komme ud med vasketøjet uden at trav gennem hele huset.

Jeg vil kun have en lillebitte entré - fordi jeg synes det er spild med en
stor entré.

Jeg vil hellere have et stort køkken/alrum med fjernsyn og et lidt mindre
stue - end en kæmpestue.

Og så hører jeg til dem, der bare ikke gider de spabade, der forekommer mig
at være standard i alle nye huse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torben

Dato : 10-03-07 17:03

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> godt kan stå i badeværelset, der til gengæld forsyens med en dør til det
> fri, så man kan komme ud med vasketøjet uden at trav gennem hele huset.

Vi kunne ikke undvære vores bryggers. Hvor skulle man ellers vaske beskidte
støvler, rense pensler og rode. Jeg ville så hellere undvære hovedindgangen

> Jeg vil kun have en lillebitte entré - fordi jeg synes det er spild med en
> stor entré.

Ja, der er vi enige - men omvendt, det er møgirriterende at få gæster der
således skal "stå i kø" for at komme af med tøjet.

> Jeg vil hellere have et stort køkken/alrum med fjernsyn og et lidt mindre
> stue - end en kæmpestue.

Yes, enig. Et stort køkken med spiseplads.

> Og så hører jeg til dem, der bare ikke gider de spabade, der forekommer
> mig at være standard i alle nye huse.

Spa'en skal stå i haven

Go weekend
mvh
Torben

Fra : Leonard

Dato : 10-03-07 17:11

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote:

>Hvis man vil ofre ca 150 kvadratmeter på et hus, hvordan vil I så fordele de
>kvadratmetre, for at få det optimale hus.

Soveværelse og badeværelse så småt som muligt, der har jeg kun brug
for plads til funktioner, der skal være og ikke brug for store vidder.

> [...]
>kan stå i badeværelset, der til gengæld forsyens med en dør til det fri, så
>man kan komme ud med vasketøjet uden at trav gennem hele huset.

Bryggers skal der være, så der er et sted at skifte det beskidte
fodtøj og opbevare overtøj, samt de delvis beskidte ting, som ikke kan
tåle at stå i garagen.

>Jeg vil kun have en lillebitte entré - fordi jeg synes det er spild med en
>stor entré.

Hvis du med entré mener den fine indgang, så ville jeg droppe den
helt. Mit bryggers er fint nok til mig og dermed også mine gæster.

Til gengæld har jeg indgang direkte i køkkenet, det gør det meget
nemmere at læsse indkøbene af direkte.

>Jeg vil hellere have et stort køkken/alrum med fjernsyn og et lidt mindre
>stue - end en kæmpestue.

Jeg bruger kun køkken/alrummet. Den lille stue ved siden af venter kun
på at væggen bliver væltet, så det samlede rum bliver endnu større.
Husets primære opholdsrum kan ikke blive for stort

Da jeg gerne vil have et stort rum til min indehobby ville jeg bygge
dette rum, så det nemt kan deles i 2 eller 3, både med placering af
døre, vinduer og de faste installationer.

Jeg har ikke tal på hvormange kvm hvert rum skal være på.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Thomas

Dato : 10-03-07 19:52

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du med entré mener den fine indgang, så ville jeg droppe den
> helt. Mit bryggers er fint nok til mig og dermed også mine gæster.

Enig..... måske det er svært at gøre , når man bygger et hus fra
grunden........ men min erfaring er at mange bruger bryggers som både
bryggers og entre (hvis husplanen lægger op til det)... Nu er jeg
selv så "heldig" at bo i et Kock rækkehus fra 79' og der vender bryggers
døren ud mod haven, og så gir det mening. Men alle de huse der har 2 døre
mod "indgangssiden" kan spare den ene. Så lav ikke den fejl med 2 døre i
samme retning, hvis I bygger nyt (som er meget brugt i sen 60'er 70'er og
80'er huse). Nogle af mine venner bør i et nyopført rækkehus på over 100
m2, hvor der kun er én indgang, entre / bryggers , så andre end mig har set
lyset

Bare min mening....

