M$ får udsættelse...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-01 01:54

Hej

For ikke så længe siden kom den første appelafgørelse i anti-trust sagen
mod Microsoft, og det ser faktisk ud til at Gale Gates endnu engang har
formået at 'købe' sig fri! - For en tid ihvertfald.

<http://www.cnn.com/>
<http://cnnfn.cnn.com/2001/06/28/technology/microsoft_appeal/>

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 01-07-01 03:55

> Hej
>
> For ikke så længe siden kom den første appelafgørelse i anti-trust sagen
> mod Microsoft, og det ser faktisk ud til at Gale Gates endnu engang har
> formået at 'købe' sig fri!

For lidt over et år siden forudså jeg at hvis det skulle lykkes Bush &
Co. at komme ind i det Hvide Hus ville Gates ikke længere have ret meget
at bekymre sig om. Som svar fik jeg en længere redegørelse for det
amerikanske demokratiske system, den i den amerikanske regering
indbyggede magtbalance, forfatningen m.m. Der manglede bare et par ord
om Paul Revere.

>- For en tid ihvertfald.

Jeg tror ikke der sker ret meget mere i den sag, i hvert fald ikke noget
væsentligt, selv om sagførerne kommer til at diskutere meget og tjene
millioner. Muligvis tildeles WG en mindre næse (You naughty boy, you
know mustn't do that. Now be a good boy and don't do it again. Go along
and play), en ubetydelig bøde -- og ikke mere.

Mere bekymrende er WGs planner med Hailstorm og .NET samt hans forsøg på
at sætte sig på hele Internettet og evt. hele computer indstri.
Overdrevet? Vi får se.

Se i øvrigt New York Times:

http://partners.nytimes.com/2001/06/29/technology/29SOFT.html?todayshead
lines

og

http://partners.nytimes.com/2001/06/30/technology/30SOFT.html?todayshead
lines

--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-07-01 13:53

Robert J. Widenmann <mari-bob@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> amerikanske demokratiske system, den i den amerikanske regering
> indbyggede magtbalance, forfatningen m.m. Der manglede bare et par ord

(Dette er ikke specielt henvendt til dig Robert, så hvis det ikke
stemmer overens med din virke, så beklager jeg).

MS kan jo ikke være helt slemme, hvor mange her i gruppen har ikke købt
Office 2001? Bruger IE eller OE? For slet ikke at tale om dem der også
køber Windows maskiner. Hvis man virkelig er træt af ét firmas dominans,
så var det nok nemmest ikke at købe deres produkter. Det samme gælder
for MS' nye Win XP og Office XP licenspolitik, huer man den ikke, så
find et andet produkt, der er sgu nok af dem.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-01 01:44

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> [...]
> stemmer overens med din virke, så beklager jeg).
>
> MS kan jo ikke være helt slemme, hvor mange her i gruppen har ikke købt

Det er da egentlig ganske enkelt Jan. Der er mange, der føler sig presset til
at bruge MS produkter under en eller anden form, og det kan der være flere
grunde til.

1. Arbejdspladsen/firmaet bruger MSO, og for at man evt. kan arbejde hjemme,
"kræver" firmaet, at man bruger samme værktøjer.
2. Kompatibilitet mellem filformater (er egentlig lidt af det samme som
ovenstående).
3. MS betaler for produktet under en eller anden form, - enten i direkte
'gaver' - eller ved dumpingpriser... fx. til skoler og
undervisningsinstitutioner m.fl.

> For slet ikke at tale om dem der også
> køber Windows maskiner. Hvis man virkelig er træt af ét firmas dominans,
> så var det nok nemmest ikke at købe deres produkter.

Jeg kender da indtil flere - også blandt de offentlige, - skoler,
universiteter og andre offentlige institutioner, der hellere end gerne vil
skifte deres Wintel grej ud, men det 'må' de altså bare ikke. Dels fordi det
jo oftest er staten, der betaler, og der skal en ansøgning og bevilling til,
og dels fordi, det vil blive alt for dyrt at skifte fx. til Mac.

