Hovedpude og støvmider
Fra : Sorteper

Dato : 15-02-07 20:57

Når jeg har ligget med min nuværende hovedpude (med fjer) i bare et par
timer, så klør min hårbund helt afsindig. Jeg har vasket den ved 40 grader
(skulle måske prøve 60 grader). Men det har ikke ændret noget.
Men findes der ikke en pude lavet af noget materiale, som søvmider bare ikke
kan lide?

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 15-02-07 22:03

dunlopillo

Fra : Ole C

Dato : 16-02-07 00:11

Sorteper skrev blandt andet:

> [...]
> 40 grader (skulle måske prøve 60 grader). Men det har ikke ændret
> noget. Men findes der ikke en pude lavet af noget materiale, som søvmider

Prøv at se her for eksempel:
http://www.boernogastma.dk/index.php?id=946
"Vask sengetøjet hyppigt, dyner og puder gerne hver tredje måned. Der findes
syntetisk allergivenligt sengetøj, som kan tåle at blive vasket igen og igen
og også dun- og fjerdyner, der kan tåle vask ved 60 grader, som er den
temperatur støvmiderne dør ved."
Mange syntetiske allergidyner og -hovedpuder duer ikke, fordi de kun kan
tåle 40 graders vask.

Men er du overhovedet sikker på at det er støvmider (eller rettere deres
eskrementer) du reagerer på?
Det plejer nemlig at resultere i løbende næse og nysen.
Du bør få lavet en såkaldt "priktest". Det kan din praktiserende læge
muligvis - ellers kan en hals-, næse-, ørelæge.

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-02-07 05:37

> Når jeg har ligget med min nuværende hovedpude (med fjer) i bare et par
> timer, så klør min hårbund helt afsindig. Jeg har vasket den ved 40 grader
> (skulle måske prøve 60 grader). Men det har ikke ændret noget.

Hvis det er støvmiderne du ikke tåler, er alt under 60 grader helt
ligegyldigt.

Men det kan være mange ting og du bør smutte op til din læge og få en
henvisning til en priktest med det samme, så du kan få afklaret om det er
husstøvmiderne du ikke kan tåle, så du kan tage forholdsregler og imødegå at
din allergi udvikler sig og bliver værre. En priktest tager 10 minutter, er
gratis og gør ikke ondt.

> Men findes der ikke en pude lavet af noget materiale, som søvmider bare
> ikke kan lide?

Du kan sagtens få syntetiske dyner og puder uden fjer, som kan tåle vask
over 60 grader. En ny madras, fx. en koldskumsmadras på lamelbund med tomrum
under sengen, så luften kan ventilere fugten væk, er også en god ide.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sorteper

Dato : 16-02-07 08:28