Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny Canon mk3
Fra : Tommy Hjorth

Dato : 22-02-07 08:24

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 22-02-07 08:47

On Thu, 22 Feb 2007 08:23:49 +0100, Tommy Hjorth wrote:

> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.
>
> http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111
>
> billede eksempler.
>
> http://web.canon.jp/Imaging/eos1dm3/eos1dm3_sample-e.html
>

> Tommy

Og et par andre nye ting

http://www.dpreview.com/news/0702/07022207eos1dmarkiiiaccs.asp

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 08:56

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> wrote in message
> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.
> http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111

Fine sager. Bliver spædende at se hvad Nikon kommer med ved samme lejlighed

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-07 10:59

"Thomas Schreiber"
> "Tommy Hjorth"
>
> Fine sager. Bliver spædende at se hvad Nikon kommer med ved samme
> lejlighed
>

> --
> Thomas Schreiber

Mon ikke Nikon venter på 1Ds'ern - som uforståeligt ikke
ser ud til at komme til markedet i denne omgang, uhm..

Live preview er noget vi ikke har savnet, ikke specielt
brugbart da lcd'ern ikke kan vippes, hvad skal vi dog
med den feature, stå med 2+ kg i armslængde er ikke
noget jeg har savnet.

Bedre AF lyder lovende, bedre signal/støj lyder lovende??...
Interface ligner 20D, 5D og det er fornuftigt... 250g lettere
bedre end ingenting. 10mp lidt skuffende, hvis det indikerer
at 1Ds3 blir et ca.20mp... Selvrensende sensor, hum ok...
10 b/s og 30 raw i rap, godt for speed freaks...

Hvordan med mirror lockup, har Canon lyttet eller er det
stadig bla bla..

4000$ er 3000$ for meget, hehe.. men alt i alt ser det fornuftigt
ud - hvis nogen er interesseret i en nyrenoveret mark2 så vil den
være til salg snart - ot ot ot ot )-max-

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 22-02-07 16:10

-max- skrev:
> [...]
> at 1Ds3 blir et ca.20mp... Selvrensende sensor, hum ok...
> 10 b/s og 30 raw i rap, godt for speed freaks...

Og mulighed for at justere fokus på op til 20 objektiver, hvis man synes
at en af objektiverne er lidt ude af fokus, kan man i custom setup,
manuelt indstille fokus, og så husker kameraet det til næste gang man
bruger samme objektiv, at korrigere for fokus.

Tommy

Fra : Brian Lund

Dato : 22-02-07 17:38

> [...]
> manuelt indstille fokus, og så husker kameraet det til næste gang man
> bruger samme objektiv, at korrigere for fokus.

På den måde, synes det var lidt svært at finde info præcis om dét!
Det var sådan set smart for både forbrugeren men også for Canon, på den måde
slipper Canon for at justere objektiver der evt. fokuserer forkert, og
forbrugeren slipper for at undvære kamera/objektiv mens det blir kalibreret!

Man kan kun håbe at de mindre modeller kommer til at arve den feature.
Men det kan jo så også give problemer, hvis man ikke får sine objektiver
justeret, og man så sælger dem videre efter reklamation/garanti er udløbet,
hmm...

Brian

Fra : Gert Medom

Dato : 22-02-07 15:42

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.
>
> http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111

Jeg havde håbet, at Canon manden (der har en vis lighed med julemanden)
havde haft et 40D med i sækken, men det skal åbenbart først være til
efteråret, klarer mig også fint med 20D

--
Mvh.
Gert Medom

http://home1.stofanet.dk/gert.medom

Fra : JDD

Dato : 22-02-07 16:26

> http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111
>
> billede eksempler.
>
> http://web.canon.jp/Imaging/eos1dm3/eos1dm3_sample-e.html

De kunne nu godt have lavet et par eksempler på 1600 og 3200 iso

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-07 16:53

JDD wrote:
> De kunne nu godt have lavet et par eksempler på 1600 og 3200 iso

Skidt med 1600, bare 3200 og 6400.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 18:38

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> wrote in message
> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.

