/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Das Boot - Hvilken version
Fra : Markus B


Dato : 03-02-07 00:38

Sagsøg mig endelig hvis dette er den forkerte gruppe. Jeg er i tvivl om Das
Boot er at betragte som en film eller en tv-serie.

Min bror og jeg er gået i gang med den helt store krigsfilm-kanon og nu er
tiden så kommet til Das Boot. Jeg vil gerne sikre mig at vi får set den helt
"rigtige" version. Er det denne:
http://axelmusic.dk/productDetails/5050582266498 ?

På forhånd tak



 
 
P Kaasing (03-02-2007)
Kommentar
Fra : P Kaasing


Dato : 03-02-07 00:48

Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668

Den du linker til er miniserien lavet over filmen.

Vh

Poul



sniper_Nolight (03-02-2007)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 03-02-07 01:02

> Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
> http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668
>
> Den du linker til er miniserien lavet over filmen.

film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus selv
linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg gjort
--
sniper_Nolight



P Kaasing (03-02-2007)
Kommentar
Fra : P Kaasing


Dato : 03-02-07 01:08


"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45c3d0e5$0$52172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
>> http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668
>>
>> Den du linker til er miniserien lavet over filmen.
>
> film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus selv
> linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg gjort
> --
> sniper_Nolight
Ja, hvis det er tilfældet ville jeg også gøre det, også set i lyset af at
den jeg henviser ikke kan fåes

Vh

Poul



sniper_Nolight (03-02-2007)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 03-02-07 01:18

> Ja, hvis det er tilfældet ville jeg også gøre det, også set i lyset af at
> den jeg henviser ikke kan fåes

og så er den godt nok billig - en så god film til 60,- må siges at være et
godt køb. Næsten 5 timers underholdning i streg.
--
sniper_Nolight



Markus B (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Markus B


Dato : 03-02-07 01:21


"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote in message
news:45c3d25a$0$12678$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45c3d0e5$0$52172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
>>> http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668
>>>
>>> Den du linker til er miniserien lavet over filmen.
>>
>> film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus selv
>> linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg gjort
>> --
>> sniper_Nolight
> Ja, hvis det er tilfældet ville jeg også gøre det, også set i lyset af at
> den jeg henviser ikke kan fåes

Tak for hurtig respons. Jeg skulle alligevel bestille noget fra axel.



Per Hansen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Per Hansen


Dato : 03-02-07 11:57

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> mentioned this

>> Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
>> http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668
>>
>> Den du linker til er miniserien lavet over filmen.
>
> film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus
> selv linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg
> gjort

Poul er også forkert på den.
Das Boot var oprindeligt en TV serie, delt over 6 afsnit:
Folge 1: Operation Im Atlantic
Folge 2: Auf Suchkurs
Folge 3: Der erste angrif
Folge 4: Himmelfartskommando
Folge 5: Auf grund
Folge 6: In der heimat

De 6 episoder blev presset sammen til en TV film, der udkom i 2 versioner.
Den første film kom på VHS i 80'erne og med DVD'ens indtog kom så den de
fleste har stående idag: Directors Cut.
Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
og udgivet på DVD.

TV Serien kan købes på 2X DVD i Tyskland uden DK tekst, koster rundt regnet
100kr dernede.

Angående Directors Cut kan man lige så godt købe Superbit versionen og få
DTS med også, for den smule ekstra materiale der er på den alm. DVD release
er der ikke noget ved overhovedet.

--
Per Hansen


Jesper Lund (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 03-02-07 12:34

Per Hansen wrote:

> TV Serien kan købes på 2X DVD i Tyskland uden DK tekst, koster
> rundt regnet 100kr dernede.

Den kan som sagt købes for 60 kr hos AxelMusic incl danske
undertekster...

--
Jesper Lund



Hanne (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Hanne


Dato : 03-02-07 16:30

>
> De 6 episoder blev presset sammen til en TV film, der udkom i 2 versioner.
> Den første film kom på VHS i 80'erne og med DVD'ens indtog kom så den de
> fleste har stående idag: Directors Cut.
> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
> og udgivet på DVD.


