Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal jeg ombestemme mig?
Fra : Henning

Dato : 22-02-07 15:36

*Skrev denne tråd i foto.indkoeb, men da det handler billeder og teknik,
så skriver jeg den også her*

Jeg købte mig et sony dsc t30 (sort) for et lille stykke tid siden. Det
er virkeligt et lækkert kamera, fedt design osv.

Men når man har en lille fotograf indeni sig, så er der visse
begrænsninger ved et sådan kompaktkamera.

Det er alt sammen kort fortalt.

Det jeg står og overvejer er:

1) Returnere mit t30 kamera, inden de 14 dages returret udløber (sker i
morgen)
Og derefter gå på udkig efter et digitalt spejlrefleks kamera.

eller

2) Beholde det som et all-around kamera. Og senere hen købe et digitalt
spejrefleks.

Skal lige siges at jeg til at starte med faktisk overvejede at kaste mig
direkte ud i digitalt spejlrefleks, men prisklassen er jo en noget andet
end kompaktkamera's prisklasse. Og derfor ville jeg netop købe t30 og
senere finde frem til hvad jeg måtte mangle i det, og hvilket dslr
kamera det så en gang skulle blive.

Her er lidt eksempler på billeder jeg har taget med mit t30.
Originale billeder skaleret ned fra en 7MP opløsning til 1024 x 768.

http://henninghorn.dk/t30/1.jpg
http://henninghorn.dk/t30/2.jpg
http://henninghorn.dk/t30/3.jpg

http://henninghorn.dk/t30/4.jpg (originalt)
http://henninghorn.dk/t30/5.jpg (redigeret: + skarphed, + mætning)

Lidt bonus info.
Er 17 år og er nok det man vil kalde for amatør fotograf.
Men er virkelig interesseret i fotos, så mangler lidt begynder vejledning.

På forhånd mange tak
Mvh.
- Henning Horn

Fra : Thomsen

Dato : 22-02-07 16:36

"Henning" <no@mail.info> wrote in message
> [...]
> Er 17 år og er nok det man vil kalde for amatør fotograf.
> Men er virkelig interesseret i fotos, så mangler lidt begynder vejledning.

Hej Henning
Synes helt klart, at du kan noget med et kamera. Fine billeder. Flot med det
enkle. God stemning.
Du skal da fluks have et digital spejlrefleks

Hvis du er rig så behold Sony'en. Overvejer selv at kombinere mit digitale
spejlrefleks med et lille kompaktkamera (når jeg bliver rig).
Det kan være praktisk i nogle situationer.

Eks. på gode spejlreflekser:
Canon 400D...hvis du har en lille hånd. 10 mil pix
Canon 30D...bedre greb end 400D (lidt ældre) 8 mil pix
Nikon D80....har mange knapper..så man kan indstille kameraet med fingre
uden at kigge på display. 10 mil pix

eller Olympus E-500...jeg tror man for meget for pengene.

Der var lidt eksempler på nye kameraer, men linserne er næsten vigtigere. Så
det kan også være godt at finde et brugt hus (en ældre model) og så bruge
pengene på en satan af en linse.

Forgængerne for de ovennævnte kameraer:
Canon 350D
Canon 20D
Nikon D50, D70

Men fortsæt med at skyd løs.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 22-02-07 16:47

> [...]

> det kan også være godt at finde et brugt hus (en ældre model) og så bruge

Hej igen
.......glemte lige Nikon d40....har ikke lige så mange indstilningsmuligehder
som de andre, men er billigt.

mvh Ole

Fra : Henning

Dato : 22-02-07 16:59

Thomsen skrev:

> [...]
> det kan også være godt at finde et brugt hus (en ældre model) og så bruge

Er jeg rig?
Tjo. Jeg bruger mine penge fornuftigt og er på frikort :)
Får børnepension 1400 ca., arbejder som opvasker (65 i timen) i vagter
på omkring 7 timer, og det gør jeg 1-2 gange om ugen, hvis ikke flere.
Plus det, er jeg også webudvikler/webprogrammør, og der er timelønnen
godt 7 gange højere end som opvasker :)

Nok om det.

Bare fordi man har råd, mener jeg bestemt ikke at man så bare skal købe løs.

Kompaktkameraets nok allerstørste fordel er størrelsen. Det er praktisk
og man kan have det med når som helst. Derfor overvejer jeg netop at
beholde det.

