Royal Unibrew og lokal ølstolthed?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-02-07 15:23

Drikker folk i Faxe stadig Faxe og drikker fynboer stadig Albani? Og er det
vel at mærke med samme stolthed som før der kom til at stå Royal Unibrew på
alting?

Som slagelseaner er det med en helt anden stolthed jeg lukker en Harboe op
end hvis det er en øl fra et andet bryggeri.

Jeg ved ikke med jer, men jeg synes det er mere industri end kærlighed.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-02-07 15:46

On Sun, 18 Feb 2007 15:22:31 +0100
Lasse Jensen <fafler@gmail.com> wrote:

> [...]
> Harboe op end hvis det er en øl fra et andet bryggeri.
>
> Jeg ved ikke med jer, men jeg synes det er mere industri end

Jeg drikker normalt øl for smagens skyld, og så er fabrikant mindre
vigtig. Personligt så plejer jeg at undskylde hvis jeg kun har
Harboe, Vestfyen, Maribo eller Faxe (og mange andre) at byde mine gæster
på (når vi snakker pilsner). Egentligt burde jeg gøre det samme med
Carlsberg og Tuborg pils, men da mange ofte ser denne som en "god
vare" (lidt ligesom Duracel batterier der også er elendige), ja så
plejer jeg at holde undskyldningen til mig selv.

Snakker vi andre øltyper en pilsner, så er det en anden sag, for her
kan de forskellige bryggerier ofte byde på mere interessante produkter.
Må dog indrømme at jeg endnu ikke har oplevet en Harboe øl som var værd
at snakke om....nærmest kommer nok deres Red Ale som er middelmådig og
kan drikkes, men fantastisk er den ikke.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-02-07 10:26

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Må dog indrømme at jeg endnu ikke har oplevet en Harboe øl som var værd
> at snakke om....nærmest kommer nok deres Red Ale som er middelmådig og
> kan drikkes, men fantastisk er den ikke.

Har du kun set Harboe som billig-øl i supermarkederne? Det må jeg tro.
Vi andre, der gerne drikker den lokale Harboe sætter meget pris på
Bjørnebryg, Harboe Guld (som smager mere af 'øl' end Tuborgs produkt) og
også Red Ale, som i min bedømmelse ligger lidt højere end i din. Og ved
juletid udsender Harboe en snebajer, som slår Tuborgs med flere
længder.
Mvh
Erling (lokalfan)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-02-07 21:23

Erling Hansen wrote:

> Har du kun set Harboe som billig-øl i supermarkederne? Det må jeg tro.
> Vi andre, der gerne drikker den lokale Harboe sætter meget pris på
> Bjørnebryg, Harboe Guld (som smager mere af 'øl' end Tuborgs produkt)n)

De er begge meget gode og efter min mening absolut ikke discount øl. Harboe
guld klæder efter min mening en hel del mad. Mere end de fleste andre øl
jeg har smagt.

Fra : Max

Dato : 18-02-07 21:09

Hej Lasse

Jeg drikker øl jeg kan lide, hvad der står på etiketten er
mig egentlig fløjtende ligegyldigt.

--
Mvh Max

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 19-02-07 09:13

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> end hvis det er en øl fra et andet bryggeri.
>
> Jeg ved ikke med jer, men jeg synes det er mere industri end kærlighed.

Jeg drikker øl fra Thisted Bryghus med en vis portion stolthed, men nu er
det jo også så heldigt, at de laver nogle ret gode øl. Specielt deres
økologiske synes jeg de har været ret heldige med. Økologisk Classic er en
dejlig mundfuld

Mvh. Claus
www.vocalart.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-07 17:54

Lasse Jensen skrev:

> [...]

> en Harboe op end hvis det er en øl fra et andet bryggeri.

> Jeg ved ikke med jer, men jeg synes det er mere industri end

I "gamle dage" foretrak jeg altid de lokale produkter. Når jeg
var i Jylland, var det altid "Ceres". Og her i Helsingør, ber' jeg
altid om en "Wiibroe". Og når jeg er hjemme i Haderslev,
forlanger jeg selvfølgelig altid en "Fuglsang".

I dag er alting anderledes. En Wiibroe er desværre ikke
mere brygget i Helsingør, hvor vi ellers har Danmarks bedste
drikkevand i jorden. Alligevel foretrækker jeg altid Wiibroe
frem for Tuborg eller Carlsberg.

Med de nye 'mikrobryggerier' er der kommet flere gode nye
øller på markedet. Fx den helt fantastiske Brøckhouse Esrum
Kloster-øl. Her i Helsingør er der lige kommet gang i et
lokalt "håndbryggeri", som laver noget godt gammeldags
"Wiibroe-øl".

Når det ellers skal være godt øl fra et supermarked, fx Irma
eller Brugsen, tager jeg gerne en økologisk Thy-øl fra Thisted
Bryghus.

Og i Tyskland er der selvfølgelig god hvedeøl (Weißbier) ad
libitum, plus en masse små lokale "Privat-Brauereien".

--
Herluf :·)

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-02-07 18:06

On Mon, 19 Feb 2007 17:54:09 +0100
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:
[snip]

> I dag er alting anderledes. En Wiibroe er desværre ikke
> mere brygget i Helsingør, hvor vi ellers har Danmarks bedste
> drikkevand i jorden.

Faktisk var det Vejgaard vandværk i Aalborg som blev kåret til at have
danmarks bedste drikkevand i år

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-02-07 11:08

On Thu, 22 Feb 2007 10:26:07 +0100
spameh-dh@mail.dknospam (Erling Hansen) wrote:

> [...]
> og også Red Ale, som i min bedømmelse ligger lidt højere end i din.
> Og ved juletid udsender Harboe en snebajer, som slår Tuborgs med

Harboes julebryg går slet ikke ind under kategorien levnedsmiddel hvis
du spørger mig. Kemikaliegruppen ville være mere oplagt ud fra smagen
at bedømme.
Og ja harboe ser jeg kun som billig øl. De er billige og efter min
mening så afspejler smagen det også (ikke dermed sagt at
carlsberg/tuborgs dyre pris afspejler deres kvalitet).