Er lettere forvirret - den version DR1 sender søndag aften er det så den
"rigtige" eller hva'?


mvh
Hanne



Per Hansen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Per Hansen


Dato : 03-02-07 17:44

"Hanne" <hb@duerikke.dk> mentioned this

>>
>> De 6 episoder blev presset sammen til en TV film, der udkom i 2
>> versioner. Den første film kom på VHS i 80'erne og med DVD'ens indtog
>> kom så den de fleste har stående idag: Directors Cut.
>> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
>> og udgivet på DVD.
>
>
> Er lettere forvirret - den version DR1 sender søndag aften er det så
> den "rigtige" eller hva'?
>
>
> mvh
> Hanne
>
>
>
Det er Director Cut versionen på 200min.

Hvis DR viste "the whole thing", så ville folk sidde og se den til længere
ud på natten, da den er på sammenlagt 282min.

--
Per Hansen


ML-78 (04-02-2007)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 04-02-07 22:32

Per Hansen skrev:

> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
> og udgivet på DVD.

Desværre er den originale tv-serie ikke præsenteret optimalt på
DVD-udgaven. Det hele kører som én lang film - der er ingen
afsnitsinddeling. Desuden er billedet beskåret fra 4:3 til 1,85:1. Alt i
alt en skuffende behandling, men alligevel er serien at foretrække frem
for den ellers udmærkede filmversion.


ML-78


sniper_Nolight (04-02-2007)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 04-02-07 23:16

> Desværre er den originale tv-serie ikke præsenteret optimalt på
> DVD-udgaven. Det hele kører som én lang film - der er ingen
> afsnitsinddeling.

Syes netop det er fedt da det giver en god intens oplevelse.
--
sniper_Nolight



sniper_Nolight (03-02-2007)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 03-02-07 01:16

> Min bror og jeg er gået i gang med den helt store krigsfilm-kanon og nu er
> tiden så kommet til Das Boot. Jeg vil gerne sikre mig at vi får set den
> helt "rigtige" version. Er det denne:
> http://axelmusic.dk/productDetails/5050582266498 ?


A 293-minute version touted as the "original uncut version" and released on
DVD in the US in 2004 is actually the original German television miniseries
version. This previously aired in the U.S. on cable television's Encore
channel.

Det er den og den er helt fantastisk. Se den på tysk!
--
sniper_Nolight



C. H. Engelbrecht (06-02-2007)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 06-02-07 22:51

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45c3d458$0$52107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> A 293-minute version touted as the "original uncut version" and released
> on DVD in the US in 2004 is actually the original German television
> miniseries version. This previously aired in the U.S. on cable
> television's Encore channel.

Det skal tilføjes, at når Axel sælger en 282min. udgave til 60,- så er det
DEN SAMME lange TV-film som den 293min. udgave amerikanerne nævner her.
('Das Buut' som i 'støvle' som de kalder den Over There...)
Forskellen i tid ligger kun i formatforskellen mellem NTSC (293min) og PAL
(282min). NTSC er lidt længere om at afspille den samme strimmel film. (Har
aldrig fattet hvorfor...)

Mere forvirrende kan det sgu næsten ikke blive...

Se også
http://dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=5567 (Tv-serien)
http://dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=675 (Director's Cut)



Peter Brandt Nielsen (06-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 06-02-07 23:25

C. H. Engelbrecht skrev:

> Forskellen i tid ligger kun i formatforskellen mellem NTSC (293min)
> og PAL (282min). NTSC er lidt længere om at afspille den samme
> strimmel film. (Har aldrig fattet hvorfor...)

Forsøg på forståelig forklaring: Biograffilm samt tv, video og dvd i
NTSC-format viser 24 billeder i sekundet, mens tv, video og dvd i
PAL-format viser 25 billeder i sekundet. Det samme materiale tager
derfor kortere tid at vise i PAL-format, nemlig 24/25 x 100 = 96% af
tiden.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk



Per Hansen (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Per Hansen


Dato : 07-02-07 11:35

"C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk> mentioned this

> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45c3d458$0$52107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> A 293-minute version touted as the "original uncut version" and
>> released on DVD in the US in 2004 is actually the original German
>> television miniseries version. This previously aired in the U.S. on
>> cable television's Encore channel.
>
> Det skal tilføjes, at når Axel sælger en 282min. udgave til 60,- så er
> det DEN SAMME lange TV-film som den 293min. udgave amerikanerne nævner
> her. ('Das Buut' som i 'støvle' som de kalder den Over There...)
> Forskellen i tid ligger kun i formatforskellen mellem NTSC (293min) og
> PAL (282min). NTSC er lidt længere om at afspille den samme strimmel
> film. (Har aldrig fattet hvorfor...)
>
Det kan jeg snildt forklare, enda med 2 lydforskelle PAL vs NTSC:
http://www.sendspace.com/file/vc4bdo

