Magnetophæng til knive - godt eller
Fra : Charlotte

Dato : 04-02-07 12:17

En kok fortalte mig engang, at det er en virkelig dårlig idé at hænge
sine knive på et magnetisk ophæng. Det skulle skyldes noget med at
magneterne ligesom 'trækker' i molekylerne i kniven, som så bliver sløv.
Ja, undskyld mig den ringe forklaring, men det er årevis siden hun
fortalte mig det :|

Så jeg pillede dengang min magnetliste ned og siden da har mine knive
stået i en knivblok og ligget i en skuffe. Nu har jeg imidlertid fået et
barn, som elsker at pille ved alting og som inden længe er stor nok til
at få fingrene ned i knivskuffen. Og så ville det jo være smart med
sådan en magnetliste på væggen i stedet for.

Jeg har flere gange set magnetlisterne til salg i køkkenudstyrsbutikker.
Også i dem, der leverer til professionelle. Så er det en and, det der
med at de skulle gøre knivene sløve?

Hilsen Charlotte

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-02-07 13:39

Charlotte skrev:
> [...]
> magneterne ligesom 'trækker' i molekylerne i kniven, som så bliver sløv.

> Ja, undskyld mig den ringe forklaring, men det er årevis siden hun

Ja forklaringen er ualmindelig ringe. Magnetisme har ingenting
at gøre med skarpheden af kniven. Interessant nok florerer
den anden myte også: at magneter skulle gøre kniven skarpere.
Se punkt 7:

<http://www.chefschoice.com/tips_myth_all.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Hanne

Dato : 04-02-07 13:51

> [...]
> få fingrene ned i knivskuffen. Og så ville det jo være smart med sådan en

Hehe lidt pudsigt! Vi pillede vores knivliste ned, da vores barn var i den
alder, hvor hun gerne ville sidde på køkkenbordet og være med i madlavningen
og derved var meget tæt på en række spidse knive. Siden har de stået i en
knivblok og ligget i en skuffe.

mvh
Hanne

Fra : Kent

Dato : 06-02-07 10:37

"Charlotte" <no@mails.please> skrev i en meddelelse
> [...]
> Også i dem, der leverer til professionelle. Så er det en and, det der med

Jeg kan garantere dig for, at det er en meget STOR and endda .

Det rene sludder.

Kent.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-07 23:21

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan garantere dig for, at det er en meget STOR and endda .
>
> Det rene sludder.

Hvordan virker et strygestål?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent

Dato : 08-02-07 13:04

> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan virker et strygestål?
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Ved at de små riller i strygestålet retter bladet op igen, når det
er blevet bøjet ved fx. at skære for meget i skærebrættet, ben
og lignende. Det er den korte forklaring. Det har intet som helst
med magnetisme at gøre.

Kent.
(Slagteriarbejder)

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-07 13:28

> [...]
> er blevet bøjet ved fx. at skære for meget i skærebrættet, ben
> og lignende. Det er den korte forklaring. Det har intet som helst

Her er et enkelt link:
http://www.smartguy.dk/help/Produktinformation/Kokkeknive.asp

Jeg har hørt det fra mange andre kilder. Jeg skal ikke afvise, de alle tager
fejl, men jeg har alle dage fået at vide, at strygestål bruges til at holde
en kniv skarp bl.a. via magnetisme.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 08-02-07 13:38

Hej Jens

> Jeg har hørt det fra mange andre kilder. Jeg skal ikke afvise, de
> alle tager fejl, men jeg har alle dage fået at vide, at strygestål
> bruges til at holde en kniv skarp bl.a. via magnetisme.

Det er en historie du har hørt, det har intet med magnetisme
at gøre. De knive man bruger hos slagteren og i køkkener
er lavet af rustfast stål, en elendig legering der gør at de
modsat ordentlig rustfast stål er magnetiske. Men de stoffer
man tilsætter stål for at gøre det rustfast, krom og nikkel gør
at de ikke kan slibes skarpe som en rigtig kniv, den fine æg
knækker simpelthen af. Man kan derimod valse en æg op
da meterialet besider en høj sejhed, denne opvalsede æg
er meget skarp, men vælter hvis man rammer en knogle eller
et skærebrædt, det er så her strykestålet kommer til sin
ret, det bruges til at rette ægen op med igen.

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 08-02-07 14:06

> [...]
> tager fejl, men jeg har alle dage fået at vide, at strygestål bruges til
> at holde en kniv skarp bl.a. via magnetisme.

Et god råd: Lad VÆRE med at tro på det .

I øvrigt er hverken strygeståle eller knive normalt magnetiske.

Kent.