Mvh

Thomas

Fra : Max

Dato : 10-03-07 18:13

Hej Lisbeth

> Jeg vil hellere have et stort køkken/alrum med fjernsyn og et lidt
> mindre stue - end en kæmpestue.

Bare husk at et stort køkken ikke automatisk giver et funktionelt
køkken, det er en arbejdsplads og det skal indrettes derefter.

--
Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-03-07 19:34

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> writes:

> Hvis man vil ofre ca 150 kvadratmeter på et hus, hvordan vil I så fordele de
> kvadratmetre, for at få det optimale hus.

25 kvm bibliotek
25 kvm køkken
25 kvm stue
20 kvm kontor
12 kvm soveværelse
12 kvm børneværelse
12 kvm børneværelse
10 kvm bryggers
6 kvm badeværelse
4 kvm badeværelse

Bare sådan cirka. Biblioteket er et must for os, det kan vi ikke leve
uden. Det er naturligvis antagende at vi engang får to børn, ellers
vil der blive lagt til biblioteket og der vil blive lavet et
værksted/hobbyrum. Men i ovenstående tilfælde vil det blive udendørs.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Leonard

Dato : 10-03-07 20:09

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

Jeg bytter lige lidt rundt på rummene:

>25 kvm køkken
>25 kvm stue
>20 kvm kontor

Ville jeg slå sammen til et køkken/alrum m. kontor i et hjørne

>25 kvm bibliotek
>12 kvm børneværelse
>12 kvm børneværelse

Placeret så de kan slås sammen til et stort hobbyrum eller deles op
til 4 værelser

>12 kvm soveværelse

>10 kvm bryggers
>6 kvm badeværelse

Jeg ville placere vaskemaskine og tørretumbler i badeværelset, så jeg
tror der skal 8 kvm til hvert rum

>4 kvm badeværelse

Jep, der skal være 2 badeværelser og ikke bare et ekstra toilet.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-03-07 21:38

Leonard <piper28a@gmail.invalid> writes:

> Ville jeg slå sammen til et køkken/alrum m. kontor i et hjørne

Aldrig nogen sinde! Vi bruger vores computere rigtig meget, så vi skal
simpelthen have et kontor. Og jeg vil også have adskilt stue og
køkken. Hvis jeg har gæster, vil jeg gerne kunne lukke døren til rodet.

> Placeret så de kan slås sammen til et stort hobbyrum eller deles op
> til 4 værelser

Ja, noget i den retning. Men et bibliotek skal der altså være!

> Jeg ville placere vaskemaskine og tørretumbler i badeværelset, så jeg
> tror der skal 8 kvm til hvert rum

Der skal være både bruser og badekar. Gigten foretrækker at man kan
stå ordentligt under bruseren og at man kan sidde i varmt vand.

> Jep, der skal være 2 badeværelser og ikke bare et ekstra toilet.

Helt uden tvivl. Det savner jeg godt nok her.

Mvh Trine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-07 10:11

Se nu bliver det rigtige spændende, hvor forskelligt, vi kan se på det. *S*

> Aldrig nogen sinde! Vi bruger vores computere rigtig meget, så vi skal
> simpelthen have et kontor.

Det samme her. Og netop derfor vil jeg ikke sidde i et husets mest kedelige
rum og arbejde ved computeren, så den skal ganske enkelt have plads i et
husets bedste rum - som bliver en stue med udsigt over skov og sø.

> Og jeg vil også have adskilt stue og
> køkken. Hvis jeg har gæster, vil jeg gerne kunne lukke døren til rodet.

For en del år siden boede jeg (som single) i en relativt lille lejlighed med
adskilt stue og køkken. Køkkenet var så lille, at gæster ikke kunne være
der, mens man lavede mad.

En af de gange, hvor maden krævede en del forberedelse gik det op for mig,
at jeg havde været adskilt fra mine gæster en stor del af tiden - fordi jeg
stod i køkkenet og de sad i stuen.