Som du nok har erfaret fra andre af mine indlæg, så har det taget os
adskillige år blot at få anerkendt, at der altså også er et produkt, der er
velegnet til brug for handicappede, - ved navn Apple Macintosh. Og det er
stadig en kamp for de amter, der har 'vovet' at sætte sig ud over fx.
Blindeinstituttets 'bestemmelser' og 'krav' til, at man _skal_ og _kun_ må
bevilge Wintel udstyr. (Det er der vist nok også en anden her i gruppen, der
kan tale med om?).

Så sent som i fredags snakkede jeg med lederen af EDB hjælpemiddelafdelingen
her i Århus Amt, og han og jeg blev enige om, at nu skulle vi til at være
endnu mere aktive udadtil, - for, som han jagde... "...Jeg er så træt af
altle de problemer, vi har med både Jaws og Microsoft, så der må og skal
findes andre løsninger. Vi kan ikke være det bekendt over for brugerne..."

> Det samme gælder
> for MS' nye Win XP og Office XP licenspolitik, huer man den ikke, så
> find et andet produkt, der er sgu nok af dem.

Det er jo lidt svært, når de nye Wintels kommer med alt præ-installeret, og
at der ligefrem _kræves_ en internetadgang - bare for at komme igang. Det er
jo just ikke noget, der får folk til at vælge det fra, fordi du ikke engang
kan slette det, uden at det har været aktiveret. - Nå ja, du kan jo
selvfølgelig smide harddisken ud og sætte en ny i, men det koster jo, og hvor
mange gider egentlig bruge 1500-2000 kr. ekstra på det bare for at slippe for
M$? - Det er nok de færreste.

Tja, og så er der jo M$'s nye licenspolitik, hvor de kræver store beløb af
firmaer, hvis de opsiger deres såkaldte 'kontrakt' med M$......

Hvad ville du selv egentlig gøre, hvis du fx. havde et firma med - lad os
sige 1000 stk. PC/Macs med MSO 2000/2001 på denne 'kontrakt'-licens, og det
så ville koste dig den nette sum af ca. 12500kr. ($1500USd)*) pr maskine -
vel at mærke udover selve licensbeløbet, hvis du vælger at gå over til et
andet system? - Og det er vel at mærke også _efter_ at 'kontraktperioden' er
udløbet! - Du vil komme til at betale et 'strafgebyr' til M$ på ca. 12,5
mill.kr. for at opsige en kontrakt med lovlig varsling! - Og hertil kommer så
indkøb af nyt, oplæring af folk, konvertering af eksisterende datamængde
osv..... - Jeg tror let, at beløbet kan komme op omkring 30 mill.kr. for 1000
stk. computere. Ville dit firma have råd til det? - Når du så samtidig véd
hvor hurtigt IT udstyr forældes... Næppe!

- For et par måneder siden var der et indslag i TV2 Østjylland omkring netop
det her, og amtets EDB chef blev spurgt, hvorfor de ikke - som de andre amter
- gik over til MSO samt alt det andre fra M$. Han tog så en enkelt CD op af
en skuffe og fortalte, at i det øjeblik han brød plomben på den CD ville
skatteprocenten i Århus Amt stige med ca. 0,2% over en femårig periode. - Det
ville koste os skatteydere ca. 155 mill.kr. det første år + ca. 35 mill.kr.
for hvert af de næste 4 år! - Og 'kontrakten' skulle opsiges allerede inden
for det første år, og hvis man gjorde det, ville det udløse en
'strafbetaling' på yderligere 150 mill.kr., så det i alt ville koste amtets
skatteydere ca. 350 mill.kr. for ... ingenting! - Hans slutkommentar var...
"Vi fortsætter derfor med Corel. Det vil koste os 2 mill. kr. for
opgraderinger de næste 5 år - i alt!"

