Midsommerdufte
Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 30-06-01 16:23

Der mødte mig en dejlig overraskelse forleden. I skellet, som er en
grøft med en masse bevoksning på hver side duftede der pludselig
eventyrligt. Ved nærmere eftersyn fandt jeg nogle grene, der stak ud
imellem et af de utallige vilde hyldetræer, med klaser af nærmest
råhvide blomster.

Det er første gang i de fem år, vi har boet her, at jeg har bemærket
dem. Lidt efterforskning blandt havevenner og min store havebog endte
med det resultat, at der måtte være tale om en uægte jasmin. Hold op,
hvor er den bare skøn.

Men den kunne godt trænge til lidt bedre forhold, så nu må hylden lade
livet. Umiddelbart vil jeg lade jasminen blive der for en tid. Men jeg
overvejer at flytte den til efteråret. Er det tilrådeligt? Hvad skal
jeg være opmærksom på? Hvilke forhold (lys/jord/læ) foretrækker den?
Kan jeg evt. formere den?

På forhånd tak!

Sommervarme hilsener fra Bornholm
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-01 16:53

On Sat, 30 Jun 2001 17:23:28 +0200, Dorte Ringholm Møller Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>dem. Lidt efterforskning blandt havevenner og min store havebog endte
>med det resultat, at der måtte være tale om en uægte jasmin. Hold op,

Jeps, de er dejlige, især på stille aftener hvor man pludselig opdager
duften.

Jasminerne heroppe i det nordlige er dog endnu ikke sprunget ud, til
gengæld er der rug på marken herude i år, det dufter faktisk også
skønt.

> [...]
>overvejer at flytte den til efteråret. Er det tilrådeligt? Hvad skal
>jeg være opmærksom på? Hvilke forhold (lys/jord/læ) foretrækker den?

Som andre buske, sol/halvskygge, gerne læ men jasmin kan trives i ret
meget vind. Jord, tjaa.. den klarer sig svjv med hvad som helst.

>Kan jeg evt. formere den?

Det er lettest med træagtige stiklinger. Det gøres i vintertiden.

Der findes en del forskellige jasminer, (uægte jasminer), lige fra 1
meter i højden til omkring 3. Nogle er ret oprette andre overhængende,
altså hvor toppen falder ud til siderne. Blomsterne kan være både
fyldte og enkelte. Jeg kan selv bedst li' dme med enkelte blomster, de
dufter noget mere end de dobbelte - syntes jeg i hvert fald.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 30-06-01 17:04

On Sat, 30 Jun 2001 17:52:47 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Som andre buske, sol/halvskygge, gerne læ men jasmin kan trives i ret
>meget vind. Jord, tjaa.. den klarer sig svjv med hvad som helst.

Ok så kan min østgavl vist bruges. Hvordan med rødder på sådan en
frøken, er de i stand til at ødelægge/undergrave fundamentet på et
hus?

>Det er lettest med træagtige stiklinger. Det gøres i vintertiden.

Øh hvordan (spurgte den rimeligt uerfarne spade ?

> [...]
>fyldte og enkelte. Jeg kan selv bedst li' dme med enkelte blomster, de
>dufter noget mere end de dobbelte - syntes jeg i hvert fald.

Så vil du sikkert kunne lide vores Den er et par meter høj,
overhængende og med enkelte blomster.

--
Hjerteligst
Dorte

Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-01 20:45

On Sat, 30 Jun 2001 18:03:46 +0200, Dorte Ringholm Møller Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Ok så kan min østgavl vist bruges. Hvordan med rødder på sådan en
>frøken, er de i stand til at ødelægge/undergrave fundamentet på et
>hus?

Jeg tror det ikke. Roden på sådan en er ikke specielt voldsomme.
Det er vist ikke ret mange planter som direkte ødelægger fundamentet
til huse.

>Øh hvordan (spurgte den rimeligt uerfarne spade ?

Ja, jeg vidste jo den måtte komme
Sommerferien har spillet ind, så er det jo man rigtigt knokler løs, så
kunne du måske spørge igen til vinter? Jeg skal gerne forklare det,
bare ikke lige nu.

De kan også laves med stiklinger om sommeren, men det er nu engang
lettere med vinterstiklinger syntes jeg.

>Så vil du sikkert kunne lide vores Den er et par meter høj,
>overhængende og med enkelte blomster.

Bare den dufter, så kan jeg li' den
Der er generelt for lidt duft i danske haver - dem jeg har set i hvert
fald.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 01-07-01 06:17

On Sat, 30 Jun 2001 21:44:59 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Ja, jeg vidste jo den måtte komme
>Sommerferien har spillet ind, så er det jo man rigtigt knokler løs, så
>kunne du måske spørge igen til vinter? Jeg skal gerne forklare det,
>bare ikke lige nu.

Det kan du være helt sikker på.

>De kan også laves med stiklinger om sommeren, men det er nu engang
>lettere med vinterstiklinger syntes jeg.

Du er helt sikker på, at det ikke er, fordi sormmervarmen har
invaderet de små grå )

>Bare den dufter, så kan jeg li' den

Temmelig enig.

>Der er generelt for lidt duft i danske haver - dem jeg har set i hvert
>fald.

Så er jeg altså ikke ene om denne obervation ;o( Jeg har også en af
slagsen. Men det skulle gerne ændre sig med tiden.

Som jeg ser det, er er prydhaven idag et sted, hvor "vi" knokler løs
for at det skal _se_ godt ud, når naboen kigger over hækken eller
familien kommer til kaffe.

Hvorfor mon denne trend er opstået. Er det mon gartnerierne (og andre
i branchen), der har ladet duftene gå i glemmebogen, når de udsender
kataloger?

Min helt private drøm er, at min(e) have(r) med tiden bliver et
bombardement at sanseindtryk med farver, lyde, skygger og mest af alt
dufte.

For få minutter siden sad jeg ved et åbent vindue med min yngste
datter på 8½ mdr. og lyttede til sommerregnen og småfuglene. Det er en
fornøjelse, som man har en tendens til at overse/glemme i hverdagen -
og den er ovenikøbet gratis

Når du nu en gang får lagt badebukserne på hylden igen, kunne du så
ikke udtænke en "duftguide året igennem" og lave "et lille indlæg" om
det Mads (eller andre med forstand på den slags) - bebe? Eller der
findes måske allerede en sådan på en eller anden hjemmeside?

Fortsat god sommer!

Fra : Marlene

Dato : 01-07-01 16:47

Dorte Ringholm Møller Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4abtjt01neu94pm8cid9lkd4alelr02c46@4ax.com...

> [...]
>
> Hvorfor mon denne trend er opstået. Er det mon gartnerierne (og andre
> i branchen), der har ladet duftene gå i glemmebogen, når de udsender

Jeg synes bestemt, at trenden er ved at vende.... Og har været ved at vende
de sidste 3-4 år.... Heldigvis da. Jeg har en have, der dufter
vidunderligt; kaprifolien, silkepæonerne, aftenstjerne, de historiske og de
engelske roser, krydderurterne, duftgeranierne og den uægte jasmin "rammer
mig" med en vidunderligt stærk duft, når jeg går ud i haven......... Skønt.
Rigtig god fornøjelse med din have.

Mvh. Marlene.

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 02-07-01 06:12

On Sun, 1 Jul 2001 17:46:43 +0200, "Marlene" <ryg@post12.tele.dk>
wrote:

> [...]
>mig" med en vidunderligt stærk duft, når jeg går ud i haven......... Skønt.

Tak for ideerne Marlene - de er "skrevet bag øret" (eller gemt på
harddisc'en om du vil

Næsten overskyede morgenhilsener fra Stenseby på Bornholm
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-01 19:30

On Sun, 01 Jul 2001 07:16:43 +0200, Dorte Ringholm Møller Hansen

>Du er helt sikker på, at det ikke er, fordi sormmervarmen har
>invaderet de små grå )

Tjoo.. dovenskaben er begyndt at spille ind

>Som jeg ser det, er er prydhaven idag et sted, hvor "vi" knokler løs
>for at det skal _se_ godt ud, når naboen kigger over hækken eller
>familien kommer til kaffe.

