Musikkens hemmelige følelsesmæssige sprog?
Fra : Kokken

Dato : 03-03-07 20:15

Hvordan kan det være at melodi linien i A whiter shade of Pale kan sætte
følelser igang i mit sind. Hvis jeg tager alle noderne og bytter bare en
lille smule rundt på dem så bliver det til et stykke ligegyldigt musik.
Hvordan kan det være at nogle toner spillet i den rigtige rækkefølge sætter
følelser igang i os mennesker. Mig bekendt findes der ingen Parlør eller bog
som kan fortælle hvad det er for et hemmeligt sprog som musikken benytter
sig af for at kunne snakke direkte til vores følelser. Vi kender allesammen
mange melodier med et spændende musikalsk forløb. Hvorfor kan dette forløb
ikke sættes på en formel? Hvorfor forekommer nogle musikalske forløb at være
logiske og følelsesmæssigt tilfredsstillende og forløsende.

Vores krop og sanser er dannet i en tid hvor vi levede som jægere. Det var
selvfølgelig vigtigt at alle jægerens sanser såsom hørelse, syn, lugtesans
kunne arbejde hurtigt sammen så at jægeren hurtigt kunne tage bestik af hvor
tæt på det opsporede rovdyr han var og høre på dyrets knurren hvad det var
for et dyr og om det var såret - om det var på vej væk eller på vej til at
angribe. Det krævede bla. en højtudviklet høresans.

Det er alt sammen meget godt - men hvordan fanden flettes det føromtalte
hemmelige musiksprog ind i denne sammenhæng. Hvor i vores jægervens
tilværelse havde han gavn af at kunne opfatte harmoni i de sange som blev
sunget om aftenen omkring lejrbålet efter jagten.

Er der forsket i dette. Det ville være dejligt hvis nogen kunne henvise til
et site på nettet eller andet som omtaler dette emne.

Sidder der mon en og læser dette indlæg som er god til engelsk og som vil
oversætte det til engelsk så at jeg kan poste spørgsmålet i forskellige
musik forums?

Fra : Ralph

Dato : 03-03-07 23:53

"Kokken" <popserver@huk.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være at melodi linien i A whiter shade of Pale kan sætte
> følelser igang i mit sind. Hvis jeg tager alle noderne og bytter bare en
> lille smule rundt på dem så bliver det til et stykke ligegyldigt musik.

A whiter shade of pale bygger på et gammelt stykke klassisk musik af Bach
(sikkert Johan Sebastian), og den nyere musik bygger på samme
akkorder/basgang, "Kald det kærlighed, Lars Lilholt - jeg vil male himlen
blå, Pia Raug, etc."
En anden rundgang blev "opfundet" af Mozart "C,Am,F,G" som er brugt
utallige gange siden, senest af Niarn, lidt sjovt at hans he-man sang/rap
bygger på "æblemand/blue moon-akkoderne"

--
Ralph

Fra : Thormod Johansen

Dato : 04-03-07 03:21

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> (sikkert Johan Sebastian), og den nyere musik bygger på samme
> akkorder/basgang, "Kald det kærlighed, Lars Lilholt - jeg vil male himlen

Det synes jeg nu er en tilsnigelse af rang. Bare fordi man bruger en
nedadgående basgang, betyder det ikke, at man laver en variation over et
tema af Bach.

> En anden rundgang blev "opfundet" af Mozart "C,Am,F,G" som er brugt
> utallige gange siden, senest af Niarn, lidt sjovt at hans he-man sang/rap
> bygger på "æblemand/blue moon-akkoderne"

Nu forholder det sig jo sådan, at der kun findes 12 forskellige toner i den
vestlige musik og dermed også et begrænset antal akkorder. Heldigvis skal
der mere end en akkordgang til at definere et nummer. Ellers ville der
aldrig blive lavet nye numre. I øvrigt kunne jeg godt tænke mig lidt
dokumentation på, at Mozart har "opfundet" en akkordgang. Hvad mener du i
øvrigt med "opfundet". At han i virkeligheden ikke har opfundet den?

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 17:54

On Sun, 4 Mar 2007 03:20:46 +0100, "Thormod Johansen"
<test@invalid.invalid> wrote:

>Det synes jeg nu er en tilsnigelse af rang. Bare fordi man bruger en
>nedadgående basgang, betyder det ikke, at man laver en variation over et
>tema af Bach.

Præcis, og "kald det kærlighed" er et rip off, (tone for tone, fra et
guitarværk af Smetana, ikke JSB.

/Alex

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 05-03-07 19:23

Alex Linaa wrote:

> Præcis, og "kald det kærlighed" er et rip off, (tone for tone, fra et
> guitarværk af Smetana, ikke JSB.
>
> /Alex
Har hørt dette et par gange. Du ved ikke tilfældigvis hvilket værk af
Smetana det drejer sig om?

mvh
Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 09:58

"Jeppe Madsen" <j@s.a.uk> skrev i en meddelelse

> Har hørt dette et par gange. Du ved ikke tilfældigvis hvilket værk af
> Smetana det drejer sig om?

