/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
gas i campingvogn
Fra : Bruno Lind


Dato : 17-02-07 19:34

Hvis man ønsker at forsætte med det 50 mbar gastryk i en knaus fra 1996 - er
det specielle gasflasker der skal til, med højere tryk eller er det blot en
anden type regulator end den man p.t bruger i DK? (har hverken flaske eller
regulator)

Hvor kan man evt købe den slags udstyr? Skal man til tyskland eller kan det
købes herhjemme?? Tyske turister skulle vel gerne kunne købe reservedele til
deres 50mbars gassystemmer mens de er på ferie i DK??

P.s jeg ved godt at det ikke er helt lovligt i dk men økonomien tillader
ikke at vi får det bygget om i år!

Mvh b.l



--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 88 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



 
 
Jens (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 17-02-07 23:16


"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45d74a78$0$870$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis man ønsker at forsætte med det 50 mbar gastryk i en knaus fra 1996 -
> er det specielle gasflasker der skal til, med højere tryk eller er det
> blot en anden type regulator end den man p.t bruger i DK? (har hverken
> flaske eller regulator)
>
> Hvor kan man evt købe den slags udstyr? Skal man til tyskland eller kan
> det købes herhjemme?? Tyske turister skulle vel gerne kunne købe
> reservedele til deres 50mbars gassystemmer mens de er på ferie i DK??
>
> P.s jeg ved godt at det ikke er helt lovligt i dk men økonomien tillader
> ikke at vi får det bygget om i år!
>
> Mvh b.l
>

DET ER STADIG IKKE LOVLIGT I DK
Men du kan købe det du skal bruge ved http://www.skandic-camping.de/ det du
skal bruge er en dansk højtryksregulator en adapternippel og en tysk 50mbar
regulator til at sætte på højtryksregulatoren som gør det ud for hanen på en
tysk gasflaske, det koster ca 400kr ialt.
Og de kan sikkert også lave en gastest for dig, så du ved det er
sikkerhedsmæssigt iorden, så du kan have samvittigheden iorden.

Mvh
Jens



Bruno Lind (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Bruno Lind


Dato : 18-02-07 19:14


> DET ER STADIG IKKE LOVLIGT I DK
> Men du kan købe det du skal bruge ved http://www.skandic-camping.de/ det
> du skal bruge er en dansk højtryksregulator en adapternippel og en tysk
> 50mbar
> regulator til at sætte på højtryksregulatoren som gør det ud for hanen på
> en tysk gasflaske, det koster ca 400kr ialt.
> Og de kan sikkert også lave en gastest for dig, så du ved det er
> sikkerhedsmæssigt iorden, så du kan have samvittigheden iorden.
>
> Mvh
> Jens
>
>

Har lige været ude ved vognen og der sidder tilsyneladende en regulator på
gasslangen... så mangler jeg vel kun en gasflaske.
Det ser ud til at regulatoren skal skrues på gasflasken (der sidder en
omløber på regulatoren)

Så kan man vel ikke bruge danske gasflasker eller findes der en løsning på
dette??
(kender kun den tilslutningsform hvor man trykker en ring ned over
gasflaskens tilslutningsstuds)

mvh b.l




--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 88 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Jens (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 18-02-07 21:15


"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45d89764$0$833$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> DET ER STADIG IKKE LOVLIGT I DK
>> Men du kan købe det du skal bruge ved http://www.skandic-camping.de/ det
>> du skal bruge er en dansk højtryksregulator en adapternippel og en tysk
>> 50mbar
>> regulator til at sætte på højtryksregulatoren som gør det ud for hanen på
>> en tysk gasflaske, det koster ca 400kr ialt.
>> Og de kan sikkert også lave en gastest for dig, så du ved det er
>> sikkerhedsmæssigt iorden, så du kan have samvittigheden iorden.
>>
>> Mvh
>> Jens
>>
>>
>
> Har lige været ude ved vognen og der sidder tilsyneladende en regulator på
> gasslangen... så mangler jeg vel kun en gasflaske.
> Det ser ud til at regulatoren skal skrues på gasflasken (der sidder en
> omløber på regulatoren)
>
> Så kan man vel ikke bruge danske gasflasker eller findes der en løsning på
> dette??
> (kender kun den tilslutningsform hvor man trykker en ring ned over
> gasflaskens tilslutningsstuds)
>
> mvh b.l