Da jeg nogle år senere flyttede, faldt jeg for en lejlighed med et meget
stort køkken. Og jeg har nu i mange år været vant til, at have spisestue i
køkkenet. Gæster er altid i køkkenet og stort set aldrig i stuen (medmindre
vi vælger at se tv sammen).

Planen for husbyggeriet er derfor: et køkkenalrum så stort, at gæsterne ikke
sidder i et andet rum, mens jeg laver maden. Og med en stor udgang (to døre)
til terrassen foran køkken/alrum.

Det med rod i køkkenet er en vanesag. Man lærer for det første at undgå det
meste og værste rod - at rydde op undervejs i stedet for at lade tingene
hobe sig op. Og så lærer man at leve med resten. Og det gør gæsterne også.
Jeg anser det ikke for noget problem overhovedet, at gæsterne ser, at der
opstår rod og fedtede fade, når man laver mad.

> Men et bibliotek skal der altså være!

Jeg køber tonsvis af bøger - men er til gengæld typen, der forærer dem væk,
når jeg er færdig med dem. Så jeg har ikke ret mange bøger og vil ikke have
det. For en fem-seks år siden smed jeg - til venners store forfærdelse - et
helt bibliotek ud. Flere tusinde bøger røg ud og bagefter kasserede jeg
mange meter reoler. Sikke en luft, der kom i stuen! *S*

Jeg gjorde iøvrigt dét, at jeg pakkede alle bøgerne væk, så jeg kunne hive
dem frem igen, ifald jeg savnede dem. Et helt år stod de i en kælder - uden
at jeg savnede en eneste. Så fik venner lov til at gå på rov. Og resten røg
ud. I den forbindelse var der én bog, der kom tilbage på hylden: "Det grønne
hus" af David Pearson.

http://www.saxo.com/author/david-pearson

Den bog er stadig stor inspiration for mig. Kigger i øjeblikket i den næsten
dagligt.

> Der skal være både bruser og badekar. Gigten foretrækker at man kan
> stå ordentligt under bruseren og at man kan sidde i varmt vand.

Ja.. i det ene badeværelse. Nemlig dét, der får direkte adgang fra det fri
og tillige kan tåle, at tre møgbeskidte troldeunger kommer hjem fra skoven
og skal direkte i badekarret, inden de kommer længere ind i huset. I den
anden ende af huset kan der være et mindre gæstetoilet (med bruser).

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-03-07 11:48

> [...]

> helt bibliotek ud. Flere tusinde bøger røg ud og bagefter kasserede jeg
> mange meter reoler. Sikke en luft, der kom i stuen! *S*

Så husker du lige min mailadresse, ikke? :)

Bøger er flotte, de pynter, er hyggelige og så er der altid noget i
nærheden, når man lige får lyst til at læse noget. Jeg kan sagtens
læse den samme bog ti gange. Og hvad nytter det, at man kun har et par
krimier, når man i virkeligheden lige har lyst til fantasy den dag?

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-07 12:11

On Sun, 11 Mar 2007 11:48:14 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>læse den samme bog ti gange. Og hvad nytter det, at man kun har et par
>krimier, når man i virkeligheden lige har lyst til fantasy den dag?

Jeg er også vældig glad for at have fået plads til bøger. Til trods for
at jeg ikke har tid til at læse ret meget og at stort set alle mine
bøger er faglitteratur. Men jeg syntes også de pynter.
til gengæld har jeg også en del have- og computerblade, som står i
kassetter, samt en flok ringbind. Det er ikke pænt at have stående.
Så en indretning hvor man kan have ringbind i nærheden, men alligevel
gemt af vejen er efter min mening optimal. Jeg kan se mine ringbind
herfra, men ikke ellers når jeg går rundt i stuen eller kigger fra stuen
ind i kontoret (der er en to meter åbning uden dør mellem de to rum.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-07 13:16

> Så husker du lige min mailadresse, ikke? :)

Jeg har faktisk en stabel (vel omkring 100 bøger), der er på vej ud!