Dette er en ZIP med kendingsmelodien til Friends (Venner) fra den
samme episode i henholsvis PAL og NTSC.
Grunden til den store forskel i lyden ligger ved at PAL har
25 billeder pr.sek og NTSC har 30 billeder pr.sek
Som man tydeligt kan høre går det meget hutigere ved PAL end ved NTSC.

--
Per Hansen


Jesper Lund (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 07-02-07 20:42

Per Hansen wrote:

> Det kan jeg snildt forklare, enda med 2 lydforskelle PAL vs NTSC:
> http://www.sendspace.com/file/vc4bdo
>
> Dette er en ZIP med kendingsmelodien til Friends (Venner) fra den
> samme episode i henholsvis PAL og NTSC.
> Grunden til den store forskel i lyden ligger ved at PAL har
> 25 billeder pr.sek og NTSC har 30 billeder pr.sek
> Som man tydeligt kan høre går det meget hutigere ved PAL end ved
> NTSC.

Meget og meget... Film er 24 fps. Ved overførsel til NTSC bruges en
teknik som hedder 2:3 pulldown, så man får 29.97 fps ved at gentage 1 ud
af 4 fields (i den oprindelige hastighed, eller helt præcist 0.1%
procent langsommere, dvs. 23.976 fps). Ved overførsel til PAL med 25fps
forsøger du hastigheden så der vises 25 fps, hvilket betyder at filmen
og lyden kører ca. 4% hurtigere.

Amerikanske TV serier som Friends er skudt på 35mm film.

--
Jesper Lund



Peter Brandt Nielsen (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 07-02-07 23:14

Per Hansen skrev:

> Grunden til den store forskel i lyden ligger ved at PAL har
> 25 billeder pr.sek og NTSC har 30 billeder pr.sek

Som Jesper skriver, er den reelle forskel 25 hhv. 24. Det passer også
bedre med længden på dine klip (45 sek. og 43 sek., som svarer til de
4%).

> Som man tydeligt kan høre går det meget hutigere ved PAL end ved
> NTSC.

Personligt synes jeg ikke, det er spor tydeligt at høre, men folk har
givetvis forskellig grad af følsomhed.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk



Max (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-02-07 16:33

Hej Markus

> Sagsøg mig endelig hvis dette er den forkerte gruppe. Jeg er i tvivl
> om Das Boot er at betragte som en film eller en tv-serie.

Da den først kom i biografen i 1981 og på TV i 1985, ja så må
det vel betragtes som en film.

http://en.wikipedia.org/wiki/Das_Boot

--
Mvh Max



gb (04-02-2007)
Kommentar
Fra : gb


Dato : 04-02-07 14:51

"Markus B" <mm@m.com> wrote in
news:45c3cb4c$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> http://axelmusic.dk/productDetails/5050582266498 ?

http://www.imdb.com/title/tt0082096/
- fed film, har lige set den.

Kan bestilles her til 8.00 UK£ for alm. version, 19.99 UK£ for
Directors' Cut:
http://preview.tinyurl.com/2ptebv

Ellers er det muligt Fona kan skaffe den.

--
GB

konstman (04-02-2007)
Kommentar
Fra : konstman


Dato : 04-02-07 22:53

> Poul er også forkert på den.
> Das Boot var oprindeligt en TV serie, delt over 6 afsnit:
> Folge 1: Operation Im Atlantic
> Folge 2: Auf Suchkurs
> Folge 3: Der erste angrif
> Folge 4: Himmelfartskommando
> Folge 5: Auf grund
> Folge 6: In der heimat
>
> De 6 episoder blev presset sammen til en TV film, der udkom i 2 versioner.
> Den første film kom på VHS i 80'erne og med DVD'ens indtog kom så den de
> fleste har stående idag: Directors Cut.
> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
> og udgivet på DVD.

Og heller ikke det er rigtigt!