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-07-01 19:22

> 1. Arbejdspladsen/firmaet bruger MSO, og for at man evt. kan arbejde hjemme,
> "kræver" firmaet, at man bruger samme værktøjer.

Så betaler firmaet også, hvorfor det er dem du skal tale til. Meningen
med at få hjemmearbejdsplads er netop, at man skal (gylp) arbejde,
derfor et ganske fair krav fra virksomheden.

> 2. Kompatibilitet mellem filformater (er egentlig lidt af det samme som
> ovenstående).

Hvor kompatibelt vil du have det? Hvis dovenskaben byder et dobbeltklik
og cmd+s for at gemme og derefter intet mere, så er der kun MS's
produkter selv, ellers er der flere fremragende konvertere netop til
dette formål.

> 3. MS betaler for produktet under en eller anden form, - enten i direkte
> 'gaver' - eller ved dumpingpriser... fx. til skoler og
> undervisningsinstitutioner m.fl.

Fint, så er de jo heller ikke dyre længere.

> [...]
> jo oftest er staten, der betaler, og der skal en ansøgning og bevilling til,
> og dels fordi, det vil blive alt for dyrt at skifte fx. til Mac.

Det må jo være et udslag af, at alle de "gode" argumenter der gang på
gang bliver slynget ud for at bruge mac ikke holder. Næste gang kunne
det ultimative jo bruges: "Installer VPC og du har faktisk en komplet
Windows maskine"...nej vel.

> [...]
> mange gider egentlig bruge 1500-2000 kr. ekstra på det bare for at slippe for

Det er nok også de færreste der ikke er i stand til at finde en maskine
_uden_ Windows præinstalleret. Du kan evt. selv smutte forbi Vestergade,
hvor du selv bor i Århus. Windows fåes som ekstra tilbehør, man kunne
jeg forestille mig køber det med, men der er frit valg. Tilgengæld
bliver Mac OS tvunget ind i prisen på en mac, her er det netop umuligt
at undgå at betale den ekstra pris selvom dette måtte være kundens
ønske. Jeg har 2 OS 9 licenser, oh jubel.

> Tja, og så er der jo M$'s nye licenspolitik, hvor de kræver store beløb af
> firmaer, hvis de opsiger deres såkaldte 'kontrakt' med M$......

Hvor kan jeg læse om den? I hvilket omfang er man tvunget til at indgå
denne? Kan det ikke lade sig gøre at købe 100 stk. plastik indpakket MS
Office XP eller Win XP? Med ander ord, hvem tvinger nogen ind i denne
kontrakt?

<resten ulæst>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-01 03:23

fHej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Så betaler firmaet også, hvorfor det er dem du skal tale til. Meningen
> med at få hjemmearbejdsplads er netop, at man skal (gylp) arbejde,
> derfor et ganske fair krav fra virksomheden.

Det er jo så det, der ikke er så givet endda. Told & Skat er ved at kigge på alle
de 'frynsegoder', som Hjemme-PC ordningen har medført, og der køres pt prøvesager
i forskellige instanser.

> [...]
> og cmd+s for at gemme og derefter intet mere, så er der kun MS's
> produkter selv, ellers er der flere fremragende konvertere netop til

I PC miljøet? - hvilke? - Det tror jeg, der er mange, der vil blive glade for,
hvis der var.... OK, du har RTF formatet, men hvis du åbner et RTF dokument lavet
i Word 2000 i fx. StarOfficeWin, så mister du stort set al formattering. Det samme
hvis du bruger WordPerfect til at åbne med.

Men på Mac har du ret, her har vi fx. MacLinkPlus og det danske Tekstkonverter.

> Fint, så er de jo heller ikke dyre længere.

Jo! Den dag, du fx. er færdig med en uddannelse, er fuld licensbetaling nødvendig,
hvis du fortsat vil bruge produktet.

