Vodka i fryseren
Fra : Dopedog

Dato : 26-02-07 14:40

Hejsa.

Jeg har en flaske vodka som jeg har overvejet at smide i fryseren for at den
kan blive "ordentlig kold" til weekenden. Sprut kan jo ikke fryse, right ?
Vil bare lige være helt sikker så flasken ikke splintrer eller noget.

-Ronnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-02-07 14:50

Dopedog wrote:
> [...]
> for at den kan blive "ordentlig kold" til weekenden. Sprut kan jo
> ikke fryse, right ? Vil bare lige være helt sikker så flasken ikke

Jeg tror ikke at du skal være nervøs for at flasken splintrer.
Spiritus kan ganske rigtigt ikke fryse. Jeg bruger det selv til
julesnapsen hvert år (og ja, jeg ved godt at der er modstandere af
iskold snaps, men sådan kan jeg, og sikkert også mange andre, nu
bedst lide den )

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-02-07 15:30

Tove Krieger wrote:

> [...]
> julesnapsen hvert år (og ja, jeg ved godt at der er modstandere af
> iskold snaps, men sådan kan jeg, og sikkert også mange andre, nu

Der er jo snaps og der er snaps. En af mine venner sørgede for et par år
siden for at jeg genopdagede hvor godt en iskold Rød Ålborg smager til en
sommerfrokost. Serveres i 2 cl glas for sådan nogen skal ikke bides.

Men hvis det Ålborgs rigtige julesnaps (den på 47%) eller snaps af lignende
klasse, så er vi ikke enige.

Ebbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-07 14:49

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> writes:
> [...]
>?
>Vil bare lige være helt sikker så flasken ikke splintrer eller noget.

Det gør den ikke, så smid du den roligt i fryseren.
Hvad er det for noget vodka?
Der er nogle af de ægte russiske og polske der faktisk vinder ved ikke at
være for kolde.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : benneweis

Dato : 26-02-07 16:08

On 26 Feb., 14:39, "Dopedog" <ostejorgenskimSLETDET...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> kan blive "ordentlig kold" til weekenden. Sprut kan jo ikke fryse, right ?
> Vil bare lige være helt sikker så flasken ikke splintrer eller noget.

Hvis du har en rigtig god fryser, kan du faktisk godt risikere, at en
flaske sprut fryser til is.
En blanding af alkohol og vand i det blandingsforhold som normal
speritus har fryser ved cirka - 25 C

/Benneweis

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-02-07 16:17

benneweis wrote:

> [...]
> en flaske sprut fryser til is.
> En blanding af alkohol og vand i det blandingsforhold som normal

Jeg vil nu ikke kalde en fryser "god" hvis temperaturen er -25 grader.
En fryser skal holde -18 grader for at fryse korrekt. ellers
risikerer man fryseskader på f. eks. kød.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-02-07 16:53

Tove Krieger wrote:

> Jeg vil nu ikke kalde en fryser "god" hvis temperaturen er -25 grader.
> En fryser skal holde -18 grader for at fryse korrekt. ellers
> risikerer man fryseskader på f. eks. kød.

Den kommer du lige til at kommentere yderligere eller henvise til mere
information. Det er i hvert fald nyt stof for mig.

- Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-02-07 21:04

Lars Kristensen wrote:

> Den kommer du lige til at kommentere yderligere eller henvise til
> mere information. Det er i hvert fald nyt stof for mig.
>
> - Lars

Iflg. min "frysebog" er den rette temperatur i en fryser -18 grader,
lavere temperatur er ikke påkrævet, men giver kun en højere elregning.
Det er kun når man skal indfryse varer, at temperaturen skal ned
på -25 grader under indfrysningen, der helst skal foregå hurtigt.

Fra : Ralph

Dato : 26-02-07 16:53

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kan blive "ordentlig kold" til weekenden. Sprut kan jo ikke fryse,
> right ? Vil bare lige være helt sikker så flasken ikke splintrer eller

Det kommer an på alkoholprocenten - jeg køber engang imellem en flaske
billig snaps* den ligger vist på omkring 32-35% - den bliver til grødis. Så
hvis jeg var dig ville jeg kigge til vodkaen** efter et par timer for at se
hvordan det gør.

* Når den er grødis kan jeg ikke smage den alligevel, derfor bare den
billige.

** Vodka er jo ikke bare vodka, der findes svagere "teenage-modeller" med
alverdens smage.

--
Ralph

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-02-07 17:04

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> billige.
>
> ** Vodka er jo ikke bare vodka, der findes svagere "teenage-modeller" med

Vi spillede engang i en tysk tennisklub, og da 'festen' var forbi ville
værten give os en skænk af det bedste han havde på hylderne. Det blev en
dybfrossen rød Aalborg (Maltezerkreuz) rystet ud som ketchup i nogle 4-5
cl dybfrosne glas, som i løbet af et halvt minut var dækket med is.
Og så var det bare 'bottoms up' - og det smagte ikke af en skid, men ca.
et halvt minut senere eksploderede den som en stjernekaster nede i
maven. Det var mere sjældent end kønt. Men flasken revnede altså ikke !
mvh
Erling

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-02-07 18:17

Det kommer an på alkoholprocenten og fryserens temperatur.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Dopedog

Dato : 27-02-07 00:06

[SNIP]

Hejsa allesammen.

Tak for svarene. Det handler om en Fürst Gregor vodka (den billige fra REMA)
med 37.5%. Jeg har prøvet at smide den i fryseren nu, og håber så på det
bedste :)

Tak igen.

-Ronnie

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-07 07:52

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> for at den kan blive "ordentlig kold" til weekenden. Sprut kan jo
> ikke fryse, right ? Vil bare lige være helt sikker så flasken ikke

En ikkesød vin på under 20% alkohol kan splintre en dårlig glasflaske,
hvis du ikke har drejet skrueproppen en anelse åben så overtryk kan
slippe ud

Vodka er to dele vand til en del alkohol og alkohol fryser vist ved ca
minus 50 grader

Skade ved frysning er ellers kun at bær og grønsagskonsistens smadres
og mælkeprodukter skiller ud (koagulerer)
Kærgården holder sig uændret i en milliard år hvis nedfrosset.