Dagens ret: forloren fusionshare
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-01-07 22:28

Jeg havde en forestilling om, at det ville gøre sig med kastanjemos i
farsbrød, men jeg kunne ikke finde en opskrift, der lignede det, jeg
ville lave. Så måtte jeg jo finde på en selv - den blev rigtig god.
Så her er den:

500 g hakket kalv og flæsk
200 g kastaniemos fra dåse (for Guds skyld uden sukker og vanilje)
2 mellemstore eller et stort revet løg
2 fed hvidløg
1 stort æg
2 spk piskefløde
salt, peber, timian
rasp, til farsen er nogenlunde fast

Alt det her røres sammen og formes til et farsbrød, som lægges i et
smurt, ovnfast fad. Ovenpå lægges

1 pakke bacon i skiver

og udenom lægges

1 kg små kartofler med skræl, halverede og oliedyppede

Ind i en 250 grader varm ovn i 15 minutter. Derefter skrues ned til 200
grader. Efter en lille time er fusionsharen klar. I mellemtiden kan man
jo lave champignons a la creme - det er altid godt, men gjorde sig helt
perfekt her. Og tyttebærsyltetøj til.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 19-01-07 21:26

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

Hej!
Jeg fik en umanerlig lyst til at prøve din "fusionshare" og bekendtgjorde ,
at " Det er mig i aften".
Kl 16 begyndte forberedelserne - og problemerne.
Vi havde godtnok en dåse kastaniemos i kælderen, men ved nærmere eftersyn
var det en med både sukker og vanilie, så den kunne ikke bruges.
Jeg kunne imidlertid ikke få den rigtige mos nogen steder: Føtex, Brugsen,
Lidl ingen af dem havde den, så jeg substituerede med 200 gram kartoffelmos.
Timian skulle jeg ned i den smattede køkkenhave for at få, så jeg
sustituerede igen men med et stort drys tørret basilikum. Resten gik fint
bortset fra, at jeg fandt 1 kilo kartofler for meget. Der var kun plads til
knap halvdelen i formen.
Nå, men trods modifikationerne smagte det hele smadder godt. Jeg kan give
den min anbefaling. Det er en ret, der fylder! Lillemor og jeg har til
mindst en middag mere!
Mvh.
Aksel