Og jeg synes ikke, det er fair over for andre firmaers produkter, at M$ bruger den
dumpingpolitik.

> [...]
> gang bliver slynget ud for at bruge mac ikke holder. Næste gang kunne
> det ultimative jo bruges: "Installer VPC og du har faktisk en komplet

Er du ironisk eller mener du det alvorligt? - Jeg har tit brugt den med enten VPC
eller Softwindows, men det hjælper ikke....

> [...]
> at undgå at betale den ekstra pris selvom dette måtte være kundens
> ønske. Jeg har 2 OS 9 licenser, oh jubel.

Ja, det kan du og jeg, men alle markedsundersøgelser viser, at det primært er i de
store kædeforretninger, de fleste PC'er bliver solgt til førstegangskøberne, og
først sen3ere, når folk har lært sig noget, så begynder de at finde ud af det.

> [...]
> denne? Kan det ikke lade sig gøre at købe 100 stk. plastik indpakket MS
> Office XP eller Win XP? Med ander ord, hvem tvinger nogen ind i denne

Hvis du ellers følger med i de store udenlandske blade, så vil du gang på gang
læse noget om det, og glem ikke den henvisning, jeg kom med forrige uge til Walt
Street Journal.

Og nej, som systemet er lagt op, vil du netop _ikke_ kunne købe 100stk. som du
siger. Du _får_ en CD gratis, og så snart, du installerer den, falder Wild Bill's
tunge dollar-hammer! - Og den falder tungt og effektivt, og hvis du ikke betaler,
låses din maskine, så du ikke kan bruge den til noget som helst!

Og hvis du læste M$'s hjemmesider under Business-sektionerne, vil du hurtigt kunne
se, hvad og hvordan systemet fungerer.

Fremover bliver det sådan, som jeg har beskrevet i det, du kalder 'ulæst', at man
får en enkelt CD, og at man så skal registrere online for at kunne aktivere, og du
kommer til at betale for hver enkelt gang, du klikker på 'Register Now'-knappen.
Og da koden bliver hardware specifik, vil du jo heller ikke kunne 'flytte' det fra
en PC (og senere også Mac) til en anden. - Og det kommer til at gælde for både
Windows og Office pakkerne.

> <resten ulæst>

Tjah, du burde læse det, for det er noget, som er gældende for alle de danske
amter med undtagelse af de par stykker, der endnu ikke er hoppet på
M$-karrusellen.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 03-07-01 19:09

> [...]
på alle
> de 'frynsegoder', som Hjemme-PC ordningen har medført, og der

Ikke desto mindre har
folk fået en billig computer...nu. Jeg vil naturligvis finde det
uheldigt, hvis der kommer skatteændringer der medføre, at folk med
hjemme pc er blevet halvvejs ført bag lyset. På den anden side, så tror
jeg ikke det sker, men det kan ikke bruges til så frygteligt meget, da
jeg også ved hvor emsige T&S kan være.

> Jo! Den dag, du fx. er færdig med en uddannelse, er fuld licensbetaling
nødvendig,
> hvis du fortsat vil bruge produktet. >

Det lyder da meget
rimligt, egentligt ser jeg ikke hvorfor der skulle være studenterrabat i
forvejen. Taler vi Office pakken er der gratis alternativer, måske med
undtagelse af Excel, men alle de andre kan erstattes. Hvis folk så mener
at MS Office's indhold er det bedste, så er der ikke andet at gøre end
at punge ud lige som med alle andre "bedste" produkter. Var det Adobe
med nogle af deres i mine øjne unikke produkter, så kunne jeg forstå
folks almindelig vrede. På den anden side kan man/jeg/du heller ikke
altid få det bedste.

> Og jeg synes ikke, det er fair over for andre firmaers produkter, at M$
bruger den
> dumpingpolitik.