Det er netop det du løser med en dansk højtryksregulator og adapterniplen
hvor den tyske 50mbar regulator som sidder i din CV passer på.
Højtryksregulatoren er jo bare en hane som gør det ud for hanen på en tysk
gasflaske.
MVH
jens



kim jensen (18-02-2007)
Kommentar
Fra : kim jensen


Dato : 18-02-07 07:56

Jeg var ellers af den opfattelse, at man ikke kunne få danske plader på en
vogn med 50 mbar tryk

mvh Kim

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45d74a78$0$870$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis man ønsker at forsætte med det 50 mbar gastryk i en knaus fra 1996 -
> er det specielle gasflasker der skal til, med højere tryk eller er det
> blot en anden type regulator end den man p.t bruger i DK? (har hverken
> flaske eller regulator)
>
> Hvor kan man evt købe den slags udstyr? Skal man til tyskland eller kan
> det købes herhjemme?? Tyske turister skulle vel gerne kunne købe
> reservedele til deres 50mbars gassystemmer mens de er på ferie i DK??
>
> P.s jeg ved godt at det ikke er helt lovligt i dk men økonomien tillader
> ikke at vi får det bygget om i år!
>
> Mvh b.l
>
>
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 88 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>



Kim Olsen (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-02-07 08:45

> Jeg var ellers af den opfattelse, at man ikke kunne få danske plader på en
> vogn med 50 mbar tryk
>
> mvh Kim

Jeg har i tidens løb fået synet mange campingvogne, og jeg har aldrig været
ude for, at synsmanden overhovedet har været inde i vognen.
Og skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke at de aner en brik om, hvad
gastrykket skal være i en campingvogn.
De burde jo i så fald - også tjekke de andre ting, der indgår i en gastest.
Helt enkelt burde reglerne jo bare laves, så man skal medbringe en
gastestrapport til syn, der er max 1-2 år gammel.

For vi kan vel være enige om, at uanset om det er lovligt eller ej, er der
jo ikke en større risiko for ulykker med vogne der kører med 50 Mbars tryk
end for de lovlige med 30Mbars.
De fleste gasulykker skyldes jo ikke gas, men kulilteforgiftning, pga.
manglende aftræk og frisklufttilførsel.

Kim Olsen



Flemming Udbjørg (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Flemming Udbjørg


Dato : 18-02-07 09:37


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:45d802cf$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> For vi kan vel være enige om, at uanset om det er lovligt eller ej, er der
> jo ikke en større risiko for ulykker med vogne der kører med 50 Mbars tryk
> end for de lovlige med 30Mbars.
> De fleste gasulykker skyldes jo ikke gas, men kulilteforgiftning, pga.
> manglende aftræk og frisklufttilførsel.

Så det er kun for sjov, at de danske sikkerhedsmyndigheder har fastsat en
30Mbar grænse - og at de øvrige nordiske og også de tyske myndigheder har
gjort det samme?

Tja....der er jo ingen som helst grund til at tro, at dem de arbejder med
sikkerhed ved hvad de taler om. Men hvis de vil vide, noget, kan de jo bare
spørge os campister - vi ved jo alt, også hvorfor specialisterne ikke har
ret.

Hm.....spøjs holdning.

Og til sagen; Så må vi bare håbe for Bruno, at han ikke skal være fastligger
på én af de campingpladser, som kræver en godkendt gastest af fastliggerne,
for så kniber det jo lidt.

Og fra os som skal være naboer til de ulovlige installationer, vil jeg da
bare sige, at vi da så langt vil foretrække campister der overholder
reglerne - med både strøm og gas - fordi en skade ikke kun behøver at ramme
din egen vogn. Hvis din ulovlige installation ryger i luften og ødelægger
noget på min vogn, får du lov til at betale - og din forsikring vil ikke
hjælpe dig, da din installation er ulovlig.

/Flemming U



Kim Olsen (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-02-07 17:49

> Så det er kun for sjov, at de danske sikkerhedsmyndigheder har fastsat en
> 30Mbar grænse - og at de øvrige nordiske og også de tyske myndigheder har
> gjort det samme?
> Hm.....spøjs holdning.
>
> /Flemming U
>

Tyskerne har kun ændret deres tryk fra 50 Mbar til 30 for at tilpasse sig
det i forvejen mest brugte, og på den måde gøre det lettere at lave vogne
til export.