> Bøger er flotte, de pynter, er hyggelige og så er der altid noget i
> nærheden, når man lige får lyst til at læse noget.

Der er altid en boghandler i nærheden, hvis man får lyst til at læse noget
*S*

> Jeg kan sagtens læse den samme bog ti gange.

Det gør jeg yderst sjældent. Jeg læser hele tiden fem-seks nye bøger, så der
er slet ikke tid til at læse gamle.

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-03-07 13:31

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har faktisk en stabel (vel omkring 100 bøger), der er på vej ud!

Og hvor var det lige du bor? :)

> Der er altid en boghandler i nærheden, hvis man får lyst til at læse noget
> *S*

Ikke når man flytter til Ulstrup! Gad vide om der egentlig ligger en
boghandel i Bjerringbro? Hmm. Det må undersøges. Jeg hæftede mig mere
ved at biblioteket ligger under 200 meter væk. Biblioteker er en god
ting. :)

Mvh Trine

Fra : Leonard

Dato : 11-03-07 12:47

>Aldrig nogen sinde! Vi bruger vores computere rigtig meget, så vi skal
>simpelthen have et kontor. Og jeg vil også have adskilt stue og
>køkken. Hvis jeg har gæster, vil jeg gerne kunne lukke døren til rodet.

Da jeg flyttede ind i mit nuværende hus for 6 år siden indrettede jeg
kontor med den fedeste udsigt på 1. sal. Efter et par år flyttede jeg
hele kontoret ned i stuen, hvor udsigten er den samme, selvom den ikke
er helt så høj. På den måde bruger jeg nu det meste af min tid i
husets centrale og bedste rum, i stedet for at jeg før sad langt væk
på kontoret det meste af dagen.

Men det er jo som man bedst selv synes om det man skal indrette sig og
derfor er det meget svært at indrette sig efter hvad der er bedst for
dem der skal købe det engang.

Det hus jeg solgte for 6 år siden havde jeg bygget nyt badeværelse i.
Brugt rigtigt mange penge på at få muret alt op og sort granit osv. Et
rigtigt lækkert badeværelse synes jeg, ejendomsmægleren kaldte det
også for et plus. De nye ejeres første prioritet var at bygge
badeværelset helt om, for det passede slet ikke til dem. Umuligt at
planlægge sig ud af.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-07 13:19

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> På den måde bruger jeg nu det meste af min tid i
> husets centrale og bedste rum, i stedet for at jeg før sad langt væk
> på kontoret det meste af dagen.

Sådan har jeg tænkt mig at gøre.
I min nuværende lejlighed er computeren også placeret i stuen - som er det
bedste og største rum med udsigt og lys. Til gengæld har jeg et lille
værelse, som nok i manges øjne er et fint kontor, men det bliver ikke brugt
til andet end opmagasinering. Der kan gå uger mellem jeg åbner døren til det
rum.

Mvh. Lisbeth

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-03-07 10:19

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45f2d1d5$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Men når man nu skal bygge et hus, som også skal kunne sælges igen - hvad
> skal man så satse på, for at lave et hus, der ikke er alt for vildt i
> forhold til "normen". Om der da er en sådan????

Vi er igang med at bygge vores hus om og udvide det, og i den forbindelse
har vi forsøgt at tænke en del på både vores egne nuværende behov, vores
eventuelt kommende behov og på, hvad der vil gøre det nemmest at sælge huset
igen.

Min tanke har dog været, at der ikke rigtig er en norm. Derfor er kodeordet
for os blevet flexibilitet. Altså at husets indre forholdsvis nemt kan
ændres i indretning, hvis behovene for rum-fordeling ændres.

Vi er i den situation, at vi ikke må bygge ud i grundplanet og ændre husets
udseende udefra, så det har naturligvis været en begrænsning for os, og det
betyder også, at vi max. kommer op på 130 kvm. Men overvejelserne er nok
meget det samme.

> [...]
> godt kan stå i badeværelset, der til gengæld forsyens med en dør til det
> fri, så man kan komme ud med vasketøjet uden at trav gennem hele huset.

