Rødvinssovs
Fra : Tom

Dato : 03-03-07 08:13

Helst ingen til Google mm, men kun opskrifter folk selv kender og kan hjælpe
mig med, når det går galt for mig

Jeg skal have lavet mig en rødvinssovs men hver gang jeg forsøger smager den
bare underligt!

Er der nogen der har en god opskrift, som folk de serverer den for altid
spørger efter opskriften på?

Fra : mcloud

Dato : 03-03-07 11:23

Hej
Min er let og smager fremragende ,skal selv lave den i aften til
kalvefilet.
Here goes:
2-3 skallotteløg fint hakkes
6-8 champignon finthakkes
rødvin
salt og peber
smør,olivenolie
fond eller bouilon

løg og champignon svitses svagt i 1½ spsk olivenolie eller smør
kom½ l god rødvin på og lad det koge -simre ind til det er tykt ( under
det halve) og kom så derpå en god fond eller bouilon på og reducer igen til
under det halve .
smag til med salt og kværnet peber.
Rør 6-8 kolde smør klumper i saucen for at runde den af .
Jævn hvis den er for tynd med majsstivelse eller lidt matizena.
mvh
mcloud

Fra : Tom

Dato : 08-03-07 20:31

"mcloud" <kim@kiras.dk> wrote in message
> fond eller bouilon

Hvor meget?
Hvilken type?

Jeg tog to Knorr oksebouillon terninger i en halv liter vand og det gik
galt.
Det blev meget salt og smagte ikke som den skulle.

Jeg reddede den med sukker og ekstra smør samt ribsgele.

Sovsen endte med at smage super, men det var nok ikke en klassisk
rødvinssovs smag

Fra : Gamle

Dato : 09-03-07 03:18

Tom wrote:
> [...]
>
> Jeg reddede den med sukker og ekstra smør samt ribsgele.
>
> Sovsen endte med at smage super, men det var nok ikke en klassisk

Hvor mange liter endte du så med?

Mvh.
Torben

Fra : Tom

Dato : 09-03-07 09:06

> Hvor mange liter endte du så med?

1
Og resten bliver varmet i micro ovnen nu, men jeg vil jo hellere anvende den
rette bouillon.

SKal man tage grøntsags eller klar bouillon?

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-03-07 21:35

"Tom" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har en god opskrift, som folk de serverer den for
> altid spørger efter opskriften på?

Here goes:

Vaskede - ikke skrællede - kartofler skæres i kvarte. Massevis af løg
hakkes. Massevis af hvidløg hakkes. Fordel kartofler, løg og hvidløg i en
olivenolieindsmurt bradepande. Rodes godt igennem med olivenolie og groft
salt. Culotte oven på. Det hele overhældes med en blanding af rødvin (fra
whatever) og fløde fra Øllingegaard (ca. halvt af hver - mindst én liter i
alt). I ovnen ved 225 grader i 20 minutter - derefter skrues ned til max.
120 grader. Stegetermometer dybt begravet i kødet. Når kødet nærmer sig de
58 grader (dvs. omkring de 50 grader), hældes al væden fra bradepanden op i
en tykbundet gryde. Væden indkoges til passende konsistens og smages til med
mere rødvin, peber, ribsgele og saft fra en frisk lime. Det passer som
regel, at sovsen har rette konsistens, når kødet er færdigstegt (altså har
nået de max. 58 grader i kernen).

Brug af jævner og/eller kulør er totalt forbudt. Overtrædes dette forbud,
kommer man til at brænde op i Maizena-helvedet!

Kød og/eller bradepandeindhold kan smides ud, men jeg spiser nu det hele
sammen med sovsen.

Er du grønt-fanatiker, kan du passende supplere med bønner og/eller
sukkerærter. Husk, de skal have et godt bid.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 07-03-07 01:07

On Sat, 3 Mar 2007, "Jens Bruun" wrote:

>Vaskede - ikke skrællede - kartofler skæres i kvarte. ...

Det har længe undret mig, at mange efterhånden foretrækker kartofler
med skrællen på, uanset om det drejer sig om kogte, bagte eller nye
kartofler - altså i det omfang, at skrællen er fin og tynd.

Der må være nogle gode smagsstoffer i skrællerne.

Derfor strejfede den tanke mig, at det kunne være en god idé at
tilberede (koge, bage, fritere, grille, riste eller stege) skrællerne,
og servere dem som tilbehør.
Industrien kan tjene kassen, ved at præsentere affaldet som lækkert
tilbehør.

Har nogen her prøvet at tilberede kartoffelskræller, og serveret dem
for gæster?
Hvordan blev resultatet?

>Brug af jævner og/eller kulør er totalt forbudt. Overtrædes dette forbud,
>kommer man til at brænde op i Maizena-helvedet!

Delvis enig. Kulør er for det meste (kunstigt) karamel, og sammen med
lidt vineddike kommer det tæt på Claus Mayers - "Hvad var det nu det
hed?" som skal bruges til sovsen.

>Kød og/eller bradepandeindhold kan smides ud, men jeg spiser nu det hele
>sammen med sovsen.

Ja, vi fattigrøve må nøjes med velsmag og sund kost.

m.v.h. Emil