"guitarkoncert i...."

Mere ved jeg faktisk ikke. Det har været opppe at vende i NG'en før, men jeg
kan ikke lige finde det.

/Alex

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-03-07 10:35

Jeppe Madsen skrev:

> Har hørt dette et par gange. Du ved ikke tilfældigvis hvilket
> værk af Smetana det drejer sig om?

Der findes bearbejdninger for klassisk guitar af dele af
værket "Die Moldau" (Vltava).

Prøv at google: Smetana guitar Moldau.

--
Herluf :·)

Fra : Jeppe

Dato : 08-03-07 00:55

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Der findes bearbejdninger for klassisk guitar af dele af
> værket "Die Moldau" (Vltava).
>
> Prøv at google: Smetana guitar Moldau.

Jo tak, jeg er bekendt med Vltava og efter en umiddelbar gennemlytnig
har jeg ikke fundet nogen temaer der lød som "Kald det Kærlighed". Sådan
huskede jeg det heller ikke.

Jeg kunne ikke umiddelbart finde nogle guitarværker af Smetana, de
eksisterer måske, men svjv har han primært begået operaer,
orkesterværker og strygerkvartetter.

Desuden var hans senere værker kraftigt inspireret af temaer fra
folkemusik, hvorfor 'kald det kærlighed' kunne være et rip off af en
folkevise. Derfor kunne det være interessant om det var fra et af hans
nationalromantiske værker eller hans mindre inspirerede arbejder...

Nå, glimrende lejlighed til at genhøre Mà Vlast når jeg finder en
anstændig indspilning.

mvh
Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 18:14

On Sat, 3 Mar 2007 20:15:03 +0100, "Kokken" <popserver@huk.com> wrote:

> [...]
>ikke sættes på en formel? Hvorfor forekommer nogle musikalske forløb at være
>logiske og følelsesmæssigt tilfredsstillende og forløsende.

Hvorfor scorer blondinen med det lange hår flere fyre?
Hvorfor scorer alfa-hannen flere kvinder?
Hvorfor bliver mennesker melankolske når solen går ned?
etc.....

Det er altsammen kemi indkodet i vore gener for længe siden. Den
eneste forskel er at vi i dag er bevidste om det, og har lært at
udnytte signalerne, både i kropssprog og i musikken.

> [...]
>tilværelse havde han gavn af at kunne opfatte harmoni i de sange som blev
>sunget om aftenen omkring lejrbålet efter jagten.

Samme sted som i dag tror jeg. Musik er jo ikke direkte til gavn, kun
som rekreation. At det så er gavnligt er en anden sag.

>Er der forsket i dette. Det ville være dejligt hvis nogen kunne henvise til
>et site på nettet eller andet som omtaler dette emne.

Det er en utrolig spændende problemstilling du her har fat i.
Hvis du finder noget om det, så hold lige gryden i kog her i
nyhedsgruppen, så vi andre kan være med på sidelinien.

/Alex

Fra : Thormod Johansen

Dato : 07-03-07 15:37

"Kokken" <popserver@huk.com> wrote in message
> Hvordan kan det være at melodi linien i A whiter shade of Pale kan sætte
> følelser igang i mit sind.

Det er fordi, det er baseret på førsteordens prædikatlogik.

Fra : Kokken

Dato : 16-03-07 09:25

> Det er fordi, det er baseret på førsteordens prædikatlogik.

Jeg har prøvet at google det. Får noget frem om matematik og kan ikke finde
noget som umiddelbart kan overføres til musikken.

"Gödels geniale idé var at betragte et udsagn, der sagde 'Jeg kan ikke
bevises'. Hvis det passer, kan man ikke bevise det. Hvis det er løgn, kan
man jo netop bevise det; altså har man bevist noget, der ikke passer.
Udsagnet er sandt hvis og kun hvis det ikke kan '' bevises.

Det var ikke godt for den matematiske logik, men det var ikke fordi det var
et paradoks, en selvmodsigelse, det ikke var så godt. Problemet er et andet:
Udsagnet 'Jeg er ubeviselig' er sandt. Det betyder: Der eksisterer sande
udsagn, som man ikke kan bevise. Der er sandheder, man ikke kan nå med sin
matematiske og logiske bevisførelse."

Tor Nørretranders: "Mærk verden", p. 69

begin 666 clip_image002.gif
M1TE&.#EA40`5`'<`,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y
M! $`````+ (``P!+``X`@ ````````)KA(^IRQ -XWFR5FHSPIKQ]'59*$Y>
M1SH0%K0.V<:RK(3QN]C3XYJ[D8I\4CT=:,/;_( EE0_$RBF71^93,Y1>KQSB
K$S8+&ZM.;=:\M<!JZ6FW0:&)@L.;\,RV-E?D/=HOU ;H9#=X4FA85@``.P``
`
end