Det har stadig ikke noget at gøre med at det ene tryk er farligere end det
andet. Det er bare to forskellige standarder, som er præcis lige sikre, hvis
vognens gasforbrugere er lavet til det.

Og jo omkring forsikringsdækning så har du nok ret at man ikke skal forvente
dækning hvis installationen ikke er som loven anviser, men at påstå at
risikoen for ulykker skulle være større pga. det højere tryk er noget
sludder.

Der er vel heller ingen der påstår at netspændingen på 110 volt i USA skulle
være mere sikker end de 240 volt herhjemme.
Kun hvis man blander standarderne bliver det farligt.

Kim



Kim Olsen (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-02-07 18:06

>
> Tyskerne har kun ændret deres tryk fra 50 Mbar til 30 for at tilpasse sig
> det i forvejen mest brugte, og på den måde gøre det lettere at lave vogne
> til export.
>
> Det har stadig ikke noget at gøre med at det ene tryk er farligere end det
> andet. Det er bare to forskellige standarder, som er præcis lige sikre,
hvis
> vognens gasforbrugere er lavet til det.
>

Jeg fandt lige et link til artikel om gas, der underbygger min påstand:

"
Han understreger, at når en tysk indregistreret campingvogn

kan køre lovligt i Danmark med et 50 mbar

system uden at udgøre en sikkerhedsrisiko, er det

fordi deres system inklusive gasflaskerne er »født«

sammen."



Se hele artiklen:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/s044-050.pdf

Kim





Flemming Udbjørg (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Flemming Udbjørg


Dato : 18-02-07 19:20


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:45d8825c$0$918$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Det har stadig ikke noget at gøre med at det ene tryk er farligere end det
> andet. Det er bare to forskellige standarder, som er præcis lige sikre,
> hvis
> vognens gasforbrugere er lavet til det.


Hm...hvordan hænger det sammen med denne tekst, der er klippet fra den
artikel du henviser til:

Hvad betyder det for sikkerheden, hvis man bruger med en campingvogn med 50
mbar?

"Jo større tryk, jo hurtigere flyder gassen. Er der en utæthed i systemet,
kan campingvognen hurtigere blive fyldt med en eksplosiv blanding af gas og
luft..............."


Tyder det ikke på en beskrivelse af noget, som er potentialt farligere ved
50Mbar end ved 30Mbar????????

/Flemming U



Sten Bo (19-02-2007)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 19-02-07 13:46


"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
news:45d898dd$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> news:45d8825c$0$918$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Det har stadig ikke noget at gøre med at det ene tryk er farligere end
>> det
>> andet. Det er bare to forskellige standarder, som er præcis lige sikre,
>> hvis
>> vognens gasforbrugere er lavet til det.
>
>
> Hm...hvordan hænger det sammen med denne tekst, der er klippet fra den
> artikel du henviser til:
>
> Hvad betyder det for sikkerheden, hvis man bruger med en campingvogn med
> 50 mbar?
>
> "Jo større tryk, jo hurtigere flyder gassen. Er der en utæthed i systemet,
> kan campingvognen hurtigere blive fyldt med en eksplosiv blanding af gas
> og luft..............."
>
>
> Tyder det ikke på en beskrivelse af noget, som er potentialt farligere ved
> 50Mbar end ved 30Mbar????????
>
> /Flemming U


Hvor stort er hullet? Mange variable, men selvfølgelig har trykket noget at
sige.

Generelt når man svarer i lov og bestemmelsers spørgsmål bør man svare
rigtigt, altså i overensstemmelse med lovgivningen.
Folk må så selv ta stilling, hvilket de da også gør og kan. Men surt hvis
man er misinformeret og folk tror den hellige, "vel forvirret".

Husker til et spørgsmål om camp-lets velsignelser, at jeg efter anden
fremhævede hastigheden, at man køret hurtigere, anførte at man skulle være
obs. på at kortet ryger hvis man kører 56 Km/t hvor der er 40 km/t
begrænsning, vejarbejde. Hvilket jeg mener er en utrolig relevant
oplysning til en ny campist. Uanset slæb for øvrigt.

Så må man selv om det, må man!
Jeg er lige taget for at køre 59 ved 50 begrænsning. (Uden klapkassen
heldigvis.)