3100kr. er jo også mange penge som jeg kan få tilbage hvis jeg returnere
hele pakken(Sony T30 + 1GB MS PRO DUO + Taske) jeg købte hos
fotohandleren i byen. Og det skal gøres i morgen, da d. blev købt d. 9.
Og der findes vel 14 dages returret?

Mvh.
- Henning Horn

Fra : E.M.

Dato : 22-02-07 17:09

> Og der findes vel 14 dages returret?
>

> Mvh.
> - Henning Horn

Kun hvis du har købt over nettet, har du købt i en fysisk butik har du ingen
returret, men det kan jo være forhandleren er i godt humør

Mvh. E.M.

Fra : Thomsen

Dato : 22-02-07 18:12

> [...]
> hele pakken(Sony T30 + 1GB MS PRO DUO + Taske) jeg købte hos fotohandleren
> i byen. Og det skal gøres i morgen, da d. blev købt d. 9.

Jeg kan jo se at du kan tage gode billeder med Sony'en, men en af grundene
til at jeg tror du vil få mere ud af et spejlrefleks, udover
indstilningsmulighederne, er den større kontakt man får med motivet . Det er
måske mig der er hyperfølsom, men det er lidt ligesom forskellen mellem at
spille med en klaverlyd på et elorgel og spille på et rigtigt klaver.

Du kan komme rimeligt langt med 3100 kr. Jeg kan se på edbpriser.dk at en
Nikon D40 med linse
og en Canon 350D med 18-55 mm koster ca. 5000,-. Og en D70 med 18-70 mm
ligger på ca. 7000,-.

Og som E.M. nævner skal du lige dobbelttjekke returretten hvis det ikke er
en netbutik.

mvh Ole

Fra : Jakob

Dato : 22-02-07 18:20

In article <h5jDh.56$4l7.4@news.get2net.dk>, no@mail.info says...
> fotohandleren i byen. Og det skal gøres i morgen, da d. blev købt d. 9.
> Og der findes vel 14 dages returret?

Det vil nok være temmeligt overraskende hvis din fotohandler vil taget
det retur efter du har brugt det i 14 dage. Det er han på INGEN måde
forpligtiget til

Kan kun forestille mig at han vil gøre det hvis du opgraderer hos ham.

Venlgi hilsen

Jakob

Fra : Henning

Dato : 22-02-07 18:41

Sælgeren er virkelig og flink og i godt humør osv..
Var dernede inden lukketid i dag og snakkede om at returnere det.
Det ville han godt, men så skulle de selvfølgelig fremstå som nyt.
Det gør det bestemt stadigvæk : )

Alt i alt vil det ikke undre mig hvis vi skulle have snakket i over en
time sammenlagt, hvis ikke mere.

Jeg snakkede selvfølgelig videre om DSLR og alt det der.
Vi endte så med at aftale at jeg kunne bruge weekenden til at beslutte
mig, og så ellers komme i starten af næste uge, hvor vi så skulle se på det.

Mvh.
- Henning Horn

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 23-02-07 10:23

"Henning" <no@mail.info> skrev i en meddelelse

> Vi endte så med at aftale at jeg kunne bruge weekenden til at beslutte
> mig, og så ellers komme i starten af næste uge, hvor vi så skulle se på
> [...]
Hej Henning

Du kan med stor fordel købe Dslr til meget nedsatte priser, hvis du vælge en
lidt ældre model f.eks. 1-1½ år
Lige nu er Nikon D70s meget billig i Dk. Det sælges hos fotohandleren med en
god Nikon 18-70 optik til ca. 5700.-kr Hvis du har mod på at handle over
nettet i Tyskland kan du få det til ca. 3200.-kr for kamerahuset med tysk
manual. Det er rigtig billigt.
Der er flere Kameramodeller som har 1-1½ år på bagen og måske "kun" har ca.
6mega pixel, men det er rigeligt til det meste, så mit råd er at du
returnere det du har købt til den flinke mand, og lægger ca. 3000.-kr oveni
og får dig et Dslr.
Da du er begynder ud i fotograferingen er det vigtigt at du har en du kan
snakke teknik med ,og som kan hjælpe dig når du skal ud og bruge penge.Det
er fristende med de billige netkøb, men i din situation vil jeg råde dig til
at bruge din fotohandler.En god fotohandler hænger ikke på træerne i dag. Og
der skal tros alt vaskes rigtig meget op ved fejlkøb før der er råd til nyt.
venlig hilsen
Flemming Aagaard