Vi har kun en indgang i vores hus, og der er bryggers. Det udvider vi
faktisk en smule (så meget det kan lade sig gøre), fordi vi i den grad
mangler plads til opbevaring af overtøj/sko. Vi vil også gerne have, at der
skal være ordentlig plads til at smide skoene, inden man går indenfor, så
man ikke trækker alt for meget skidt og møg med ind.

Jeg ville ikke bryde mig om en dør ud til i et badeværelse, fordi der
virkelig skal være rent i badeværelset og at smutte ind og ud af haven med
vasketøj er ikke smart i den sammenhæng efter min mening.

Havde vi flere kvadratmeter at gøre godt med, ville vi nok udvide bryggerset
yderligere, så der også blev plads til vask og opbevaring af de ting, som
dårligt tåler at stå i et uisoleret skur.

> Jeg vil hellere have et stort køkken/alrum med fjernsyn og et lidt mindre
> stue - end en kæmpestue.

Hele vores stueplan kommer til at bestå af et stadig forholdsvis lille
bryggers (dog med plads til vaskemaskine og tørretumbler, tror det bliver
ca. 7 kvm), et badeværelse på ca. 6 kvm og resten bliver så køkken/alrum og
stue i et stort rum. I grundplan er her 80 kvm. Der går dog lidt plads fra
til trappen til 1.sal.

I det store rum vil det dog være muligt, med en enkelt let gipsvæg at skabe
et ekstra værelse, stort nok til dobbeltseng og med egen udgang til have og
til badeværelse. Ligeledes laver vi køkkenet så det med en enkelt gipsvæg
kan lukkes af, hvis man ikke længere ønsker det åbne køkken/alrum vil have
tingene skilt op i enkelte rum.

> Og så hører jeg til dem, der bare ikke gider de spabade, der forekommer
> mig at være standard i alle nye huse.

Vi vil heller ikke have spabad. Det forekommer mig at være en luksus som
mange køber, men forholdsvis få benytter i det lange løb. Dog laver vi
karbad i det ene badeværelse, fordi det er praktisk både i forhold til
eventuelle børn/dyr, lækkert af og til selv at få et karbad og praktisk i
forhold til vask af større ting, der ikke kan ryge i vaskemaskinen.

Vores tommelfingerregel er, at vi laver alle opholds og soverum forholds
store og åbne, fordi vi i dag kun er 2 mennesker og helst vil have god plads
omkring os. Men vi laver dem, så det med ganske få gipsvægge er nemt at
lave flere mindre rum ud af det, hvis vi skulle få børn en dag eller bare
andre behov for rumfordeling.

Mvh
Puk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-07 10:40

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse

> Min tanke har dog været, at der ikke rigtig er en norm. Derfor er
> kodeordet for os blevet flexibilitet. Altså at husets indre forholdsvis
> nemt kan ændres i indretning, hvis behovene for rum-fordeling ændres.

Huset, som jeg har planer om at få bygget, har ingen bærende indervægge. Men
alligevel er fleksibiliteten begrænset, fordi dyre rum som køkken og
badeværelse (afløb etc.) jo begrænser mulighederne efterfølgende. Man kan
lave meget store rum, der kan gøres små - eller det modsatte. Og det er nok
ikke en dårlig idé.

> [...]
> der skal være ordentlig plads til at smide skoene, inden man går indenfor,
> så man ikke trækker alt for meget skidt og møg med ind.

Tror lige jeg skal tjekke min indretning en gang til på det felt.

> Jeg ville ikke bryde mig om en dør ud til i et badeværelse, fordi der
> virkelig skal være rent i badeværelset og at smutte ind og ud af haven med
> vasketøj er ikke smart i den sammenhæng efter min mening.

Det er muligt, at du har ret, men hjælp mig lige med at forstå det....
hvorfor vil det ikke være smart at smutte ind og ud med vasketøj etc. Er det
beskidte sko, du tænker på?