Hvorfor ligger de på lur helt urelevante steder? Km lige vej. Bag en bakke.
Nærmest 4 baners vej, brede siderabatter, brede cykelstier og ingen huse.
50 skiltet gemt i et træ. Jamen hvad med at ta en hæksaks og en lille
wienerstige med i den luskede lille kassevogn og lave lidt nyttigt,
præventivt. De gøder vel træet i stedet. Vi var 4 på stribe, jeg nr 2 og ku
ikke se dem for kassevognen foran mig. Første bøde i hele mit liv. ( Ja ja )


Grin bare. Jeg fik luft.





Sten Bo (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 18-02-07 12:06


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:45d802cf$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jeg var ellers af den opfattelse, at man ikke kunne få danske plader på
>> en
>> vogn med 50 mbar tryk
>>
>> mvh Kim
>
> Jeg har i tidens løb fået synet mange campingvogne, og jeg har aldrig
> været
> ude for, at synsmanden overhovedet har været inde i vognen.
> Og skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke at de aner en brik om, hvad
> gastrykket skal være i en campingvogn.
> De burde jo i så fald - også tjekke de andre ting, der indgår i en
> gastest.
> Helt enkelt burde reglerne jo bare laves, så man skal medbringe en
> gastestrapport til syn, der er max 1-2 år gammel.
>
> For vi kan vel være enige om, at uanset om det er lovligt eller ej, er der
> jo ikke en større risiko for ulykker med vogne der kører med 50 Mbars tryk
> end for de lovlige med 30Mbars.
> De fleste gasulykker skyldes jo ikke gas, men kulilteforgiftning, pga.
> manglende aftræk og frisklufttilførsel.
>
> Kim Olsen
>

Afklarende. Naivt forsigtig spurgt. Er det rigtigt....efter den sidste tråd.
Gastryk!

Man skal måske være obs på... Der er også campister i Sik der kan læse.


Jeg har forstået det sådan, at reglerne vil blive indskærpet, reminder, både
for synshaller og politi. Altså, at Dansk indregistrerede vogne skal køre,
være indrettet efter Danske bestemmelser.

Og at bedste ville være præcis som nævnt. Dokumentation i vognen fra
periodisk gastest. Hvilket overvejes! For meget vrøvl fra folk der ikke kan
finde ud af det.


Træk en tiger i halen.

Mvh





Sten Bo (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 18-02-07 12:12


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:45d83320$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> news:45d802cf$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Jeg var ellers af den opfattelse, at man ikke kunne få danske plader på
>>> en
>>> vogn med 50 mbar tryk
>>>
>>> mvh Kim
>>
>> Jeg har i tidens løb fået synet mange campingvogne, og jeg har aldrig
>> været
>> ude for, at synsmanden overhovedet har været inde i vognen.
>> Og skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke at de aner en brik om, hvad
>> gastrykket skal være i en campingvogn.
>> De burde jo i så fald - også tjekke de andre ting, der indgår i en
>> gastest.
>> Helt enkelt burde reglerne jo bare laves, så man skal medbringe en
>> gastestrapport til syn, der er max 1-2 år gammel.
>>
>> For vi kan vel være enige om, at uanset om det er lovligt eller ej, er
>> der
>> jo ikke en større risiko for ulykker med vogne der kører med 50 Mbars
>> tryk
>> end for de lovlige med 30Mbars.
>> De fleste gasulykker skyldes jo ikke gas, men kulilteforgiftning, pga.
>> manglende aftræk og frisklufttilførsel.
>>
>> Kim Olsen
>>
>
> Afklarende. Naivt forsigtig spurgt. Er det rigtigt....efter den sidste
> tråd. Gastryk!
>
> Man skal måske være obs på... Der er også campister i Sik der kan læse.
>
>
> Jeg har forstået det sådan, at reglerne vil blive indskærpet, reminder,
> både for synshaller og politi. Altså, at Dansk indregistrerede vogne skal
> køre, være indrettet efter Danske bestemmelser.
>
> Og at bedste ville være præcis som nævnt. Dokumentation i vognen fra
> periodisk gastest. Hvilket overvejes! For meget vrøvl fra folk der ikke
> kan finde ud af det.
>
>
> Træk en tiger i halen.
>
> Mvh
,


Om konsekvenser hvis ikke. Ja man kan vel ikke få plader på vognen,
sefølgelig.
Men det er bare et gæt.

mvh



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste