Større dørhul i bærende væg
Fra : Carsten

Dato : 07-02-07 17:37

Vi vil gerne have franske døre mellem vores køkken og spisestue og skal
derfor udvide et eksisterende dørhul til ca. 160cm. Væggen det skal laves i
ligger midt i huset på langs af huset, og jeg går derfor ud fra at den er
bærende. Huset er i 1½ plan og ovenpå er en gildestue hvor alle vægge er
træskellet med gipsplader. Altså næsten ingen vægt derfra, men taget vejer
jo også...

Nå men der skal jo laves en ingeniørberegning og her kommer spørgsmålet så.
Kan det virkelig passe, at en sådan skal koste 3-5.000 kr. ex. moms ? Skal
jeg ene og alene betale for mandens uddannelse eller hva ?
Det skal siges at vi kun har snakket med en enkelt ingeniør.

Hvad er jeres erfaringer med rådg. ing. og priser på den slags ?

Hilsen

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-07 19:17

> Nå men der skal jo laves en ingeniørberegning og her kommer spørgsmålet
> så. Kan det virkelig passe, at en sådan skal koste 3-5.000 kr. ex. moms ?
> Skal jeg ene og alene betale for mandens uddannelse eller hva ?

Det lyder rimeligt nok - han er jo ansvarlig for den beregning så hvis det
går galt, kan I gøre ham ansvarlig.
Du betaler ham ikke for hans tid, men for hans viden og hans ansvar.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 07-02-07 19:18

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal siges at vi kun har snakket med en enkelt ingeniør.
>
> Hvad er jeres erfaringer med rådg. ing. og priser på den slags ?

Det har jeg faktisk ingen erfaringer med. (altså ingenørpriser etc.) Men jeg
ville ikke selv tøve med at lave nævnte stunt. Der skal selvfølgelig
indlægges en forsvarlig teglstens- eller betonbjælke over dørhullet. 160 cm
er ikke overvældende meget. slet ikke når man tager i betragtning, at der i
forvejen er et dørhul. Muren har primært en afstivende funktion, foruden
naturligvis at etageadskillelsens bjælkelag kan hvile af på den. Det vil
sige, at der højest kan komme til at ligge to bjælker over dørhullet, mere
sandsynligt kun en. Ca. samme situation som det er i øjeblikket. Taget
skulle meget gerne bære sig selv, og tynger ihvertfald ikke på væggen midt i
huset. Skillevæggene på 1.ste sal virker afstivende på konstruktionen og
tynger ikke det mindste. Tværtimod.

Martin
(jeg er forberedt på at blive slagtet af kyllingerne)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-07 02:15

Martin Bak wrote:

> Muren har
> primært en afstivende funktion, foruden naturligvis at
> etageadskillelsens bjælkelag kan hvile af på den.

Alene det, at der er en beboelig etage over, siger helt klart, at så er der
ikke selvbærende spær (gitterspær), snarere handbåndsspær, hvor
skunkstykkerne trykker på bjælkerne et stykke inde i forhold til den bærende
ydermur.

Skillevæggene på 1.ste-salen vejer også, selv om det ikke er mursten. Og da
de står på bjælkelaget, skal deres vægt lægges til den vægt, taget gennem
skunkstykkerne påvirker bjælkelaget med.

Ergo er den langsgående mur midt i huset mere end blot afstivende - den er
så absolut bærende.

> (jeg er forberedt på at blive slagtet af kyllingerne)

Så er du ikke overrasket over at blive sagt imod. Du kan jo sagtens fyre dit
sludder af, du risikerer ikke at blive draget til ansvar, når 1.ste-salen
ligger nede i stueetagen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-07 15:46

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så er du ikke overrasket over at blive sagt imod. Du kan jo sagtens fyre
> dit sludder af, du risikerer ikke at blive draget til ansvar, når

Selv sludder.
Nej, jeg er ikke overrasket over at blive modsagt. Men som selvstændig
tømrer har jeg nok set og ombygget flere 1.ste sale og lavet flere dørhuller
end du nogensinde kommer til.
Det er ikke almindeligt med det du kalder "skunkstykker". Tagkonstruktionen
er med hanebåndsspær almindeligvis en selvbærende trekant, som hviler af på
remmen. Hvor der er lodrette poster til skunkene er disse i reglen lavet
netop som forskalling til skunkvæggen og ikke, som du antager, som en del af
den bærende konstruktion.
Skillevæggene på 1.stesalen i det aktuelle tilfælde er lavet af træ og vil
derfor yderliger virke afstivende på trekanten i konstruktionen. De vil
således være medvirkende til, at overføre kræfterne til remmen.
Du har ret i, at det er relativt ansvarsfrit for mig, at give min mening
tilkende. Men jeg vil fastholde, at det er en kvalificeret mening, baseret
på eksakt viden om bygningskonstuktioner.
Hvad er det lige du har som erhverv?

Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-07 01:48

Martin Bak wrote:

> Hvad er det lige du har som erhverv?

Jeg har faktisk også en fortid i byggebranchen og ville aldrig løbe an på
dine anbefalinger. Med et dørhul på 160 cm. som ønsket, må man også påregne
minimum 2 tværgående bjælker hvilende lige over dørhullet (ved normal
bjælkeafstand på 90 cm.)

Jeg synes, dit forslag lyder som et vovestykke. Den langsgående væg er en
bærende væk og en solid bjælke (ståltegl eller stålprofil) over det nye,
større dørhul må absolut anbefales.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : tp

Dato : 07-02-07 20:34

> [...]
> Det skal siges at vi kun har snakket med en enkelt ingeniør.
>
> Hvad er jeres erfaringer med rådg. ing. og priser på den slags ?

Mit hoved kan ikke forenes med tanken om at "jeg er klogere end dig, så jeg
er 5000kr/timen værd". De må gerne føle sig kloge, men så må de også kæmpe
med at finde nogle der er dumme nok til at hoppe på den.... men jeg er jo
også lidt rød ikk

jeg gav knap 1000kr incl m for en times ingeniør arbejde + tegning af hvad
vi aftalte. Langt mere fair pris. (grenå)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-07 21:07

> jeg gav knap 1000kr incl m for en times ingeniør arbejde + tegning af hvad
> vi aftalte. Langt mere fair pris. (grenå)

Det passer jo så også meget godt med den pris, han har fået. Syn på stedet,
opmåling og en tur på kontoret til beregning og udarbejdelse af et stykke
papir. I alt 2-3 timers arbejde + kørsel. Det kan dårligt gøres hurtigere,
når der skal være garanti på arbejdet.

Mvh Maria

Fra : Carsten

Dato : 07-02-07 21:14

Njaaa, desværre ikke Maria, du gør regning uden vært Han så det ikke
nødvendigt at komme ud idet jeg har tegninger fra da huset blev bygget
(1973). Han vurderede (pr. tlf) at det måtte være nok til at han kunne lave
beregningen. I modsat fald holdte prisen ikke. "Der går det meste af en dags
tid med beregningen" var hans ord (sådan cirka). Jeg tænkte samtidig mit,
altså at "det kan ikke passe at et så "let" arbejde skal tage en hel dag og
koste så meget".

Carsten

Fra : tp

Dato : 07-02-07 22:30

> [...]
> en dags tid med beregningen" var hans ord (sådan cirka). Jeg tænkte
> samtidig mit, altså at "det kan ikke passe at et så "let" arbejde skal

Du kan jo altid spørge en anden. Lommeregneren er vel indført flere steder
efterhånden
Alternativt kan en bygningskonstruktør vel lave samme beregning?

Fra : PDT

Dato : 07-02-07 22:59

Hejsa,

En time arbejde for en ingeniør med 10 år erfaring koster ikke under 600kr.
+ moms, nyuddannet koster ca. 350,- kr, men han/hun skal bruge 2 gange så
meget tid....

Opret en sag, udfør statiske beregninger, lav en skise...så dagen er
gået...4-5 kilo er helt normal pris. Det er vist billigere hvis du henvender
dig til et mindre rågivendeingeniør firma.

Mvh.
Tom (2660)

PS: Hvis du bor i København og gider at køre forbi mig med tegningerne,
udfører jeg gerne beregning til dig for et par CF-kort.

Fra : J. E.

Dato : 08-02-07 00:41

> [...]
> han kunne lave beregningen. I modsat fald holdte prisen ikke. "Der går
> det meste af en dags tid med beregningen" var hans ord (sådan cirka).

Aha - der ligger problemet Find en der kan sit kram, så er det
ordnet på
under en halv time.