> Havde vi flere kvadratmeter at gøre godt med, ville vi nok udvide
> bryggerset yderligere, så der også blev plads til vask og opbevaring af de
> ting, som dårligt tåler at stå i et uisoleret skur.

De ting skaber jeg plads til i entreen ved husets hovedindgang.

> [...]
> gipsvæg kan lukkes af, hvis man ikke længere ønsker det åbne køkken/alrum
> vil have tingene skilt op i enkelte rum.

Jeg vil også kunne lukke køkken-afdelingen af fra spiseafdelingen - men jeg
tror, det vil være rigtig synd at gøre det og kan ikke forestille mig, at
det nogensinde vil ske.

> Vores tommelfingerregel er, at vi laver alle opholds og soverum forholds
> store og åbne, fordi vi i dag kun er 2 mennesker og helst vil have god
> plads omkring os.

Jeg laver soverum småt - fordi der ikke skal være andet end seng. Jeg hader
overfyldte soveværelser. Jeg hverken læser eller ser tv i soveværelset. Så
der skal være plads til en stor seng, som man skal kunne bevæge sig omkring,
men så er det også plads nok.

Mvh. Lisbeth

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-03-07 11:22

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45f3cefc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

> Det er muligt, at du har ret, men hjælp mig lige med at forstå det....
> hvorfor vil det ikke være smart at smutte ind og ud med vasketøj etc. Er

Ja lige præcis. Vi har i vores stue 2 udgange til haven. Selvom vi
bestræber os på, at man smider skoene, når man går ind udefra, så holder det
bare ikke i længden. Vi kommer så tit til at gå ind med sko på især når vi
henter brænde, fordi vi netop står med noget tungt i armene, og så er det
besværligt at få sko af og på.
> Jeg vil også kunne lukke køkken-afdelingen af fra spiseafdelingen - men
> jeg tror, det vil være rigtig synd at gøre det og kan ikke forestille mig,
> at det nogensinde vil ske.

Ikke desto mindre er den nyeste trend faktisk at lukke køkkenet af igen.
Selvom jeg heller ikke selv tror, vi vil gøre det, så ved man jo aldrig med
dem som måske senere skal købe huset.

> [...]
> soveværelset. Så der skal være plads til en stor seng, som man skal kunne
> bevæge sig omkring, men så er det også plads nok.

Jeg bryder mig heller ikke om overfyldte soveværelser, men jeg vil have
plads til skabe med tøj og plads til at tøj der kun har været brugt kort,
kan ligge/hænge et andet sted end rent tøj, indtil det skal bruges igen.
Derudover vil jeg have god plads omkring tingene, så man ikke kanter sig
rundt, og endelig vil jeg have mulighed for senere at bryde rummene op i
mindre rum, hvis vi skulle få brug for flere rum.

Som sagt er vi kun 2 i dag og med 130 kvm bliver der rig mulighed for, at vi
kan have store rum alle vegne, da vi ikke har brug for ret mange. Skulle vi
så en dag blive flere eller få lyst til at have erhverv i vores bolig, så
kan vi nemt splitte op til mindre rum.

Mvh
Puk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-07 11:36

> Ikke desto mindre er den nyeste trend faktisk at lukke køkkenet af igen.

Jeg har hørt det. Og i et splitsekund overvejede jeg, om jeg så skulle hoppe
med på den påståede nye trend - som måske netop bare er en trend
køkkenfirmaerne finder på for at sælge nummer 2 eller 3 køkken til samme
familie.

Men jeg tror ikke på, at den er holdbar i et hjem, der IKKE lukker sig
omkring familiens egne medlemmer, men hvor der kommer masser af gæster, som
man derfor gerne vil være sammen med, når de ER i huset. Min erfaring er, at
når køkken og spisestue er helt adskilt, så går der masser af tid fra
gæsterne, hvis man ikke kan være i direkte kontakt med dem, mens man
forbereder maden.

I en familie, hvor det kan være rart at arbejde i fred og hvor samværet ikke
behøver foregå samtidig med, at man arbejder i køkkenet, er sagen en anden.