Jeg bryder mig ikke om alt for megen knoklen i haven - i hvert fald
ikke når det er knoklen for at fjerne ukrudt. Så hellere knokle med at
få plantet noget nyt, få beskåret noget eller flyttet rundt på det
gamle så der bliver plads til nye ideer som pludselig opstår når man
går den daglige tur gennem haven.
Derfor er der da også en del mere ukrudt i min have end i en dansk
gennemsnitshave. Det generer mig ikke voldsomt, så længe jeg ved hvor
jeg har det. Og det meste af det er egentlig utroligt smukt. Det gør
også at haven ser en god del mere frodig ud end så mange andre haver.
Og lige nu er der blomster over alt. Og udsigt til solskin

>Hvorfor mon denne trend er opstået. Er det mon gartnerierne (og andre
>i branchen), der har ladet duftene gå i glemmebogen, når de udsender
>kataloger?

For en del år siden var det i hvert fald med roser, at det gik mod
større og mere holdbare blomster. Til gengæld forsvandt duften fra
mange af dem. Men den er heldigvis på vej tilbage.

Men jeg tror også at mange som ike går specielt meget op i deres have,
de tænker slet ikke over det når der skal købes nyt hjem. De ser bare
billedet af blomsterne ude i planteskolen og så køber de efter det.

>Min helt private drøm er, at min(e) have(r) med tiden bliver et
>bombardement at sanseindtryk med farver, lyde, skygger og mest af alt
>dufte.

...og små gemmesteder og bænke til at sætte sig på.
En plet græs hvor man spontant kan smide sig på ryggen og nyde dufte,
sol og fuglesang er også dejligt. (Helst et sted uden for synsvidde,
de fleste syntes man er lidt mærkelig hvis man ligger på direkte på
græsset og glor op i luften i flere kvarter ad gangen, eller måske
ligefrem falder i søvn

> [...]
>det Mads (eller andre med forstand på den slags) - bebe? Eller der
>findes måske allerede en sådan på en eller anden hjemmeside?

Jeg kender ingen sider om emnet, men noget rumsterer da allerede i mit
hovede, så måske...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 02-07-01 06:09

On Sun, 01 Jul 2001 20:30:10 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Tjoo.. dovenskaben er begyndt at spille ind

Hehe

> [...]
>også at haven ser en god del mere frodig ud end så mange andre haver.
>Og lige nu er der blomster over alt. Og udsigt til solskin

Hellere lidt skidt i krogene, end et rent helvede - det gælder såvel
indenfor som udenfor "lillebo" Naboens "udenfor" bliver friseret
på kryds og tværs. Så man kan vist sige, at modsætninger mødes

Iøvrigt rumsterer der en masse "alternative" ideer i hovet på mig i
øjeblikket. Sagen er den, at vi bor på en lille ejendom. Hertil hører
ca. 4 tdr., hvoraf størstedelen hidtil har været dyrket af en bonde.
Men den ordning hører desværre muligvis op til efteråret.

Egentlig har vi slet ikke tid til jorden iøjeblikket, da vi har to små
rødder og en kraftig ombygning. Men jeg er ikke meget for at lade det
hele ligge brak et par år, så noget må der gøres.

En del af jorden er ved at blive til bane for gemalens
modelflyvemaskiner.

Så hvis der skulle være et par ideer eller tre blandt ng'ens
skribenter, så er de velkomne.

>Men jeg tror også at mange som ike går specielt meget op i deres have,
>de tænker slet ikke over det når der skal købes nyt hjem. De ser bare
>billedet af blomsterne ude i planteskolen og så køber de efter det.