Der er da tale om klare forbedringer i forhold til MkIIN. Ikke bare lidt
smådetaljer som fra mkII til mkIIN.
Mange mellemstore forbedringer, men ingen revolution.
Canon 1V har altid kunne tage 10 fps. - de kunne nok bare ikke få
elektronikken i 1D mkII til at følge med.
Samme pixelstørrelse trods flere pixels - imponerende.
Bedre fokussystem, lidt højere opløsning, bedre støj og dynamikområde etc.

Men der er også ting som der er været snakket meget om som ikke er med:
* indbygget wifi
* en Foveon lignende sensor
* separat vertikal greb som 1V
* farvel til crop 1.3x

Jeg venter fortsat på 1Ds mkIII eller tilsvarende full-frame - så brugte 1Ds
mkII bliver billigere.

Den væsentligste nyhed for mig er 16-35/2.8L mkII.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 18:40

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Hov - jeg glemte
http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS-1D_Mark_III_White_Paper.pdf
til dem som ikke allerede har set den.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-07 19:09

Mogens Hansen wrote:
> Hov - jeg glemte
> http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS-1D_Mark_III_White_Paper.pdf
> til dem som ikke allerede har set den.

Jah, kommentaren om paparazzi er sjov.
Nu bliver det endnu nemmere at få lige præcis det rigtige
upskirt-foto af Paris Hilton.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : JDD

Dato : 22-02-07 19:18

> Men der er også ting som der er været snakket meget om som ikke er med:
> * indbygget wifi
> * en Foveon lignende sensor
> * separat vertikal greb som 1V
> * farvel til crop 1.3x

Ja man havde lige som lidt forventet at 1.3x crop forsvandt nu da der kom en
EOS5, men måske sportsfotografer osv, har vennet sig til den lille
"forlængelse".

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-07 20:22

JDD wrote:
> Ja man havde lige som lidt forventet at 1.3x crop forsvandt nu da der kom en
> EOS5, men måske sportsfotografer osv, har vennet sig til den lille
> "forlængelse".

Nu er det jo meget rettet mod presse, ja og paparazzi i øvrigt ;)
De arbejder ofte med tele.

// Hans, der foretrækker vidvinkel og burde få fat i et EOS 5D.
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 22:23

"JDD" <jdd@xykel.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja man havde lige som lidt forventet at 1.3x crop forsvandt nu da der kom
> en EOS5, men måske sportsfotografer osv, har vennet sig til den lille
> "forlængelse".

Ja - måske.

De kunne bare lave sensoren lidt større, med samme pixelstørrelse og
densitet.
Så kunne man bare beskære billedet bagefter og få præcis samme virkning.
Eventuelt med high-speed crop, hvis det kniber med at holde tempoet - som i
Nikon D2X.

Såvidt jeg har forstået er den sensorstørrelse det største man (Canon) kan
lave i eet hug - og som sådan virker det som en økonomisk overvejelse.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : JDD

Dato : 23-02-07 09:05

> [...]
> Eventuelt med high-speed crop, hvis det kniber med at holde tempoet - som

Det er rigtig det giver samme billede i sidste ende, men i praksis har man
det jo med at fylde sin ramme ud og komponere billedet i optagelsen, så jeg
tror det ville være en dårlig ting at arbejde på den måde.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-02-07 19:21

"Tommy Hjorth"
> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.

> [...]

Glem det den er prissat for højt, 4300 euro,
1000 euro mere end mk2, den burde være
billigere, eller er der noget jeg har misforstået
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-07 20:40

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Glem det den er prissat for højt, 4300 euro,
> 1000 euro mere end mk2, den burde være
> billigere, eller er der noget jeg har misforstået

1D blev lanceret til $7000.
1D mkII blev lanceret til $4499.
1D mkIII er lanceret til $3999 hvilket er det samme som 1D mkIIN.

Det er oplagt at man nu kan købe 1D mkIIN på "ophørs udsalg".
Det er også meget almindeligt at dem der bare skal have det nyeste fra dag
et må bløde lidt ekstra - den skal nok blive billigere

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 23-02-07 20:50

-max- skrev:
> "Tommy Hjorth"

> Glem det den er prissat for højt, 4300 euro,
> 1000 euro mere end mk2, den burde være
> billigere, eller er der noget jeg har misforstået
> -max-

Hej Max

Mk2eren kostede vist det samme da den kom på gaden, jeg har i dag
bestilt hos goecker.dk til 30085 incl. fragt og moms, det svarer til
4011€, jo jeg ved godt, at den falder om et halvt års tid, men jeg lever
kun en gang.

Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-02-07 21:35

"Tommy Hjorth"

> [...]
> ved godt, at den falder om et halvt års tid, men jeg lever kun en gang.

Mogen og Tommy - det er præcis det der er pointen den koster
det samme som mk2, da den kom til marked, det er for dyrt, da
vi er vandt til at teknologien falder i pris - tror mange tænker som
jeg, mk2 kan holde nogle år endnu, havde prisen ligget 25% lavere
var jeg nok blevet fristet.. Men 1200kr for en ny lukker så kan
jeg skyde 200k billeder mere eller se hvad 1dsmk3 har at
byde på når den dukker op..??

Jeg er imponeret over at Goecker sælger den billigere end de 8-10
tyske websites jeg har tjekket, stort bravo til Goecker som oven i
har et moms handikab i forhold til tyskland -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-07 22:16

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> tror mange tænker som
> jeg, mk2 kan holde nogle år endnu,

Sådan ser jeg også på det - det er et fedt kamera.

> havde prisen ligget 25% lavere
> var jeg nok blevet fristet.

Så havde brugtprisen på mkII også været lavere.
Prisen for at skifte er også væsentlig.

>. Men 1200kr for en ny lukker så kan
> jeg skyde 200k billeder mere

Nåede den at holde til noget i retningen af 200k ?
Det er iøvrigt ikke meget for en ny lukker.

> eller se hvad 1dsmk3 har at
> byde på når den dukker op..??

Ja.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-02-07 04:53

"Mogens Hansen"

> "-max-"

> [8<8<8<]
>
> Sådan ser jeg også på det - det er et fedt kamera.

> Så havde brugtprisen på mkII også været lavere.
> Prisen for at skifte er også væsentlig.

Jeg solgte en mk2 for 16k for et halvt år siden..
Vil tro den sku stå i omkring 12k idag?

> Nåede den at holde til noget i retningen af 200k ?
> Det er iøvrigt ikke meget for en ny lukker.

Nej jeg var ikke overhovedet i nærheden af 200k,
bad luck - ja prisen for en ny er rimelig nok..

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-02-07 09:09

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg solgte en mk2 for 16k for et halvt år siden..
> Vil tro den sku stå i omkring 12k idag?

Nej - de står til 16-17k i pæn stand. mkIIN lidt mere.
Når nyprisen på mkIII falder, vil det trykke prisen.
1D mkI går til 4-5k.

--

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-02-07 13:38

On 2007-02-24, Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Nej - de står til 16-17k i pæn stand. mkIIN lidt mere.

Det står de til, ja. Jeg tror dog ikke man skal forvente de
går for meget mere end 14K.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-02-07 08:27

On Sat, 24 Feb 2007 03:34:53 +0700, -max- wrote:

> Men 1200kr for en ny lukker så kan
> jeg skyde 200k billeder mere

1200 for en ny lukker er jo nærmest ingen penge, så er det jo lige før jeg
ikke vil købe afløseren for 20d når den kommer, men istedet få skiftet
lukker når den står af. Hvilket den nok snart gør.

Håber du alligevel på en afløse 20d engang iløbet af året til et 40d
(eller hvad det nu kommer til at hede).

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-02-07 16:51

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.
>
> http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111
det jeg har bidt mig aller mest mærke i er det med iso, hvis iso 3200 nu er
blivet brugbart. Her mener jeg at iso 3200 har samme eller mindre støj som
iso 1600 har nu på mkII, så ja så er jeg ovenud tilfreds og klar til
opdate..
de 2 ekstra MP er ikke noget jeg jubler over, langt fra.
at bruge lcd som søger er rent lir i mine øjne, havde man så kunne vippe
den havde den havde den i presse øjemed været brugbart nå man står i klumpen
af fotografer, her kunne det være rat at kunne se på lcd´en men man havde
kameraet over hovedet:0)
Ligesom den funktion med fin justering i costum settings af AF er faktisk
også en fin ting.
også lige hoppet op til bit er jo glimrende!.

syntes mine nuværende 8,2 fps er fint, så 10fps er ikke noget jeg hungre
efter...

alt ialt et cam jeg godt ville købe til afløsning af mit 1dII...
Men jeg må jo nok indrømme at jeg også er lidt spændt på hvad 1dsIII kommer
til at byde på.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 24-02-07 20:19

Torben og Marie-louise Ager skrev:

> alt ialt et cam jeg godt ville købe til afløsning af mit 1dII...
> Men jeg må jo nok indrømme at jeg også er lidt spændt på hvad 1dsIII kommer
> til at byde på.