Men mit liv er sådan indrettet, at gæster konstant bevæger sig ind og ud af
mit hus - og jeg vil ikke stå isoleret i køkkenet, mens de er der, så jeg er
helt sikker på, at det åbne køkkenalrum med et fedt samtalekøkken er det
optimale til mine behov. Jeg har heldigvis prøvet begge dele *S*

Jeg har i øvrigt et eller andet sted set et køkken/alrum, der kunne deles i
to med meget store skydedøre. Det så faktisk ikke tosset ud! Så måske er en
både/og løsning langt bedre end en enten/eller.

> Selvom jeg heller ikke selv tror, vi vil gøre det, så ved man jo aldrig
> med dem som måske senere skal købe huset.

De må så gøre det - om de vil *S*

Men så får de, hvis de overtager mit p.t. planlagte hus, to aflange rum (3x6
meter) - i stedet for et køkken/alrum, der er cirka 6x6 meter med 6 meter
til loftet.

> [...]
> rundt, og endelig vil jeg have mulighed for senere at bryde rummene op i
> mindre rum, hvis vi skulle få brug for flere rum.

Den med at indrette med tanke på senere at bryde op i to rum bruger jeg i
kontoret/gæsteværelset. Det bliver så stort, at det vil kunne laves til to
værelser. (i nærheden af gæstetoilet med brus)

Mvh. Lisbeth

Fra : Leonard

Dato : 11-03-07 12:50

> [...]

>meter) - i stedet for et køkken/alrum, der er cirka 6x6 meter med 6 meter

Jeg synes 6x6 meter er for lidt plads til køkken/alrum medmindre der
er en stue med stort hul indtil lige ved siden af.

Når jeg får inddraget den stue jeg har ved siden af mit køkken/alrum
nu, bliver det samlede areal på næsten 8x9 meter. så bliver der god
plads

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-07 13:22

> Jeg synes 6x6 meter er for lidt plads til køkken/alrum medmindre der
> er en stue med stort hul indtil lige ved siden af.

Det er der.

Fra køkken/alrum er der et stort hul til en trappe, der fører op til 35
kvadratmeter stue med udsigt over skov og sø.

For enden af køkken/alrum (over kontor/gæsteværelse) vil der desuden være en
megastor hems - hvor tre troldeunger forventes at opholde sig, tegne, se tv
og have overblik over, hvad de voksne laver i køkken/alrum.

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-03-07 11:56

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> writes:

> Havde vi flere kvadratmeter at gøre godt med, ville vi nok udvide bryggerset
> yderligere, så der også blev plads til vask og opbevaring af de ting, som
> dårligt tåler at stå i et uisoleret skur.

Her er vi så heldige, at der er et rum til det i vores nye hus. Vi
kalder det serverrummet, for det er der vores servere kommer til at
stå, men der er også masser af plads til de ting. Sådan et rum har vi
også her og det er egentlig en rigtig god ide.

Mvh Trine og nu er der under 14 dage til at vi overtager

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-03-07 21:42

> Hvis man vil ofre ca 150 kvadratmeter på et hus, hvordan vil I så fordele
> de kvadratmetre, for at få det optimale hus.

Kun en indgang! To indgange ender i at alle alligevel kun bruger
"bryggersindgangen" mens den pæne er spild af kvm. Indgangen skal være stor,
så man kan komme af med tøj, tasker og sko uden at det ligner en slagmark.

Badeværelse 4-6 kvm men uden hårde hvidevarer og spabad - spild af penge og
plads. Lille soveværelse med lige akkurat plads til dobbeltseng, to stole
eller en lille bænk og masser af indbyggede skabe. Stort
køkken/spisestue/spiseplads men absolut uden fjernsyn - spisetid er
samværdstid. 4 værelser (1 soveværelse, 2 børneværelse, 1 arbejdsværelse og
ekstra gæsteværelse).

Vi har 150 kvm fordelt på stor entre, soveværelse, badeværelse køkken med
spiseplads og stue. Vi får aldrig huset solgt

Mvh Maria