Nemlig ;o(

> [...]
>de fleste syntes man er lidt mærkelig hvis man ligger på direkte på
>græsset og glor op i luften i flere kvarter ad gangen, eller måske

Jepper. Jeg glæder mig til den dag, hvor jeg har tid nok til at
fordrive tiden på græsset igen Den yngste var på græs for første
gang forleden. Det så ud til at falde i hendes smag

>Jeg kender ingen sider om emnet, men noget rumsterer da allerede i mit
>hovede, så måske...

Jeg glæder mig til jul

Fra : havesider.dk

Dato : 02-07-01 19:02

"Dorte Ringholm Møller Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i
en meddelelse news:4abtjt01neu94pm8cid9lkd4alelr02c46@4ax.com...

klip
Du kan også se www.havesider.dk Se afsnittet dyrkning og
formering, der er noget om aflæggere, aflæggere og udløbere,
enside om deling af planter (stauder og buske), desuden er der en
side om rodstiklinger/buske

klip
> [...]
er en
> fornøjelse, som man har en tendens til at overse/glemme i

klip

Du kan også se på afsnittet med havetips der er en side om
duftplanter, afsnittet havens udformning og anlæg omtaler
farveglad forårsbed og farvestrålende efterårsbed, en side om
naturhaven for ikke at forglemme siden om pragtstaudebedet.
Afsnittet om stauder er desværre ikke udbygget så godt endnu, det
samme må man desværre sige om afsnittet træer og buske, men der er
da en side om uægte jasmin.

Med venlig sommerhilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 06-07-01 13:34

On Mon, 2 Jul 2001 20:02:14 +0200, "havesider.dk"
<homeleif@get2net.dk> wrote:

>Du kan også se www.havesider.dk ..........

Tusind tak Leif Johansen. Der er bestemt et par sider, jeg godt kan
bruge.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 06-07-01 18:36

"Dorte Ringholm Møller Hansen" wrote:

> Hvorfor mon denne trend er opstået. Er det mon gartnerierne (og andre
> i branchen), der har ladet duftene gå i glemmebogen, når de udsender
> kataloger?

Det er svært at lave kataloger, der dufter :)
Tilsvarende jordbær mv. som skal se flot ud i tilbudsavisen - og på
hylden.

Men jeg ved nu ikke om dufte er helt så glemt endda. Hvis jeg skulle
vælge mellem en blomst, der ser godt ud og en der dufter, så ville jeg
vælge den sidste. Når jeg kommer forbi en blomstrende plante, må jeg
altid lige hen og stikke næsen i den; det er altså ikke nok bare at
observere den på anstændig afstand :)
Men det gør da heller ikke noget med pæne planter :)

> Når du nu en gang får lagt badebukserne på hylden igen, kunne du så
> ikke udtænke en "duftguide året igennem" og lave "et lille indlæg"

Jamen, hvis flere kommer med et par ideer, så bliver det jo en hel
guide! Så sig frem :)
Jeg er ikke det helt store haveleksikon, så jeg skal ikke udbrede mig om
de mange duftende blomster der findes, men her da nogle personlige
favoritter:

(Alle) frugttræer dufter godt, og man lægger nok mere mærke til duftene
fordi de blomstrer ret tidligt, men desværre kun i kort tid. Hvor lang
en periode kan man strække blomstringen over, hvis man vælger
forskellige sorter?

Om efteråret og vinteren er kvæder en af de få ting, der dufter.
Blomsterne dufter derimod ikke af noget særligt.

Og så stødte jeg på en vild plante i min eng, som blomstrede i august
(og måske september), dvs. ret sent på året. De havde en dejlig duft,
som var kraftigst om aftenen. Hvad er det mon for en?
Den har små gule tragtformede blomster, og planten er godt en meter høj,
med et kraftigt lodret midterskud og flere opadvoksende sideskud og små
aflange blade, der sidder på stænglerne. Frøkapslerne er ca. 2 cm lange
og har åbnet sig i løbet af foråret. Der er vist lidt frø i nogen af dem
endnu. Jeg har forgæves spejdet efter nye eksemplarer, men de kan måske
nå at komme endnu? Dem, der blev sået er ikke kommet op :( Kan det
skyldes at de frø blev indsamlet i efteråret, og ikke har fået frost?