Jeg vil tror, at 1dsmk3 kommer med nogenlunde samme spec. men med
omkring 22 megapixel sensor.

Det undre mig dog at de ikke har kunnet finde plads til wifi indbygget i
kameraet.

Tommy

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-02-07 08:23

> Jeg vil tror, at 1dsmk3 kommer med nogenlunde samme spec. men med omkring
> 22 megapixel sensor.

Hej Tommy

jeg er meget spændt på hastighedden, altså antallet af fps..for har de fået
bare lidt mere fart på, ca. 5-6 fps kunne det være intressant...men så er
der det med prisen. Men den lligger nok som 1dsII..
Så det bliver nok en 1d3 jeg skal kigge på, er meget spæmdt på kvaliteten
af 3200 iso. det er noget jeg virkelig kan gøre brug af i de lokale haller..

ta

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-07 14:14

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45e13953$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Så det bliver nok en 1d3 jeg skal kigge på, er meget spæmdt på kvaliteten
> af 3200 iso. det er noget jeg virkelig kan gøre brug af i de lokale

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/FULLRES/E1DMK3hSLI3200.HTM
viser et meget rent ISO 3200. Betydeligt bedre end 5D.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-02-07 10:37

"Tommy Hjorth"

> Jeg vil tror, at 1dsmk3 kommer med nogenlunde samme spec. men med omkring
> 22 megapixel sensor.

Det er også det de fleste rygter lægger op til, og så er der dem der
mener det blir halvt så stort som det nuværende mk2, hehe men
den blir nok svær..

> Det undre mig dog at de ikke har kunnet finde plads til wifi indbygget i
> kameraet.
>
> Tommy

Med Canon er der ikke så meget at undre sig over, de har en wifi
enhed som du kan købe seperat, det er sku da smartere - for dem

Har ledt efter om de endelig har fået lavet en brugbar mirror lock up
funktion, den er blevet efterlyst i årevis og totalt ignoreret af Canon.

Så vidt jeg kan se er layoutet af knapper et af de helt store fremskridt,
med meget færre dobbelt knap funktioner, kun en enkelt på toppen
og da bagsiden ikke har nogle tommelfinger venlige knapper på
venstre side, vil jeg gætte de endelig er blevet klogere på det punkt.

Tommelfinger fokus knappen er nu standart, det er fint, men fokus
punkt knappen styres så vidt jeg kan se af samme tommelfinger,
men det går nok, så længe det ikke er et dobbelt knap system
som tidligere.

Det er lidt sjovt folk igen og igen fokusserer på avancerede
features der af de fleste aldrig vil blive brugt, mens almindelig
funktionalitet af de features der skal bruges igen og igen
ikke kommenteres, og alligevel mener mange det vigtigste er
at kameraet skal ligge godt i hånden - det er ikke det at det
ligger godt i hånden der tæller, det handler om hvor alle de
forbandede knapper, man skal bruge, sidder. Nedblændings
knappen sidder fint for folk der bruger manuel fokus, men ikke
specielt smart for os andre der bruger AF og holder kameraet
anderledes, men hvor mange bruger den mulighed.. At joystick
knappen fra amatør kameraerne er indført et fremskridt, for os
der har beklaget pariserhjulet - til spot og spø fra dem der mente
det var guds gave fotografer. Mk3 ligner næsten en effektiv
fotografisk maskine, på højde med hvad Nikon har leveret
i årevis, hehe (ku ikke dy mig) - Men 30k+ kr er alt for dyrt
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-02-07 13:26

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> wrote in message
> Så er der nyt legetøj eller kreativ værktøj fra Canon.

Et hands-on preview:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/E1DMK3A.HTM

--

Venlig hilsen