Havebassin - fifs links osv
Fra : Thomas

Dato : 12-02-07 18:19

Hej NG

Jeg har planer om at anlægge Fyens største havebassin her til sommer........
da huset desværre er et rækkehus og grunden kun 300 m2, bliver det nok
dybere end bredt, hvis det skal være ;)

Nej jeg kan nok ikke slå nogen rekorder, men ...... min plan er at anlægge
en lille "bæk", der skal ende ud i en lille "sø".

For de interesserede vil jeg lave et stort filter i starten af bækken (får
en kammerat der er kemi ingeniør med til at konstruere) og jeg vil lave en
konstruktion med en flyder samt noget regnvand, så vandniveauet
holder....... samt evt. endnu en flyder så regnvandsbeholderen ikke løber
tør (dvs at der så fyldes postevand i regnvandsbeholderen). Hvordan
flyderne skal konstrueres , ved jeg ikke endnu, men hvis nogen derude har
nogle forslag eller ideer, må de gerne svare, men det var nu en bi-ting!

Mit spørgsmål er nu: Hvad gør folk normalt ved anlægning af større
bassiner ? køber man et stykke folie der måler 20 * 40 meter, svejser
man 2 stykker sammen, eller kan man fx bare overlægge så vandtrykket selv
gør det tæt ? De bassiner jeg har lavet hidtil har bestået af et stykke
folie og kun et "hul" i jorden, så jeg er helt grøn på dette område

På forhånd tak

Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-02-07 19:36

On Mon, 12 Feb 2007 18:19:26 +0100, "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>gør det tæt ? De bassiner jeg har lavet hidtil har bestået af et stykke
>folie og kun et "hul" i jorden, så jeg er helt grøn på dette område

Man kan godt få noget specielt lim til at samle to stykker folie. Det er
besværligt, det er vist også giftigt - det lugter i hvert fald fælt.

Man kan også få specialfremstillet så store stykker.

Når det er så stort et stykke der skal til, vil det nok være en fordel
at bruge gummidug - det koster noget mere, men er noget lettere at have
med at gøre. Der går bl.a ikke nær så let hul i det.

Og så er 20x40 meter altså ikke bare stort - det er også tungt. Så hvis
der kan komme en maskine af en eller anden slags til hjælp vil det være
en fordel. En minilæsser eller lign.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 12-02-07 20:07

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Og så er 20x40 meter altså ikke bare stort - det er også tungt. Så hvis
> der kan komme en maskine af en eller anden slags til hjælp vil det være
> en fordel. En minilæsser eller lign.

Tak for svaret

nu var de 20x40 meter bare en overdrivelse jeg lige smed ud, da jeg tænkte
på de haveanlæg man sommetider har set billeder af. Min have er vist ikke
mere end 10 meter i bredden men skal måske så bruge 10 meter på den anden
led, med mindre der kan laves en samling..... jeg bryder mig ikke om spild
;)

Mvh

Thomas

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-02-07 21:12

Thomas wrote:

> Jeg har planer om at anlægge Fyens største havebassin her til
> sommer........ da huset desværre er et rækkehus og grunden kun 300
> m2, bliver det nok dybere end bredt, hvis det skal være ;)

Vi har et havebassin, som godt nok kun er på 10 m3, men jeg synes lige
at jeg vil at anbefale dig at bruge gummidug, som er dyrere end de
andre duge, men som også er langt det bedste. Det valg vil du ikke
fortryde, da det er et kæmpearbejde at udskifte en pvc dug hvis den
bliver utæt (har prøvet det).

Sender lige et link til Nordens største center for den slags ting. Vi
har handlet der i en del år, og er yderst tilfreds. De ved hvad de
taler om. De har simpelthen alt hvad der skal bruges til havebassiner
(også fisk). De har til huse ved Roskilde og er bestemt et besøg værd.

http://www.superkoi.dk/cms.ashx/

Spørg evt. efter Per (én af ejerne), han ved alt hvad der er værd at
vide om havebassiner.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 13-02-07 08:25

Det allerførste må være at gå på biblioteket og låne et par af de mange
bøger, der findes om anlæggelse og pasning af havebassiner.
Med venlig hilsen
Jørgen

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>

> Jeg har planer om at anlægge Fyens største havebassin her til
> sommer........

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-07 13:59

Thomas skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> hvis nogen derude
> har nogle forslag eller ideer, må de gerne svare, men det var
> nu en bi-ting!

Her er en del gode tips:

http://havedammen.dk/

--