Tænk hvis alle nælderne kunne blive udskiften men sådan noget
"ukrudt"... :)

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-01 20:56

On Fri, 06 Jul 2001 19:35:58 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

> [...]
>vælge den sidste. Når jeg kommer forbi en blomstrende plante, må jeg
>altid lige hen og stikke næsen i den; det er altså ikke nok bare at

Det gør jeg også tit, desuden har jeg en mani med at plukke et
(stykke) blad af planten og nuldre det for at se om det dufter. Det er
efterhånden så indgroet en vane at hånden lige rækker ud efter der
første det bedste og nuldrer løs for derefter at bevæge sig op til
næsen, selv om jeg udemærker ved at der ikke er duft ved. Det sker
gerne når jeg runder et hjørne hvor der står planter helt tæt på.
Visse steder i haven ser visse ting helt afpillede ud

>Jeg er ikke det helt store haveleksikon, så jeg skal ikke udbrede mig om
>de mange duftende blomster der findes, men her da nogle personlige
>favoritter:

Det er jo også meget andet end selve blomsten som dufter.

> [...]
>fordi de blomstrer ret tidligt, men desværre kun i kort tid. Hvor lang
>en periode kan man strække blomstringen over, hvis man vælger

Næppe længe. Men blommer, kirsebær og æbler blomstrer på forskellige
tidspunkter, så det kan da strækkes noget. Men de forskellige sorter
inden for hver slags blomstrer så godt som samtidigt syntes jeg.

>Og så stødte jeg på en vild plante i min eng, som blomstrede i august
>(og måske september), dvs. ret sent på året. De havde en dejlig duft,
>som var kraftigst om aftenen. Hvad er det mon for en?

Måske en natlys?

> [...]
>nå at komme endnu? Dem, der blev sået er ikke kommet op :( Kan det
>skyldes at de frø blev indsamlet i efteråret, og ikke har fået frost?

De kan muligvis godt nå at komme endnu, men hvis der er meget græs kan
det nemt have kvalt dem. Græs er ret aggresivt i forhold til mange
blomster, især hvis forholdene er gode, dvs. vand nok, og det må man
gå ud fra de er i en eng. På tørre steder syntes jeg blomsterne
kommer lidt bedre i forhold til græsset.

>Tænk hvis alle nælderne kunne blive udskiften men sådan noget
>"ukrudt"... :)

jDet har du slet ikke lyst til! Brændenælder er føde for rigtig mange
sommerfugles larver. Så så længe nælderne står et sted hvor man ikke
brænder sig på den flere gange dagligt er de gode. Som på ydersiden af
vores læbælte f.eks.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-07-01 11:12

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> gerne når jeg runder et hjørne hvor der står planter helt tæt på.
> Visse steder i haven ser visse ting helt afpillede ud

He, he, effektiv måde at slippe af med sine brændenælder
Hvordan dufter de???

> Måske en natlys?

Jeg skal prøve at slå det efter.

> [...]
> sommerfugles larver. Så så længe nælderne står et sted hvor man ikke
> brænder sig på den flere gange dagligt er de gode. Som på ydersiden af

Måske endnu en kandidat til holde ubudne gæster ude fra min grund :) Kan
de mon klippes som en hæk? :)
Her hos mig gror de ganske godt, og bliver op til et par meter høje.

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-01 12:51

On Fri, 13 Jul 2001 12:12:25 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>He, he, effektiv måde at slippe af med sine brændenælder
>Hvordan dufter de???

Brændenælder? Ikke af noget særligt.

>Måske endnu en kandidat til holde ubudne gæster ude fra min grund :) Kan
>de mon klippes som en hæk? :)
>Her hos mig gror de ganske godt, og bliver op til et par meter høje.

Du kan da bruge dem som uklippet hæk

http://www.gartneriet.dk