Fryser i udhus - lidt måledata
Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-07 09:01

Med baggrund i debatten om at frysere ikke er konstrueret til at stå koldt*
har jeg prøvet at måle på vores. Nu har både januar og februar ikke været
særligt kolde i år men 31/12/06 satte jeg en måler på kummefryseren der står
i et uopvarmet udhus. Temperaturen derude svinger ikke så meget som udenfor,
men temperaturen følge nok døgngennemmsnittet med lidt forsinkelse.

Det er vist en whirlpool fra omkring 1998.

Den har kørt 177,7 timer af de 1602 timer jeg har målt på den - eller 11% af
tiden.

Det samlede strømforbrug er 22,68 kWh eller 2,352kWh/ugen

På hvidevarepriser.dk ser det ud til at en nyt lavenergi a++ kan nøjes med
150-160kWh om året for en 200+liter kummefryser - eller ca 2,8kWh/ugen.

Så det ikke ud til at mit gamle whirlpool bruger for meget pga af at det
står koldt.

Til sommer vil jeg måle det under en hedebølge og se hvad det når op på der
(forventeligt noget højere)

* Skulle have et stort strømforbrug eller helt fejle hvis de står for koldt.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Søren Kring

Dato : 08-03-07 13:19

Det har vist noget at gøre med at olien i kompressoren bliver så tyk ved
frostgrader, at kompressoren ikke kan køre, hvorved temperaturen stiger til
over de -18 grader (så koldt har vi jo sjældent :) og fødevarerne tager
skade. Man kan desværre ikke se det, da dette kun sker ved frostgrader og
tingene derfor aldrig tør op. Men de er nu alligevel blevet for varme.

Det er selvfølgelig en fordel at fryseren står i kølige/kolde omgivelse,
hvis man kigger på strømforbruget.

mvh. Søren

Fra : Sten Bo

Dato : 08-03-07 13:59

"Søren Kring" <sukr.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for varme.
>
> Det er selvfølgelig en fordel at fryseren står i kølige/kolde omgivelse,

Vi har et stort ældre resevekøl i et om vinteren meget koldt kælderrum,
startes til højtiderne og før store fester og det er sket, at jeg før jul
har glemt det med den kolde kompressorolie - og brændt startrelæet i en
meget modbydelige os.

Fat i et nyt relæ. (Har bekendt med hvidevare servicefirma, det var weekend,
klarer du selv! ) og inden der blev tændt igen, fik hårtørren lov til at
køre 5 minutter på kompressoren, hvorefter der blev ventet 10 min yderligere
så varmen ku fordele sig.

Startede og kørte upåklageligt.

Næste jul trykkede min kone på knappen, havde lykkelig glemt mine
formaninger og det gentog sig selvfølgelig. Havde ikke kørt i 6 mdr.

Der ligger en starter klar på toppen, og nu har jeg da styr på når det skal
køre.

Man skal ikke save den gren over man selv sitter på.

Eller pas lige på hvis det blir meget koldt. Jeg skal ikke ku sige om der
er forskel på kompressorolie.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-07 15:22

On 8 Mar., 13:59, "Sten Bo" <fjerng...@stofanet.dk> wrote:
> Eller pas lige på hvis det blir meget koldt. Jeg skal ikke ku sige om der
> er forskel på kompressorolie.

Selvfølgelig kan køleanlæg køre under kolde omgivelser, hvordan skal
kølecontainere ellers virke i fx. -10°C ?

Det kan så godt være at de de har en noget bedre olie, og hurtigere
bliver varm.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jens

Dato : 08-03-07 15:41

Hej
Jeg ved at der i de lidt større kølekompresser er et varmelegme i sumpen,
for at udskille freon der ellers vil blive optaget i olien

--
Venligst / Best Regards

Jens Vestergaard

Fra : Sten Bo

Dato : 08-03-07 16:14

> [...]

kølecontainere ellers virke i fx. -10°C ?

Det kan så godt være at de de har en noget bedre olie, og hurtigere

Selvfølgelig - men det her havde stået stille i 6 mdr. og er
rimeligvis slidt.
Er der tændt kører kompressoren vel en gang i mellem, Jeg kan i hvert fald
mærke svag lune i "fadeburet" 2x 3 m2 når fryseren og køleskabet begge er
tændt.

En køleteknikker/sælger fortalte for øvrigt i en salgstale i
en boligforening (år siden) at kompressoren ikke "nødvendigvis" bruger
"nævneværdig" mere strøm før den er godt slidt og meget gammel. Lang flad
kurve og så en stejl stigning.

Hvor man naturlig vis efterhånden opdager, at der ikke er køl eller frys
selv om
kompressoren kører. (Kompressorer er måske blever dårligere siden da?) Folk
har skabe der måske er 25 30 år gamle der stadig nærmest bruger det de
gjorde som nye. Tiden kan så være løbet fra isoleringen tætningslister og
ikke mindst teknikken, hvilket er en anden sag.

Vi havde f.eks. engang et par fryseskabe med en varmetråd/rør lagt ind i
kanten
ud mod døren, og den varmede så godt, at der aldrig kom rim is på kanten af
frostribberne ud mod døren, eller på hele overste ribbe oppe i toppen af
skabet.
Hvilket ellers altid rimer først til. Ekstremt dårlig design.
Døren var tæt.

Jeg tror at man, i tvivl om udskiftning, skal låne den måler af elværket og
få en konkret måling af forbruget. Hvordan står det til og derefter lave
regnestykket. År tilbagebetaling. Det gjorde vi i boligforeningen - lånte 5
elmålere prøvede 10 steder x 2 uger og udsatte derefter købet et par år.

Det har da før været fremme, at fabrikanternes oplysninger til ABC
deklarationen ikke altid passer. Forbruget har i nogle tilfælde været
væsentligt større, altså falsk reklame.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 11-03-07 18:32

> [...]
> der (forventeligt noget højere)
>
> * Skulle have et stort strømforbrug eller helt fejle hvis de står for

Spørgsmålet om hvor koldt en fryser bør stå, blev omtalt i Radio Syd for ca.
14 dage siden.
Man ringede til et af firmaerne, jeg mener der var Brdr.Gram, og snakkede
med en tekniker.
Han oplyste, at de frysere der blev solgt i DK var beregnet til at stå i
lokaler der ikke kom under 14 grader. De kunne sagtens stå køligere, men
det ville gå ud over økonomien.
Frysere og køleskabe blev lavet efter hvor de blev solgt. Skulle de sælges
langt sydpå, så fik de bl.a. en større fordamper.
Der skulle på alle apparaterne stå en kode der henviser til den rette
"opbevaringstemperatur"
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-07 22:53

> [...]
> Han oplyste, at de frysere der blev solgt i DK var beregnet til at stå i
> lokaler der ikke kom under 14 grader. De kunne sagtens stå køligere, men

Lige præcis derfor jeg har målt på mit her i januar og februar- Jeg har ikke
checket med DMI hvad døgn middel temperaturer har været men mon ikke
temperaturen det meste af tiden har ligget mellem 5 og 10 grader ?
Ihvertfald ikke højere ...

Men jeg synes mine målinger dokumenterer at lige præcis den fryser ikke har
problemer med de temperaturer der har været i udhuset i janbuar og februar i
år. (Btw så har den stået der siden 1998)

/A