Filmen er oprindeligt lavet BÅDE som en biograffilm (1981) OG en TV-
miniserie. INGEN tv-film fra 80'erne er i Widescreen-format, de er
alle i 4:3-format. Og jeg så den i biografen, da den blev vist i
81...

fra allmovie.com: "Originally edited by writer/director Wolfgang
Petersen as both a two-and-a-half hour theatrical release and a six-
hour German miniseries, (...)"

Den blev så i 1997 udgivet igen med yderligere 1 time film... (til
TV)...

mvh
Jan K


konstman (04-02-2007)
Kommentar
Fra : konstman


Dato : 04-02-07 23:05

On 4 Feb., 22:52, "konstman" <jan.konstm...@gmail.com> wrote:
> > Poul er også forkert på den.
> > Das Boot var oprindeligt en TV serie, delt over 6 afsnit:
> > Folge 1: Operation Im Atlantic
> > Folge 2: Auf Suchkurs
> > Folge 3: Der erste angrif
> > Folge 4: Himmelfartskommando
> > Folge 5: Auf grund
> > Folge 6: In der heimat
>
> > De 6 episoder blev presset sammen til en TV film, der udkom i 2 versioner.
> > Den første film kom på VHS i 80'erne og med DVD'ens indtog kom så den de
> > fleste har stående idag: Directors Cut.
> > Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
> > og udgivet på DVD.
>
> Og heller ikke det er rigtigt!
>
> Filmen er oprindeligt lavet BÅDE som en biograffilm (1981) OG en TV-
> miniserie. INGEN tv-film fra 80'erne er i Widescreen-format, de er
> alle i 4:3-format. Og jeg så den i biografen, da den blev vist i
> 81...
>
> fra allmovie.com: "Originally edited by writer/director Wolfgang
> Petersen as both a two-and-a-half hour theatrical release and a six-
> hour German miniseries, (...)"
>
> Den blev så i 1997 udgivet igen med yderligere 1 time film... (til
> TV)...
>
> mvh
> Jan K

Og så er der "director's cut"-udgaven på 216 min. (Reg-2-udgaven) og
miniserien på 4t og 42 min (Reg.2) og... og... og...
....måske rekord i flest forskellige udgaver af samme grundmateriale...

mvh
Jan K


konstman (06-02-2007)
Kommentar
Fra : konstman


Dato : 06-02-07 12:32

> Per Hansen skrev:
> (...) Desuden er billedet beskåret fra 4:3 til 1,85:1.(...)

Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
(til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!

Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
widescreen FRA 4:3!?

Med undren
Jan K


sniper_Nolight (06-02-2007)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 06-02-07 15:43

>Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
>(til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
>så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!

Ikke nødvendigvis.

>Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
>widescreen FRA 4:3!?

Sagtens.
Open matte.
35 mm film beskæres til widescreen fra 4:3. Det originale filmamteriale er
4:3 og man bruger kun det midterste 16:9 billede af hele det firkantede
billede til en widescreen version - dermed beskåret til widescreen fra 4:3.

Jeg tror ikke engang filmen er beskåret i biografen, blot skjult af
projektoren.

>Med undren

Der er osse mange formater faktisk
--
sniper_Nolight




ML-78 (05-02-2007)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 05-02-07 17:27

konstman skrev:

> Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
> (til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
> så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!

Det kan du have ret i. Jeg tog udgangspunkt i, at miniserien oprindeligt
blev lavet som 4:3, men det afgørende må selvfølgelig være hvilket
format materialet oprindeligt var tiltænkt. Ved vi med sikkerhed at
billedet blev komponeret til 1,85:1?

> Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
> widescreen FRA 4:3!?

Det sker. F.eks. udgav MGM "Vargtimmen" (Hour of the Wolf) og "Skammen"
(Shame) i 1.66:1 selv om de skulle have været 4:3. Det blev dog kort
efter rettet i et nyt optryk. "Invasion of the Body Snatchers" er et
andet eksempel på en film, der tilsyneladende oprindeligt var tiltænkt
4:3 men efterfølgende vist i widescreen-format.