Fair og fair, det er vel alt andet lige,
hvordan man ser på kapitalisme. Ser vi tilbage på dengang Tele Danmark
(aka TDC aka Thy Data Center) var et rigtigt statsejet monopol, så anså
jeg personligt det for et stort problem, med MS er der reelle
alternativer, hvilket jeg ikke forstår køberne til MS' produkter ikke
indser. Jeg ville da netop tro, at en prisstigning som du giver udtryk
for skulle få folk (specielt private) til at kigge både til højre og
venstre, men istedet høre jeg mest brok og skriverier og netop
prisstigninger/monopolagtige fastlåsninger, og ikke om alle de
fremragende alternativer. Dit eget Nisus Writer vil jeg til enhver tid
mener sparker bagdel på Word, Access sjov lille lære database, men
PostgreSQL, MySQL, Filemaker eller stort set alt andet end en flad fil
giver baghjul. Entourage, aldrig bland e-post og nyhedsgrupper osv. osv.
Det er da ganske givet at langt fra alle er enige i det, fakta er, at så
må de betale hvad der forlanges. Dermed også sagt, at jeg intet kan sige
imod softwares prisstigninger, men jeg kan selvfølgelig være træt af
det, når pungen skal op af lommen.

> Er du ironisk eller mener du det alvorligt? - Jeg har tit brugt den med
enten VPC
> eller Softwindows, men det hjælper ikke....

Det var i høj
grad ironisk, jeg kan simpelthen ikke tage VPC alvorligt som alternativ
til en "rigtig" windows maskine.

> [...]
> store kædeforretninger, de fleste PC'er bliver solgt til
førstegangskøberne, og
> først sen3ere, når folk har lært sig noget, så

Det er vel ikke så forskelligt fra
alle andre køb af produkter. Den klassiske her i d.e.m (efter cykler,
som jeg intet ved om) er biler. Jeg vil vove den påstand, at de færreste
har købt drømmebilmærket i første hug, vel at mærke inden for
"almindelige" prissatte biler, ikke den famøse Ferrari eller Porche. Der
bliver skiftet til andre mærker og indkøbsmetoder. Brugtvognsforhandler
(Merlin, Fona, Electronic World) og mærkevareforhandlere (ComputerStore,
MacXPres, endda Officeline).

> [...]
> siger. Du _får_ en CD gratis, og så snart, du installerer den,
falder Wild Bill's
> tunge dollar-hammer! - Og den falder tungt og

Selvfølgelig ikke, forretningen skal
først bestille dem hjem. De 100 stk. licens følges garanteret også af en
form for rabat, du skal vel ikke betale for trykte manualer og deslige,
derfor en rabat ordning. At du så senerehen finder ud af, hvorfor du fik
rabatten, tja det bliver nok svært at fortælle chefen, at du ikke læste
kontrakten ordentligt.

> [...]
> en PC (og
senere også Mac) til en anden. - Og det kommer til at gælde for både

Det lyder da som en fiks løsning, det er
da noget nemmere at klikke end at ringe til forhandleren, bede om 10
licenser, få tilsendt 5, ringe igen....

(Når indlæget er svært at læse er det igen pga. linielænde, der _ikke_
kunne rewrappes og jeg gider "#¤# ikke pr. håndkraft!)

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 03-07-01 23:45

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> og cmd+s for at gemme og derefter intet mere, så er der kun MS's
> produkter selv, ellers er der flere fremragende konvertere netop til

Det argument holder bare overhovedet ikke for den almindelige bruger.
Der er altid et eller andet der går galt, og det at konvertere en fil er
ikke godt nok hvis man har brug for at arbejde på det samme dokument
(track changes i word etc.) Om man kan lide det eller ej så har
microsoft reelt komplet dominans og det må man i mange sammenhænge
indrette sig efter. De færreste ønsker at besværlig gøre deres egen
arbejde blot for at bekæmpe Bill Gates.

MVH

Jakob H K