ML-78


Johann Friedrich Str~ (06-02-2007)
Kommentar
Fra : Johann Friedrich Str~


Dato : 06-02-07 18:11

ML-78 skrev:

> Det sker. F.eks. udgav MGM "Vargtimmen" (Hour of the Wolf) og "Skammen"
> (Shame) i 1.66:1 selv om de skulle have været 4:3. Det blev dog kort
> efter rettet i et nyt optryk. "Invasion of the Body Snatchers" er et
> andet eksempel på en film, der tilsyneladende oprindeligt var tiltænkt
> 4:3 men efterfølgende vist i widescreen-format.

Nordisk Film var også lige lovligt langt fremme i skoene med
førsteoplaget af Ditte Menneskebarn.

Det er dog ikke altid det er en fejl - som en anden i tråden nævner
findes der en teknik, der kaldes open matte, hvor man optager filmen på
4:3-film, og så maskerer efterfølgende til bredformat. Dette tages der
naturligvis hensyn til, når de enkelte indstillinger komponeres. Eller,
det gjorde man, for der er nok ikke ret mange der gør sådan længere. Et
eksempel er fx Anatomy of a Murder (nogle DVD-udgivelser er uden
matte!), og i Dr Strangelove skifter Kubrick mellem formaterne og bruger
altså matte (muligvis også forskellige filmformater) kreativt.

Johann

konstman (07-02-2007)
Kommentar
Fra : konstman


Dato : 07-02-07 16:22

On 6 Feb., 15:43, "sniper_Nolight" <sniper_noli...@hotmail.com> wrote:
> >Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
> >(til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
> >så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!
>
> Ikke nødvendigvis.
>
> >Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
> >widescreen FRA 4:3!?
>
> Sagtens.
> Open matte.
> 35 mm film beskæres til widescreen fra 4:3. Det originale filmamteriale er
> 4:3 og man bruger kun det midterste 16:9 billede af hele det firkantede
> billede til en widescreen version - dermed beskåret til widescreen fra 4:3.
>
> Jeg tror ikke engang filmen er beskåret i biografen, blot skjult af
> projektoren.
>
> >Med undren
>
> Der er osse mange formater faktisk
> --
> sniper_Nolight

Jo, det vidste jeg faktisk godt. Men her taler vi jo stadig om, at det
samme materiale BÅDE blev brugt til en biografudgave og til tv (der
dengang kun var 4:3). Så det lyder ikke sandsynligt, at en 16:9 udgave
skulle være "skamferet" fra en "original" 4:3-udgave! ORIGINALEN VAR
"OGSÅ" EN WIDESCREEN-udgave. Undskyld, at jeg råber. Da den blev vist
i biografen var det IKKE en 4:3 udgave, så den nyere DVD-udgave bruger
vel bare en mere oprindeligt widescreen udgave til 16:9-udgaven...
Ellers havde der da været ramaskrig på diverse dvd-fora i det store
udland. Hvis den først belv beskåret fra 4:3 og så "ned" til
widescreen - og derfra til en ny 4:3 - og derfra til en ny widescreen,
så er der jo kun et lille koøje tilbage af det oprindeligt tænkte
billede. Næh, DVD-udgaven er god nok - og det var det, der var
udgangspunktet.

mvh
Jan K


sniper_Nolight (07-02-2007)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 07-02-07 18:27

Jo, det vidste jeg faktisk godt. Men her taler vi jo stadig om, at det
samme materiale BÅDE blev brugt til en biografudgave og til tv (der
dengang kun var 4:3). Så det lyder ikke sandsynligt, at en 16:9 udgave
skulle være "skamferet" fra en "original" 4:3-udgave! ORIGINALEN VAR
"OGSÅ" EN WIDESCREEN-udgave. Undskyld, at jeg råber. Da den blev vist
i biografen var det IKKE en 4:3 udgave, så den nyere DVD-udgave bruger
vel bare en mere oprindeligt widescreen udgave til 16:9-udgaven...
Ellers havde der da været ramaskrig på diverse dvd-fora i det store
udland. Hvis den først belv beskåret fra 4:3 og så "ned" til
widescreen - og derfra til en ny 4:3 - og derfra til en ny widescreen,
så er der jo kun et lille koøje tilbage af det oprindeligt tænkte
billede. Næh, DVD-udgaven er god nok - og det var det, der var
udgangspunktet.

Jeg talte open matte generelt. Jeg aner intet om Das Boot, men blot hvordan
det evt. kunne have foregået.
--
sniper_Nolight



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408799
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste